Jippie!, een D'appolito met de Neo3PDR en de Visaton AL130

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

asterduc schreef:
Frontplaat:
Bij jullie besprekingen van de frontplaat mis ik wel een belangrijk punt (tenzij ik het ergens gemist heb). Dat is het verruimen van de opening op de plaats waar de geluidsgolven van het membraan naar de kast gaan.
Dat is mijn inziens minstens even belangrijk als de backwave en de staande golven. Voor laagweergave misschien zelfs nog belangrijker. Ik heb daar ook wat in onderzocht, weet echter niet of het ook in het Concave topic is vermeld. Dat is eigenlijk de reden dat er een aparte frontplaat is gebruikt en niet gewoon de gaten voorraan in de schijven zijn gefreesd. Omdat het verruimen na het in elkaar lijmen van de schijven, met uitzondering van een 5-assige CNC frees, niet mogelijk is.
Daar zou je toch wel rekening mee moeten houden.
Nu ja, je kunt eventueel wel een omgekeerde 30° of 60° bovenfrees met bovenwiel gebruiken (zo deed ik het vroeger). Maar dan frees je gelijk ook het materiaal rond de moeren weg. Tenzij je een malletje maakt en ... blablabla

->

Hondasnl schreef:
Nog een praktische tip:

Boor in alle segmenten een aantal doorlopende gaten (iets groter dan de diameter van het draadeind) waardoor je de draadeinden steekt voor het geheel aan te trekken met de lijm ertussen.

Als de lijm goed is uitgehard zaag je de baffle er gewoon af.

Vervolgens maak je een mooie dikke baffle van bijvoorbeeld 26mm eiken.
Je hebt dan ook alle ruimte om het lood e.d. in je kast aan te brengen.
In je losse baffle kun je heel netjes je gaten frezen en aan de binnenzijde netjes afrondingen aanbrengen voor meer lucht voor de drivers.
Als je baffle en kast intern klaar is dan deuvel je samen met lijm je baffle aan je kast.

Het lijkt mij de meest simpele manier om je kast zo op te bouwen.
Je moet wel zorgen dat je zaagvlakken ook weer zuiver vlak worden waartegen je uiteindelijk de definitieve baffle monteerd.
Neem hiervoor desnoods een lange brede plank en lijm daar schuurpapier op en een dwarslatje aan de andere kant, wat dan gelijk een handvat is.

En maar schuren......

Als je bang bent dat het KOPSE MDF te slap lijkt, zou je kunnen overwegen een tussen-slice te maken van multiplex.
Of je brengt een finale 3mm dikke zeer buigzame triplex plaat aan, aan de buitenzijde van je kast. Deze kun je dan ook direct in een mooie kleurbeits afwerken :wink: .

Als je gaat voor de losse platen op een aantal bracings zou ik zeker mallen gaan toepassen om te zorgen dat de platen daadwerkelijk ook in het midden aan elkaar gelijmd zitten. En dan zeker de houtbruislijm gaan toepassen (wat een zooi is dat :D ).

Succes!
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 13 jan 2008, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hondasnl schreef:
GeertM2 schreef:
Als je de plaktjesmethode toepast, zou het voor dit ontwerp niet handiger zijn om verticale plakjes te maken? Zoals b.v. hier:
http://www.speakerland.nl/content/user/ ... maxima.php
Volgens mij kun je dan makkelijker de gewenste vorm benaderen.
Kan je niet volgen Geert :wink: :?
Nou zoals op het onderstaander plaatje. Omdat het allemaal cirkels zijn die je wilt benaderen is het volgens mij beter om verticale plakjes te maken, net als b.v. JeroenD z'n monitor. De buitenkant kun je dan eventueel weer afwerken met buigzame plaat.
Bijlagen
verticale plakjes.gif
verticale plakjes.gif (5.23 KiB) 3019 keer bekeken
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Geert, als ik het goed begrijp, moet je hier wel 14 verschillende vormen frezen? En dan strookt hij ook nog eens niet mooi.
Waarom zo moeilijk, 1 mal maken, met de juiste ideale vorm is toch veel eenvoudiger. Kopieren maar....
Of zie ik wat over het hoofd :oops: .

