Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

maargoed zoals gewoonlijk t ontwerp weer omgegooid
binnenkort post ik t resultaat

tot nu toe ziet t er zo uit
Bijlagen
Photo-0701.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Wat dacht je van de spiral horn ?
Het lijkt dat je een hoorntje hebt geknutselt voor de hivi ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

6,6 liter kastje met BRpijpje
en een golfpatroon op de achterwand
de groene lijnen zijn van facetten die ik er nog af ga zagen

vorige plaatje was inderdaad een hoorntje van karton, klonk echter niet
erg goed :roll:
Bijlagen
Photo-0707.jpg
Photo-0703.jpg
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Mijn nieuwe idee over de b3s-jes.

nieuwsgierig?
Afbeelding

Bestaand uit 2 losse kasten van bijde 9 liter. Afm 30x15x22
Invulling topkast:
2x hivi b3s
1x Omnes audio t 2.01

Invulling onderkast.
1x Tangband w5-876sa
BR getuned op 50hz -3db komt op 45hz uit.

Samen op elkaar gestapeld kom je uit op een afmeting van 60 hoog. 15 breed en 22 diep.
Ik zit nog te twijvelen of ik bijde kanten actief ga aansturen of dat ik het passief ga filteren. Ik moet er nog even over nadenken.
Laatst gewijzigd door hovingtim op vr 04 jan 2008, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

hovingtim schreef:
nieuwsgierig?
ja! Waarom heb je perspectief niet aan staan? :wink:

En..watvoor tweet en woofer heb je erbij? Grootte van de kast?

Succes!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

onthuld :wink:
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Hoi Tim,

Leuk om te zien dat er nog steeds mensen mee bezig zijn. Omdat veel mensen helemaal niets posten (!), is het dés te leuker om te zien dat er nog wel degelijk leven in de brouwerij is. Mijn complimenten gaan uit naar de mensen die niet hebberig, maar creatief zijn. Wie deze schoen past, trekt 'm maar aan.

Leuk ontwerp ook. Hoe ga je e.e.a. filteren denk je? Ik zat ook aan zo'n D'appolitootje te denken, maar dan met een Dayton-tweeter.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik ziet nog te denken aan de filters / actief aansturen. Amps genoeg hier dus bi-ampen zou eventueel ook geen probleem zijn. Maar aangezien er geen gigantische vermogens hier op dit setje zal komen te staan dacht ik meer aan actief aan te sturen. De kantelfrequentie zal ongeveer uitkomen op 150hz. De losse bass-unit moet er dus wel onderstaan voor goede plaatsing. Mij leek het gewoon heel leuk in iedergeval om te spelen met losse bass-unit en top unit. Kan je nog eens wat veranderen. Eigenlijk wordt het een beetje uit de kleute gewassen PC setje. Maar het is wel heel leuk denk ik. Nu alleen nog aan die tangbandjes zien te komen. Ik denk dat dat volgende maand word.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mijn idee met de B3S is flink veranderd.

Aangezien we nu met z'n 2en een huisje hebben, hebben we uiteraard meer kamers, dus dan kan Bartje zich even uitleven.

In de slaapkamer staat wel een (gaar) HT-setje van mijn vriendin.

Ding is sowieso niet bijzonder en al helemaal zijn de speakertjes gewoon naar :P

Dus we gaan daar andere surround boxjes aan hangen.

Aangezien we daar best wat filmpjes kijen en ook vooral muziek dvd's, wil ik als links en rechts fronts speaker een MTM bouwen met 2 maal de B3S en dayton tweetertje.

Voor rears gebruik ik denk ik 1 B3S, maar misschien ook wel 2 (moet even kijken wat de ruimte is) met dayton tweeter.
Ik zit alleen nog in dubio voor de center, waarschijnlijk neem ik daarvoor een leuk goedkoop breedbandertje.

(of iemand moet toevallig nog een 5e dayton tweeter voor me hebben :P )

Als subje heb ik een AXX1010 op de kop weten te tikken (voor wel 25 euro :D )

Lijkt me prima zo :)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

b_force schreef:
...Aangezien we daar best wat filmpjes kijen en ook vooral muziek dvd's, wil ik als links en rechts fronts speaker een MTM bouwen met 2 maal de B3S en dayton tweetertje...
Hey Bart,

Mooi! Ik heb op dit moment geen tijd en de tijd die ik wel heb, gebruik ik nog voor openstaande projecten. Dan is het natuurlijk hartstikke leuk dat jij hier alvast mee aan de slag gaat, want dit is precies wat ik ook wil gaan doen. Ik denk dat je met die Dayton's en HiVi's een heel leuk klein speakertje kan maken.

