Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
De tweeters SEAS noferro 550 zijn binnen! Morgen ga ik ze ophalen. Dan kan ik meteen ook luisteren naar de Monacor TD 400 tweeter. Mijn leverancier PLS Audio is namelijk bezig met een tweeweg systeempje gebaseerd op deze tweeter en een SPH165-KEP.

Groetjes, Jeroen
Gaaf! :lol:

Ik zat zoals je weet erg te twijfelen tussen die combo en deze die ik nu heb :D.
Ben beniewt wat je ervan vind!

Ik heb jouw project niet echt gevolgt, maar volgensmij ben jij ook wel leuk bezig :).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha Juul,

Wat die Monacor combi betreft, er zit nu een één condensator filter op. Maar het schijnt dat dat toch wat problemen geeft met die SPH165 KEP ongefilterd. Wellicht dat we daar eens een mooi filter voor gaan ontwerpen voor een eerlijk vergelijk. Filteren van deze Monacor woofers is niet gemakkelijk weet ik inmiddels. Eigenlijk willen ze niet gefilterd worden, maar dan zijn hun eigenaardigheden voor mij onacceptabel. Ik ben benieuwd.

Wat mijn eigen project betreft: ik heb nu drie filters geprobeerd, eentje op 1440 Hz (die stond op DDIY_2005 ook te spelen), eentje op 1900 Hz en eentje op 3000 Hz. De laatste 2de orde akoestisch, elektrisch betekende dat 6dB voor de woofer en 12 dB voor de tweeter. Klonk erg fijn, maar te lief. Goed voor mensen die van een zeer rustig, naar mijn smaak té rustig, geluid houden. Beetje te Brits eigenlijk. Maar ik denk dat ik hem als alternatief op mijn website zet voor de liefhebber.

Van de eerstgenoemde twee filters blijkt die op 1900 Hz het toch het mooiste te doen. Heel duidelijk, direct, goede articulatie en mooi van klank. De 1440 Hz versie had iets wat me niet beviel en dat kwam van de tweeter af. Ik kan het niet verklaren, het zou niet aan vervorming mogen liggen. Maar goed, dat blijft het ongrijpbare in audio. Ik probeer altijd de link te leggen tussen theorie en praktijk, maar ben toch iets te resultaatgericht om de theorie te laten prevaleren. Dus voorlopig is de 1900 Hz versie een blijvertje. Ik ga wel nog een trapje hoger uitproberen, kijken wat dat dan weer doet. Het 1900 Hz filter is een mooie kandidaat om de nieuwe tweeter te testen, gaat waarschijnlijk meteen goed als ik hem met een spanningsdelertje aansluit (rendement ligt iets hoger dan dat van de Millennium).

Groet, Jeroen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

He Jeroen,

Waren er nog grote verschillen te zien in de metingen tussen de drie versies die je nu getest hebt? Of was het vooral klankmatig?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de verschillen niet gemeten, maar die zullen vooral zichtbaar zijn in het afstraalgedrag verticaal.

Maar zoals je begrepen hebt, ik zit nu in het luisterstadium. Ik pak gewoon een filter dat 3de orde akoestisch op en van de luisteras zo goed mogelijk benadert en varieer voorlopig alleen in frequentie. Als ik daar gehoormatig een optimum heb gevonden ga ik pas weer meten en eventueel nog een kleine tweak doen.

En dan houd ik op met de oude monitor drivers, verder met de nieuwe tweeter!

Groet, Jeroen
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Met een spoeltje doet de 165KEP het inderdaad beter, en vooral wanneer de tweeter laag wordt ingezet. Hoog inzetten kan ook prima gaan, maar daarbij lijkt hij enorm kritisch te worden t.a.v. de gebruikte tweeter, waarbij hij zijn onvrede al gauw uit in een ondefinieerbaar, enigzins nasaal klankje. Volgens mij een karaktertrekje van de KEP’s en wellicht de wringende schoen bij de luidsprekers van zowel Klaas als Erik. :roll:

Maar om het over je filters te hebben: denk je dat units en wisselfrequentie hun aandeel hebben in die rustige klank, of zou 3e orde versus 2e orde zo’n enorme impact hebben?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat nasale schrijf ik ook toe aan de Kevlar.

