eton/focal systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
alleen nu nog een simpel teken programma om wat schetsen te posten.
AutoCAD release 13 en de Lite versie is een goed programma voor het tekenwerk.
3-D paketten zijn natuurlijk nog mooier en wellicht handiger om volumes nog makkelijker te berekenen.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Hondasnl schreef:
dre schreef:
ik heb daar ook slechte berichten over gelezen,en een baffle van 50mm met de nodige bracing zal z`n werk ook wel doen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar niet expliciet slechte berichten over gelezen heb. Het lijkt mij juist een goede zaak.
Immers de kooi van de woofer wordt dan nog eens stevig vastgehouden door de zware kast himself en gaat meer energie naar het membraan van de woofer(s).
Dat is als het precies goed gaat ja. Als hij net te kort is krijg je leuke zaken als het kromtrekken van je korf + kieren en dergelijke.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Ik meen me te herinneren dat Rhino 3D een gratis programma was, of dit nu nog is weet ik niet, maar je zou eens kunnen zoeken. Anders is Sketch-up gratis, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

eerst maar eens een tekening in houtskool gemaakt(gaat me beter af)

het idee is om de wanden 30mm dik te maken,22 en 8mm mdf,met in de 22mm een plaat trespa van 10mm gefreesd(lekker stijf 8) )

wel wil ik haaks op de baffle ook een plaat trespa van een 10mm zetten,alleen zit ik een beetje te dubben over de vorm.
of zou de baffle stevig genoeg zijn zo?
Bijlagen
top1.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Stevig zat zo. Je hebt bijna geen baffle nu, dus wat er trilt heeft nauwelijks oppervlak. Meer materiaal is hooguit gunstig voor meer massa, maar zal het meetrillen met de baskast niet echt voorkomen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

geweldig antwoord 8)
scheelt een hoop tijd.

dan is nu het plan officieel klaar :wink:
zou er nog vilt op het liggende gedeelte moeten komen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bodem aan de onderkast bekleden met vilt is gunstig, zelf heb ik zoals je weet een rubber benzineslangetje ertussen gelegd. Zoiets als het plaatje hieronder maar dan een grotere cirkel. Dat dempt heel goed.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

die tip was ik niet vergeten :wink:

ik bedoelde eigenlijk op het liggende deel,of moeten de metingen dit gaan uitwijzen?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Volgens mij heeft Tony wel vilt gebruikt bij dit ontwerp http://www.humblehomemadehifi.com/Modulus.html
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
die tip was ik niet vergeten :wink:

ik bedoelde eigenlijk op het liggende deel,of moeten de metingen dit gaan uitwijzen?
Nee, dat hoeft niet, laat maar lekker reflecteren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het is hier maar weer eens tijd voor een update 8)
als het zo door gaat gaan de kasten komende zaterdag in de grondlak,dan kan ik eindelijk aan de bovenkasten beginnen.
Bijlagen
laag6.JPG
laag3.JPG
laag7.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

tevens heb ik een leuke oplossing gevonden(als ie al niet bestaat :roll: )

voor de infresing van de speakon aansluitingen,heb ik een 2 stroken hout genomen met daartussen een strook precies op breedte van de speakon met daarbij uiteraard de extra maten van de kopieerhuls erbij opgeteld,freesje met dezelfde radius als de hoek van de speakon.
de middelste plankjes kun je zo naar elkaar toeschuiven tot je precies op maar zit,vasrnieten en.. 8)
Bijlagen
laag5.JPG
laag4.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vraag me af of het erg veel winst opleverd om de neo zonder faceplate in de baffle te verwerken?
ik weet wel hoe dichter de units op elkaar staan hoe beter,maar scheelt dit zo veel?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ziet er mooi uit! Lekker zwaar zeker..

De neo in de baffle frezen vanaf de achterkant, waarna je de voorkant 45 graden affreest vind ik mooier dan het uiterlijk van de frontplaat. Gewoon doen wat jou mooi lijkt! Klankmatig zou ik geen verschil verwachten.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het allermooiste lijkt me voor en achter een faceplate en dan de faceplates ook nog eens in de kleur van de kast gespoten 8)
en aangezien de faceplates in overvloed verkrijgbaar zijn is dit makkelijk te proberen :twisted: (bedankt geert :wink: )
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
het allermooiste lijkt me voor en achter een faceplate en dan de faceplates ook nog eens in de kleur van de kast gespoten 8)
en aangezien de faceplates in overvloed verkrijgbaar zijn is dit makkelijk te proberen :twisted: (bedankt geert :wink: )
Ziet er degelijk uit Andre!

