box voor aan de muur, met de b3s - Klaar!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

box voor aan de muur, met de b3s - Klaar!

Bericht door lepain »

Hoi,
In dit topic komen foto's en tekst over de bouw van twee kleine boxen voor aan de muur. Hierin gebruik ik de Hivi b3s. Het is een bassreflexkastje met een inhoud van iets meer dan 3 liter en een afstemming rond de 60 hertz.
Ik heb de kastjes deze ongebruikelijke vorm gegeven om de overgang van de baffle naar de wand er achter zo geleidelijk mogelijk te maken. Ik hoop dat diffractie op deze manier verminderd wordt.
Bijlagen
de losse onderdelen
de losse onderdelen
alles opgestapeld
alles opgestapeld
de eerset onderdelen aan elkaar
de eerset onderdelen aan elkaar
Laatst gewijzigd door lepain op zo 02 mar 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Wooow

Origineel, en, zeer knap zaagwerk!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Weer een typische Ewoud Luppens creatie!! Heel apart! =D>

Kees
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

nice!

ik moet de mijne ook maar eens afmaken. die staan hier al meer dan een maand gewoon stof te vangen...
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb zelf ook zoiets op stapel staan met een klein breedbandertje. Andere vorm, wat platter, maar dezelfde aanpak voor de poort. :D
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Een update. Dit heb ik vandaag gedaan:
Bijlagen
stukkie zagen
stukkie zagen
demping dr in
demping dr in
zo ziet ie er nu uit
zo ziet ie er nu uit
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

lepain schreef:
Een update. Dit heb ik vandaag gedaan:
Oh... dat vind ik nou jammer.... Het eerste plaatje had wel iets van een Azteken-tempel weg... Dat was nou juist zo apart...

Kees
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Ziet er goed uit =D>
het echte handwerk.

Maar hoe heb je die hoeken afgerond???? gewoon schuren??? lijkt me lastig om alle hoeken gelijk te krijgen.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

hooi,

Dit weekend heb ik weer gewerkt aan mijn boxjes. Ik heb de draden aan de terminals gesoldeerd en de boxjes dichtgelijmd. En toen ben ik weer gaan vijlen en schuren.
Ja PN, allemaal met de hand ( en stiekum ook een beetje met de bandschuurmachine :wink: ). Als je met de hand de hoeken netjes wilt krijgen moet je telkens goed kijken hoe ver je bent, maar het is best te doen!
Nouja, plaatjes!:
Bijlagen
naschuren.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ga je ze verven? Dan ga je redelijk wat sealer moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Erg gave vorm, zeker, maar was het niet eenvoudiger om gewoon de zijkanten onder verstek te zagen en dan normaal te monteren ?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

neejoh...met korrel 60 ben je er in een paar minuten mee klaar :lol:
Zo heb ik ook eens een tafeltje van 8 lagen 18mm multiplex mooi glad gekregen.
Bijlagen
plankje met gaten :)
plankje met gaten :)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Heb je ook transparante sealer ? Zo ja dan mischien daarna 1 keer lakken
, kleur kanariegeel ofzo, zodat je de laagovergangen blijft zien ?

Al met al een fraaie vorm zo !
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Tja, verstek zagen. Toen ik met dit ding begon kon ik me niet voorstellen dat dat goed zou aflopen. En dat kan ik nog steeds niet, maar plankjes stapelen kan iedereen!

En Mipo en Rho;
ze gaan geverft (gespoten) worden.
Ze zijn voor mijn vriendin, dus zij gaat mede bepalen welke kleur ze krijgen. Het eerste wat ze zei toen ze ze zag was trouwens; "Wat zijn ze groot, maar dat wil ik niet hoor!"
En ik had nog zo mijn best gedaan om ze te minimaliseren! Maar als ik nu met transparant kanarigeel kom aanzetten mag ik ze ook meteen weer terug naar huis brengen. :lol:
Zelf stelde ze voor: wit (dan valt ie niet op) of brons ( kleur van de driver) of goud (lekker bling).
Zelf zou ik zwart heel mooi vinden.

