Waarom kun je dan een piezo klakkeloos parallel aan de woofer zetten en blaas je ze niet op? Een piezo parallel aan de woofer zou [natte duim] ruwweg hetzelfde vermogen wegstoken als de woofer, een koelelement van dergelijk formaat kan dat amper. De piezo's die ik ken hebben geen impedantie en geen belastbaarheid in W's, maar een maximale wisselspanning die ze aankunnen zonder kapot te gaan.Vuurkat schreef:In de datasheet van een piëzo stond dat ie een impedantie van 6 ohm had.
Met een multimeter meet je de weerstand, bij mijn weten wordt die niet lager, maar hooguit hoger door een induciteve component.Maar veel mensen denken dat een piëzo een hoge impedantie heeft, omdat je 80k ohm krijgt als je 'm doormeet met een multimeter.
Snap ik niet, waarom zou het rendement boven de 100% gaan??Veel mensen schrijven op internet dat een piëzo een impedantie heeft van 80k ohm. Maar dan zou het rendement meer dan 100% zijn.
Leg uit, ook deze volg ik niet.Edit: die link die je gaf, daar meten ze de impedantie bij 1kHz. Bij 2kHz zou het dan 1/4 zijn, bij 4kHz 1/16, bij 8kHz 1/64 en bij 16kHz 1/256.
Groeten Mark