Frezen.....
Moderator: Beheerdersteam
-
Duck Twacy
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Wat een gedoe, heb je eindelijk een bovenfrees, kun je geen gaten met een straal kleiner dan 8 cm of zo maken zonder een extra hulpstuk te maken.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met commerciele circle jigs
- Jasper circle jig
- of deze http://benchmark.20m.com/reviews/PT_Bas ... eview.html
(wel prijzig, bijna $60)
- of http://ca.oak-park.com/catalogue.html?list=JIGS--
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met commerciele circle jigs
- Jasper circle jig
- of deze http://benchmark.20m.com/reviews/PT_Bas ... eview.html
(wel prijzig, bijna $60)
- of http://ca.oak-park.com/catalogue.html?list=JIGS--
Zo'n hulpstuk heb ik ook zelf gemaakt. zie hier het resultaat van het freeswerk -> ander topicDuck Twacy schreef:Wat een gedoe, heb je eindelijk een bovenfrees, kun je geen gaten met een straal kleiner dan 8 cm of zo maken zonder een extra hulpstuk te maken.
dit is mijn hulpstuk:



met als resultaat:

- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Het klinkt wat eenvoudig, maar .... ja ik heb slechts de controle over 3 assen (x, y en z)..... Schaakstukken fresen is dus (nog) niet mogelijk..
Wat ook makkelijker gaat met een normale hand-bovenfrees is het fresen met profiel-freesjes met geleidewieltjes... De bank zou het geleidewieltje waarschijnlijk gewoon door het materiaal heen duwen tot er iets breekt...(het materiaal waarschijnlijk)
Voor de rest is er genoeg mogelijk... check ook de thread van Bas Horneman over die hoorntjes eens..
Kees
Wat ook makkelijker gaat met een normale hand-bovenfrees is het fresen met profiel-freesjes met geleidewieltjes... De bank zou het geleidewieltje waarschijnlijk gewoon door het materiaal heen duwen tot er iets breekt...(het materiaal waarschijnlijk)
Voor de rest is er genoeg mogelijk... check ook de thread van Bas Horneman over die hoorntjes eens..
Kees
-
Duck Twacy
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
He Fireman. Ik heb lang zitten piekeren over allerlei constructies van aluminium en pespex. Best lastig, want alle boutjes moet je verzinken. Maar eigenlijk werkt zo'n simpel plankje ook goed genoeg gezien je resultaat en is vrij simpel te maken. Denk alleen dat ik voor t dwarsbalkje 2 hoekprofieltjes ga gebruiken (aan beide kanten van de staven). Jammer dat er maar aan 1 kant een schoefdraadje zit.fireman schreef:
Blijf het toch stom vinden dat af fabriek er niet al een geschikt hulpstuk bij zit.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
-
Duck Twacy
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Een aardig aanbod, ik neem aan dat je een constructie van metaal bedoeld. Weidok gaf op pagina 2 als een aardige ontwerpje. Ik ben alleen bang dat het een heel gedoe wordt. Mijn Bosch Ace heeft weer een andere maatvoering dan de maten die in het begin van deze draad genoemd werden, dus dat wordt flink wat afstellen. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Wellicht wel een gat op de markt voor de speaker diy winkels.
Op een plankje MDF kan ik met mijn 2 linker handen ook nog wel een boutje verzinken btw
Wellicht wel een gat op de markt voor de speaker diy winkels.
Op een plankje MDF kan ik met mijn 2 linker handen ook nog wel een boutje verzinken btw
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Misschien is je de essentie van mijn oplossing ontgaan? Je frees kan nu nog steeds bewegen tov. de cirkelmal, en deze speling wordt groter naarmate je cirkels groter worden. Je moet dan ook een constructie maken waarbij de geleiders waarop de frees beweegt aan beide kanten ingeklemd worden en dus niet meer kunnen bewegen tov. de voet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
Duck Twacy
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Nog even mijn ontwikkelingen op t freesfront.