Wat de 2de en 3de orde betreft: Wat ik tot nu toe ervaren heb is het verschil met name te verklaren doordat je bij 2de orde -6dB op het overnamepunt hebt en bij 3de orde -3 dB. Minder energie je luisterruimte in op het overnamepunt bij 2de orde en dat maakt dat de klank weker wordt. Maar ik ga ook nog 3de orde op 3000 Hz proberen hoor. Ik weet het nog niet helemaal zeker. En de 3de orde op 3000 Hz zal ook iets weker klinken dan die op 1900 Hz want de midwoofer bundelt daar al behoorlijk. Samengevat en, hoewel het een dooddoener is, alles heeft ermee te maken, drivers, overnamepunt, filterorde etc. De ervaringen van mij in dit draadje zijn maar deels generiek over te nemen. De kast en drivers spelen gewoon een grote rol en daarom kan je de filteravonturen niet één op één vertalen naar een andere kast met andere drivers.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
jeroen_d schreef:
De tweeters SEAS noferro 550 zijn binnen! Morgen ga ik ze ophalen. Dan kan ik meteen ook luisteren naar de Monacor TD 400 tweeter. Mijn leverancier PLS Audio is namelijk bezig met een tweeweg systeempje gebaseerd op deze tweeter en een SPH165-KEP.

Groetjes, Jeroen
Gaaf! :lol:

Ik zat zoals je weet erg te twijfelen tussen die combo en deze die ik nu heb :D.
Ben beniewt wat je ervan vind!

Ik heb jouw project niet echt gevolgt, maar volgensmij ben jij ook wel leuk bezig :).
Vandaag de Monacor DT400 gehoord in combinatie met de SPH165KEP. Heel verfijnd en rustig klinkende tweeter, erg mooi.

De ongefilterde SPH165KEP klonk beroerd in het midden. Ook nog een versie beluisterd met een poging tot een normaal filter op 2-3 kHz maar dat hielp niet. De ongefilterde versie klonk beter. Maar niet echt goed dus, helaas. Ik kan me de problemen van mensen die deze woofer proberen te gebruiken en geen MLSSA metingen doen goed voorstellen als ze proberen een standaard filter erop aan te sluiten.

Misschien dat ik nog eens in de gelegenheid ben om voor deze driver iets te ontwerpen, heb de indruk dat het toch een goede driver is.

Groet, Jeroen
diyBylie

Bericht door diyBylie »

jeroen_d schreef:
Vandaag de Monacor DT400 gehoord in combinatie met de SPH165KEP. Heel verfijnd en rustig klinkende tweeter, erg mooi.

De ongefilterde SPH165KEP klonk beroerd in het midden. Ook nog een versie beluisterd met een poging tot een normaal filter op 2-3 kHz maar dat hielp niet. De ongefilterde versie klonk beter. Maar niet echt goed dus, helaas. Ik kan me de problemen van mensen die deze woofer proberen te gebruiken en geen MLSSA metingen doen goed voorstellen als ze proberen een standaard filter erop aan te sluiten.

Misschien dat ik nog eens in de gelegenheid ben om voor deze driver iets te ontwerpen, heb de indruk dat het toch een goede driver is.

Groet, Jeroen
Het spijtige is dat er eigenlijk weinig voorbeelden te vinden zijn waar de sph 165 kep in gebruikt is. De enige 2-weg die ik gevonden heb op internet is http://jan-jaap.vegter.nu/bs.html. Maar het zou natuurlijk nog beter zijn als er eens iemand een filter maakte met de nodige meetapparatuur :-) en daarbijhorende meetgegevens. Ik moet zelf binnenkort ook nog de sph 165 kep zien te combineren met de seas h1212 tweeter dus alle voorbeelden zijn welkom.

