hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

markje

Bericht door markje »

Vuurkat schreef:
In de datasheet van een piëzo stond dat ie een impedantie van 6 ohm had.
Waarom kun je dan een piezo klakkeloos parallel aan de woofer zetten en blaas je ze niet op? Een piezo parallel aan de woofer zou [natte duim] ruwweg hetzelfde vermogen wegstoken als de woofer, een koelelement van dergelijk formaat kan dat amper. De piezo's die ik ken hebben geen impedantie en geen belastbaarheid in W's, maar een maximale wisselspanning die ze aankunnen zonder kapot te gaan.
Maar veel mensen denken dat een piëzo een hoge impedantie heeft, omdat je 80k ohm krijgt als je 'm doormeet met een multimeter.
Met een multimeter meet je de weerstand, bij mijn weten wordt die niet lager, maar hooguit hoger door een induciteve component.
Veel mensen schrijven op internet dat een piëzo een impedantie heeft van 80k ohm. Maar dan zou het rendement meer dan 100% zijn.
Snap ik niet, waarom zou het rendement boven de 100% gaan??
Edit: die link die je gaf, daar meten ze de impedantie bij 1kHz. Bij 2kHz zou het dan 1/4 zijn, bij 4kHz 1/16, bij 8kHz 1/64 en bij 16kHz 1/256.
Leg uit, ook deze volg ik niet.

Groeten Mark
hovingtim

Bericht door hovingtim »

markje schreef:
Vuurkat schreef:
In de datasheet van een piëzo stond dat ie een impedantie van 6 ohm had.
De piezo's die ik ken hebben geen impedantie en geen belastbaarheid in W's, maar een maximale wisselspanning die ze aankunnen zonder kapot te gaan.
Maar veel mensen denken dat een piëzo een hoge impedantie heeft, omdat je 80k ohm krijgt als je 'm doormeet met een multimeter.
Juist piezo's werken op wisselspaning. In een multimeter zit een batterijtje en werkt dus op gelijkspanning. Als je dan gaat meten meet je de eigen impedantie en juist niet die van je piezo omdat het element niet gaat werken. Maar als je het stukje van de impedantie heb doorgelezen wat ik gepost heb zal je zelf ook hebben gemerkt dat je hem niet zomaar kan doormeten.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
@Markje: misschien is het dat als de frequentie verdubbelt, dat de impedantie dan halveert (foutje van mij :roll: ).

Hoe ben ik hierop gekomen: als je een scheidingsfilter hebt met 1 condensator voor een tweeter, dan is het 6dB/octaaf.

Maar een piëzo is wat anders dan een condensator.

Een piëzo heeft dus geen weerstand van 80k ohm bij wisselspanning, want dan zou het rendement volgens mij meer dan 100% worden.

Maar de weerstand is dus wel redelijk hoog omdat ie maar heel weinig energie omzet in warmte.

De versterker die wordt gebruikt levert 45W in 8 ohm, dus moet ik dan dat 8" woofertje nemen of gaat ie dan over z'n Xmax (hoe spreek je dat eigenlijk uit?) heen?

Dat woofertje zou tot 7kHz gaan, dus dan klinken de middentonen toch harder dan de rest als ik 'm samen met een piëzo gebruik?

Maar om even te weten welke piëzo's ik moet zoeken: wat zou het rendement zijn van een 8" woofertje dat 9 euro kost en een opgegeven gevoeligheid van 97dB heeft?

Ik heb nu 2x de PH5 (Okaphone, PH5=artikelnummer).
De weerstand van een Piezo is zoals in de grafiek getoond werd afhankelijk van de frequentie.

Waat haal je de combinatie van 100% effectiviteit in combinatie van de impedantie vandaan? Speakers hebben never te nooit een rendement van meer dan 100%. Dit zou namelijk inhouden dat ik er meer vermogen uitzou halen dan dat ik er in zou steken. (over groene energie dan gesproken)

Of je woofer harder gaat klinken op de midden tonen dan op de bas zou afhangen van de freqeuntie/db grafiek van de woofer. Of de woofer over zijn xmax zou gaan zou je moeten gaan simuleren. Daar heb je programma's voor zoals winisd en bassbox maar ook AJhorn en de sheets.

