Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
deepspace schreef:
Btw, als je toch bezig bent, waarom bestel je dan niet meteen een van hun diamant tweeters :twisted:
Dan kan ik nooit meer op vakantie! :(
:P Hoeft ook niet als je thuis kunt genieten van je speakers :P

Btw, een 7" MTM geeft je een theoretisch maximale X-over van zo'n 2100 Hz (volgens vuistregels van D'Appolito). Op zoek dus naar iets dat je laag kunt X'en!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Btw, een 7" MTM geeft je een theoretisch maximale X-over van zo'n 2100 Hz (volgens vuistregels van D'Appolito). Op zoek dus naar iets dat je laag kunt X'en!
De nieuwe Thiel C2-24 is een optie, vanaf net onder de 2kHz inzetbaar en 92,5dB rendement. :) Hopelijk kan ik dan zonder weerstanden voor de tweeter.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
De nieuwe Thiel C2-24 is een optie, vanaf net onder de 2kHz inzetbaar en 92,5dB rendement. :)
Wow, check ook die vervorming bij zelfs 5 W! Dat is idd een mooie optie, maar ook niet goedkoop.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ha tony, ik denk dat je geen slechte hebt aan die mids. 8) Wat een mooie dingen zeg...

Ben je trouwens al bezig geweest met de vorm geving? Ik ben Benieuwd hoe je kastje er uit gaat zien.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

michiel schreef:
Ha tony, ik denk dat je geen slechte hebt aan die mids. 8) Wat een mooie dingen zeg...

Ben je trouwens al bezig geweest met de vorm geving? Ik ben Benieuwd hoe je kastje er uit gaat zien.
Ik heb allerlei opties in mijn hoofd, ik moet maar wat gaan uittekenen. Wat ik mooi vind zijn speakers van Thiel, Kharma en Avalon maar qua driver bezetting komt het straks meer overeen met Wilson en JMLab. Er zal waarschijnlijk van alles wat samensmelten. Hangt ook van de techniek af; open-baffle of gesloten mid, beide woofers onder of een 12" boven en een 15" onder...........

Afbeelding 8)
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Haai,

zeg: je hebt het een stapel postings terug over de R2904, dat onder de 3 kHz de K2 zo explosief stijgt.

Afbeelding

Deze meting komt uit Hobby Hifi, maar daarbij stijgt de K2 best geleidelijk eigenlijk! Weet je zeker dat je niet naar de 12x9 uitvoering hebt zitten kijken? Die heeft namelijk een stuk hogere vervorming dan de gewone ronde uitvoering.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

vigier schreef:
Weet je zeker dat je niet naar de 12x9 uitvoering hebt zitten kijken? Die heeft namelijk een stuk hogere vervorming dan de gewone ronde uitvoering.
Zou dat werkelijk het geval zijn? Ik vraag me af of je beter aan meetafwijkingen kunt denken, de tweeters zijn tenslotte identiek.
Overigens is de K2 gewoon erg matig onder de 3KHz. In mijn ogen niet acceptabel voor een tweeter van die prijsklasse. Dan zowiezo een Accuton, oude of nieuwe serie.