Snap er geen MDF meer van, ik ga maffen #-o Afbeelding
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hondasnl schreef:
Geert, als ik het goed begrijp, moet je hier wel 14 verschillende vormen frezen? En dan strookt hij ook nog eens niet mooi.
Waarom zo moeilijk, 1 mal maken, met de juiste ideale vorm is toch veel eenvoudiger. Kopieren maar....
Of zie ik wat over het hoofd :oops: .

Snap er geen MDF meer van, ik ga maffen #-o Afbeelding
Haha! Het is heel simpel, volgens mij heb je niet eens een frees nodig. Een zaag en een gatenboor zijn voldoende (bij wijze van spreke :wink: )
Het zijn rechthoekige plankjes met ronde gaten. Zo krijg je bij benadring die bol met een kegelvormige holte.
Bijlagen
met vooraanzicht.gif
met vooraanzicht.gif (11.05 KiB) 2998 keer bekeken
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

:? Aha nu begrijp ik je, maar... we gingen toch voor een gezamelijke kast?
Met een inhoud van 18 liter?

Deze vraag heb ik eerder in dit topic al gesteld:
Hondasnl schreef:
Jan, spreken we hier nu van een geheel ronde vorm, of een rechte behuizing vervaardigd uit deze vorm?

@ Arsterduc:
Als je bang bent dat het mdf (wat in de verkeerde richting wordt belast) te slap zal zijn (wat overigens maar over een zeer klein gedeelte zal zijn a 125mm), kun je overwegen de gehele kast te voorzien van een glasvezelvesterkte polyesterlaag. Een bijkomend voordeel van deze laag is dat je hem ook nog eens SUPERB glad kan afwerken.
Je dient dan wel je mdf kast eerst in een hechtprimer te zetten.
Het resultaat is echt super en zeer sterk.

Afbeelding
Afbeelding

Afijn,

Hier nog een methode, het lijkt wel op een bootje bouwen :D .
NOTE: Hier zou ik persoonlijk die bruislijm bij gaan gebruiken.

Er zijn zoveel wegen die je naar Rome leiden, je hebt enkel geen kaart :lol: :wink:

Afbeelding
Bijlagen
Clipboard01.gif
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hondasnl schreef:
Jan, spreken we hier nu van een geheel ronde vorm, of een rechte behuizing vervaardigd uit deze vorm?
Wowly schreef:
Het is idd de bedoeling dat het geen ronde vorm wordt, maar een rechte kast waarbij de zijkant uitbollen zoals in mijn 2e tekening die ik heb bijgevoegd.
Jan
Ik dacht dat dat alleen op de buitenkent sloeg, en dat we nog steeds een ronde vorm aan de binnenkant wilden, maar ik kan me vergissen!
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

GeertM2 schreef:
Ik dacht dat dat alleen op de buitenkent sloeg, en dat we nog steeds een ronde vorm aan de binnenkant wilden, maar ik kan me vergissen!
Je brengt me nu ook weer aan het twijfelen :? .

Betreffende je voorstel (tekening).
Het lijkt mij, kan me vergissen, dat je dan net zo goed een rechte kast kan bouwen met een vlakke achterkant.

In weze is het ook een rechte achterkant wat je laat zien, enkel zijn het dan "vlakke ringen" die steeds kleiner worden naar achteren waar de geluidsgolven op terugkaatsen.
Denk dat je een heel raar effect krijgt, immers de buitenste ring zal eerder terugkaatsen dan de achterste kleinste.
Een jojo effect in je kast? :D

Afbeelding

Het is juist de bedoeling, aldus in mijn beleving, dat het inwendige van dit soort kasten zo glooiend mogelijk dienen te zijn en de geluidsgolven niet of nauwlijks nog kunnen terugkaatsen cq uitdoven.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaaaa!! Dit is waarom ik zo graag op dit forum kom!! Een goede inhoudelijke discussie over hoe iets te maken van hout.

Ook ik ben gisteren onrustig in slaap gevallen. Ik ben niet zo'n fan van de laagjesmethode, al begin ik wel erg nieuwsgierig te worden om het te gaan proberen :D . Jullie weten dat ik graag met hele platen werk. Liefst zelfs nog met aan de buitenzijde een mooie dunne berkenplaat: hoef je meteen niet meer te fineren!

Ik had gisteren een lumineus idee:

Neem 2 platen buigmultiplex. Dit is erg makkelijk en goed te buigen! Kijk maar eens bij het testje wat ik HIER heb gedaan. Deze vorm was makkelijk te verkrijgen, en dit was een bijzonder kleine radius!!

