Maar ik zit nog niet op het ruis niveau. Ruisniveau (zonder die sinus dan) is 2mV ofzo
Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Rudy schreef:hey aapie, niet met men voete spelen he![]()
Zal ik es ff met een bos touw langs de badkamer gaan dan?als je je peerless eraan hangt, hoor je dan egt NIKS
want mv's meten met een niet geaarde scope is wel lastig hoor![]()
Groetjes
Rudy
neej je feedback pin is wel verbonden hoor, anders hadden we niet veel speakers meer over gehad vrees ik
Maar in de datsheet staat dat je verplicht 0.5mA uit die pin moet trekken, en hoewel dit niet veel met de performence van je amp temaken heeft kan het wel voor problemen zorgen.
Maar goed, uitrusten heeft ook zen voordelen
Slaap ze
Rudy
Maar in de datsheet staat dat je verplicht 0.5mA uit die pin moet trekken, en hoewel dit niet veel met de performence van je amp temaken heeft kan het wel voor problemen zorgen.
Maar goed, uitrusten heeft ook zen voordelen
Slaap ze
Rudy
Haha lol, nee ik bedoel het anders
Dat de feedback bijv problemen heeft met de 10nF die erbij is gekomen. Want de feedback klopte eerst ook niet bij het filter.
(Op deze download aan het wachten http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1027012, anders lag ik er al wel in
, lijkt me wel geinig.)
(Op deze download aan het wachten http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1027012, anders lag ik er al wel in
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg Rudy, bij mijn overbeterde amp heb ik alleen het ruis niveau. Die sinus heb ik daar totaal niet. Dus 2mV ruis toptop.
Aha! Heb eens gemeten na de input C. Bij de verbeterde versie zie je direct na de input C al storing
. Dit met ingang kortgesloten.
Dus daar ligt het aan!
Btw ik heb 100nF MKH.
Nu eens kijken met na de input c korgesloten
.
Aha! Heb eens gemeten na de input C. Bij de verbeterde versie zie je direct na de input C al storing
Dus daar ligt het aan!
Btw ik heb 100nF MKH.
Nu eens kijken met na de input c korgesloten
Laatst gewijzigd door JuuL op do 05 mei 2005, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
680nF --> Sinus ging bijna helemaal weg (maar er is nog ietsjes over. Miss moet ie groter he? Ik heb hier alleen geen grotere waardes.
33kOhm --> Offset is 4mV kleiner geworden
nou issie 1 a 2 mV 
En het ruis van de amp is nu 2mV toptop met een klein beetje nog die sinus erop. Die sinus moet nog wel helemaal weg.
/edit
220nF parallel op de 680nF aangesloten, nu heb ik 1 mV toptop ruis + die sinus. Maar die sinus komt niet boven de 1mV toptop.
33kOhm --> Offset is 4mV kleiner geworden
En het ruis van de amp is nu 2mV toptop met een klein beetje nog die sinus erop. Die sinus moet nog wel helemaal weg.
/edit
220nF parallel op de 680nF aangesloten, nu heb ik 1 mV toptop ruis + die sinus. Maar die sinus komt niet boven de 1mV toptop.
Het lijkt me er sterk op dat je veel last heb van het opnemen van de 50Hz storing van het net, omdat als je die cap steeds groter neemt word die storing beter gecontroleerd door de vorige trap ( nu dus een kortsluiting ).
Dan je beter eens rondkijken naar een 2.2uF ( liefst fysisch niet zo groot ) ofzo, maar dan wel voor die cap liefst ook een 100K hangen ( op de print van je versterker aan de ingang zelf ).
Maar hee, heb je nou al geprobeerd wat die handel doet bij op en afzetten als je die 470k ( welke 47k ofzo moet zijn ) los laat hangen. Want dan weten we of we wat extra moeten gaan doen ivm die in en uitschakelplops.
Groetjes
Rudy
Dan je beter eens rondkijken naar een 2.2uF ( liefst fysisch niet zo groot ) ofzo, maar dan wel voor die cap liefst ook een 100K hangen ( op de print van je versterker aan de ingang zelf ).
Maar hee, heb je nou al geprobeerd wat die handel doet bij op en afzetten als je die 470k ( welke 47k ofzo moet zijn ) los laat hangen. Want dan weten we of we wat extra moeten gaan doen ivm die in en uitschakelplops.