Ik wil graag met je meedenken en kijken. Is het een goed idee om hiervoor een apart draadje te openen?

Voorzetje? 7 liter gesloten tot 150 Hz. Ik ga dit ding absoluut maken, maar dat laat dus nog even op zich wachten.

Leuk! :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mwah ik dacht gewoon aan een klein volume.

Ik moet het nog na meten, maar het surround receivertje filtert volgens mij af op zo'n 100Hz ofzo.

Beetje demping er in en volgens mij is het dan prima :)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

b_force schreef:
mwah ik dacht gewoon aan een klein volume.
Hoeveel dan? Voor een beetje fatsoenlijk geluid moet je toch minstens 3 liter gesloten. Althans, dat aan de hand van de parameters van de HiVi.
b_force schreef:
Ik moet het nog na meten, maar het surround receivertje filtert volgens mij af op zo'n 100Hz ofzo.
Kan je meestal instellen. 100 Hz vind ik voor de B3S aan de lage kant.

Wat heb jij voor systeem in gedachten dan? 2 maal B3S in basreflex ofzo?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

MTM gesloten in 4-6 liter. lijkt me zeer mooi :)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Zoveel scheelt dat nu toch ook weer niet met de 7 liter die ik voorstelde? :P

Tot waar wil je 'm laten doorlopen en vanaf wanneer laat jij de tweet 't doen?

De Dayton:

Afbeelding

De B3S:

Afbeelding

Ik twijfel echter nog, want "full HiVi" vind ik toch ook wel leuk, want HiVi heeft deze ook (te koop bij Remo):

Afbeelding

TN25

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat een kruisverhoor :lol: :lol: 8)

Ik zou die dayton nemen, die hivi tweeter is zo gigantisch duur tov de B3Sjes.

cross punt weet ik nog niet, zal ergens tussen de 2,5Khz en 3,5Khz zijn :P
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

b_force schreef:
Wat een kruisverhoor :lol: :lol: 8)
Enthousiast hè... :D Ja, ik vind het leuk dat je hetzelfde van plan bent als ik.

Die Daytons zijn inderdaad heel veel goedkoper, maar ik ben niet zo gecharmeerd van het press-in-principe. Maar da's smaak... Ik heb begrepen dat je er nog eentje zoekt, dus wellicht kan ik wat voor je betekenen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

welke smaak heb je ?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

b_force schreef:
welke smaak heb je ?
Ik heb een aantal opties:

*Monacor DT-25N (€20,- tot €25,-)
*Monacor DT-28N (€20,-tot €25,-)
*HiVi Research T25N (€20,-)
*Audax TM 025 F17 (€30,-)

Toch blijft de Dayton ND16FA-6 ($5,-) een heel leuk tweetertje, evenals zijn broers:

*Dayton ND20FA-6 ($5,-)
*Dayton ND20FB-4 ($5,-)

Zoals ik al eerder aangaf, ben ik echter niet zo enthousiast over het press-in-gebeuren van de Daytons. Bovengenoemde tweeters worden als erg goed ervaren door veel mensen, met uitzondering van de HiVi. Van laatstgenoemde weet ik nog niet zo veel. De Audax vind ik prijzig.

Je ziet, het gaat me eigenlijk alleen om dat press-fitt-gebeuren.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat vind je minder aan dat pressfit?

Het werkt perfect voor units met dermate weinig energie. Als je het een paar keer hebt in en uitgehaald, kun je met een beetje blanke lak het gaatje kleiner maken zodat alles weer snug fit past. Er is maar één wezenlijk probleem: je moet de juiste boor zien te vinden (speedboor)

jan
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Misschien heb je wel gelijk en zeur ik een beetje... :P
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Klein schopje in dit toptic, de hi-vi projectjes worden steeds meer op de lange baan geschoven, maar ik zocht nog een exuus om even te kunnen expirimenteren met elasgoflex tesamen met de nieuwe tips die ik heb gekregen, verder had ik een avondje over en een plaatje mdf. Tevens is dit een mooi voorbeeld van de topkast van de nieuwe mini zuiltjes die gebouwd worden met deze jongens en een tangband woofertje.