Iemand was zo aardig mij een Jasper jig te lenen, helaas paste de schijf niet op mn Bosch Ace (terwijl er zoveel gaten in zitten, maar niet op de goede plaats). Omdat ik toch niet zo veel speakersgaten zal uitfrezen, dacht ik zelf maar zo iets te maken (tikje minder flexibel)

Natuurlijk had dit ook met een plankje gekunt (HDF of zo), maar als je een kolomboor hebt kun je zoiets ook wel gebruiken, lekker stevig en voldoende dik om boutjes te kunnen verzinken (8 mm dik). Het vervangt de oorsponkelijke bodemplaat van de freesmachine.
Voor ieder gat maak je een dedicated centergaatje op de juiste plaats. De te gebruiken frees erin en de plek van het centergat opmeten met een schuifmaatje. Blijft een beetje gokken natuurlijk. Desnoods kun je een iets kleinere of grotere frees nemen als je er teveel naast zit. Of je maakt een nieuw gaatje...
Mijn 1ste freespoging (beetje gehaast gemaakt, want het werd al donker).

Gat is n pietsje te groot (182,5 mm ipv 182 mm), maar denk niet dat dat erg is. Wel nog wat oefenen om mooi gelijkmatig een rondje te trekken. Al wel geleerd dat je goed moet opletten of de stofzuigerslang makkelijk mee kan draaien (liep nu spaak tegen een lijmklem) en nog eens piekeren wat nu de beste manier is om de diepte in te stellen en een begin te maken. Rand is nu in te begin een beetje gerafeld (makkelijk weg te schuren wel).
Iemand was zo aardig mij een Jasper jig te lenen, helaas paste de schijf niet op mn Bosch Ace (terwijl er zoveel gaten in zitten, maar niet op de goede plaats). Omdat ik toch niet zo veel speakersgaten zal uitfrezen, dacht ik zelf maar zo iets te maken (tikje minder flexibel)

Natuurlijk had dit ook met een plankje gekunt (HDF of zo), maar als je een kolomboor hebt kun je zoiets ook wel gebruiken, lekker stevig en voldoende dik om boutjes te kunnen verzinken (8 mm dik). Het vervangt de oorsponkelijke bodemplaat van de freesmachine.
Voor ieder gat maak je een dedicated centergaatje op de juiste plaats. De te gebruiken frees erin en de plek van het centergat opmeten met een schuifmaatje. Blijft een beetje gokken natuurlijk. Desnoods kun je een iets kleinere of grotere frees nemen als je er teveel naast zit. Of je maakt een nieuw gaatje...
Mijn 1ste freespoging (beetje gehaast gemaakt, want het werd al donker).

Gat is n pietsje te groot (182,5 mm ipv 182 mm), maar denk niet dat dat erg is. Wel nog wat oefenen om mooi gelijkmatig een rondje te trekken. Al wel geleerd dat je goed moet opletten of de stofzuigerslang makkelijk mee kan draaien (liep nu spaak tegen een lijmklem) en nog eens piekeren wat nu de beste manier is om de diepte in te stellen en een begin te maken. Rand is nu in te begin een beetje gerafeld (makkelijk weg te schuren wel).
naar aanleiding van de cirkelmal van SSassen ook een cirkelmal gemaakt van een stuk laminaat. (foto'tje ontbreek vooralsnog)
Helaas zit er een afwijking in. De cirkel wordt niet rond, maar ovaal met een afwijking van een mm of 5. Dus van de week maar eens kijken of ik hem kan herbouwen zonder afwijking.
Het ontwerp en idee van de cirkel mal is super.
Helaas zit er een afwijking in. De cirkel wordt niet rond, maar ovaal met een afwijking van een mm of 5. Dus van de week maar eens kijken of ik hem kan herbouwen zonder afwijking.
Het ontwerp en idee van de cirkel mal is super.