Neem een rioolbuis/afvoerbuis van PVC (bouwmarkt) van de juiste diameter en buig daaromheen de 2 platen buigmultiplex met lijm tussen de platen en zet de platen daarna vast met 2 balkjes en wat lijmklemmen. Het deel wat je overhoud laat je uitsteken en wat uit elkaar wijken door er een balkje tussen te plaatsen. Dit lijm en klem je ook vast met lijmklemen. Nachtje laten drogen en daarna alles losmaken. De platen zullen nu voor het grootste deel blijven staan zoals ingeklemd waren.

Omdat ze iets zullen wijken bij het loslaten hebben we meteen de tapse lijn achterin te pakken.

Omdat dit dit met schrijven niet uit te leggen is zal ik proberen een tekeningetje te maken:zie hieronder de tweede tekening: 2 platen om een buis heen geklemd waarbij de uiteinde's wijkend van elkaar ook zijn ingeklemd. De pijlen geven aan waar de klem op de balkjes worden gezet.

Als je die klemmen eraf haalt zal het hout enigzins wijder gaan staan dan de vorm waarin hij geklemd is. Door dit uit elkaar staan gaat zo mooi de achterpijp gevormd worden welke in bij elkaar zet dmv een "afsluitbalkje".

De volgende stap is een paar lagen 3 mm berkentriplex om deze vorm heen te bleden, waarbij we dan wél de fraaie glooiende buitenvorm maken zonder die "knik"die de binnenzijde wel heeft. de ruimte ertussen kan ik bracen door er verticaal een balkje tussen te zetten wat de boel verstevigd. De rest vul ik op met mooi vogeltjeszand zodat de boel massief en dood wordt er de resonantie's geen kans krijgen.....

Op deze manier kirjgen we een ongelofelijk sterke, zeer fraai glooiende en relatief eenvoudig gemaakt fraaie kast zonder risico's afglijden platen, scheurende platen, duur plaatmateriaal, dure fineerafwerking of meer van dies. Het enige nadeel wat ik kan ontdekken is dat het in eerste instantie minder nauwkeurig lijkt dan het is. Met wat bracing hier en daar is dat volledig exact te krijgen. We moeten dus toch en paar plaatjes zien te maken die ik moet repliceren met de kopieerfrees omdat ook de frontplaat nog moet worden gemonteerd. hierover heb ik het in mijn volgende reply. op het tweede plaatje zie je die buitenschelp met daarin de bracing die in het midden van de kast zal gaan zitten met in het geel de ruimte voor de tweeter. die ruimte voor de tweeter zal bestaan uit een bracing onder en boven de tweeter waartussen die plankjes worden gemonteerd en we zo een aparte kamer kunnen maken voor de tweet.
Bijlagen
jipklem2bracing.jpg
jipklem2.jpg
jipklem2.jpg (14.48 KiB) 2888 keer bekeken
jipklem.jpg
Laatst gewijzigd door Wowly op zo 13 jan 2008, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Is ook een mogelijkheid Jan.
Al zal ik dat buigzame mdf nooit toepassen, sorry, vind het helemaal niks :?

Vind het over het algemeen jammer dat er, in toch wel redelijk simpele kasten, niet veel tijd gestopt gaat worden en snel resultaat willen boeken.
Men is snel geneigd dingen te laten omdat het dan teveel werk is.

Kan het mis hebben :D .

EDIT:
Ik acht de kans van slagen, wat je in je schetsen laat zien, erg klein, sorry :? .
Vind het helemaal niks :D .
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dat begrijp ik. wij werken namelijk volgens twee heel verschillende denkmethoden. En die zie ik overal in terug: ik werk op een wat meer organische manier met flexibel hout buigen in glooiende vormen. jij kijkt met een technische blik naar hout en ziet alles in laagjes, hoeken. Vandaar ook jou voorkeur voor mooie strakke en rechte rijzige kasten. Dat past precies bij jouw gevoel voor techniek :P

Wowly
indoubt

Bericht door indoubt »

Het gaat niet over MDF maar over buig triplex!

Wowly,
Kun je aangeven waarom je de buigtriplex niet direct op de bracing aanbrengt?

Je kunt dan de exacte vorm afdwingen d.m.v. de vorm van de bracing.