Tony, als je een 4-weg met MTM maakt, waarom ga je dan niet voor een 4"-5" midunit? Ik ben al een hele tijd bezig met een 4-weg met nagenoeg dezelfde xo-punten (80/250/2700 - 2x15"/2x10"/2x5"/1" dipool tot minimaal 250Hz) en kan je de Seas M15CH001 van harte aanraden. Dat is echt een zeer bijzondere unit, hoe langer ik er naar luister, hoe duidelijker dat wordt. Ik weet overigens niet hoe de W15CH001 klinkt. Meettechnisch is deze nog ietjes beter, mn in het laag (natuurlijk), maar de M15 is een echte mid, geen midbass. Niet goedkoop, maar dat zijn de Accuton units die je overweegt ook niet.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Tony, als je een 4-weg met MTM maakt, waarom ga je dan niet voor een 4"-5" midunit? Ik ben al een hele tijd bezig met een 4-weg met nagenoeg dezelfde xo-punten (80/250/2700 - 2x15"/2x10"/2x5"/1" dipool tot minimaal 250Hz) en kan je de Seas M15CH001 van harte aanraden. Dat is echt een zeer bijzondere unit, hoe langer ik er naar luister, hoe duidelijker dat wordt. Ik weet overigens niet hoe de W15CH001 klinkt. Meettechnisch is deze nog ietjes beter, mn in het laag (natuurlijk), maar de M15 is een echte mid, geen midbass. Niet goedkoop, maar dat zijn de Accuton units die je overweegt ook niet.
Voor mij is erg belangrijk de dynamiek en "slamm" van laag tot hoog. Ik heb in het verleden gemerkt dat het midden en hoger midden van 4"-5" mids wel mooi is maar ik miste de kracht met name bij klassieke solo piano opnames. Daarom overwoog ik in het begin zelfs een 8" mid van PHL. Met twee C2-90/T11's per kant heb ik dezelfde conusoppervlakte als een 8" maar zonder de nadelen van zo een grote mid. De Thiels zijn ook specifiek als mid gemaakt en niet als midwoofer. Zoals mijn simulaties er op dit moment uit zien wordt het waarschijnlijk een WMTMW opzet waarbij de WMTM als 3-weg serie wordt gefilterd en de onderste W hangt er dan parallel aan.

p.s. Ik ben de rest van de week met vakantie dus pas volgende week weer on-line :)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
p.s. Ik ben de rest van de week met vakantie dus pas volgende week weer on-line :)
Veel plezier! Ik zie wel als je weer terug bent. Leuk topic.

Groet,
Hans.
peterr
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 13:29
Locatie: Amsterdam

Bericht door peterr »

Tony,
Gaat dit niet richting
http://members.home.nl/edgar.beers/geers/provenance.htm ?
Peter
happystation.nl
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 20:53
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door happystation.nl »

Even terugkomend op het hoog dat vanaf 1500Hz inzetbaar is met toch een redelijk redement, dan kom je toch al gauw in de PA drivers terecht.
Niet voor niets dat Wayne van PI-speakers naast de PA basspeakers ook PA tweets gebruikt. Je moet dan wel de vervelende frequenties goed notchen.

Ook vindt ik dat PA basdrivers het best tot hun recht komen boven een bepaald vermogen. Ik denk niet dat buren het erg leuk gaan vinden als je tot die waardes komt. Voor een sub zie ik echter wel toepassing met die PHL speakers.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

happystation.nl schreef:
Even terugkomend op het hoog dat vanaf 1500Hz inzetbaar is met toch een redelijk redement, dan kom je toch al gauw in de PA drivers terecht.
Je kunt de tweeter gewoon L-paden zodat ie minder hard speelt. Met woofers (zeker voor de sub) kun je dat niet zomaar doen. Je rendement moet je dus aanpassen op dat van je bass units. Tweeter moet dat minimaal aankunnen. Kan ie meer, dan is dat meegenomen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

peterr schreef:
Tony,
Gaat dit niet richting
http://members.home.nl/edgar.beers/geers/provenance.htm ?
Peter
Ook van mijn hand! Op de foto staan de exemplaren van Edgar Beers. Mijn paar was uitgerust met een paar PHL midwoofers en een Scanspeak R2904-7000 tweeter. Ik heb ze uiteindelijk verkocht aan iemand in Denemarken. De officiele site is hier te vinden: http://www.geersaudio.com/. Geers-Audio is gewoon een samenvoeging van Gee en Beers. :)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zo, terug van vakantie! Een groot voordeel van vakantie is dat je lekker veel tijd hebt om over speakers na te denken. Ik heb de afgelopen week elke dag een paar uur alleen maar gesimuleerd met alle mogelijke woofer combinaties (Visaton TIW300, Eton 11 en 12HEX, Beyma SM115K, 18Sound 15ND930 en ongeveer 10 verschillende 12" en 15" types van PHL), meerdere nachtjes over geslapen (pen en papier naast mijn bed) en ik denk dat ik nu uit de keuze van de woofers ben, alleen in welke kast vorm ik het ga gieten kan nog roet in het eten gooien.

