Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Hondasnl schreef:
Optie 2


:?
:D , ik werk in opdracht :wink:

Optie 3 lijkt mijn voorkeur te zijn.
wordt vervolgt............
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Optie 1
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Wowly schreef:
Optie 1
geduld... we zijn er nog niet...
momenteel ben ik HEEL erg nieuwsgierig naar de derde... en het waarschijnlijk met marcus eens.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

uiteraard kan je altijd nog wat mooie frees randjes maken die je er nu in hebt.

Qua looks, kies ik toch voor optie 1, optie 2 is een compromis om de baffle rond de mid woofer wat kleiner te maken.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Menno, wilde je bij optie 3 het mid in het mid of ook bovenin?
Als ik vanavond eens tijd heb zal ik e.e.a. eens in CAD uitzetten.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
Menno, wilde je bij optie 3 het mid in het mid of ook bovenin?
Als ik vanavond eens tijd heb zal ik e.e.a. eens in CAD uitzetten.
ook bovenin graag. ik blijf daar gewoon heel eigenwijs in... :)
ik heb nog wat aanvullingen op idee 3, zie je pb over een uurtje of zo.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Denk niet dat je het moet zien alszijnde eigenwijs.
Gewoon bouwen zoals je het zelf het beste lijkt.
De tweeter zit nu al hoog zat, straalt recht in je bakkes :wink: , als je relaxed op de bank zit.
Dit met een lekker biertje of bakkie thee.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
Denk niet dat je het moet zien alszijnde eigenwijs.
Gewoon bouwen zoals je het zelf het beste lijkt.
De tweeter zit nu al hoog zat, straalt recht in je bakkes :wink: , als je relaxed op de bank zit.
inderdaad, de tweeter in mijn huidige skylines mikt precies over mijn hoofd heen. niet dat het qua geluid erg veel uitmaakt, maar het is gewoon voor het gevoel. en het is niet helmaal standaard.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Optie 3 is reeds in behandeling.

Hier ook nog wat inspiratie materiaal.

Andre: volgens mij staat jouw project er ook tussen?

http://www.duiops.net/hifi/ferias/CES%2 ... tropez.htm
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Optie 3, onder voorbehoud, een voorlopige opzet.
Bijlagen
Tri-Excel Option 3.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

optie 1



:P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik voel ook meer voor optie 1, maar dan gecombineerd met optie 3.

Het hele boven stuk (dus tweeter plus M15 (wordt trouwens NIET de W15) dus smal maken, dan de verbreding, om vervolgens weer smal naar beneden te gaan.

Ook is de de holle hoek weg. Het idee was juist om de drivers in fase te zetten.
Dat is nu wel weg en naar mijn mening een gemis :P
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

nice!

het voordeel van optie 3 is dat ik de W26 kan gebruiken, in optie 1 is het de W22.
het voordeel van optie 1 is dat de kast mooi slank is, maar dus minder laag zal gaan.

om een slanke kast te maken met een bolling van het formaat die de W26 nodig heeft en dan zowel erboven als eronder zo smal mogelijk te gaan heeft als nadeel dat het nodige volume voor de W26 niet gehaald wordt, ik wilde tussen de 55 en 60 liter uitkomen. alles smal gaat dat gewoon niet halen, tenzij ik de kast 60 cm diep maak...

ik vind dit wel een compromis waar ik mee kan leven. nu ik het zo uitgewerkt zie is het waarschijnlijk wel mogelijk (en mooier/aparter) om de holle baffle toch te maken.
Afbeelding
alhoewel ik betwijfel of die 3 graden voldoende is om faseproblemen te tackelen, dan is het een beter idee om de mid en de woofer iets meer naar voren te laten komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kwestie van meten en uitrekenen.

Weet je het verschil in fase, dan kan je ook uitrekenen waar dus het "hart" zit van de W26 en dus hoeveel je die naar voren moet plaatsen :).
(aangezien daar weer de fase gelijk moet zijn :) )


(vandaag nog een tentamen over gehad :P)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

@ anenoumouse: Zo zet je units nog niet in fase hoor.. Je probeert alleen dichter tegen gelijke fase aan te komen. Om ze absoluut in fase te krijgen kan het best zijn dat de tweeter 8 cm naar achteren moet. Of absolute fase zo gewenst is vraag ik me af. Of ax verandert een en ander altijd.
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 25 jan 2008, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Tweeter naar achteren of woofer naar voren,k geeft natuurlijk hetzelfde resultaat :P