:oops: Wat bedoel je met face plates?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Afbeelding

mooie naam voor iets simpels :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de kasten staan in de spuitplamuur 8)
ze worden hoogglans zwart,ik hoop dat `t een beetje netjes wordt zonder cabine :?
het idee is om de eerst laag blankelak weer deels weg te schuren en een 2e laag verdund te spuiten om zoveel mogenlijk polijstwerk te voorkomen.

eerst wachten op de speakon aansluitingen voor naar `t filter,de zijn helaas voor de 2e keer verkeerd binnen gekomen,en die pas ik eerst liever voordat ik later weer kan gaan frezen.

ook heb ik een aftrap gemaakt met de bovenkasten,dikke trespa met aan 2 kanten mdf.
tevens is het de bedoeling om de neo 3pdr te monteren met faceplates aan beide zijden,en deze misschien ook in de kleur van de kast te spuiten.

het enige waar ik nog naar op zoek ben is iets on de faceplates aan elkaar te monteren,misschien kan het ook met korte schroefjes in het trespa,maar liever iets van boutjes en moeren maar dan netjes(zwart?)
iemand nog aanraders?
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Mijn kasten worden ook hoogglans zwart en zijn nog niet gespoten. Ik kan aan de spuiter vragen of hij de jouwe meteen meeneemt voor een zacht prijsje. ;)


dre schreef:
de kasten staan in de spuitplamuur 8)
ze worden hoogglans zwart,ik hoop dat `t een beetje netjes wordt zonder cabine :?
het idee is om de eerst laag blankelak weer deels weg te schuren en een 2e laag verdund te spuiten om zoveel mogenlijk polijstwerk te voorkomen.

eerst wachten op de speakon aansluitingen voor naar `t filter,de zijn helaas voor de 2e keer verkeerd binnen gekomen,en die pas ik eerst liever voordat ik later weer kan gaan frezen.

ook heb ik een aftrap gemaakt met de bovenkasten,dikke trespa met aan 2 kanten mdf.
tevens is het de bedoeling om de neo 3pdr te monteren met faceplates aan beide zijden,en deze misschien ook in de kleur van de kast te spuiten.

het enige waar ik nog naar op zoek ben is iets on de faceplates aan elkaar te monteren,misschien kan het ook met korte schroefjes in het trespa,maar liever iets van boutjes en moeren maar dan netjes(zwart?)
iemand nog aanraders?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hierbij wat foto`s van de top`kasten`
Bijlagen
topk3.JPG
topk2.JPG
topk1.JPG
topk4.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Zulen we de laagkasten een keertje vergelijken de mijne :D

Hoe ga je het spuiten doen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha dre, dat ziet er toch naar uit dat er vorderingen worden geboekt! Wat ik inmiddels wel bij mijn eigen project heb gemerkt is dat er toch een stukje dempingsmateriaal op het horizontale plankje achter de mid moet worden geplaatst. In Delft is een leuk zaakje dat in allerlei soorten en maten wolvilt verkoopt. Is wellicht een goed alternatief voor het niet zo mooi ogende pritex dat ik nu in mijn experimentele opstelling heb toegepast.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb nog wel wat vilt liggen,misschien kunnen we tegen de tijd dat terplekke bepalen?
ik heb toen ook wolvilt gezien,erg mooi maar zeer prijzig.

morgen gaat er nog een lap mdf op de baffles en dan zullen ze zeer stijf zijn.
de combinatie met mdf/trespa/mdf verlijmd met een 2 componenten pu lijm maakt het geheel zeer stijf maar toch dempt het lekker.

in ieder geval zit er nu lekker de vaart in 8)
nog even en dan wordt het zeer druk op het werk en dan rest alleen nog de zaterdagmorgen dus haast is geboden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik ben al een tijdje op zoek naar wat inbusboutjes,ringetje en moertjes in m5 en dan ook nog eens in het zwart :roll:
iemand nog aanraders?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

tijdens de bouw van de laagkasten had ik een misfrezing omdat de lager van de frees was afgelopen :roll: (nieuwe frees!!)
ik dacht deze wel even weg te plamuren,maar kwam al snel tot de conclusie dat je niet te dik moet gaan plamuren op mdf want het mdf trekt te veel vocht uit de plamuur waardoor het gewoon los zit.
met dunne laagjes gaat het wel prima.
Gesloten