1ste kast :?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freezillion
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 11:56
Locatie: kortrijk / belgie

1ste kast :?

Bericht door freezillion »

tis zo de eerste keer dat ik probeer zelf een kast of iets te maken, dus heb ik ook maar een paar oude boxen genomen, waarvan ik natuurlijk geen drivers van vond voor winISD :?
dan heb ik mij maar beetje van inhoud gebaseerd op de kasten waar ze in zaten "plastieke sony boxen " omdat er geen deftige tweeters in zaten " een soort plaatje van 1 mm dik?? " heb ik van het containerpark uit andere boxen de tweeter en de midrange uitgevezen, "de boxen die er in zaten waren kapot "

het is nog niet af ,de 2de kast moet ik nog maken ,
en de behuizing van de tweeter en midrange komt der nog op

kheb ze vandaag eens getest en ze spelen wel al veeel beter dan vroeger
juist moet hij juist geplaast worden anders word de bas een beetje te overheersend

ik heb wel alleen maar een wipzaag en een boormachien die in 1 richting draait dus moet niet te veel kijken naar mijn brikolage
hout heb ik van mijn werk kunnen meescharrelen dus het is echt een
budget project'je

ik zal zeker nog eens kijken om later echt deftige boxen te maken
maar zal eerst nog beetje moeten sparen want gelijk ik hier lees overal
loopt dat toch aardig op .....

ik zal ze wss ook in het zwart spuiten




Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nu schuren schuren en nog eens schuren.. :? :? :? :? :?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik snap er helemaal geen snars van... :?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

mooi bouwwerk wel!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

thefinlux schreef:
Ik snap er helemaal geen snars van... :?
Waar niet van?
Aardig klusje zo, zonder CNC...

Kees
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Voor een eerste kast met alleen maar een wipzaag en een boormashien is da zeker helemaal ni slecht gedaan. :wink:

Regards
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ziet er mooi uit hoor, niet schlecht !

Maar wat is een wipzaag ?

Trouwens.. wat doen die gaten boven/onder-in eigenlijk en hoe heb je de baflle er eigenlijk zo mooi ingekregen ? ( fotos )
Laatst gewijzigd door mipo op do 17 jan 2008, 20:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Decoupeerzaag :wink:

Groeten
Gebruikersavatar
freezillion
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 11:56
Locatie: kortrijk / belgie

Bericht door freezillion »

mipo schreef:
Ziet er mooi uit hoor, niet schlecht !

Maar wat is een wipzaag ?

Trouwens.. wat doen die gaten boven/onder-in eigenlijk en hoe heb je de baflle er eigenlijk zo mooi ingekregen ? ( fotos )
wipzaag = Decoupeerzaag .. sorry heb geprobeert zo goed mogelijk abn nederlands te typen ...

die gaten dat je ziet is waarschijnlijk de versteveging ,toen was de kast niet volledig opgebouwt...

die gaten van voor "baflle ..?" op foto 4 zie je dat ik een Tafeldecoupeerzaag
heb gemaakt :roll: :? daarme lukte dat nog, juist nog beetje bijvijlen en schuren
Laatst gewijzigd door freezillion op do 17 jan 2008, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

uw geduld is in ieder geval beter dan het mijne :P
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

audiomanics schreef:
thefinlux schreef:
Ik snap er helemaal geen snars van... :?
Waar niet van?
Aardig klusje zo, zonder CNC...

Kees
Kees, I fully agree with you on that. :D Aardige klus hoor!

Maar wat voor systeem is het nu? Wat voor filter gebruik je en waarom? Wat zijn de specs van de orginele luidsprekers? Welke technologiën gebruik je?
Gebruikersavatar
freezillion
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 11:56
Locatie: kortrijk / belgie

Bericht door freezillion »

Ik verschiet echt van het geluid vree warm geluid ,of hoe moet je het uitleggen

owja iedere luidspreker zou moeten 30 watt zijn , zo staat het er op de magneet vanachter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Je hebt gewoon een leuke kast gemaakt met de bestaande onderdelen, right?
Niks mis mee. Het zou wellicht beter kunnen worden, maar dan moet je echt alle gegevens van de speakers op laten meten en eindeloos berekenen en testen.....
Voor een eerste box: CHAPEAU!!