Het wordt dus een WMTMW configuratie met bovenin een 12" PHL 4020. Onderin komt een 15" PHL 5020. Deze twee types zijn Studio Monitor versies van andere PHL woofers, enig verschil is een zwaardere coating waardoor fs en het rendement lager liggen en de Q hoger. De 4020 is afgeleid van de 4030 en de 5020 is afgeleid van de bekende 5010. Het "probleem" met de hogere rendements versies is het lage rendement is het laag en het snel stijgend rendement in het midden/hoog. Wil je hier nog voldoende laag uit halen moet je met midden behoorlijk naar beneden drukken. Bij het gebruik van een serie filter kan dat alleen als de mids ook heel laag beginnen en dat wilde ik juist niet. Een parallel filter is voor mij geen optie. :twisted:

De volgende stap is dus een estetisch verantwoorde kast ontwerpen die 60 liter voor de 12" en 120 liter voor de 15" kan herbergen - dat wordt een interessante uitdaging! :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goeie keuze Tony. En ook bij gebruik van parallel filter is het sterk aan te bevelen om het midden niet te drukken met een dikke spoel :twisted: . Klinkt wollig en niet dynamisch. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen :lol:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Het wordt dus een WMTMW configuratie met bovenin een 12" PHL 4020. Onderin komt een 15" PHL 5020.
Wat is de achtergrond van de keuze voor twee verschillende woofers in de WMTMW opstelling? Om de kastgrootte in de hand te houden? Of is het een andere afweging?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Wat is de achtergrond van de keuze voor twee verschillende woofers in de WMTMW opstelling? Om de kastgrootte in de hand te houden? Of is het een andere afweging?
Meerdere redenen: De kast grootte inderdaad, met een 12" en een 15" zit ik nu al op 180 liter netto. Ook estetisch gezien vind ik een 12" bovenin wat "verfijnder" ogen dan een 15". Bovendien wil ik de boel niet strikt volgens D'Apolitto gaan filteren. Het wordt een 3.5-weg met de 15" parallel over de 3-weg gehangen voor wat extra druk beneden 80Hz. Met een enkele 12" heb ik genoeg rendement in het lage-midden om aan te sluiten op de MTM die wel als D'Apolitto wordt gefilterd. En de acceleratiefactor van de 12" is iets beter dan die van de 15".
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Ik denk ook dat het estethisch erg goed werkt. De meeste bouwers piekeren er niet over om een 12" op hoofdhoogte in de kamer te zetten, maar door er een 15" onderaan te plakken, wordt de enorme afmeting verhoudingsgewijs klein.

Mooie unit keuze, eigenlijk niets aan toe te voegen. Waneer zijn ze af? 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Mooie unit keuze, eigenlijk niets aan toe te voegen.
Alleen de tweeter nog, de Thiel C2-24 heeft de voorkeur op dit moment.
Waneer zijn ze af? 8)
'ns kijken of ik komend weekend tijd heb :lol:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
DIY_Freak schreef:
Mooie unit keuze, eigenlijk niets aan toe te voegen.
Alleen de tweeter nog, de Thiel C2-24 heeft de voorkeur op dit moment.
Is 'ie al te koop? Heb je 'm al in huis gehaald of anderszins info over verkregen?
Waneer zijn ze af? 8)
'ns kijken of ik komend weekend tijd heb :lol:
Kan wel even langswippen. Met z'n tweeen is dat zo gepiept :lol:

