Jaylin`s 2-weg Seas Prestige H0831/H1152

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Jaylin`s 2-weg Seas Prestige H0831/H1152

Bericht door CarloPJB »

Vandaag weer eens ouderwets zin om `n setje speakers te maken.

Keuze en bestemming is snel gevonden.Setje kleine speakers voor de kleine meid.

Unit`s?

Seas (natuurlijk) Prestige.

Tweeter 27TFF (H0831)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=104

Woofer CA12RCY (H1152)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=125

Hierbij wat foto`s van het bouwen.

Kom er net achter dat ze niet allemaal even scherp zijn.Sorry hiervoor.
Bijlagen
Houtpakket
Houtpakket
Laatst gewijzigd door CarloPJB op za 12 jan 2008, 2:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Heb je aandelen van seas? :wink:

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Houtpakket is bij `n zeer goede kennis gezaagd.

Alles onder verstek.Werkt erg makkelijk.


Ben eerst begonnen met de baffle`s.Hierbij doe ik dan eerst alle bewerkingen voor het gat van de woofer.
Met de bovenfrees de uitsparing voor de korf van de woofer frezen.
Dit bij beide panelen zodat hierna de frees weer ingesteld kan worden om het gat uit te frezen.In dit geval stel ik hem in op 21,5mm (jullie begrijpen het al,ik heb 22 mm dik Mdf gebruikt) zodat ik m`n centreerpunt blijf houden tijdens het frezen.

Nu de baffle omdraaien en met de 45graden frees aan de binnenkant zorgen dat de woofer vrij kan ademen.

Tijdens al deze handelingen heb ik de baffle met `n schroefje in het centergat voor de tweeter vast geschroefd aan `n grote plaat Mdf die dan weer aan de werkbank vastzit met behulp van lijmklemmen.

Voor alle handelingen doe ik eerst proef frezingen op `n afvalstuk.Meestal duurt het toch wel 3 a 4 keer voordat het naar mijn zin is en ik pas op de baffle aan de gang ga.

De uitsparing voor de tweeter is hierna aan de beurt.
Om de baffle nu vast te schroeven boor ik `n gaatje in de uitsparing voor de woofer.Let hierbij wel op dat deze op `n plaats zit waar je later niet je woofer vast wil zetten :wink:
Bijlagen
Baffle`s klaar (-;
Baffle`s klaar (-;
Baffle onbewerkt.
Baffle onbewerkt.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hierna leg ik de baffle samen met de zijkanten en achterkant op `n grote vlakke plaat.Deze plak ik dan aan elkaar met Tesa 4120 plakband.Voordeel van dit plakband is dat het doorzichtig is en je dus steeds zicht blijft houden op je werkstuk (in dit geval dus de speaker :wink: )

Op de foto zie je de delen nadat ik ze aan elkaar geplakt heb en omgedraaid zodat ze klaar liggen om te verlijmen.
Bijlagen
Delen aan elkaar geplakt
Delen aan elkaar geplakt
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Nu ben ik zover om de boel te verlijmen.
Ik gebruik hiervoor PU lijm die in kokers zit.Deze is van Wurth.Voordeel hiervan vindt ik dat deze erg dik is.Kan zelfs verticaal aangebracht worden zonder dat deze gaat lopen.
Ik smeer de lijm met behulp van `n plamuurmes gelijkmatig uit zodat alles goed in de lijm zit.
Bijlagen
Jaylin`s 2-weg 011.jpg
Jaylin`s 2-weg 012.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Vergeet te zeggen dat voordat ik de delen insmeer met lijm ik ze eerst oprol om te kijken of ze mooi bij elkaar uitkomen.

Na het oprollen de laatste hoek vastplakken met tape.
Nu plak ik ook gelijk de bovenkant op de kast zodat deze er gelijk voor zorgt dat de kast vierkant blijft.
Bijlagen
Jaylin`s 2-weg 009.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Tijdens het drogen heb ik mooi de tijd om de frees in te stellen voor de gaten van de BR poort en de aansluitterminal.Fijne bijkomstigheid bij de gebruikte spullen is dat ik beide met dezelfde maat kan frezen.

De gebruikte poort is de BR-30HP en de aansluitterminal is de ST-945GM.
Bijlagen
Jaylin`s 2-weg 014.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Omdat de kast niet zo groot is heb ik ervoor gekozen geen bracing te gebruiken en allen op de zijwanden 4 mm loodbitumen te plakken.
Het loodbitumen snij ik op maat en dan even verwarmen met de verfstripper.
Hierna op zijn plaats plakken en nadrukken m.b.v. wat rest materiaal en `n lijmklem.
Bijlagen
Bitumen plakken.
Bitumen plakken.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Volgende stap is het vilt op de zijkanten plakken.
Hiervoor gebruik ik ondertapijt wat met Bison spuitlijm op z`n plaats gehouden wordt.
Alle delen op maat knippen en met de lijm inspuiten.Na 10 min kun je dit op elkaar plakken.Pas hierbij op dat het gelijk goed zit want vast is ook echt vast!
Bijlagen
Jaylin`s 2-weg 016.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Op de boven/achter en onderkant komt 25mm Pritex.
In dit geval is het een lange strook van 10 bij 52 cm die lekker klem zit tussen de met vilt beklede zijwanden.