Tweeter gecrossed met 6db op 6000hz, Hi-vi speelt momenteel nog full range tot ik het spoeletje binnen heb.
Bijlagen
29012008032.jpg
29012008031.jpg
29012008030.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat ontwerp komt bekend voor :)

6Khz cross is trouwens veels te veel. Die Omens tweeter kan wel 2,5 - 3Khz aan.
Zou hem daar crossen, in dat gebied breekt die B3S ook gruwelijk op nmlk.

Overigens is de spl van de tweeter te downloaden van de K+T side.

Prima te gebruiken in boxsim om tenminste een indicatie te krijgen.

De B3S heb ik destijds overgetrokken (met spltrace) en dat klopte ook wel redelijk.

(helaas heb ik op deze pc niet mijn boxsim file tot mijn beschikking, anders had ik die even kunnen sturen :) )
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

b_force schreef:
Dat ontwerp komt bekend voor :)

6Khz cross is trouwens veels te veel. Die Omens tweeter kan wel 2,5 - 3Khz aan.
Zou hem daar crossen, in dat gebied breekt die B3S ook gruwelijk op nmlk.
I know, maar ik ging vandaag ff op save omdat ik niet giga veel componenten in huis heb. Maar genoeg voor een 6db filtertje en dus koos ik daarom de grens van 6khz. Waar vind je hem op lijken dan?, Zo luisterend in een open baffle is echt een hele waarnememing. Wat een ruimtelijkheid, alleen de diepgang is er niet maar das ook niet zo raar. Btw die t2.01 wat een heerlijke tweeter zeg, geen sliss geen harde S echt een genot om naar te luisteren :lol:
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Het is al laat, en ik weet niet tot hoever deze tekst gaat kloppen als ik het later nog eens na lees, maar vooruit! 8-[

Ik wil 2 b3sjes samen met een Dayton 16 in een klein kastje zetten. Gesloten, met aardig wat BAF, omdat mijn kastjes eigenlijk te klein zijn. Buitenmaten zijn 24 x 18 x 12 cm. Dat komt op een intern volume van 2,5 liter. Ik wil deze kleine blokkies in het laag 6 db/okt filteren op 150Hz om ze te ontzien in het laag. Tussen de b3s en de daytons wil ik iets hoger gaan zitten dan B_force, namelijk tussen de 3 en 4Khz. (12db/okt)

Heb op het moment van schrijven ook al een testkastje gemaakt. Dit is echter door erg dunnen randen rond de speakers, een zwak materiaal (Spaanplaat) en de press-in tweeter niet helemaal goed gedaan. De hele baffle lag na het induwen van de tweeter in tweeen! :shock:

Als ik van de week een nieuwe baffle heb gemaakt die alles wél op zijn plek houdt zal ik een showcaseje beginnen. Ik wil met dit project ook een begin gaan maken met het meten, simuleren en maken van een filter, en wil de showcase ook zo maken dat ik (en uiteindelijk de lezer) wat meer inzicht krijg in het filteren, en zal dus af en toe nog wel eens een vraagje kunnen gaan stellen :wink: ..

Trouwens, voor de kleine Dayton tweeter, de 16mm versie. Welke maat speedboor is hiervoor de juiste? Ik heb het pas dus geprobeerd met een 32mm gatenzaag. Ik denk dat deze uiteindelijk wat ruimer was dan 32, en het resultaat was niet erg netjes. Is 33mm de juiste maat, of hebben jullie wat anders hebruikt??

\:D/
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Yannick schreef:
Trouwens, voor de kleine Dayton tweeter, de 16mm versie. Welke maat speedboor is hiervoor de juiste? Ik heb het pas dus geprobeerd met een 32mm gatenzaag. Ik denk dat deze uiteindelijk wat ruimer was dan 32, en het resultaat was niet erg netjes. Is 33mm de juiste maat, of hebben jullie wat anders hebruikt??

\:D/
ik ben begonnen met een gat van 30 mm, en heb dat met mijn dremel heel langzaam wijder gemaakt tot de tweeter er precies inpaste.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”