Klopt, neemt echter niet weg dat de TIW..XS tot 500 Hz heel is.Rudy schreef:De XS reeks van visaton is ook gemaakt voor subwoofer gebruik, en niet voor freq > 200Hz, de gewone TIW reeks zonder de XS vermelding is dit wel, zoals de nieuwe TIW300, prima unit, maar heeft alleen een pak meer volume nodig. ( heeft wel een korte slag motor dacht ik )
De Eton doet het prima in 40 liter hoor (11-581/50 HEX)Maar als geld geen rol speeld is die eton WAY beter dan die visaton, persoonlijk neig ik naar die scanspeak(alu) die hier voorgesteld was, niet de goedkoopste maar de combinatie van die alu cone en de scanspeak motor is dit een bom van een speaker, de 14mm max is ook meegenomen, maar ze komen wel pas tot leven in een 70 a 80 liter vrees ik, maar de eton ( 11" ) komt zelfs in dergerlijk volume niet levendig uit de hoek.
Alu maakt me dan ook :hornysmiley:![]()
( kwa bas wel te verstaan )
Wat betreft de correctie, dat klopt deels wel natuurlijk. Daar moet ik idd voor uitkijken. Ik vrees dan idd dat BR toch de enige mogelijkheid is, aangezien ik echt niet meer dan 225W aan 4 Ohm ter beschikking kan stellen. De 11" Eton is dan een mooie optie idd. Als iemand daar grafiekjes van heeft: graag!Let op het feit dat active bascorrectie een beest van een versterker nodig heeft, elke 3dB dat je forceerd heb je het dubbele in vermogen nodig, maar dergerlijk woofers moet je zonder actieve bascorrectie al niet aansturen met minder dan 200W om tot een enig deftig resultaat te komen, dus tel maar uit. Imo ga je met dergerlijke oppervlakte van konussen los naar de 80 a 100 liter moeten gaan wil je geen geforceerd en toch natuurlijke bassen bereiken die snel uitdeinzen.
Over PR + XSL: Liever geen PR en liever geen XLS (Die bovendien ook een mega surround heeft). @DIY_Freak: ja ik heb vooroordelen (heb ik ook gezegt), en dat wil ik graag zou houden
Wat ik aan mijn huidige speakers (dual Visaton AL170) vooral mis is druk. Met de shiva erbij gaat het wel lekker diep, en de slam is er ook zeker wel in het laag, maar het kickt niet lekker genoeg. Als iemand op de drums slaat wil ik voelen hoe de vellen bewegen. Het moet direct en knakkig zijn. Dat is het nu dus niet. Kan natuurlijk ook deels aan de acoustiek liggen, maar in een andere ruimte is me hetzelfe opgevallen. Daar wil ik dus absoluut iets aan gaan doen.
Ow, als iemand toevallig weet hoe ik zo'n spdif -> AES/EBU spoel maak, laat het dan ook ff horen. Neutrik heeft van die dingen, maar die kosten 25 euro. Vind ik een beetje belachelijk voor een spoeletje dat je ook gemakkelijk zelf zou moeten kunnen maken.