Het is met zo`n klein kastje als dit wel zo verstandig om dit voor het sluiten van de kast te doen want anders kun je het door het woofer gat gaan zitten proppen :wink:

Hierna de bodem in de lijm en plakken maar.
Bijlagen
Bodem lijmen.
Bodem lijmen.
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Hoi Carlo,

Mooie speakers weer.

Ik heb wel eens begrepen dat je beter geen PU lijm kan toepassen als je de kasten na het lijmen naar de spuiter brengt: de lijm zou dan door de warmte nog wat na kunnen bruisen... Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Laatst gewijzigd door Christian op vr 04 jan 2008, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

En weer de droogtijd van de lijm nutttig besteden door de bovenfrees vast in te stellen met de radiusfrees die ik gebruik om het geheel wat te verfraaien.Ook hierbij doe ik weer wat proefjes op rest materiaal.

Met onderstaande als resultaat :D

Ben met het geheel zo`n uur of 5 bezig geweest.
Bijlagen
Jaylin`s 2-weg 018.jpg
Jaylin`s 2-weg 021.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed bezig Carlo, helemaal volgens 't boekje! :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

oops: Ben er net tussendoor geslipt... :oops:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Christian schreef:
Hoi Carlo,

Mooie speakers weer.

Ik heb wel eens begrepen dat je beter geen PU lijm kan toepassen als je de kasten na het lijmen naar de spuiter brengt: de lijm zou dan door de warmte nog wat na kunnen bruisen... Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Eerlijk gezegd kan ik het je niet met zekerheid zeggen.
Ik heb m`n Seas Monitor ook met PU lijm gedaan en deze zijn door de spuiter gespoten.Nergens last van.Was wel al heel wat maanden na het lijmen.Maar,volgens mij wordt er bij het spuiten van hout ook niet echt erg warm gespoten :?

Ik heb wel zelf meerdere kasten met de spuitbus gespoten en op deze manier zagen en lijmen gaat voor mij gewoon het best.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Montana schreef:
Heb je aandelen van seas? :wink:

mvg,

Martijn
Ze hebben je door Carlo.... 8)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

SSassen schreef:
Goed bezig Carlo, helemaal volgens 't boekje! :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dank je Sander.

Wanneer kom jij weer eens met `n mooie speaker :wink:

Je laatstse is toch al weer `n tijdje geleden :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Carlo,
Wanneer kom jij weer eens met `n mooie speaker
Ik heb een mooie drieweg op de planning staan voor 2008, maar heb 't nogal druk momenteel. Het is ook geen weer om met de zaagtafel in de achtertuin te gaan staan nu en ergens anders heb ik helaas geen ruimte :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
Montana schreef:
Heb je aandelen van seas? :wink:

mvg,

Martijn
Ze hebben je door Carlo.... 8)
Of ik aandelen in Seas heb?

Zou misschien nog niet zo`n gek idee zijn :wink:

Maar jij bent nu toch ook eindelijk met `n echte tweeter bezig :twisted: :wink:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

SSassen schreef:
Carlo,
Wanneer kom jij weer eens met `n mooie speaker
Ik heb een mooie drieweg op de planning staan voor 2008, maar heb 't nogal druk momenteel. Het is ook geen weer om met de zaagtafel in de achtertuin te gaan staan nu en ergens anders heb ik helaas geen ruimte :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Vertel !

Welke drivers?

Hoe groot?

Enz enz........ :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

CarloPJB schreef:

Maar jij bent nu toch ook eindelijk met `n echte tweeter bezig :twisted: :wink:
8) .. :D Welke.... :D Het staat hier bijna vol... :roll:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
CarloPJB schreef:

Maar jij bent nu toch ook eindelijk met `n echte tweeter bezig :twisted: :wink:
8) .. :D Welke.... :D Het staat hier bijna vol... :roll:
Sorry,misverstand.

Ik ben ook niet zo handig met de PC.

Was voor Montana bedoelt.
Die is nu `n MTM met `n Seas Excel aan het maken :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Carlo,

Met 't risico je topic te vervuilen komt het in het kort neer op een 16-liter basreflex systeem met de afstemming op 43Hz. Een Seas CA18RNX voor 't laag, Morel MDM-55 mid en een Morel MDT-40 voor 't hoog. Filtering waarschijnlijk voor alle drivers met 6dB/okt. en een frontpaneel onder een kleine hoek om de akoestische centra van de drivers op één lijn te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

SSassen schreef:
Carlo,

Met 't risico je topic te vervuilen komt het in het kort neer op een 16-liter basreflex systeem met de afstemming op 43Hz. Een Seas CA18RNX voor 't laag, Morel MDM-55 mid en een Morel MDT-40 voor 't hoog. Filtering waarschijnlijk voor alle drivers met 6dB/okt. en een frontpaneel onder een kleine hoek om de akoestische centra van de drivers op één lijn te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Klinkt als `n mooi en erg origineel ontwerp/combinatie.

We wachten met z`n allen geduldig af :wink:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:lol: :lol:

Vergeet ik helemaal de maten te vermelden.

Hoogte is 270 mm
Breedte is 160 mm
Diepte is 200 mm.

Alle wanden van 22 mm Mdf.
Gesloten