Goeie tip klein midbassertje gevraagd (10 CM)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul,

Misschien zitten we v.w.b. detaillering toch iets meer op dezelfde lijn dan ik dacht. Ik bedacht namelijk dat jij laag filterde, dus bedoelde je waarschijnlijk de detaillering van de lagere middentonen. In dat bereik vind ik de detaillering van de KEP's dus fantastisch.

En voor alle duidelijkheid: met stevigere attack bedoelde ik niet de dynamiek ervan, maar de direkte weergave... de felheid.. dus echt de attack. Als het kort en fel moet zijn, is het dat ook, wat zich vooral goed uit in retestrakke gitaarsnaren, fellere cymbals, drums die er meer in knallen, duidelijk waar te nemen rimgeluiden, stevigere aanzet van pianoklanken, enz.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat zijn nogal wat complimenten die je daar geeft aan zo'n stukkie papier :)

Met welke setup speel je nu dan ? Ik meen iets antieks van ITT in het laag, een bandje en daartussen de MSH ?

PAul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik noemde een aantal instrumenten als voorbeeld, maar het was slechts om één compliment hoor. :D Als je de grafiekjes bekijkt en daarbij het verschil in Sd, Mms en X-max in ogenschouw neemt, is die strakkere weergave niet zo wonderenswaardig.

De bas wordt inderdaad verzorgd door een stel oude ITT’s 12” afgefilterd op 150Hz(12dB). De MSH’s zitten in 6.7 ltr. en hebben enkel een spoeltje van 2.2mH, en de ribbons een condensator van 3.3uF. Een nogal profisorische combi, dus voor mij des te meer reden tot enthousiasme.

Afijn, zet ze maar eens naast de duurste jongens uit de test. Omdat die mooie PDF van Sark 8.4MB groot is heb ik er JPG's van gemaakt:
- IT W130/4
- IT W130/8
- Eton 4-300/25 HEX
- Focal 5K4411
- Focal 5NV 4212
- Number One MSH-116/4
- Number One SPH-100AL
- Peerless PM-115/8
- Vifa 13 MN 125/8
- Visaton TI100

Ter vergelijking nog even de MSH-115:
- Number One MSH-115, pag.1
- Number One MSH-115, pag.2

Voor geïnteresseerden staat de volledige PDF bij mij thuis ter beschikkig. Nu natuurlijk niet met zijn allen tegelijk die PDF donwloaden, want dan heb ik een trage verbinding. O:)
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Kun je het watervalletje van de 116 en de 115 nogeens in hogere resolutie scannen voor mij ?

Ik ga maar een paartje 116 bestellen trouwens. Een tip waar dat het beste te doen ?

Jeroen,
die man op de Loosduinseweg, kan die ze ook leveren ?


Paul.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Paul Jenner schreef:
Kun je het watervalletje van de 116 en de 115 nogeens in hogere resolutie scannen voor mij ?
Als je de PDF download, kun je wat beter inzoomen. Bij een zoomfactor van 300% kun je alles (redelijk) goed zien.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Oké,

klusje voor vanavond ...


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Paul Jenner schreef:
Kun je het watervalletje van de 116 en de 115 nogeens in hogere resolutie scannen voor mij ?

Ik ga maar een paartje 116 bestellen trouwens. Een tip waar dat het beste te doen ?

Jeroen,
die man op de Loosduinseweg, kan die ze ook leveren ?


Paul.
PLS Audio levert alles dat door Audiocomponents leverbaar is. Als zij het op voorraad hebben, is het een kwestie van dagen. Ik weet niet of PLS Audio daar ook Monacor units vandaan haalt, maar die gebruikt hij zelf ook veel dus dat kan geen probleem zijn.

Groet, Jeroen
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

@marp

Aangezien je zelf met die monacor sph-165kep's hebt gedraaid. Heb je hier toevallig ook een artikel van (K+T 3/2001)? Het artikel dat in HH verschenen is heb ik al en zo zou ik een beetje kunnen vergelijken.
Laatst gewijzigd door diyBylie op ma 02 mei 2005, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik zal PLS contacten, Jeroen.

Marp, heb jij ook een paar nodig ?


Paul,.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Beetje laat, maar heb je al besteld? Of weet je al wat de prijs wordt?

Verder weet ik niet of je de test imiddels al hebt gedownload, maar anders hier nog even de waterval:
MSH-116/4
msh116_wasserfall.gif
msh116_wasserfall.gif (55.82 KiB) 42 keer bekeken
V.w.b. vervorming volstaat het volgens mij wel als ik noem dat het hoogste piekje boven de 160Hz amper boven 0,5% uitkomt bij 85 dB. Wat dat betreft deelt hij een 1e plaats met de TI100 van Visaton. Het mooie bij die titanium-konus is dat het piekje zich boven de 5kHz bevindt, waar hij overigens aardig opbreekt, en dat hij verder vrij consequent rond 0,2% blijft hangen. Maar voor zijn stuksprijs voorzie je wél een volledige surroundset van MSH's. :o

MSH-115
msh115_wasserfall.gif
De 116 oogt veel mooier, maar in 2002 werd nog tot -20dB gemeten i.p.v. -30dB. Voor een 1:1 vergelijking moet je haast de helft van het gebergte wegdenken en het plaatje 200% in de hoogte oprekken, waarna de overeenkomsten toch wel vrij groot zijn.


@diyBylie:

Ik heb de SPH-135KEP, SPH-165KEP en SPH-250KE, maar helaas nog geen enkel artikel over die units. :?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

135KEP wordt aan gewerkt. Verder heb ik enkel nog de 200KE en de 300KE.

