Open baffle midhoog - take 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sander, check anders Montana's topic, daar staan een paar nude pics ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eerste metingen van de AMT2340, gemonteerd op een 102mm brede en 600mm hoge baffle tegen de bovenkant aan. Afstraling 0, 15, 30, 45, 60 graden. Omdat hij in het hoog wat meer bundelt dan de NEO3, is het afstraalgedrag meer uniform (vergelijk met metingen op blz. 1, http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/files ... 30_205.jpg )

Ik wil het nog meer uniform hebben, op een nog smallere baffle, en ga kijken of ik de faceplate kan verwijderen.
Bijlagen
AMT2340.jpg
AMT2340.jpg (77.17 KiB) 2079 keer bekeken
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Mijn meting van AMT + 22uF voorschakel condensator (heb tweeter niet meer, dus ik kan geen off-axis metingen doen).

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
en ga kijken of ik de faceplate kan verwijderen
Als ik de foto's zo bekijk is zit deze met vier bouten vast, dus dat moet eenvoudig te doen zijn. Daarmee heb je waarschijnlijk ook een beter vertrekpunt om voor en achter de driver eenzelfde afstraling te krijgen, zowel wat frequentie curve betreft on-axis als off-axis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De curve zal ongeveer hetzelfde blijven. Wat je ziet is dat er een resonantie bij 1500 Hz zit. Verder is er vanaf 3000Hz een oplopend hoog. Dit zie je terug in de metingen van de fabrikant en van K+T. Lijkt erg op mijn meting. Wat je niet ziet in de meting van K+T is het dipoolgedrag beneden 3000Hz, ik denk dat ze wel op open baffle hebben gemeten maar dat het er eentje was die veel groter was dan die van mij.
Verder had ik geen last van asymmetrie, ik had een 18mm dikke baffle gebruikt die de ruimte achter de faceplate mooi opvulde. De AMT is incl. faceplate ca. 20mm dik.

Het punt met een te brede baffle is dat je net niet lang genoeg zuiver dipoolgedrag hebt totdat de tweeter begint te bundelen. Tussen 3500Hz en 6000Hz blijft dus teveel energie hangen. Met een smallere baffle zal dit effect verdwijnen en zal er ook in dit gebied bundeling optreden conform de dipool 8-figuur.

Het klopt dat de faceplate eenvoudig te verwijderen moet zijn. Alleen de lijm van het gaasje houdt de faceplate vast, het moet dus met beleid losgetrokken worden.
Bijlagen
AMT2340.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gelukt!
Bijlagen
AMT2340_kaal.jpg
AMT2340_kaal.jpg (44.73 KiB) 1979 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Denk je dat het ook een idee is om gaten te maken in een brede baffle naast de tweeter? Zo combineer je misschien sterkte en functionaliteit..

Afbeelding

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb ik ook aan zitten denken, maar ik doe het zelf niet omdat ik het niet mooi vind.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jij durft, om een 300 euro dure tweeter uit elkaar te slopen :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Och, ik ben toch vrij voorzichtig aangelegd, heb nooit een beleggingshypotheek afgesloten :wink: . En dan heb je het over heel andere bedragen....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

:lol: :lol: , mooi om te zien man :)

Hopelijk sluit het een beetje aan wat je zoekt :)
Dat zou zeer mooi zijn :)

Hoe zit het eigenlijk met het ontwerp, daar was je toch ook nog niet helemaal uit ?
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

jeroen_d schreef:
Och, ik ben toch vrij voorzichtig aangelegd, heb nooit een beleggingshypotheek afgesloten :wink: . En dan heb je het over heel andere bedragen....
:) :)

p.s ik heb gemeten als mono pool met vilt achter de tweeter.
Laatst gewijzigd door nlmb op wo 23 jan 2008, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Buiten die rare dip bij 5kHz (diffractie?) komt het toch redelijk overeen.

Ik heb wat zitten oefenen met een filtersimulatie om te kijken in hoeverre ik last heb van die resonantie bij 1400Hz. Het lukt gelukkig goed om een target curve te benaderen, in dit geval een 3de orde Bessel. De 1mH is daarvoor niet eens nodig, maar lijkt me wel veilig om te voorkomen dat de tweeter teveel laagfrequent toegevoerd krijgt.
Bijlagen
AMT2340_Bessel3.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik heb niet het hele draadje gelezen maar die aflopende curve viel me wel op. Ik heb dit al eens eerder gezien bij metingen van bijv de Wilson Audio luidsprekers.
Ik heb alleen het idee dat dit niet bij elke luisterruimte en type luidspreker goed klinkt, het zelfde geld natuurlijk ook voor de "rechte"variant. Uitproberen en luisteren dus.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

arjank schreef:
Ik heb niet het hele draadje gelezen maar die aflopende curve viel me wel op. Ik heb dit al eens eerder gezien bij metingen van bijv de Wilson Audio luidsprekers.
Ik heb alleen het idee dat dit niet bij elke luisterruimte en type luidspreker goed klinkt, het zelfde geld natuurlijk ook voor de "rechte"variant. Uitproberen en luisteren dus.
precies :).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben met de bouw begonnen van de definitieve baffle. Het blijft een bescheiden geheel qua afmeting, 98cm hoog. Het heeft heel veel weg van de huidige opzet, die bevalt goed.
Bijlagen
MOB3W.jpg
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 25 jan 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zou je hem niet, om hem nog wat eleganter te maken, schuin maken vanaf de 2e woofer ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
DIY_Freak schreef:
Dat heb ik me ook afgevraagd. Maar als je kijkt naar de afstraling (dus rondom), dan kom je op een tegengestelde concluse uit.
Precies dat leek mij ook.

