hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?
Moderator: Beheerdersteam
hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?
mijn vraag is hoe kan mijn speakers 2 keer zo hard laten klinken, zonder ze kapot te laten gaan.
ik heb nu zelf een boombox en een versterker
( 2*8 " woofers) en
2* piezo tweeters
en ik gebruik een 2*40 watt versterker.
ik heb nu zelf een boombox en een versterker
( 2*8 " woofers) en
2* piezo tweeters
en ik gebruik een 2*40 watt versterker.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Beste vuurkat.Is geen grap.. probeer zelf maar.
Ooit wel eens de 'radio edit' gehoord? Daar gebruiken ze compressie.
Als je oversturing doet dan heb je geen grote pieken meer en de rest maar 50%, maar dan mis je de pieken en is de rest 100%.
Kwaliteitsverlies is er wel.
Ik ben 8 jaar lang radio geluids technicus geweest.
Ik heb een eigen muziek studio.
Ik ben sinds 2,5 jaar TV geluids technicus
en daarnaast ook nog geregeld theater geluids technicus.
In compressie ben ik dus redelijk thuis.
Maar laten we sirieus zijn.
Dit is toch geen oplossing om je geluids systeem harder te laten klinken.
Er zijn mensen die 20 jaar ervaring hebben en nu een cd goed kunnen masteren. Compressie is zeer ingewikkeld.
En dus zal het in dit geval ALTIJD voor enorme geluids kwaliteit verliezen zorgen.
Buiten klassieke muziek heeft elke opname compressie.Ooit wel eens de 'radio edit' gehoord? Daar gebruiken ze compressie
Er zijn er maar heel weinig waar dit niet het geval zal zijn.
Een radio edit is niet anders gemasterd dan een normaal nummer.
Vaak is hij alleen ingekort naar 3 tot 3,5 minuten.
Oversturen = clippen = blokgolf = is kraken en tikken.als je oversturing doet dan heb je geen grote pieken meer en de rest maar 50%, maar dan mis je de pieken en is de rest 100%.
Dit slaat dus redelijk nergens op.
Pieken haal je weg met een limiter of soft clippen. Dit zijn totaal andere processen.
ik heb een eqaulizer op mijn mobiel ( bas treble en spraak enzo) en eentje op mijn versterker ( van bass en treble en balance enzo maar ik weet niet of dat helptMartijn M schreef:Heb je een equalizer of anders een pc?
Ik zou alle laag onder bijv. 70 hz wegfilteren en dan vlak daarboven de boel een beetje boosten. Dan wordt de woofer m.n. in mechanische zin minder belast, maar door de gekke processor tussen onze oren lijkt het of er er wel veel bas aanwezig is.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:Psevenup schreef:Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.
en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:Psevenup schreef:Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.
en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
1x is voldoende,
Maar als het alleen maar hard moet dan zou ik gewoon eens kijken naar een goedkope PA set. Beetje zinloos om je geld inzelfbouw te steken want zonder parameters gaat ook een glijbaan hoorn niet lukken. Verder kan je niet zomaar op iedere tweeter een hoorn zetten ivm met bundeling.
BTW sluit gewoon je boomboxen op een 200watt versterker aan dan heb je tenminste voor 3 seconden heel hard geluid.
Maar als het alleen maar hard moet dan zou ik gewoon eens kijken naar een goedkope PA set. Beetje zinloos om je geld inzelfbouw te steken want zonder parameters gaat ook een glijbaan hoorn niet lukken. Verder kan je niet zomaar op iedere tweeter een hoorn zetten ivm met bundeling.
BTW sluit gewoon je boomboxen op een 200watt versterker aan dan heb je tenminste voor 3 seconden heel hard geluid.
Koop dan 2 12" breedbanders, hang daar een piezo hoorntweetertje aan ( volgens mij hebben jullie die al ) en je hebt al veel meer geluid. Als je de kast goed designed kun je er nog wel aardig geluid uit halen.drugsb schreef:daar heb je gelijk in daarom ook die 2* 80 watt versterker en we dachten wel dat we een filter op de uitgangen van de versterker konden maken die de hoge tonen naar de 2 hoorns stuurde en de lage tonen naar een 15 ""inch sub. en we gebruiken dan de woofers uit de boombox die gooien we dan in een kist onder de hoorns en dan zijn we klaar:Psevenup schreef:Al die hifi boxjes en boomboxjes zetten geen zoden aan de dijk...
Voor een beetje volume heb je toch al snel een paar PA speakertjes nodig met een fatsoenlijk versterkertje erbij ( iets van 2x100W tot 2x200W RMS )
ps. maar misschien is het ook wel handig om 2 van die boomboxern te kopen en dat we dam die woofers daar ook uit gebruiken we dachten aan een tweeter van de hoorn een van 95dB gevoeligheid, miiss his dat weining maar dat weet ik niet.
en we hebben een budget van 40 euri exclusief hout
1 zo'n breedbander geeft al meer volume dan 2 boomboxen bij elkaar.
Vermogen 2x80W komt dan ook wel aardig uit.
Breedbander: http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.370
Ben je voor 60 Euro klaar.
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
