Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Speaker hielp niks, maar jij bedoelt dat ik moet zeggen of ik het hoor? Ik hoor niks :P. Maar kan ook wel eens aan speaker liggen.

Maar ik zit nog niet op het ruis niveau. Ruisniveau (zonder die sinus dan) is 2mV ofzo
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Kan je je massakabel is effe ontzettend dik maken :)
1 a 2.5mm² ofzo, als dit al zo niet is.

Neej, op je elco printje moet je geen ontkoppelaars zetten.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha ik ken je al aardig, 1 min geleden heb ik een extra kabeltje ernaast gelegt, hielp niet. Maar miss als ik hem er dichterbij maak. Heb nl nog steeds geen 2,5mm kabeltjes.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

hey aapie, niet met men voete spelen he :D

als je je peerless eraan hangt, hoor je dan egt NIKS
want mv's meten met een niet geaarde scope is wel lastig hoor :?

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
hey aapie, niet met men voete spelen he :D
:lol:
als je je peerless eraan hangt, hoor je dan egt NIKS
want mv's meten met een niet geaarde scope is wel lastig hoor :?

Groetjes
Rudy
Zal ik es ff met een bos touw langs de badkamer gaan dan? ;) -> Nog steeds hetzelfde, alhoewel het signaal er wel iets anders uitziet nu.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Met mijn oor erop hoor ik wel wat bij mijn testspeaker...

Filter ff aan de amp gehangen om te proberen --> 20mV storing toptop uit mijn amp. Als we dat nou eens weg konden krijgen...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dit is misschien ver gezocht, maar vervang die 470k is met een 10 a 47k, met eventueel een cap van 100nF naar de massa toe vanuit die pen.

Wel nog effe zonder filter als het kan Juul.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke zal ik morgen proberen!

Dat van die feedback zou anders ook nog wel kunnen, want toen bij het filter met mijn HDF filter had ik ook een 50Hz sinus toen de feedback pin niet was verbonden.

Maar ik ga nu naar bed :P, welterusten Rudy ;)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

neej je feedback pin is wel verbonden hoor, anders hadden we niet veel speakers meer over gehad vrees ik :lol:

Maar in de datsheet staat dat je verplicht 0.5mA uit die pin moet trekken, en hoewel dit niet veel met de performence van je amp temaken heeft kan het wel voor problemen zorgen.

Maar goed, uitrusten heeft ook zen voordelen
Slaap ze
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha lol, nee ik bedoel het anders ;) Dat de feedback bijv problemen heeft met de 10nF die erbij is gekomen. Want de feedback klopte eerst ook niet bij het filter.

(Op deze download aan het wachten http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1027012, anders lag ik er al wel in ;), lijkt me wel geinig.)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Je kan is simpel proberen zonder he, doet imo geen kwaad, en als het beter is dat laat je het zo he 8)

donwloading 670kB/sec , lolly :)
moek men voor/eindversterker nog gaan opstellen voor die test, rofl
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zeg Rudy, bij mijn overbeterde amp heb ik alleen het ruis niveau. Die sinus heb ik daar totaal niet. Dus 2mV ruis toptop.

Aha! Heb eens gemeten na de input C. Bij de verbeterde versie zie je direct na de input C al storing :?. Dit met ingang kortgesloten.
Dus daar ligt het aan! :lol:
Btw ik heb 100nF MKH.

Nu eens kijken met na de input c korgesloten ;).
Laatst gewijzigd door JuuL op do 05 mei 2005, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

3 keer raden :lol: :lol: :lol:

Dat was het! :D 2mV toptop ruis nu :D

Jah Juul leert het wel! ;)


Mzz wat van Ctje zal ik er eens instoppen?

/edit
100nF keramisch werkt niet. Dus het moet een andere waarde worden.

Kan dat niet 1 of ander HDF filter worden?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mijn filter is al best goed!! 1mV toptop ruis met de ingang kortgesloten :D

/edit
Heb het filter aangelsoten op de niet veranderde amp. De ingang van het filter kortgesloten. En wat krijg ik: 3mV ruis toptop :D

btw hoe was je luistertest :D Ik heb m nog niet gedaan.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Verlaag is gewoon die 68k aan je ingang naar 15k .. 33k en zoek is een MKT/MKT tussen 470nF en 1uF.

heb die test nog niet gedaan, deze avond misschien, overdag te veel omgevingslawaai en word je teveel lastig gevallen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

680nF --> Sinus ging bijna helemaal weg (maar er is nog ietsjes over. Miss moet ie groter he? Ik heb hier alleen geen grotere waardes.
33kOhm --> Offset is 4mV kleiner geworden :D nou issie 1 a 2 mV :D

En het ruis van de amp is nu 2mV toptop met een klein beetje nog die sinus erop. Die sinus moet nog wel helemaal weg.