Zou het iets met de power compressie te maken hebben die in het laag hoger is dan in het hoog? In dat geval zou op zacht volume het effect van de slope minder goed moeten werken...
Volgens mij ligt het niet aan power compressie. Ik zou dat dan eerst eens gekwantificeerd willen zien. Bij hard en zacht verandert de klank niet veel. Ook bij zacht niveau is het heel prettig luisteren.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik ben met de bouw begonnen van de definitieve baffle. Het blijft een bescheiden geheel qua afmeting, 98cm hoog. Het heeft heel veel weg van de huidige opzet, die bevalt goed.
Waarom heb je voor een afstand van circa 12 cm gekozen tussen mid en hoog?

Xdir geeft onderstaand lobing gedrag voor een overnamepunt van 2 kHz en 0 graden faseverschil, voor afstanden van 10, 12 en 14 cm.

Welk van de drie zou het meest optimaal zijn?
Bijlagen
Xdir-100-to-140-mm-2kHz.png
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

arjank schreef:
Ik heb niet het hele draadje gelezen maar die aflopende curve viel me wel op. Ik heb dit al eens eerder gezien bij metingen van bijv de Wilson Audio luidsprekers.
Ik heb alleen het idee dat dit niet bij elke luisterruimte en type luidspreker goed klinkt, het zelfde geld natuurlijk ook voor de "rechte"variant. Uitproberen en luisteren dus.
Kun je concrete voorbeelden beschrijven waarbij je hebt gehoord dat die aanpak niet werkt? In algemene zin geldt natuurlijk dat als de kamer sterk dempend is, je de kans loopt dat het geluid 'bloated' of 'muf' wordt. In dat soort gevallen lijkt me een aanpak van de kamerakoestiek meer voor de hand liggen dan een aanpak van de speaker curve, maar dat is misschien meer een principe kwestie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Op zich vind ik dat xdir wel een aardig programmaatje, maar het biedt niet echt veel bruikbare informatie naar mijn mening, zolang je maar onthoudt dat zo dicht mogelijk op elkaar plaatsen een puntbron het meest benadert. De eerste plot die je post vind ik dan ook de mooiste. Deze benadert bovendien een figuur-8 patroon het meest.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Waarom heb je voor een afstand van circa 12 cm gekozen tussen mid en hoog?
Zo dicht mogelijk bij elkaar, hoe breder de lobe, hoe beter je een puntbron hebt benaderd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
bertor schreef:
Waarom heb je voor een afstand van circa 12 cm gekozen tussen mid en hoog?
Zo dicht mogelijk bij elkaar, hoe breder de lobe, hoe beter je een puntbron hebt benaderd.
Heb je wel eens metingen gedaan aan de ligging van het acoustisch centrum van de AL130? Ik heb namelijk het vermoeden dat deze zodanig ligt dat je de rand van de Neo3 onder de brede rand van de AL130 kan schuiven. Dan kom je op een afstand van circa 100 mm.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, het akoestisch centrum ligt bij dipoolgebruik precies op de framerand. Als je het symmetrisch wilt krijgen moet de framerand dus midden in de baffle verzonken liggen, zo heb ik het ook gebouwd. Dan komt er nog bij dat ik de AMT ga gebruiken, die is 18mm dik. Ik zit nu op 13cm tussen de centra, zo dicht mogelijk bij elkaar. Ik wil trouwens niet alleen voor de AL130 een smalle baffle, ook voor de tweeter. Een afstand van 13cm maakt dit nog net mogelijk, met als compromis een optimale bafflebreedte voor de AL130 en een ietsje te brede baffle voor de tweeter.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Nee, het akoestisch centrum ligt bij dipoolgebruik precies op de framerand. Als je het symmetrisch wilt krijgen moet de framerand dus midden in de baffle verzonken liggen, zo heb ik het ook gebouwd. Dan komt er nog bij dat ik de AMT ga gebruiken, die is 18mm dik. Ik zit nu op 13cm tussen de centra, zo dicht mogelijk bij elkaar. Ik wil trouwens niet alleen voor de AL130 een smalle baffle, ook voor de tweeter. Een afstand van 13cm maakt dit nog net mogelijk, met als compromis een optimale bafflebreedte voor de AL130 en een ietsje te brede baffle voor de tweeter.
Ah, gevonden in jouw eigen topic:
viewtopic.php?p=78179#78179

Ik vind het wel interessant om hier nog verder over na te denken, er zitten voor mij nog wat open uiteinden, maar ik zal er op terug komen in mijn eigen topic :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”