Ik heb natuurlijk ook nog mijn Shiva subje voor de allerlaagste toontjes. Ik zou natuurlijk als compromis mijn fronts wat eerder laten afvallen. Zo is het kiezen van een speaker wel makkelijker. Ook kan ik natuurlijk mijn filter voorzien van presets zodat het in iedere situatie wel goed zit.
Ik ben me nu aan het bedenken of misschien bubbel 12" niet ook een mogelijkheid is (gesloten wil te verstaan). Iets als de Selenium WPU 1205 is dan misschien een mooie optie voor het geld. Tot 300 Hz te gebruiken. Dat kan misschien zelfs met de 90 mm unit samenwerken (argumenten tegen welkom)?
Komt echter weer de vraag: BR of gesloten, een of twee units.. Ter illustratie:
Twee keer de WPU1205 (een maal dubbel woofer gesloten, een maal enkel woofer BR), en een maar WPU1207 BR. Allemaal in 50 Liter. Ook allemaar met electonische correctie, en de gesloten behuizing incl een highpass on excursie in het laag extra tegen te gaan.
Max SPL grafiekje. Merk op dat de BR tuning veel te laag is voor deze unit. Hierdoor krijg je wel flink meer dynamiek in het laag, maar moet je dus electronisch corrigeren. Ik heb de 1205 en 1207 ff iets andere alignments gegeven om een beetje variatie te hebben.
Group delay grafiekje. Loop allemaal redelijk gelijk en niet eens zo verkeerd. Onder de 30 Hz is het toch niet meer zo heel erg interessant omdat de afval daar al flink is.
Zo te zien heeft BR hier een duidelijk voordeel (zelfs met een woofer) kwa SPL (Duh

). Tja, staat wel weer een dikke/lange poort tegenover, maar ik denk dat dat nog wel te doen zal zijn. Daar tegenover staat dat je met 2 12" units meer conus hebt wat natuurlijk ook weer zijn voordelen heeft...