hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?

Bericht door danielv »

mijn vraag is hoe kan mijn speakers 2 keer zo hard laten klinken, zonder ze kapot te laten gaan.

ik heb nu zelf een boombox en een versterker
( 2*8 " woofers) en
2* piezo tweeters
en ik gebruik een 2*40 watt versterker.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Compressie en oversturing bij de mp3's.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 20 jan 2008, 17:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Vuurkat schreef:
Compressie en oversturing bij de mp3's.
oke en hoe doe ik dat??
( ik snap audacity niet zo heel goed)

( en vuurkat wil je ff op msn komen)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Compressie en oversturing bij de mp3's.
Ik neem aan dat het duidelijk is dat dit een grap is........

Speakers 2x zo hard laten klinken is niet mogelijk.
Dan moet je zwaardere speakers kopen/bouwen
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Is geen grap.. probeer zelf maar.

Ooit wel eens de 'radio edit' gehoord? Daar gebruiken ze compressie.

Als je oversturing doet dan heb je geen grote pieken meer en de rest maar 50%, maar dan mis je de pieken en is de rest 100%.

Kwaliteitsverlies is er wel.
Beste vuurkat.

Ik ben 8 jaar lang radio geluids technicus geweest.
Ik heb een eigen muziek studio.
Ik ben sinds 2,5 jaar TV geluids technicus
en daarnaast ook nog geregeld theater geluids technicus.

In compressie ben ik dus redelijk thuis.

Maar laten we sirieus zijn.
Dit is toch geen oplossing om je geluids systeem harder te laten klinken.
Er zijn mensen die 20 jaar ervaring hebben en nu een cd goed kunnen masteren. Compressie is zeer ingewikkeld.
En dus zal het in dit geval ALTIJD voor enorme geluids kwaliteit verliezen zorgen.
Ooit wel eens de 'radio edit' gehoord? Daar gebruiken ze compressie
Buiten klassieke muziek heeft elke opname compressie.
Er zijn er maar heel weinig waar dit niet het geval zal zijn.
Een radio edit is niet anders gemasterd dan een normaal nummer.
Vaak is hij alleen ingekort naar 3 tot 3,5 minuten.
als je oversturing doet dan heb je geen grote pieken meer en de rest maar 50%, maar dan mis je de pieken en is de rest 100%.
Oversturen = clippen = blokgolf = is kraken en tikken.

Dit slaat dus redelijk nergens op.
Pieken haal je weg met een limiter of soft clippen. Dit zijn totaal andere processen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heb je een equalizer of anders een pc?
Ik zou alle laag onder bijv. 70 hz wegfilteren en dan vlak daarboven de boel een beetje boosten. Dan wordt de woofer m.n. in mechanische zin minder belast, maar door de gekke processor tussen onze oren lijkt het of er er wel veel bas aanwezig is.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

Martijn M schreef:
Heb je een equalizer of anders een pc?
Ik zou alle laag onder bijv. 70 hz wegfilteren en dan vlak daarboven de boel een beetje boosten. Dan wordt de woofer m.n. in mechanische zin minder belast, maar door de gekke processor tussen onze oren lijkt het of er er wel veel bas aanwezig is.
ik heb een eqaulizer op mijn mobiel ( bas treble en spraak enzo) en eentje op mijn versterker ( van bass en treble en balance enzo maar ik weet niet of dat helpt
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vuurkat schreef:
Het klopt dat het met oversturen nergens meer naar klinkt, maar het lijkt wel harder.
Je voldoet echter niet aan de tweede voorwaarde: je mag niets slopen! En met oversturen ben je toch echt wel je spul aan het slopen, met name de tweeter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ken eigenlijk maar een manier om minimaal 3dB boost te krijgen: rendement verhogen... Hoorns doen dat..

Vervormen klinkt harder, minder prettig... Maar het is net zoiets als de uitlaat onder je brommer vandaan halen en dan denken dat je een stuk harder rijdt...

Kees
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Oplossing is gevonden: andere versterker (2x 80W).
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Verder: wat is twee keer zo hard? Puur in dB's of subjectief? In het laatste geval heb je een 400W versterker nodig (factor 10) ;)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Efficiëntie van de speaker is dan 89dB, dat is niet waanzinnig goed (voor PA in ieder geval). Hoorn is inderdaad gewoon de beste optie om meer rendement te krijgen, zonder dat je daarbij de units verder moet pushen. Het gaat wel flink groter worden.

Maareh, wat is eigenlijk het nut van dit geintje?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Is het zo'n Gamma boombox voor in de auto?

Koop er dan gewoon nog een bij...
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...

Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sevenup schreef:
Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...

Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:P
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.

en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

sevenup schreef:
Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...

Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:P
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.

en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

1x is voldoende,

Maar als het alleen maar hard moet dan zou ik gewoon eens kijken naar een goedkope PA set. Beetje zinloos om je geld inzelfbouw te steken want zonder parameters gaat ook een glijbaan hoorn niet lukken. Verder kan je niet zomaar op iedere tweeter een hoorn zetten ivm met bundeling.

BTW sluit gewoon je boomboxen op een 200watt versterker aan dan heb je tenminste voor 3 seconden heel hard geluid.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Welkom op het forum drugsb,

Wat ik me afvroeg, waar staat jou nick voor?

Wowly
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

drugsb schreef:
sevenup schreef:
Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...

Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:P
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.

en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
Koop dan 2 12" breedbanders, hang daar een piezo hoorntweetertje aan ( volgens mij hebben jullie die al ) en je hebt al veel meer geluid. Als je de kast goed designed kun je er nog wel aardig geluid uit halen.

1 zo'n breedbander geeft al meer volume dan 2 boomboxen bij elkaar.
Vermogen 2x80W komt dan ook wel aardig uit.

Breedbander: http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.370

Ben je voor 60 Euro klaar.

:idea: Of je koopt mijn setje voor 100 Euro. Is dan helemaal compleet met kabels en roosters en al... http://link.marktplaats.nl/141259893
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Vuurkat schreef:
Een glijbaan leek ons wel leuk.
Zeker de mijne gezien :P
Plaats reactie