PS eventueel heb ik ook beschikking over een meetsysteem (frequentieplots, watervaldiagramma's, ...), moet alleen eens een keertje kijken of dat mag lenen. Dan zouden we meetgegevens eens kunnen vergelijken. Zal nog wel ff duren ik moet eerst de kast maar eens gaan bouwen. Maar als die af is ga ik zeker een uitgebreide testopstelling maken met allerhande (rest)filteronderdelen om dan eens rustig vanalles te gaan proberen.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik was ook niet helemaal content met het midden van die 165 kepjes. Te schel. Ik heb ze daarom weggedaan en de ke's gehouden. Misschien achteraf geen slimme keuze omdat ik nu toch overweeg om rond 800 Hz te gaan affilteren. Maar toch: Een speaker moet goed klinken tot minstens VIER octaven boven en onder z'n werkgebied ;)

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, van 800 tot 3000 Hz, 4 octaven. Dat is van 50 Hz tot 48000 Hz. Hmmmm. Werkgebied moet worden verkleind. Laten we zeggen van 800 tot 1600 Hz. Nog altijd goed moeten werken van 50 Hz tot 24000 Hz. Hmmmmm. Nog veel te groot werkingsgebied. Ik dacht even, bouw dan maar een 8-weg. Maar dan nog kom je er niet :lol:

Even alle gekheid op een stokje: Als het karakter van het opbreken prettig in het gehoor ligt, dan is het voldoende dat een driver goed werkt tot een octaaf boven zijn werkgebied. Zelfs als je hem met slechts één spoel filtert. Heb ik gemerkt met de 2de orde akoestisch van mijn monitor. Zat slechts een spoeltje van 0.68 mH voor en niets naars was te horen. Zoals gezegd, eerder te lief dan schreeuwerig. Zal ook wel te maken hebben met de polypropyleen sandwich cone.

Groet, Jeroen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even de nieuwe tweeter SEAS 27TDC ontleed. Kan mooi met zo'n tweetertje zonder ferrofluïd. Eerst de originele foto van SEAS.
Bron: http://www.seas.no/Product%20bilder/27TDC.jpg
Bron: http://www.seas.no/Product%20bilder/27TDC.jpg
Dan het tweeterje ontleed.

[graag-bijvoegen]http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project50.jpg[/graag-bijvoegen]

Leuk om te zien. Achterkant dome-pje met spreekspoel erop. Mooie stevige aansluitterminals, dat zijn we gewend van SEAS. Mooi ook de spleet in de poolkap te zien rechts waar de spoel helemaal in valt als ie weer dicht zit. En leuk om te zien, het pritex-achtige dempingsplugje in het gat van de magneet dat leidt naar het kamertje erachter en dat op zijn beurt weer zorgt voor het lage resonantiepunt.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afstraalgedrag 0, 20, 40 en 60 graden en waterval van de 27TDC. Ziet er netjes uit, vergelijkbaar met de millennium. Qua belastbaarheid is het natuurlijk een ander verhaal, zonder ferrofluïde en 2 x zo lage Xmax. Over de klank kan ik nog niet definitief wat zeggen. Op het oude filter aangesloten klinkt hij iig heel rustig, verfijnd. Vanavond er eerst maar eens een correct filter opzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Aan het watervalplot te zien zou ik zeggen:

- hij voelt zich boven 2K iets beter thuis;
- bij 20K zie ik wat resonanties,

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Paul,

Dat lijkt maar zo van dat ie zich beter thuis voelt boven 2000 Hz. Zijn akoestische kantelpunt, in combinatie met een licht diffractiebultje bij 2000 Hz, maakt het daar iets trager in de waterval. Bij filteren op 2000 Hz moet je dus de Q van je filter iets lager maken als bij de millennium om dezelfde akoestische respons te krijgen. Op dat moment kun je de watervallen van de millennium en de 27TDC bijna over elkaar leggen...

Bij 20000 Hz zie je wat ruis. Ik meet tegenwoordig niet meer met MLS, maar met een gewone impuls. Ik heb dan wat minder last van ruis, behalve dan precies op het einde van het bereik bij 20000 Hz. Je kunt niet alles hebben...

Ik heb er nu het juiste filter op staan. Het klankverschil is subtiel. De 27TDC lijkt iets lichter van klank. Of het beter of slechter is, daar moet ik langer voor luisteren.

Groet, Jeroen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De millennium is opener, krachtiger, rommeliger.