Als je er over nadenkt, maakt het niet heel veel uit, omdat je door het filter toch de fase schuift. Echter heb je weer met een probleem minder te kampen :)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Montana schreef:
@ anenoumouse: Zo zet je units nog niet in fase hoor.. Je probeert alleen dichter tegen gelijke fase aan te komen. Om ze absoluut in fase te krijgen kan het best zijn dat de tweeter 8 cm naar achteren moet. Of absolute fase zo gewenst is vraag ik me af. Of ax verandert een en ander altijd.
yup, dat was dus ook mijn gedachte...
IrritateGuy @ forums.soundandvisionmag.com schreef:
A regular baffle speaker typically cannot time align the midrange and the tweeter on the same plane. Most dome tweeters have an acoustic center at the front of the voice coil while most cone speakers have their acoustic center at the point where the voice coil former is connected to the cone.
zowel de W22 als de W26 zijn behoorlijk diep, het verschil in hoogte zal zeker een cm of 6 zijn.

de holle baffle is dus meer een leuk optisch effect dan echt nuttig.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

compromis sluiten tussen on-axis en off-axis :)

(sja het leven zit vol met compromissen :P )
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb net een foto gevonden van een ouder zelfbouwproject, waarbij ik zonder enige kennis in het diepe sprong. Smalle kasten voor de tweeter en mid. Vormgeving vond ik na een week niet meer super, maar technisch was het wel in orde.. Alles stond in fase zoals je kan zien. Daarvoor moest ik eerst testkasten maken waarna het filter gemaakt werd. Pas dan de finale kast. Het filter was niet erg goed, omdat ik er toen weinig van snapte en nog niet van dit forum afwist :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

tamelijk apart!

alleen is die tweeter volgens my niet time aligned... staat die niet veel te ver naar achteren?
ik zie ook dat er niet de allergoedkoopste units inzitten... had ik dan toch maar effies wat meer aandacht aan geschonken :)

ik heb een soortgelijk eerste project op mijn naam staan (waar gelukkig voor zover ik weet geen fotos van zijn). zag er ook niet uit, klonk okay maar niet daverend. met wat meer aandacht had het misschien best leuk kunnen klinken.

maar je bent 13 en je wilt wat he...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

anonamemouse schreef:
tamelijk apart!

alleen is die tweeter volgens my niet time aligned... staat die niet veel te ver naar achteren?
ik zie ook dat er niet de allergoedkoopste units inzitten... had ik dan toch maar effies wat meer aandacht aan geschonken :)

ik heb een soortgelijk eerste project op mijn naam staan (waar gelukkig voor zover ik weet geen fotos van zijn). zag er ook niet uit, klonk okay maar niet daverend. met wat meer aandacht had het misschien best leuk kunnen klinken.

maar je bent 13 en je wilt wat he...
Nee 10,3 cm. Alles in fase. Speaker was behoorlijk goed hoor, filter is met behulp van een bedrijfje gemaakt. Alleen bij mij thuis klonk het niet lekker. Teveel hoog.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Montana schreef:
Speaker was behoorlijk goed hoor, filter is met behulp van een bedrijfje gemaakt. Alleen bij mij thuis klonk het niet lekker. Teveel hoog.
Klinkt als veelbelovend "een bedrijfje" :wink: .
Er zit een heel groot verschil in je thuissituatie en alle andere luisterruimtes.
Afstemmen doe je dan ook thuis.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

jeroen_d schreef:
Een droomcombinatie van SEAS, voor de echte high end, zou voor mij zijn: W26FX002, W15LY001 en T29CF002 (of T29CF001 voor dezelfde performance maar lagere prijs en wat minder high end looks).
:roll: had ik nou maar wat eerder geluisterd... dat had gewoon drie weken tijd en een paar honderd posts gescheeld hier :)

wellicht kan ik je een keertje uitnodigen om zodra kast en speakers een geheel zijn om mee te denken over een filter? het zal nog wel even duren vrees ik (ik denk niet dat ik breda ga halen, bovndien is er een kans dat ik dan in costa rica van mooi weer aan het genieten ben), maar ik zou het bijzonder op prijs stellen...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

net een rib uit mijn lijf verwijderd... even boodschappen gedaan bij onze vrienden van bmm:

2 M15CH002 SEAS Excel 5" cone midrange driver (E0043) 303.00
2 T29CF001 SEAS Excel 25mm fabric dome tweeter (E0038) 345.86
2 W26FX002 SEAS Excel 10" cone driver (E0046) 508.76
2 MBR-80M Bass reflex pijp 54cm² 29.50
2 BP-520G Paar high-end vergulde luidspreker terminals 32.24

plaatjes volgen bij aflevering. ergens volgende week hoop ik.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Proficiat Menno! :P

Ik drop hier zomaar weer een 2-tal praatplaatjes.
Bijlagen
Clipboard02.jpg
Clipboard01.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”