Jurriaan. waarschijnlijk is de pin waarover je draait te klein voor het gat wat je boort in het centrum van het hout waarin je wil gaan frezen (gaatje te groot voor het pinnetje) of je pinnetje zit er los in.
Edit: of je fixeert de frees maar aan een zijde van het hulpstuk, dan gaat ie ook eivormig frezen.
Wowly
Edit: of je fixeert de frees maar aan een zijde van het hulpstuk, dan gaat ie ook eivormig frezen.
Wowly
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Ik heb een Bosch frees die geen mogelijkheid voor bevestiging van langsgeleider heeft. Wel heb ik een kunststof geleiderhulpstuk, maar dat is niet bruikbaar om een cirkelmal mee te maken.
Ik heb dus van dun multiplex de volgende 2 cirkelhulpstukken gemaakt.
De kleine is voor cirkels < ca. 13 cm. Het centerpunt moet ik per cirkel uitmeten. Is beetje lastig, maar met nauwkeurig meten lukt het prima. Eerst even proefstukje frezen. Niet goed: nieuw gaatje voor centerpunt boren. Kan je in principe oneindig vaak herhalen: hoeft nl. niet in 1 lijn. Als afstand centerpunt - buitenzijde freesje maar klopt.
Met het grote hulpstuk heb ik de mid-driver (komend weekend ook de woofer) gefreesd. Deze is wel goed fijn-instelbaar. Toch wel steeds even proefstukje frezen.
Grote hulpstuk schroef ik (met verzonken-kop boutjes) van onderaf tegen de zool aan.
Kleine hulpstuk moet daarentegen van bovenaf tegen de zool geschroefd worden; eerst moet nl. het plaatje met de centerschroef tegen het werkstuk worden geschroefd (niet te strak want het plaatje moet kunnen draaien. Ik laat de boutjes (lengte luistert nauw) zelf hun draad in het multiplex tappen. Is natuurlijk niet geschikt voor massaproductie.
Ik heb dus van dun multiplex de volgende 2 cirkelhulpstukken gemaakt.
De kleine is voor cirkels < ca. 13 cm. Het centerpunt moet ik per cirkel uitmeten. Is beetje lastig, maar met nauwkeurig meten lukt het prima. Eerst even proefstukje frezen. Niet goed: nieuw gaatje voor centerpunt boren. Kan je in principe oneindig vaak herhalen: hoeft nl. niet in 1 lijn. Als afstand centerpunt - buitenzijde freesje maar klopt.
Met het grote hulpstuk heb ik de mid-driver (komend weekend ook de woofer) gefreesd. Deze is wel goed fijn-instelbaar. Toch wel steeds even proefstukje frezen.
Grote hulpstuk schroef ik (met verzonken-kop boutjes) van onderaf tegen de zool aan.
Kleine hulpstuk moet daarentegen van bovenaf tegen de zool geschroefd worden; eerst moet nl. het plaatje met de centerschroef tegen het werkstuk worden geschroefd (niet te strak want het plaatje moet kunnen draaien. Ik laat de boutjes (lengte luistert nauw) zelf hun draad in het multiplex tappen. Is natuurlijk niet geschikt voor massaproductie.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 14 mar 2007, 21:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Nog niet uitgewerkt ideetje, vanwege het feit dat mijn komende project hoeken heeft die niet 90* zijn. Volgens mij zijn er geen hulpstukken bij een bovenfrees waarmee je de freesmachine onder een hoek kunt zetten. En mijn gevoel zegt dat, dat niet zo moeilijk moet zijn. Es ff over nadenken. Dat hulpstuk wordt dan eigenlijk de "voet" van de machine.
Check mijn cirkelgeleider hier!
Universeel instelbaar (ook voor zeer kleine cirkels), stabiel en geen speling.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5737
Universeel instelbaar (ook voor zeer kleine cirkels), stabiel en geen speling.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5737
Rondjes frezen gaat iedereen goed af. Maar nu wil ik graag tips of dienst verlening zien mbt vierkanten gaten.