De 27TDC is strakker, verfijnder, gladder.

Als de millennium schreeuwerig goud is, dan is de 27TDC beschaafd zilver.

Allebei erg mooi, maar ik geef de voorkeur aan de 27TDC voor het nieuwe project. Dit wordt de tweeter die ik ga combineren met de 13 cm HDS Exclusive midwoofer van Peerless. De millennium gaat netjes in het oude kastje terug en wordt verbannen tot surround box. Tis wat, voor dat geld.

Ik ben weer wat bezig geweest met tekenen. Daarbij de inwendige bol en hoorn afgemaakt voor wat betreft het zijaanzicht. Dit is wat mij betreft definitief. Ik post hierbij de word-file, kunnen wellicht anderen door te schalen hun voordeel mee doen bij gebruik van een kleinere mid. De hoorn mag dan ook kleiner worden, dus je kunt de volledige tekening gewoon schalen. N.B. let op het puntje. Dat is het centrum van de cirkel die door het midden van de hoorn loopt. Heb je nodig om de vorm van alle laagjes te bepalen, deze tekening geeft slechts de hoogte :cry: . Nog een hoop werk en gereken dus bij gebrek aan een 3D tekenpakket.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
De millennium is opener, krachtiger, rommeliger.

De 27TDC is strakker, verfijnder, gladder.

Als de millennium schreeuwerig goud is, dan is de 27TDC beschaafd zilver.

Allebei erg mooi, maar ik geef de voorkeur aan de 27TDC voor het nieuwe project. Dit wordt de tweeter die ik ga combineren met de 13 cm HDS Exclusive midwoofer van Peerless. De millennium gaat netjes in het oude kastje terug en wordt verbannen tot surround box. Tis wat, voor dat geld.
Quote. Toch een verrassende uitkomst gezien het prijsverschil... Jou beschrijving heb ik echter wel al vaker gehoord over de millenium.
Ik ben weer wat bezig geweest met tekenen. Daarbij de inwendige bol en hoorn afgemaakt voor wat betreft het zijaanzicht. Dit is wat mij betreft definitief. Ik post hierbij de word-file, kunnen wellicht anderen door te schalen hun voordeel mee doen bij gebruik van een kleinere mid. De hoorn mag dan ook kleiner worden, dus je kunt de volledige tekening gewoon schalen. N.B. let op het puntje. Dat is het centrum van de cirkel die door het midden van de hoorn loopt. Heb je nodig om de vorm van alle laagjes te bepalen, deze tekening geeft slechts de hoogte :cry: . Nog een hoop werk en gereken dus bij gebrek aan een 3D tekenpakket.
Thanks :D . Ik wilde eens gaan kijken hoe ik jou creatie op mijn project zou kunnen toepassen zodra ik tijd heb. Het is een 15 cm unit (voorlopig). De bol/hoorn wil ik van polyester maken als me dat lukt. BTw, heb je er nooit aan gedacht om de kegel gewoon op de magneet te plakken (natuurlijk wel zo dat het poolgat lucht kan happen)?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
.... let op het puntje. Dat is het centrum van de cirkel die door het midden van de hoorn loopt. Heb je nodig om de vorm van alle laagjes te bepalen, deze tekening geeft slechts de hoogte
:? hoe bedoel je, de hoorn loopt toch niet als een cirkelsegment?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Kijk maar eens naar de hartlijn van de hoorn. Die heeft in de tekening een perfecte cirkelvorm.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de bewuste cirkel er weer ingetekend. Hopelijk is het dan duidelijker. Kijk nog eens naar het document zoals het nu is.

P.S. je ziet dat ik van plan ben een allejezus grote hoeveelheid laagjes te gebruiken. Dit wordt zo'n projectje van, hij is voorlopig van de straat...

Dit is niet alleen voor de hoorn gedaan. Ik wil de achterkant aan de buitenkant elliptisch laten verlopen. Zal ik in het volgende tekeningetje laten zien. Ik werk het dan af met buigtriplex, idee afgekeken van de Hestia van Edo.
JuuL

Bericht door JuuL »

:o Al metingen gedaan met de tweeter zie ik :lol:

En nu zie ik ook hoe ie er van binnen utiziet ;).