Als lijm kun je zowel bruislijm als contactlijm gebruiken.

afhankelijk van de toepassing is er niks mis met een "laagjes" methode
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zit ik net aan te denken, om het meteen op de bracing te verlijmen. ben ik meteen van de minder exacte manier van buigen van de binnenzijde af.

Idd. ik heb het over buigmultiplex en de buitenlaag van 3 mm berkentriplex

wowly
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Wowly schreef:
jij kijkt met een technische blik naar hout en ziet alles in laagjes, hoeken. Vandaar ook jou voorkeur voor mooie strakke en rechte rijzige kasten. Dat past precies bij jouw gevoel voor techniek :P

Wowly
Wellicht heb je gelijk, niet helemaal, de romp van een bootje gaat alle kanten op en is zeker niet recht toe recht aan :wink: .

Ik neem, in mijn beleving, altijd een zekere weg aan en denk er goed over na hoe je zo'n kast degelijk kan maken.
Voor deze kastvorm leek mij het lagensysteem de perfecte uitkomst en kan iedereen hier toepassen. 100% kans van slagen.
Zeker meer omdat het hier om een vrij kleine en lage behuizing gaat.
Als kiest voor dit lagensysteem i.c.m. een polyester huidje en een massief eiken baffle, jeeeeez ik zie hem zo voor me :wink: .

Maar nogmaals, ik wil hier zeker niet de toon zetten hoe je het e.e.a. in de praktijk gaat realiseren.

Ben zeer benieuwd welke methode je kiest en meer nog naar het eindresultaat!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

* MDF schijven: de reden dat ik speciale MDF prefereer is niet omwille van een slap resultaat maar eerder uit angst dat de kopse kant gaat scheuren. Vigier kan daar jammer genoeg alles over vertellen.

* Buig MDF zou ik nooit toepassen. Het geeft langs de buitenzijde nooit een egale ronding. De binnenzijde gaat ook met aardig wat lijm lopen tenzij je PU lijm gebruikt, maar dat is dan weer akoestisch niet ideaal.
Dat buigtriplex of multiplex is een optie maar duurder en het splintert zo.
Gewone dunne MDF van zo'n 2 tot 3 mm kun je ook mooi plooien, kost niets en geeft strakke aflijningen omdat er geen stroken kunnen afbreken zoals bij multiplex.

* Konstructie: tussen alle opties die jullie opgeven zie ik één groot verband. Ze zijn moeilijk te bouwen, moeilijk te reproduceren en geven weinig garantie op een goed resultaat.

- Schijven: dit is eigenlijk ideaal. Als alles goed gefreesd is en er centergaten zijn voorzien is dit een fluitje van een cent dat zelfs een niet klusser kan klaren. Belangrijk is dat de buitenzijde van alle schijven 100% identiek is alsook de positie van de centergaten. Daar zat ik bij de concave fout. Bij de volgende serie zal ik alle schijven op dezelfde plaats frezen, met hetzelfde materiaal en hetzelfde programma, liefst in één doorlopende shift, zodat de reproduceerbaarheid van de eerste tot de laatste schijf identiek is. Ik zag op de plaattekening van Maurice dat er schijven 180° gedraaid zijn, dat doe ik dus niet want dit geeft kleine verschillen tussen de schijven. Jaja, ik weet het, het zou niet mogen, maar het is wel zo, neem dat van mij aan!
Nadeel van deze contructie: veel materiaal nodig. De buitenzijde moet bij alle schijven identiek zijn. De afwerking is minder voor de hand liggend omdat er eigenlijk nog een afwerklaag moet worden voorzien. Lakken op een pak schijven geeft een teleurstellend resultaat. En nee, niemand is er nog niet in geslaagd dat voor mekaar te krijgen, ook niet met MDF lakband of gelijk welk ander truukje.