Wat betreft de kast... om al dat geweld in toom te houden heb je een kast als een bunker nodig. De best wand die ik ooit gemaakt heb was een sandwich van bitumen (8mm) - dun multiplex (8mm) - zand (zo'n 3cm) - dun multiplex - 1mm staal en dat alles in een ovale vorm. Het RVS is geborsteld en is eigenlijk alleen voor de afwerkin bedoeld, maar het levert absoluut ook een bijdrage aan de stevigheid. De kloptest levert slechts een pijnlijke hand op ;) Bijkomend voordeel van RVS is dat het de kleur enigszins overneemt van de omgeving.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DIY_Freak schreef:
Is 'ie al te koop? Heb je 'm al in huis gehaald of anderszins info over verkregen?
De enige info die ik heb is die van de site van Clofis: http://www.clofis.nl/nl/thiel/C24-6_voorlopig.pdf. Deze gegevens heb ik ingevoerd in mijn simulaties, het wordt dus een berekende "gok" als ik die zou bestellen. Het mooie aan deze tweeter is de extreem lage vervorming over het hele bereik en hij is laag inzetbaar. Wat me alleen een beetje tegenhoudt is de dip bovenin.
Wat betreft de kast... om al dat geweld in toom te houden heb je een kast als een bunker nodig. De best wand die ik ooit gemaakt heb was een sandwich van bitumen (8mm) - dun multiplex (8mm) - zand (zo'n 3cm) - dun multiplex - 1mm staal en dat alles in een ovale vorm. Het RVS is geborsteld en is eigenlijk alleen voor de afwerkin bedoeld, maar het levert absoluut ook een bijdrage aan de stevigheid. De kloptest levert slechts een pijnlijke hand op ;) Bijkomend voordeel van RVS is dat het de kleur enigszins overneemt van de omgeving.
Mijn gedachten ook! Ik zal binnenkort een topic openen bij 'Kasten Bouwen' maar mijn gedachten gaan uit naar een harde beuken multiplex binnenbehuizing met matrix en Hawaphon bekleding, een berken multiplex buiten kast met tussen de twee iets van rubber granulaat of bitumen. Ook wil ik mijn vuistregel aanhouden van: massa van de behuizing = minimaal de netto inhoud van de behuizing. :shock:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
massa van de behuizing = minimaal de netto inhoud van de behuizing. :shock:
Je bedoelt: 50 liter behuizing = 50 KG kast :?:

Dan gaat het zwaar tillen worden met je project :oops:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Je bedoelt: 50 liter behuizing = 50 KG kast :?:

Dan gaat het zwaar tillen worden met je project :oops:
Inderdaad, om mijn 175kg per stuk 'Provenance' te vervoeren is destijds een speciaal karretje gemaakt. Bij de aflevering bij de nieuwe eigenaar in Denemarken bleek dat hij op de 2e verdieping woonde en er was geen lift! :(
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb ik ff geluk dat ik het liever compact heb :P
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
De enige info die ik heb is die van de site van Clofis: http://www.clofis.nl/nl/thiel/C24-6_voorlopig.pdf. Deze gegevens heb ik ingevoerd in mijn simulaties, het wordt dus een berekende "gok" als ik die zou bestellen. Het mooie aan deze tweeter is de extreem lage vervorming over het hele bereik en hij is laag inzetbaar. Wat me alleen een beetje tegenhoudt is de dip bovenin.
Best een ruige motor zo te zien, 6mm underhung met Neodymium. Ik vraag me af hoeveel beter het nog kan dan de C23. De vervorming verschilt eigenlijk niet van het oude model. Ook de CSD plot lijkt nagenoeg hetzelfde (let op schaal...). De dip bij 20KHz is ook enigsins terug te zien bij de C23. Wel een gek bliebje van de impedantieplot bij 20KHz. Ik weet niet of je je daar druk over moet maken. Misschien is het inderdaad wel te horen, maar we hebben het uiteindelijk maar over een daling van ruim 3dB boven 12KHz, nog gaan octaaf verwijderd van 20KHz...
Slechter zal het niet worden lijkt me ;) dus als de introductie niet lang op zich laat wachten (nog niet leverbaar zo te zien), dan kun je net zo goed even wachten.
massa van de behuizing = minimaal de netto inhoud van de behuizing. :shock:
Zand heeft een soortelijk gewicht van 1,6-1,8 kg/dm3, ijzer is ongeveer 7,8kg/dm3 maar een paar plakken lood moet ook helpen: 11,3 kg/dm3...
Is Hawaphon erg goed bevallen? Ik bedoel, denk je dat het meer doet dan verzwaren? Ik ben er nog een tikje huiverig van: het spul klinkt tenslotte als een sambabal als je het schut ;)
Plaats reactie