Als laatste zal je waarschijnlijk een klein wisselfiltertje moeten plaatsen in de luidspreker. Dit kan door bijvoorbeeld de speaker te gaan afzwakken waar de piëzo begint. Hierdoor hou je een evenwichtiger geluidsbeeld over. Dit zal waarschijnlijk een simpel spoeltje zijn die zich naar mate de frequentie hoger word steeds minder hoge tonen doorlaat omdat de interne weerstand hoger word in de spoel.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nijn

Bericht door Nijn »

Vuurkat schreef:
Maar sommige mensen denken dat een piëzo een impedantie van 80k ohm heeft, en dan 95dB haalt bij 2.83V. Dan zou volgens mij het rendement meer dan 100% zijn.
Ik volg je redenatie hier niet helemaal. Volgens mij wordt de gevoeligheid van een luidspreker gegeven in dB/W/m. De 2,83V die jij aanhaalt is de spanning waarbij een 8 Ohm belasting 1 Watt elektrisch vermogen dissipeert (nl: P = V^2 / R = 2.832 / 8 = 1), maar dus niet de spanning waarbij een impedantie van 80 kOhm 1 Watt dissipeert.
Vuurkat schreef:
Met een impedantie van 60-80ohm zou het rendement wel kunnen kloppen.
Nu ben ik toch wel benieuwd hoe jij hier bij komt, want ik weet de formule waarmee je het akoestisch vermogen bepaalt niet.

Groetjes,
Martin
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
Ik weet die formule ook niet :D .

Maar bij piëzo's geven ze volgens mij niet het rendement aan, maar het aantal deciBellen bij 2.83V (of 2V).

Volgens mij haalt een speaker met een rendement van 100% bij 1W 112.1dB (of ik haal wat getallen door elkaar).

Stel dat de piëzo een impedantie van 80ohm heeft, en de spanning 80V is. Nu is het vermogen 80W, want er loop 1A bij 80V. Bij 2.83V haalt ie 95dB, dus bij 2V 92dB.

Bij 20V loopt er dan 10x zoveel ampere, en de spanning is ook 10x zo hoog. Dus het vermogen is 100x zo groot.

Bij 80V is de spanning nog eens x4 gedaan, dus het vermogen x16.

Dus in totaal 1600x.

1600:80=20 (want er was 80W gebruikt).

95dB x 20 = 108dB

Dat komt wel aardig in de buurt van die 112.1dB.

Misschien klopt het sommetje niet of is ie niet duidelijk, dus je kan 'm zelf ook nog even narekenen.
JE KAN EEN PIEZO NIET ZIEN ALS EEN VASTE WEERSTAND!!!!!!!. Dus je totale sommetje gaat niet op. Tevens staat je wattage niet gelijk aan je rendement en tevens kan je zonder logaritme de decibele niet zomaar optellen.

Het zou misschien handig zijn als je wat theorie over natuurkunde en speakers gaat lezen voordat je zomaar jezelf rijk gaat rekenen
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Misschien moet jij wat natuurkunde lezen
Misschien moet jij niet zo ....... doen en even dit topic nog 3x doorlezen.
Je berekeningen kloppen van geen kant en je wilt ook niks van andere aan nemen. Geen goede combinatie.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik hoef geen natuurkunde te lezen.

De decibelschaal is de logaritmische schaal voor de sterkte van het geluid: 10 decibel (= 1 Bel) hoger op de schaal betekent: de intensiteit is 10 keer zo groot geworden.

Wikipedia is your friend.

Decibellen ivm vermogen
Afbeelding

Decibellen voor vermogensverhouding.
Afbeelding

Stukje Theorie,

In de akoestiek wordt meestal de decibel gebruikt om het geluidsniveau weer te geven.

Voor geluid wordt om de volgende redenen de decibelschaal gebruikt:

Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat 2 keer zo sterk is (in geluidsdruk) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer zo sterk geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in dB is er tussen het eerste en het tweede geluid een verschil van 3 dB, en tussen het tweede en het derde geluid eveneens 3 dB. In totaal bedraagt de toename dan 6 dB, wat overeenkomt met onze ervaring. Dit is een bijzonder geval van de wet van Weber.

Het gevolg hiervan is dat het bereik van ons oor loopt van ca. 2·10-5 Pascal tot 2,00·102 Pascal. In decimale cijfers zou dat zijn: van 0,00002 (de gehoordrempel) tot 200 Pa. In dB betekent dat een overzichtelijk bereik van 0 dB tot ca. 140 dB.

Misschien is het handiger om een wat minder betweterige houding aan te nemen als je verder geholpen wilt worden. Tevens is het ook handig om adviezen van mede forumgenoten in acht te nemen en klakkeloos in de wind te slaan. Theorie lezen is een gedeelte wat achter de techniek van het luidsprekers bouwen hoort. Hoe vervelend dat ook soms kan zijn. Maar gelukkig is er veel te vinden op internet.
sevenup

Bericht door sevenup »

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...