Maare, tja, dr zal wel wat spuitplamuur op moeten?
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Spuitplamuur? :roll:

Ik weet dat jij graag dingen op de lastige manier doet,
maar gewoon plamuren en dan schuren is naar mijn mening meer dan
goed genoeg

Ik vind ze zeker mooi geworden, puik werk :)
Nou hopen dat alex t wat vind :wink: (anders mag je ze wel bij mij
zetten hoor 8) )
Mij lijkt wit of zwart mooier, de kleur van de unit zelf is sowiso niet te
evenaren dus dat zal altijd een beetje blijven vloeken

Zelf hebbik nu ook een kastje van ongeveer 6 liter in mekaar met een
piepklein pijpje, klinkt lekker, maar t rendement is wat laag

Grt Jeroen
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jeroen G schreef:
Ik weet dat jij graag dingen op de lastige manier doet,
maar gewoon plamuren en dan schuren is naar mijn mening meer dan
goed genoeg
Voor hoelang? Na een half jaar begin je al de naden te zien. Simpel (spuit)plamuur gaat je daarbij vrees ik niet helpen :roll:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

voodooless schreef:
Jeroen G schreef:
Ik weet dat jij graag dingen op de lastige manier doet,
maar gewoon plamuren en dan schuren is naar mijn mening meer dan
goed genoeg
Voor hoelang? Na een half jaar begin je al de naden te zien. Simpel (spuit)plamuur gaat je daarbij vrees ik niet helpen :roll:
Dat kan ik beamen.
Ik zou er echt wel sealer overheen spuiten hoor. (verven kan ook natuurlijk)
Zomaar een laagje spuitplamuur en dan beginnen verven komt niet goed als je de naden weg wil.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik luister naar jullie. Ik weet niet wat sealer is, maar waar kan ik het kopen? En je kan het dus ook spuiten? Dat zou ik wel erg makkelijk vinden.

@Jeroen:O, mag ik ze bij jou zetten, jij kan ze toch zelf maken! :P Je hebt gelijk over het brons ja, dat wordt heel moeilijk matchen met de driver, maar ik denk dat ik er zowieso wat speakerdoek voor span.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

glasvezel/polyester er over, net als 't bootje van hondasnl
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Re: box voor aan de muur, met de b3s

Bericht door Jeroen G »

lepain schreef:
Ik heb de kastjes deze ongebruikelijke vorm gegeven om de overgang van de baffle naar de wand er achter zo geleidelijk mogelijk te maken. Ik hoop dat diffractie op deze manier verminderd wordt.
Hadden we toch onderzocht? :wink:
Bij die gekke vorm lijkt t me lastig alle naden weg te werken
Misgien functioneel maken :) Elke laag een andere kleur of
zwart geel oid(bijtje), kan je heel creatief mee zijn
Vind alexandra leuk denk en zo werk je ook de naden een
beetje weg (optisch in ieder geval)

Grt Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

lepain schreef:
@Jeroen:O, mag ik ze bij jou zetten, jij kan ze toch zelf maken! :P Je hebt gelijk over het brons ja, dat wordt heel moeilijk matchen met de driver, maar ik denk dat ik er zowieso wat speakerdoek voor span.
Niemand maakt ze zo mooi als jij natuurlijk :wink: Props voor de
ewoud :)

Ik heb hier nog wat blauw speakerdoek voor je liggen, voor als t bonte
kleurtjes worden :shock:

Grt Jeroen
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Hoi, komt weer een update. Een van de twee boxen is zo goed als gespoten, de ander heeft nog maar 1 laag plamuur.
Jup plamuur, heb ik toch maar gedaan op aanraden van het bouwmarktpersoneel.
Ik heb t belang van het helemaal dichtplamuren onderschat en ik was ongeduldig. Ik ben dus gaan spuiten op een niet perfecte plamuurlaag. En daardoor komen de vlekjes die je op de foto ziet. Hier kan ik denk ik niets meer aan doen, maar de tweede box krijgt veel meer (en beter) plamuur! :twisted:
foto!:
En oja, voordat jullie beginnen over de kleur, mijn vriendin is van het barbiepop type, als het aan mij had gelegen was het of blanke lak of zwart geweest.
Bijlagen
roze!.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Waarom ben ik benieuwd hoe jouw vriendin er nu uitziet :twisted:

Maar verder, erg toffe boxjes geworden!
Simplicity op zn best.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Mooi roze is niet leleijk :lol:
Gesloten