Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden?

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Beginners setje spoelen, condensatoren en weerstanden zinvol?

Onzin, koop wel los wat ik nodig heb.
12
19%
Goed idee.
48
75%
Ja, maar dan met deze waardes:
1
2%
Heb ik allemaal al thuis liggen :)
3
5%

Totaal aantal stemmen: 64

Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Die kleine elco's waren als RC impedantie correctie gedacht voor een 17 of 13 cm bas. Vanaf 6.8 uF is mooi idd voor die functie. LCR parallel onderdelen lijkt me veel te ver gaan voor dit setje.

Kernspoeltjes achter elkaar zetten is een goed idee voor de bas. Hmm alles in kernspoel uitvoeren?

Weerstanden range wel goed? of liever 4 stuks in 3.3 tot 8.2 Ohm en maar tot 15.0?

Die Jantzen Standard Z's zijn kwa prijs te vergelijken met Clarity APW. Logistiek* is die Jantzen gewoon een stuk makkelijker.

Groet Roland

* en dus ook prijs.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Logisch dat je alles van een leverancier probeert te krijgen natuurlijk! Extra weerstandjes kan wel handig zijn als je hier een daar een capje of spoel wil overbruggen bijvoorbeeld.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou niet alles kernspoel uitvoeren.

Kern gaat sowieso maar tot 1mH, lager heb ik ze nog nooit gezien.

Weerstanden zou ik gewoon een E12 reeks nemen, maar 5W is wel weinig voor een sperkringetje voor een woofer.

Je zou er dan 2 van 5W parallel kunnen zetten, dat wel :)
(een 20ohm gebruik je trouwens bijna nooit, daarom :P )

Maar volgens mij had ik eerder in het topic gezegd om simpel de E-reeks te volgen, dan even goed nadenken wat je kan combineren en wat je nog overhoudt.

Ideaal zou natuurlijk gewoon alles zijn, maar dat wordt gewoon simpel weg te duur.

Hoger dan 10uF gebruik je toch niet voor een tweeter. Dus alles daarboven zou ik geen MKP nemen maar gewoon Elco.
Enkel heb je vaak nog wel een sperkring, dan kan je voor de rest prima een Elco + MKP nemen. Ideaal is anders, maar om de testen prima.

Ik zou nemen MKP:
1,0uF - 1,5uF - 2,2uF - 4,7uF - 6,8uF - 8,2uF en 10uF
Alle andere waardes zijn heel makkelijk te realiseren met de 1 - 1,5 en 2,2uF , wat waardes zijn die je toch al niet zo snel gebruikt.

Voor Elco

4,7uF - 6,8uF - 8,2uF - 10uF - 15uF - 22uF - 33uF
Wederom andere waardes kunnen weer gecombineerd worden. 47uF en hoger dus ook, maar die gebruik je echt zelden in een 2weg filtertje.

Lucht spoel.
Ik heb er nog even over na zitten denken. 0,12mH gebruik je bijna nooit en deze is te maken uit bv 0,22mH // 0,27mH = 0,12mH (2 andere waardes omdat je in stereo moet denken) Wil je nog lager zet er gewoon weer een parallel aan.

Dus (0,7mm):
0,1mH - 0,18mH - 0,22mH - 0,27mH - 0,33mH - 0,39mH - 0,47mH
hoger dan 0,47mH lijkt me niet echt nodig, dan moet je wel gigantisch laag gaan crossen.

(1mm)
0,68mH - 0,82mH

Kernspel.
Een beetje hetzelfde verhaal. De start bij 0,68mH is goed. Deze kom je vaak tegen bij parallel geschakelde woofers. Deze is al in lucht, kernspoel gaat vanaf 1mH.

Dus:
1mH - 1,2mH - 1,5mH - 1,8mH - 2,2mH

Je zou dan nog een 2,5mH en een 3,3mH kunnen toevoegen, maar deze gebruik je niet veel en kan je prima nog combineren met de vorige waardes.

Alle waardes gelden trouwens voor een parallel filter. Bij serie filters zie je vaak heel andere waardes. Daar is een 15uF MKP vrij gebruikelijk spoelen hoger dan 0,68mH komen dan bijna niet voor.
(meestal ligt de waarde ergens tussen de 0,15mH en 0,47mH)

Maargoed het is OF het goedkoopste OF de meeste onderdelen.
Wil je gewoon alle onderdelen hebben (daar is ook iets voor te zeggen, aangezien dat het meest begrijpelijk is voor de meeste mensen).
Doe dan gewoon de E12-reeks.
En voeg bij de MKP's nog een 15uF en 22uF toe (die heb je dan niet meer nodig als Elco)
Peter P

Bericht door Peter P »

Tja, en zo kan je nog duizend verschillende samenstellingen bedenken :wink: . Het voorstel van Roland leek me prima. Over de samenstelling kan je oeverloos ouwehoeren........maar dat lijkt me voor Roland frusterend en voor ons -die zon setje ook daadwerkelijk willen aanschaffen- een beetje lang duren.
voodooless
Contacteer:

Tja, hij vraagt toch gewoon zelf of we nog inbreng hebben? Waarom zouden we die dan niet geven.

'T zal toch nooit voor iedereen goed zijn, maar als iemand iets zegt, dan weer Roland ook niet waar hij aan toe is natuurlijk.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is waar, maar wat bv opvalt is dat alles boven de 47uF niet echt nuttig is.

Er zijn ook waardes die je simpelweg bijna niet gebruikt en waardes die je best veel gebruikt, maar die er niet bij zaten.