Voor 45 Euro per setje speakers ben je klaar.
10" woofer, Piezo tweeter. Vermogen genoeg.

http://www.conrad.nl/goto/?product=301020
markje

Bericht door markje »

hovingtim schreef:
markje schreef:
Vuurkat schreef:
In de datasheet van een piëzo stond

Juist piezo's werken op wisselspaning. In een multimeter zit een batterijtje en werkt dus op gelijkspanning. Als je dan gaat meten meet je de eigen impedantie en juist niet die van je piezo omdat het element niet gaat werken. Maar als je het stukje van de impedantie heb doorgelezen wat ik gepost heb zal je zelf ook hebben gemerkt dat je hem niet zomaar kan doormeten.
Ik weet dat je met een multimeter de dc weerstand meet; de weerstand en niet de impedantie dus. Ik heb altijd begrepen dat een spoel te vervangen is door een weerstand met een impedantie met als 'weerstand': jwL. Daarin kun je de weerstand meten en de impedantie niet (althans niet met een multimeter). Heb ik dan verkeerd begrepen of hebben wij het over hetzelfde?

Groeten Mark
hovingtim

Bericht door hovingtim »

We bedoelen allebei hetzelfde alleen verwoorde we het anders :wink:
markje

Bericht door markje »

Dat vermoeden had ik al...

Groeten Mark
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
sevenup

Bericht door sevenup »

Vuurkat schreef:

Ik wil moeilijk doen omdat het dan goedkoper en leuker is.
Voor 22 Euro kun je geen fatsoenlijk afgewerkte kast bouwen incl roosters/hoeken/connectoren/hout etc.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Vuurkat suc6 verder.
markje

Bericht door markje »

hovingtim schreef:
Vuurkat suc6 verder.
Amen
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Vuurkat schreef:
Sorry hoor maar ik word een beetje pissig van dat GESCHREEUW!!!!!
met dit soort opmerkingen scoor je geen punten hier.

ik heb het een keer voor je opgenomen.

misschien zou je je even moeten realiseren dat a: vrijwel iedereen hier is oud genoeg om je vader te zijn, en b: iedereen hier heeft meer kennis dan jij.
die willen we graag met elkaar delen, op een normale en verhelderende manier. maar dan moet er ook moeite gedaan worden om het uitgelegde te begrijpen.

ik heb een beetje het gevoel dat het geen ruk uitmaakt wat iemand hier tegen je zegt, je doet toch wat je in je kop hebt geprent. misschien is het een goed idee om eens na te gaan denken en jezelf af te vragen of je wel op het juiste forum zit voor je klasseavondschreeuwboxen?
"goedkoop" is hier over het algemeen nog steeds ruim boven jouw budget, en ook niet geschikt voor wat jij ervan verwacht. een mini pa systeem kan je kant en klaar bij conrad kopen (zie eerdere link), ik denk dat dat voor jou de goeie weg is.
danielv

Bericht door danielv »

Vuurkat schreef:
Haha,

sorry als het een beetje ruzie-achtig is geworden, was niet mijn bedoeling.

De afwerking wordt simpel: netjes schuren en zwart verven, en eventueel nog een rooster (gaas van de bouwmarkt).

BEETJE RUSTIG AAN IEDEREEN IK WIL GEEN GERUZIE OP MIJN TOPIC!!!!!!!!!!!!!!!!!

EN ALS VUURKAT DAT WIL DOEN DAN LAAT JE HEM DAT GEWOON DOEN!!!
sevenup± we doen het zonder hout en zonder dergelijke aleen de speakers mogen maximaal 22 euro kosten.

en aninamemouse ej hebt wel gelijk vuurkat en ik zijn nog zo jong dat we gewoon moeten luisteren je hoort respect te hebben voor ouderen en WIJZEREN
bartsegers

Bericht door bartsegers »

voor wanneer moet dit allemaal klaar zijn?
22 euro is een raar bedrag trouwens, maargoed.

enige optie is een 8"woofer van DAP kopen, en 1/2 piezo's erboven mikken.
verder alle boombox ideetjes laten varen.

meteen goed doen dan, en een dubbele piezo kopen:
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14283

en als woofertje deze jongen uit de DAP stal.
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14054

Niet moelijker maken verder zou ik zeggen (en velen met mij denk ik)

kastje van 30cm in het vierkant komt neer op een 30 litertjes, met br pijpje erin en klaar is vuurkat. 8)
danielv

Bericht door danielv »

bartsegers schreef:
voor wanneer moet dit allemaal klaar zijn?
22 euro is een raar bedrag trouwens, maargoed.

enige optie is een 8"woofer van DAP kopen, en 1/2 piezo's erboven mikken.
verder alle boombox ideetjes laten varen.

meteen goed doen dan, en een dubbele piezo kopen:
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14283

en als woofertje deze jongen uit de DAP stal.
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14054

Niet moelijker maken verder zou ik zeggen (en velen met mij denk ik)

kastje van 30cm in het vierkant komt neer op een 30 litertjes, met br pijpje erin en klaar is vuurkat. 8)

we hebben een budget van 50 euro ) exclusief hout en dergelijke

dus 25 euro per box

wel een goed idee maar ik weet niet of vuurkat het er mee eens is) vuurkat en ik werken samen namelijk
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie