asterduc schreef:Frontplaat:
Bij jullie besprekingen van de frontplaat mis ik wel een belangrijk punt (tenzij ik het ergens gemist heb). Dat is het verruimen van de opening op de plaats waar de geluidsgolven van het membraan naar de kast gaan.
Dat is mijn inziens minstens even belangrijk als de backwave en de staande golven. Voor laagweergave misschien zelfs nog belangrijker. Ik heb daar ook wat in onderzocht, weet echter niet of het ook in het Concave topic is vermeld. Dat is eigenlijk de reden dat er een aparte frontplaat is gebruikt en niet gewoon de gaten voorraan in de schijven zijn gefreesd. Omdat het verruimen na het in elkaar lijmen van de schijven, met uitzondering van een 5-assige CNC frees, niet mogelijk is.
Daar zou je toch wel rekening mee moeten houden.
Nu ja, je kunt eventueel wel een omgekeerde 30° of 60° bovenfrees met bovenwiel gebruiken (zo deed ik het vroeger). Maar dan frees je gelijk ook het materiaal rond de moeren weg. Tenzij je een malletje maakt en ... blablabla
->
Je moet wel zorgen dat je zaagvlakken ook weer zuiver vlak worden waartegen je uiteindelijk de definitieve baffle monteerd.Hondasnl schreef:Nog een praktische tip:
Boor in alle segmenten een aantal doorlopende gaten (iets groter dan de diameter van het draadeind) waardoor je de draadeinden steekt voor het geheel aan te trekken met de lijm ertussen.
Als de lijm goed is uitgehard zaag je de baffle er gewoon af.
Vervolgens maak je een mooie dikke baffle van bijvoorbeeld 26mm eiken.
Je hebt dan ook alle ruimte om het lood e.d. in je kast aan te brengen.
In je losse baffle kun je heel netjes je gaten frezen en aan de binnenzijde netjes afrondingen aanbrengen voor meer lucht voor de drivers.
Als je baffle en kast intern klaar is dan deuvel je samen met lijm je baffle aan je kast.
Het lijkt mij de meest simpele manier om je kast zo op te bouwen.
Neem hiervoor desnoods een lange brede plank en lijm daar schuurpapier op en een dwarslatje aan de andere kant, wat dan gelijk een handvat is.
En maar schuren......
Als je bang bent dat het KOPSE MDF te slap lijkt, zou je kunnen overwegen een tussen-slice te maken van multiplex.
Of je brengt een finale 3mm dikke zeer buigzame triplex plaat aan, aan de buitenzijde van je kast. Deze kun je dan ook direct in een mooie kleurbeits afwerken
Als je gaat voor de losse platen op een aantal bracings zou ik zeker mallen gaan toepassen om te zorgen dat de platen daadwerkelijk ook in het midden aan elkaar gelijmd zitten. En dan zeker de houtbruislijm gaan toepassen (wat een zooi is dat
Succes!