Dat wordt wel wat voor jouw project met die tweeter?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja dat wordt zeker wat. Errug neutraal die tweeter. Past mooi bij mijn ontwerpfilosofie. Zo neutraal mogelijke speaker, vandaar ook de voorkeur voor Peerless. Not everyones cup of tea, anderen zullen een bepaalde kleuring (scan speak midwoofers) of bewuste levendigheid door resonantie (zoals bv TL dat heeft) meer waarderen en als échter ervaren.

Maar ik ga dus rustigjes aan tekenen in afwachting van de exclusive. De zaag gaat er pas in nadat ik de units binnen heb dan wel de juiste maten voor inbouw van het web heb kunnen plukken.

Gr. Jeroen
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ik werk het dan af met buigtriplex, idee afgekeken van de Hestia van Edo.
Iets vergelijkbaars had ik in gedachten. Met muliplex heb ik zelf slechte ervaring mee.. Grote rondingen werken prima, de kleintjes niet... Maar misschien maakt beter triplex wel een groot verschil.

Afbeelding

Echter wel prima te fixen met wat glasvezelplamuur :P (en is ook nog eens kei, en kei, keihard)

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
BTw, heb je er nooit aan gedacht om de kegel gewoon op de magneet te plakken (natuurlijk wel zo dat het poolgat lucht kan happen)?
Doordat de kegel stevig met spijlen verbonden is met de kast, wordt het frame van de woofer samen met de magneet en de kast één stevig geheel dat zo weinig mogelijk trilt. Alleen de konus mag bewegen, het frame en de magneet niet. Door juist krachtig te ondersteunen bij de magneet worden de trillingen verder verminderd.

De HDS134 heeft geen poolgat. De ventilatie wordt in plaats daarvan gedaan via gaten in de conus achter de (geïnverteerde) stofkap. Verder is het frame volledig open, ook het gedeelte onder de spider. Dus ook de spider is geventileerd om compressie te voorkomen. Dit zie je ook bij SEAS midwoofers, ook bij die van Scan Speak. Niet bij die van Vifa en Thiel&Partners. Behalve dan bij die nieuwste Thiel C2 90/T6. Eindelijk alle aandacht aan de motor besteed. Maar wat een prijs he :cry:.

De faseplug versie van de HDS134 heeft de ventilatiegaten achter de konus niet. Dan heeft de faseplug een grote rol in afvoeren van warmte en voorkomen van compressie. De geventileerde spider is daar trouwens ook aanwezig.
voodooless
Contacteer:

Er zit natuurlijk wel wat in dat niks anders dan de conus moet bewegen, en dat je daarom de kegel vastzet aan de bol. Maar van de andere kant is het wel een obstructie die wat geluid terug naar de conus zal strooien. Het zal natuurlijk niet veel zijn ;) . Wat je altijd nog kunt doen is de kegel echt zo kast zetten aan de magneet zat ie nooit meer los komt, bijvoorbeeld met polyesterharts oid. :P Van beweging heb je dan echt geen last meer.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi deepspace,

Ik ben bang dat het dan niet helpt. Het probleem wat er dacht ik is, is dat de magneet "hangt" aan het frame. De woofer is normaal alleen bevestigd met de schroeven aan de voorkant. De rest hangt daar aan. Terwijl de trillingen juist ontstaan bij de bron, de motor met magneet die de rest van het chassis in trilling brengt. Dan kun je nog zo vast schroeven, het frame met magneet blijft trillen en dat wordt niet veel minder als je er een kegel op lijmt. Maar als die kegel vastzit aan de kast en zo de magneet juist ondersteunt, dan worden de trillingen hopelijk minder.

De spijltjes zijn er 6 in totaal en ze zitten direct achter de spijltjes van het midwoofer frame. Zo probeer ik te voorkomen dat er extra luchtweerstand onstaat. En natuurlijk zorgt sowieso de grote ruimte direct achter de woofer (het MDF loopt snel weg met de opbouw van de baffle uit drie laagjes MDF van 6 mm) voor veel beter ademen dan bij de normale boxen met dikke baffles.

Groet, Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”