Ik moet nl een set C² 12 en C² 89 van accuton infrezen.
De door en door gaten is geen probleem met een decoupeerzaag maar dat verzonken randje waar de unit in komt te liggen. Die wil ik ook zo mooi infrezen.
Wie heeft er tips of mallen die ik kan gebruiken.
Ik moet nl een set C² 12 en C² 89 van accuton infrezen.
De door en door gaten is geen probleem met een decoupeerzaag maar dat verzonken randje waar de unit in komt te liggen. Die wil ik ook zo mooi infrezen.
Wie heeft er tips of mallen die ik kan gebruiken.
Voor die accutons zul je toch echt zelf een mal moeten maken, of iemand moet nog een mal hebben liggen. Je moet dan natuurlijk wel een freeskop hebben met dezelfde diameter.
Ik heb wel eens mallen gemaakt voor een rechthoekige magnetostaat en zo'n mini 2" speakertje van tangband. Is niet zo moeilijk als je een beetje handig bent en precies kunt werken.
Ik heb wel eens mallen gemaakt voor een rechthoekige magnetostaat en zo'n mini 2" speakertje van tangband. Is niet zo moeilijk als je een beetje handig bent en precies kunt werken.
Zorgen dat je 4 rechthoekige plankjes 8mm MDF hebt, exact haaks is belangrijk, en die met elkaar verlijmen tot een mal. Vervolgens werken met een kopieerring voor het mooiste resultaat. Diameter van kopieerring moet je afstemmen op de mal, eerst moet je dus kiezen voor een kopieerring en ook voor de diameter frees. De laatste kies je op hoe scherp de hoeken moeten zijn. Na de keuze voor frees en kopieerring maak je pas de mal. De mal kan worden hergebruikt voor iets andere maten bij slim varieren in verschillende diameters van frezen en kopieerringen.fireman schreef:Rondjes frezen gaat iedereen goed af. Maar nu wil ik graag tips of dienst verlening zien mbt vierkanten gaten.
Ik moet nl een set C² 12 en C² 89 van accuton infrezen.
De door en door gaten is geen probleem met een decoupeerzaag maar dat verzonken randje waar de unit in komt te liggen. Die wil ik ook zo mooi infrezen.
Wie heeft er tips of mallen die ik kan gebruiken.
Ik heb laats ook zoiets moeten doen en heb met de frees langs het voorwerp zelf de mal uigefreest.De voet van je bovenfrees langs het voorwerp halen.Dit is dan je mal.Dan met kopieer ring van 24 mm en frees van 8mm in je mal(kopieerring loopt nu langs de kopie die je eerder met de frees gemaakt hebt.) en dan heb je precies wat je hebben wilt.Succes.
Ik heb via een ander forum ook wat nuttige en voor mij zichtbare tips ontvangen. De tips hier lijken niet geheel toepasbaar omdat ik 5mm diep wil frezen.
Wat ik vernomen heb:
De unit op zijn kop op een plank leggen. Daar omheen latjes lijmen. Wat je dan eerst nog moet doen is opvullen met een maat van buitenkant frees en buitenkant kopieerhuls.
Dan kan je met de kopieerhuls langs de latjes een mooi vierkantje uitfrezen. Lastig uit te leggen misschien. Maar is denk wel duidelijk.
Heeft iemand een plaatje van een kopieerring?
Wat ik vernomen heb:
De unit op zijn kop op een plank leggen. Daar omheen latjes lijmen. Wat je dan eerst nog moet doen is opvullen met een maat van buitenkant frees en buitenkant kopieerhuls.
Dan kan je met de kopieerhuls langs de latjes een mooi vierkantje uitfrezen. Lastig uit te leggen misschien. Maar is denk wel duidelijk.
Heeft iemand een plaatje van een kopieerring?