/edit
220nF parallel op de 680nF aangesloten, nu heb ik 1 mV toptop ruis + die sinus. Maar die sinus komt niet boven de 1mV toptop.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het lijkt me er sterk op dat je veel last heb van het opnemen van de 50Hz storing van het net, omdat als je die cap steeds groter neemt word die storing beter gecontroleerd door de vorige trap ( nu dus een kortsluiting ).

Dan je beter eens rondkijken naar een 2.2uF ( liefst fysisch niet zo groot ) ofzo, maar dan wel voor die cap liefst ook een 100K hangen ( op de print van je versterker aan de ingang zelf ).

Maar hee, heb je nou al geprobeerd wat die handel doet bij op en afzetten als je die 470k ( welke 47k ofzo moet zijn ) los laat hangen. Want dan weten we of we wat extra moeten gaan doen ivm die in en uitschakelplops.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus een cap van 2u2. En op de ingang een R van 100K ipv een kortsluiting?
Ik heb geen caps hier van 2u2 wel elcos...

Ik heb daar nog niet na gekeken zal ik nu ff doen.

Die offset is ook al best wel 8) nu. 1,5 mV! :lol:
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

nee momenteel nogwel die kortsluiting, maar later zonder die kortsluiting ( in definitieve werking ) wel die 100k plaatsen.

voor mij geen prob dat je momenteel die elco neemd, maar vevang hem later wel door mkt/mkp achtigs.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus 100k over de ingang plaatsen.

Jah maar Rudy, die mute werkt alleen als je er een positieve spanning opzet.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Heeft ie nog gelijk ook nog :lol:

ja idd, probeer je het effe als die aan de + hangt met 47 a 100k, dan zullen we achetraf zien hoe we dat moeten implementeren.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hahaha 8) Ik heb het volgensmij al een keer eerder geprobeerd een hele tijd geleden, dacht dat ie het toen niet deed. Maar ik probeer het morgen nog wel.

Maar anders heb ik deze nog :lol: http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/d ... liging.JPG

Printje met DC beveiliging. Hier zit ook een in- en uitschakelvertraging bij :D
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Die elcos ontladen gewoon over de uitgang met die mute hoor. Dan praat ik over 5 Volt (onbelaste uitgang).
De inschakelplop is er ook nog wat, maar dit gaat zo snel, dat kan ik nauwlijks zien.

Maar Rudy, als ik nou die dc beveiliging gebruik. Dan gaat dat perfect werken.
Dat relais maakt alleen contact als er spanning op staat. De uitschakelplop heb je geen last van. En de inschakelplop ook niks, want er moet eerst een cap opladen voordat hij inschakelt.

Hier het schema:
/D ... liging.msm

(let niet op die transistoraansluitingen, dat was voor ultiboard. Het geheel heb ik hier al werkend liggen.)

Gheghe. Dit ontwerp heb ik van de PA300 uit de elektuur geleend en naar mijn hand gezet ;).
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zoals belooft:

Het filter printje:
/Filter.JPG
Alleen de 100nF van U1 zit aan de onderkant van de print. En let op de nieuwe stabbie! :lol: ;)

En het versterkertje:
/versterker.JPG
Links de onverbeterde amp, rechts de verbeterde. Maar dat had je al wel door :lol:.

Mijn testsetup:
/Testen.JPG
beetje gebrek aan ruimte, maar goed het kan...

En als we toch bezig zijn, mijn scopie met het ruis erop:
Ruis.JPG
[2mV/div] [5mSec/div] [Gnd afgestelt op het midden, dus offset]
Let ook op die pieken die op die sinus zitten, moet/kan dit weg worden gehaalt?
Btw dit is nog met een input cap van 1000nF.

/edit
1) Met een 2u2 Elco parallel op die 680nF cap heb ik nog net zoveel last van die sinus als net.
2) Met het filter erbij verandert er niks aan het ruis :D
3) Bij de onverbeterde versie heb ik ook last van die sinus. Alleen is de offset hier veel groter, maar dat kan ik verbeteren door de R14 te veranderen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Kan je dat is meten met je referentiepunt van je scope ( zwart klemmetje :) ) in het massapunt tussen je elco's, want dat gebruiken wel als referentie voor ons signaal en de speaker.

foto's 8)

btw, is er nog hoorbare ruis ?

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”