- Bracings met buitenplaat: Mijn eerste idee hiervoor zou het volgende zijn.
Je maakt eerst de frontplaat. Die frees je langs de achterzijde, te weten:
1. de gaten van de units
2. de ruiming rond de gaten
3. de gleuven voor de bracings (dat had je goed gezien Jan).
Dan komen de bracings. Dit zijn schijven die je op zo'n 10 cm van elkaar kunt plaatsen. De onderste en bovenste bracing zijn dan gelijk de onder en bovenkant van de kast. Dan zie je wel de kopse kant, maar dat lossen we daarna op.
Je kunt dan het geheel in elkaar lijmen, de bracings kunnen mooi vast in het frontplaatje staan door de uitfrezingen, is perfect, eenvoudig en reproduceerbaar met een gegarandeerd resultaat (zeer belangrijk in jouw concept).
Nu komt het moeilijkste gedeelte, het wachten tot de lijm voldoende droog is! want de spanning stijgt en je wilt verder natuurlijk :lol:
Je kunt dan wel van de gelegenheid gebruik maken om een high res foto te maken want dit is een mooi stukje bracing werk. Vooral voor de vlijtige klusser die intern ook nog de gaten in de bracings heeft afgerond en dergelijke. Exclusief uitziende bedrading en evenuele demping kan in deze fase ook reeds voorzien worden. Je logo en serienummer natuurlijk niet vergeten :lol:

Dan de platen erop. Dat kan dan de buigmultiplex zijn, maar ook dunne MDF, kunststofplaten of gelijk welk ander dun materiaal dan enigszins plooibaar is er op. Stuk voor stuk. Die eerste laag kun je best nieten, werk aangenaam. De volgende laag kan met houtlijm, kit of het allereenvougste, met kontaktlijm. Je kunt er ook nog een 3mm massaplaat tussen lamineren, ja zelfs lood (met de huidige kg prijs geen low end investering).

Als alle lagen erop zitten kun je eenzelfde buitelaag op de boven en onderkant lijmen om het geheel afte werken.

voorraan zijn de units nu nog niet verzonken, dat kan door ook daar een dun plaatje met de gaten over te plaatsen. Als we de zaak met de CNC frees frezen is het perfect mogelijk om dit alles perfect te laten passen. Doen we met de Concave ook. Op de millimeter juist.

Ik merk dat je in je ontwerp een rechte achterkant hebt gekozen. Dat is goed, want dan hoeft je buitenplaat maar licht buigzaam te zijn.

Ed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ed,
ikke schreef:
je kan t ook proberen op de manier die PN hier gebruikt heeft? en dan evt een laagje buigtriplex aan de buitenkant voor de gladde afwerking?
doordat je hier eerst lijmt en dan pas de vorm freest, zou dit toch ook kunnen?
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nou Jan :D , zoveel adviezen en werkwijzes.
Kun je het nog volgen?
Try and error, zou ik zeggen, gewoon op je eigen gevoel afgaan, tot op heden bij mij ook redelijk 8) gelukt.

Succes, meer kan ik er niet meer over zeggen.
I'm out of here.

PS, verslag neigt naar een andere locatie, aldus persoonlijk :wink: .
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
Ed,
ikke schreef:
je kan t ook proberen op de manier die PN hier gebruikt heeft? en dan evt een laagje buigtriplex aan de buitenkant voor de gladde afwerking?
doordat je hier eerst lijmt en dan pas de vorm freest, zou dit toch ook kunnen?
natuurlijk kan dat HenkJan,

ik wil dat dan wel eens zien nabouwen!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik ga, ter lering ende vermaak de technieken allemaal een uitproberen.

techniek 1: mbv kopieerfrees panelen frezen en deze op elkaar verlijmen. Ik ga eens kijken of ik een paneel massief hout kan vinden wat niet al te kostbaar is, zodat het probleem van het MDF (in het midden zachter dan aan de buitenzijde) wordt getackled. Zo kan ik leren omgaan met de kopieerfrees en de manier van omgaan met het stapelen. Hoe dit moet is uitgebeid besproken.

techniek 2: het van binnen en buiten bekleden van een bracing mbv buigmultiplex en 3mm berkentriplex. Als methode zal ik een frame maken van veritcale balkjes die ik van binnen en buiten bekleed met het buigzame materiaal. De balkjes veranker in in een massieve onder en bovenplaat.

Eens kijken hoe de resultaten worden :D Want als ik na twee kastjes bouwen al klaar ben is de lol er wel snel af. Techniek 1 wordt een lastige denk ik, techniek 2 is wat meer mijn stijl maar zou wat onnauwkeuriger kunnen worden. een beetje als op tekeningetje hieronder. Rood zijn 2 van de vele balkjes, blauw is de buitenplaat, aan de binnenzijde van de balkjes komt dan de binnenplaat.