Kees
Gebruikersavatar
freezillion
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 11:56
Locatie: kortrijk / belgie

Bericht door freezillion »

ik ben echt een beginneling hoor ,omdat ik geen drivers heb van die luidsprekers voor in winISD in te geven kon ik niet veel doen dan een gewoon kastje te maken met de zelfde inhoud van liters als de originele
kastjes

van bas reflex ,heb ik achter iedere luidspreker een buis gestoken van dezelfde dia als origineel kastje

de wanden zijn +- 3 cm dik en zijn bekleed met dikke laag silicone .daarop van die geluidsisolatie matten "zo met van die driehoekjes op" en de kast is
licht opgevuld met glaswol .de frontplaat is eerst een multiplexplaat van 9 mm dan de luidsprekers erin en dan dertegen een multiplexplaat van 18 mm .de luidsprekers zitten dus tussen 2 platen

de kast zelf is ook gelijmt opgeschuurt dan met polyester glad gemaakt .
nu moet ik nog terug afschuren grondlaag verder geven nog eens opschuren en dan de afwerkings laag spuiten in het zwart
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik vind kast werkelijk prachtig!

en je hebt er goed aan gedaan alles zoals origineel te houden, inhoud en baspijp afmetingen.

Maar je gaat dus twee van die boxen maken met 4 woofertjes erin, en dan waar komen de midden toners en tweeters in ?

die oude tweeters waren dan piëzo tweeters, (kristal elementje beschrijf je in je openingspost) maar goed dat je die vast hebt weggedaan :evil:

dat filter, waar hoort dat nu bij? de woofers, of de rest? (origineel dan)

nogmaals, heel mooie kast! wel raar om die decoupeerzaag aan de onderkant van de tafel te zien zo :D
Gebruikersavatar
freezillion
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 11:56
Locatie: kortrijk / belgie

Bericht door freezillion »

Merci voor al die goeie reacties hier. ik verschiet ervan :shock:


ik zal dus 2 zuilen maken met elk 4 luidsprekers 1 midrange en 1 tweeter

die midrange en tweeter komen uit andere boxen van containerpark
en die scheidingsfilter komt ook daaruit ,de woofer was kapot


boven op hetgeen dat ik nu heb "foto's " ga ik verder ,ik denk zo 15 cm nog , om de midrange ,tweeter en scheidingsfilter te steken



ik heb ze eens aangesloten ook daarstraks om het verschil te horen de luidsprekers aangesloten op die scheidingsfilter of niet
" want origineel zaten die luidsprekers niet op zo een ding "

normaal zal die scheidingsfilter wel niet kapotgaan ervan zeker ?
het is wel beter zo ...
Gebruikersavatar
freezillion
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 11:56
Locatie: kortrijk / belgie

Info ??

Bericht door freezillion »

ik ben nog altijd bezig met de afwerking ,maar ik ben cerieus naar het geluid
ik vind dat zeer goed spelen maar ja ik zou graag eens iets op papier, "scherm" zien .dat ik kan vergelijken met andere mensen of met andere luidsprekers

ik ben hier aan het prutsen met een aantal programmatjes
maar ik vind het gelijk nog niet
ook zal ik moeten een mic kopen want met de hoorn van een telefoon zal dat wss geen betrouwbare resultaten geven :wink:

wat is het beste programma voor je boxen te testen ,vergelijken,enz
en staat er ergens een uitleg "howto" in het nederlands ?


op de foto hier onder heb ik eens zitten testen 3 luidsprekers op zelfde volume en zelfde instellingen maarja ik heb eigenlijk geen flouw idee wat ik doe ...



Afbeelding
Plaats reactie