Groetjes
Rudy
Hahaha
Ik heb het volgensmij al een keer eerder geprobeerd een hele tijd geleden, dacht dat ie het toen niet deed. Maar ik probeer het morgen nog wel.
Maar anders heb ik deze nog
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/d ... liging.JPG
Printje met DC beveiliging. Hier zit ook een in- en uitschakelvertraging bij
Maar anders heb ik deze nog
Printje met DC beveiliging. Hier zit ook een in- en uitschakelvertraging bij
Die elcos ontladen gewoon over de uitgang met die mute hoor. Dan praat ik over 5 Volt (onbelaste uitgang).
De inschakelplop is er ook nog wat, maar dit gaat zo snel, dat kan ik nauwlijks zien.
Maar Rudy, als ik nou die dc beveiliging gebruik. Dan gaat dat perfect werken.
Dat relais maakt alleen contact als er spanning op staat. De uitschakelplop heb je geen last van. En de inschakelplop ook niks, want er moet eerst een cap opladen voordat hij inschakelt.
Hier het schema:
/D ... liging.msm
(let niet op die transistoraansluitingen, dat was voor ultiboard. Het geheel heb ik hier al werkend liggen.)
Gheghe. Dit ontwerp heb ik van de PA300 uit de elektuur geleend en naar mijn hand gezet
.
De inschakelplop is er ook nog wat, maar dit gaat zo snel, dat kan ik nauwlijks zien.
Maar Rudy, als ik nou die dc beveiliging gebruik. Dan gaat dat perfect werken.
Dat relais maakt alleen contact als er spanning op staat. De uitschakelplop heb je geen last van. En de inschakelplop ook niks, want er moet eerst een cap opladen voordat hij inschakelt.
Hier het schema:
/D ... liging.msm
(let niet op die transistoraansluitingen, dat was voor ultiboard. Het geheel heb ik hier al werkend liggen.)
Gheghe. Dit ontwerp heb ik van de PA300 uit de elektuur geleend en naar mijn hand gezet
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals belooft:
Het filter printje:
/Filter.JPG
Alleen de 100nF van U1 zit aan de onderkant van de print. En let op de nieuwe stabbie!

En het versterkertje:
/versterker.JPG
Links de onverbeterde amp, rechts de verbeterde. Maar dat had je al wel door
.
Mijn testsetup:
/Testen.JPG
beetje gebrek aan ruimte, maar goed het kan...
En als we toch bezig zijn, mijn scopie met het ruis erop:
Ruis.JPG
[2mV/div] [5mSec/div] [Gnd afgestelt op het midden, dus offset]
Let ook op die pieken die op die sinus zitten, moet/kan dit weg worden gehaalt?
Btw dit is nog met een input cap van 1000nF.
/edit
1) Met een 2u2 Elco parallel op die 680nF cap heb ik nog net zoveel last van die sinus als net.
2) Met het filter erbij verandert er niks aan het ruis
3) Bij de onverbeterde versie heb ik ook last van die sinus. Alleen is de offset hier veel groter, maar dat kan ik verbeteren door de R14 te veranderen.
Het filter printje:
/Filter.JPG
Alleen de 100nF van U1 zit aan de onderkant van de print. En let op de nieuwe stabbie!
En het versterkertje:
/versterker.JPG
Links de onverbeterde amp, rechts de verbeterde. Maar dat had je al wel door
Mijn testsetup:
/Testen.JPG
beetje gebrek aan ruimte, maar goed het kan...
En als we toch bezig zijn, mijn scopie met het ruis erop:
Ruis.JPG
[2mV/div] [5mSec/div] [Gnd afgestelt op het midden, dus offset]
Let ook op die pieken die op die sinus zitten, moet/kan dit weg worden gehaalt?
Btw dit is nog met een input cap van 1000nF.
/edit
1) Met een 2u2 Elco parallel op die 680nF cap heb ik nog net zoveel last van die sinus als net.
2) Met het filter erbij verandert er niks aan het ruis
3) Bij de onverbeterde versie heb ik ook last van die sinus. Alleen is de offset hier veel groter, maar dat kan ik verbeteren door de R14 te veranderen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