Nu eens tijd vinden om het uit te voeren (veel familie en werkverplichtingen)

Wowly
Bijlagen
balkjes.jpg
balkjes.jpg (14.22 KiB) 2647 keer bekeken
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jan, bij techniek 1 moet je oppassen, massief hout is nog slapper (dan het MDF) in de lengte van de nerf.
Je kan dit wel toepassen, verlijm ze dan steeds 90 graden verdraait tov elkaar op elkaar. Je krijgt dan een heel leuk effect van reuzenmultiplex :wink:
Al heb ik sterk mijn twijfels of massief hout goedkoper zal zijn :D .
Denk dat mdf veel goedkoper zal zijn i.c.m. het aan te schaffen potje polyester+glasvezelmat.
Tevens denk ik ook dat het frezen met de kopieerfrees in massief hout een stuk minder vriendelijk zal gaan verlopen.
Als het geheel aanelkaar verlijmd is zul je meer tijd kwijt zijn aan het schuren dan met het mdf.
Als je er teminste niet veel tijd voor over hebt :wink: .
Maar het resultaat zal zeker wel apart zijn (als je hem dan in de transperante lak zet dan he :wink: ).

Techniek 2:
Neem dat zeer buigzame triplex van 2 a 3 mm.
Jammer dat dat erg licht in gewicht is en zacht.
Zorg voor voldoende spanten en ook belangrijk: verbind de spanten aan hun uiteinden, hierop eindigen namelijk de triplexplaten en kun je daar dan ook goed op vastzetten om ervoor te zorgen dat het tijdens de bouw niet gaat golven cq wijken.

Ben benieuwd.

Succes!
indoubt

Bericht door indoubt »

Wowly,

Je kunt de frontbaffle en de (smalle) achterplaat van hout (of MDF) maken. Verder kun je wat meer bracing gebruiken dan gewoonlijk. Een stevige brace kun je tussen de tweeter en de 2 midwoofers zetten en een of 2 verticale braces om de de gebogen panelen beter te kunnen monteren.

De eerste plaat buigplex kun je, behalve met lijm, ook nog met messing nageltjes of messing houtschroeven op de bracing monteren.

I weet zeker dat dat werkt :D
Ik geloof wel dat ik 54 stukje hout had. De curve had makkelijk nog wat ronder gekund. De luidspreker is minder dan 30cm hoog en de diepte weet ik niet meer uit m'n hoofd maar zal minder dan 25 cm zijn. Je kunt met een iets diepere luidspreker verder buigen.

Afbeelding
Afbeelding
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hee, je hebt de fotoo's teruggevonden! Goed nieuws.

Ik denk ook wel dat het lukt, maar het probleem bij mijn kast is dat niet alleen de buitenzijde moet worden bekleed met 33mm triplex, maar dat er aan de binnenzijde óók een specifieke curve in moet komen :lol:
vandaar dat echte klassieke bracing niet echt gaat lukken. die zit dan namelijk "in de weg" als ik de binnenzijde ga bekleden.

jan
indoubt

Bericht door indoubt »

Enkele foto's wel ja

Bedoel je een curve in het verticale vlak, i.e. boven en onderkant van de luidspreker smaller dan het midden?

Anders is het misschien met bracing wel te doen. De rode lijnen in je tekening lijken recht te lopen
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Goed nieuws!

Heb m'n vorige computer, voor zolang het duurt, terug aangesloten.
Even cad geinstalleerd en weer online.
Dus Jan: als er het e.e.a. wat uitgetekend moet worden hoor ik het graag.
Dan ook aangeven hoe je het e.e.a. wilt hebben.

Greetzz marcus
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hee goed nieuws marcus,

We zullen binnenkort eens de tekening "final" maken :D

@ rainer: die rode dingen zijn ahw de verticale spanten. het blauwe is het buitenblad. aan de andere zijde van de spanten (zeg maar de binnenzijde) komt nog een binnenblad aangebracht (een of meerdere). De spanten zelf zullen, afhankelijk van de dikte van de totale wand, dunner of dikker zijn.

jan

heb nu trouwens alle units binnen. Ga proberen dit weekend ze te monteren in een dipole baffle om ze zo lekker te laten inspelen 8) Nog de fflterspullen kopen en dan is het voorlopig genieten blazen tot ik op mijn gemak de kasten klaar heb voor de jippie!
Gesloten