Als je gewoon simpel alles wilt hebben:

0,7mm luchtspoel nemen van 0,1mH - 0,47mH E12-reeks (of de waardes die er zijn)
1mm luchtspoel van 0,56mH - 0,82mH E12-reeks (of de waardes die er zijn)
1mm kernspel van 1mH - 2,5mH E12-reeks (of de waardes die er zijn)
MKP van 1,0uF - 1,5uF - 2,2uF - 3,9uF - 4,7uF - 6,8uF - 8,2uF - 10uF - 15uF en 22uF
Elco 4,7uF - 6,8uF - 8,2uF - 10uF - 33uF en 47uF (15 en 22 heb je al bij MKP)

Weerstanden 10W MOX E12-reeks (of de waardes die er zijn)

Niet alles heeft de perfecte E12-reeks ivm toleranties etc.
voodooless
Contacteer:

Voor het testen van filters zijn 5W weerstanden echt wel prima denk ik.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb er eentje wel ooit eens flink warm gekregen :P

Maargoed het kan wel jah.

Weerstand 5W MOX E12-reeks dan :P

Waarom ik trouwens zo bezig was met combineren, is dat als je bv even de prijzen er bij pakt, je al gauw ziet dat een 0,12mH als rond de 2,50 euro kost. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs wordt.

Nu kan Roland vast een leuke prijs fixen, maar dat zal niet 1/10 daarvan zijn.

Een test setje kost dan al gauw een hele grote zak geld en ik denk dat het idee dan kompleet wegvalt.

Trouwens (even volledig offtopic). Roland, zou een 1mm kernspoel in je assortiment niet wat leuks zijn ? :P :wink:
Laatst gewijzigd door b_force op di 22 jan 2008, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Tja, de mensen die gedacht hadden voor 30 euro een mooi setje te krijgen zullen wel van een koude kermis thuis komen vrees ik. Een beetje spul kost nu eenmaal wat geld.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als ik de prijzen neem die men nu betaald, kom ik boven de 100 euro uit. MONO !!!!!!!

Dus daar moet dan flink onderhandeld worden :P
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Iedereen bedankt voor de suggesties! Het setje wordt er alleen maar beter van.

De spoelen gaan zowiezo het meeste kosten. Ik neig ernaar alles in kern te doen 0.70 mm en 1.00 mm ten gunste van een grotere range.

Als je te veel moeten combineren is vervelend. Stel je gaat 18 dB voor je hoog, etc. Kwam ik altijd weer net een 10.0 uF te kort.

Het kitje moet ook bruikbaar zijn! Ik zal eens rekenen aan een kernversie.

Groet Roland
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

precies.

Het blijft lastig om een compromis te zoeken tussen de prijs en het gemak.

Ik denk dat we dan moeten gaan afvragen wat nu ECHT veel voorkomende waardes zijn.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo,

Ik denk dat het handig is al Roland toch een richtprijs neerzet voor het setje...

Als deze prijs namelijk erg hoog zou uitvallen ben ik bang dat veel mensen afhaken. Dat zou dan op te lossen zijn door bijv. toch niet alle waarden spoelen of condensatoren erin te doen.

Zoals B-force aangaf, is met slim combineren aardig wat te bereiken, en het lijkt me zinvol om daarvan gebruik te maken om de prijs te drukken.

Groeten Walter
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik zal even een tijdje met Jantzen gaan overleggen en kijken wat we met de prijs kunnen doen. Duurt even maar dan kom ik met een "eerste bod"

Groet Roland
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hmm,

Met alle spoeltjes 0.7 en 1.0 mm met kern kom ik op 170.- euro voor een setje. Ik ga weer verder overleggen met Jantzen.

Bij de weg ik kies voor keramiek 5 watt weerstanden omdat daar opgedrukt staat wat de waarde is. Knutselt wel zo makkelijk.

Groet Roland
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

das een pittig bedragje.....

Toch op zoek naar standaard waardes + combineren.
voodooless
Contacteer:

Zoiets had ik al wel verwacht eigenlijk. imho valt dat nog wel mee, ondanks dat het een stevige prijs is.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik ga nog kijken wat ik er vanaf kan krijgen hoor. Dit is een eerste "bod". Maar 30 euro gaat het niet worden in ieder geval.

Groet Roland
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
Bij de weg ik kies voor keramiek 5 watt weerstanden omdat daar opgedrukt staat wat de waarde is. Knutselt wel zo makkelijk.
Heel goed aan de niet electronici gedacht :!: onze dank 8) maar die heb je toch ook in 10W of zelfs 20W?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

170 euro is voor mij teveel. 30 euro is idd belachelijk, en 100 euro zal wel niet haalbaar zijn. Kijk maar eens wat je nog klaarkrijgt. Ik ben erg benieuwd!

Jan
voodooless
Contacteer:

Je kunt je natuurlijk afvragen of je overal twee van nodig hebt. Een testfilter maak je meestal voor een speaker, en niet voor twee.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik test-luister toch liever in stereo....
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

ben ik met jan eens... da's stevig aan de prijs voor iemand die wel een beetje wil expirimenteren...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

2 is idd wel erg handig.

Wordt dus toch een aantal waardes schrappen.

Dan kom je op 70% van de prijs denk ik zo.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Wacht nu maar even rustig af. Hij gaat niet meer als 170.- euro kosten. Laten we het daar even ophouden. Voor we allerlei gaan schrappen. Ik heb genoeg met croco's en allerlei gespeeld om te weten dat er beter iets te veel in kan zitten. Ben je net lekker bezig mis je een spoel....

Zie het even als de bovenrand die 170.- verbindt er nog geen conclusies aan behalve dan dat het goedkoper zal gaan worden...

De spoelen zijn 50% van de prijs. Elco's overboord gooien helpt niets. Mono gaan lijkt me ook geen goed plan. Ik kom terug met een lagere prijs, geen paniek!

Groet Roland
Gesloten