Groet, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Marp,

je hebt de scans van de 135KEP in je maildoos.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Marp,

ik heb bij PLS navraag gedaan over de prijs en levertermijn,


Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul,

In principe neem ik ook gelijk een setje, maar wordt de prijs te gek dan maak ik misschien een lijstje voor Duitsland. Ik wacht je navraag even af.

Dankzij Joris nog even wat plaatjes van de SPH-135KEP. Leuk ter vergelijking, maar wat met name erg opvalt is het eigenaardige verloop op 60 gr t.o.v. de rest. Na die resonantie onder 2kHz keldert de SPL maar liefst 23dB om vervolgens 12dB omhoog te schieten. Bij 5.4kHz ligt de SPL nog 16dB lager dan die op 30 gr., en bij 6.8kHz komt hij er 8dB bovenuit. Nu zie je die overlapping wel vaker, maar volgens mij pas voorbij het opbreekpunt. Bovendien is dit een onderlinge verdraaiing maar liefst 24dB binnen 1/4 octaaf! Ik vraag me af of dit niet die ondefinieerbare klank veroorzaakt, wat me reuze benieuwd maakt naar het verloop bij de SPH-165KEP en SPH-250KE. :?

SPH-135KEP
sph135kep_curve.jpg
sph135kep_curve.jpg (17.79 KiB) 40 keer bekeken
sph135kep_wasserfall.jpg
sph135kep_wasserfall.jpg (25.22 KiB) 40 keer bekeken
sph135kep_klirr80db.jpg
sph135kep_klirr80db.jpg (19.72 KiB) 40 keer bekeken
sph135kep_klirr90db.jpg
sph135kep_klirr90db.jpg (19.86 KiB) 40 keer bekeken
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

@marp : je hebt een pm.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Marp,

ik vind PLS niet zo'n succes: € 48.00 per stuk (!) en 4 stuks voor € 180.00.
Levertijd bovendien 4 weken :(

Volgens mij moeten die dingen onder de € 30.00 te krijgen zijn in Duitsland ...


Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp schreef:
Ik vraag me af of dit niet die ondefinieerbare klank veroorzaakt, wat me reuze benieuwd maakt naar het verloop bij de SPH-165KEP en SPH-250KE. :?
Dat zou best goed kunnen. Maar als je normaal filterd zou je hier weinig last van moeten hebben, zeker met hogere ordes. Wat wel opvalt is dat de KEP wat meer vervorming heeft dan de rest. Staat wel tegenover dat je uit het KEPje wat meer SPL kunt toveren t.o.v van de anderen.


Btw, probeer eens bij BMM. Die hebben best nette prijzen.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

BMM heeft idd doorgaans nette prijzen, maar de MSH hebben ze niet op de site staan,

ik heb ze een mailtje gestuurd,


Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul Jenner schreef:
BMM heeft idd doorgaans nette prijzen, maar de MSH hebben ze niet op de site staan,

ik heb ze een mailtje gestuurd,
Yep, mailen helpt idd. Vaak kunnen ze het spul wel gewoon leveren. Meestal ook best snel.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

BMM levert voor € 35.21 per stuk, € 33.01 per stuk bij afname van 4 stuks,

prijzen incl. BTW

levertijd 5 werkdagen,

verzendkosten € 3.99,

dat klinkt al beter,


Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat klinkt gewoon goed Paul.

Bij Plus-Elektronic.de betaal ik ook 33,36 (29,40 + 4,06 btw.) en nog eens extra verzendkosten, dus niet langer de moeite. Heb alleen de andere componenten nog niet vergeleken. Goedkoper zal je ze in Nederland ook nauwelijks vinden, want BMM is een van de weinige groothandels die niet via de voordeur aan particulieren verkoopt en daardoor niet aan vaste prijzen gebonden is.

Het kan zijn dat ik nog wat filtermateriaal nodig heb, maar dat kan wel via een nabestelling. Of ik rij langs een luidsprekerzaak als ik naar dH kom. Doe mijn setje er maar bij als je gaat bestellen.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

sietse schreef:
Paul schreef:
Het gaat mij idd voornamelijk om het ontbreken van narigheden als opbreken en frequentiepieken en dips.
Ik heb toch heel goede ervaringen met de SPH135KEP. Scheiding op 4500 Hz

Sietse
Sietse, Ik zou graag wat meer willen weten over je gebruikte filter en tweeter. eventueel per mail of PM. Ik denk erover om de unit geheel ongefiltert te laten. dit schijnt met deze unit verassend goede resultaten te kunnen leveren met een tweeter op 10kHz inkomend met 6db filter.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

indoubt schreef:
Ik denk erover om de unit geheel ongefiltert te laten. dit schijnt met deze unit verassend goede resultaten te kunnen leveren met een tweeter op 10kHz inkomend met 6db filter.
Zo heb ik de 135KEP tijdelijk in gebruik. Idd best aardig, maar toch wil ik het zeker zo niet houden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eens. Niet meer dan aardig. Maar ik heb door Erik Klijnsmit gemerkt dat het ook erg een kwestie van smaak is. Persoonlijk vond ik een filter op 3 kHz veel beter, wellicht lukt 4.5 kHz ook heb ik niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Aan de hand van mijn eigen ondervindingen en een bevestigend artikel in HH betreffende de 165KEP lijkt die 3kHz me inderdaad nog niet zo gek. Heb tot nu toe eigenlijk slechts bij 1 tweeter redelijke resultaten gehad met een ongefilterde KEP (135 + 165), maar het klonk toch heel wat prettiger als ik er een spoel voor zette. Met andere tweeters moest ik toch echt lager filteren.
Plaats reactie