Jaylin`s 2-weg Seas Prestige H0831/H1152
Moderator: Beheerdersteam
Jaylin`s 2-weg Seas Prestige H0831/H1152
Vandaag weer eens ouderwets zin om `n setje speakers te maken.
Keuze en bestemming is snel gevonden.Setje kleine speakers voor de kleine meid.
Unit`s?
Seas (natuurlijk) Prestige.
Tweeter 27TFF (H0831)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=104
Woofer CA12RCY (H1152)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=125
Hierbij wat foto`s van het bouwen.
Kom er net achter dat ze niet allemaal even scherp zijn.Sorry hiervoor.
Keuze en bestemming is snel gevonden.Setje kleine speakers voor de kleine meid.
Unit`s?
Seas (natuurlijk) Prestige.
Tweeter 27TFF (H0831)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=104
Woofer CA12RCY (H1152)
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=125
Hierbij wat foto`s van het bouwen.
Kom er net achter dat ze niet allemaal even scherp zijn.Sorry hiervoor.
Laatst gewijzigd door CarloPJB op za 12 jan 2008, 2:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Houtpakket is bij `n zeer goede kennis gezaagd.
Alles onder verstek.Werkt erg makkelijk.
Ben eerst begonnen met de baffle`s.Hierbij doe ik dan eerst alle bewerkingen voor het gat van de woofer.
Met de bovenfrees de uitsparing voor de korf van de woofer frezen.
Dit bij beide panelen zodat hierna de frees weer ingesteld kan worden om het gat uit te frezen.In dit geval stel ik hem in op 21,5mm (jullie begrijpen het al,ik heb 22 mm dik Mdf gebruikt) zodat ik m`n centreerpunt blijf houden tijdens het frezen.
Nu de baffle omdraaien en met de 45graden frees aan de binnenkant zorgen dat de woofer vrij kan ademen.
Tijdens al deze handelingen heb ik de baffle met `n schroefje in het centergat voor de tweeter vast geschroefd aan `n grote plaat Mdf die dan weer aan de werkbank vastzit met behulp van lijmklemmen.
Voor alle handelingen doe ik eerst proef frezingen op `n afvalstuk.Meestal duurt het toch wel 3 a 4 keer voordat het naar mijn zin is en ik pas op de baffle aan de gang ga.
De uitsparing voor de tweeter is hierna aan de beurt.
Om de baffle nu vast te schroeven boor ik `n gaatje in de uitsparing voor de woofer.Let hierbij wel op dat deze op `n plaats zit waar je later niet je woofer vast wil zetten
Alles onder verstek.Werkt erg makkelijk.
Ben eerst begonnen met de baffle`s.Hierbij doe ik dan eerst alle bewerkingen voor het gat van de woofer.
Met de bovenfrees de uitsparing voor de korf van de woofer frezen.
Dit bij beide panelen zodat hierna de frees weer ingesteld kan worden om het gat uit te frezen.In dit geval stel ik hem in op 21,5mm (jullie begrijpen het al,ik heb 22 mm dik Mdf gebruikt) zodat ik m`n centreerpunt blijf houden tijdens het frezen.
Nu de baffle omdraaien en met de 45graden frees aan de binnenkant zorgen dat de woofer vrij kan ademen.
Tijdens al deze handelingen heb ik de baffle met `n schroefje in het centergat voor de tweeter vast geschroefd aan `n grote plaat Mdf die dan weer aan de werkbank vastzit met behulp van lijmklemmen.
Voor alle handelingen doe ik eerst proef frezingen op `n afvalstuk.Meestal duurt het toch wel 3 a 4 keer voordat het naar mijn zin is en ik pas op de baffle aan de gang ga.
De uitsparing voor de tweeter is hierna aan de beurt.
Om de baffle nu vast te schroeven boor ik `n gaatje in de uitsparing voor de woofer.Let hierbij wel op dat deze op `n plaats zit waar je later niet je woofer vast wil zetten
Hierna leg ik de baffle samen met de zijkanten en achterkant op `n grote vlakke plaat.Deze plak ik dan aan elkaar met Tesa 4120 plakband.Voordeel van dit plakband is dat het doorzichtig is en je dus steeds zicht blijft houden op je werkstuk (in dit geval dus de speaker
)
Op de foto zie je de delen nadat ik ze aan elkaar geplakt heb en omgedraaid zodat ze klaar liggen om te verlijmen.
Op de foto zie je de delen nadat ik ze aan elkaar geplakt heb en omgedraaid zodat ze klaar liggen om te verlijmen.
Nu ben ik zover om de boel te verlijmen.
Ik gebruik hiervoor PU lijm die in kokers zit.Deze is van Wurth.Voordeel hiervan vindt ik dat deze erg dik is.Kan zelfs verticaal aangebracht worden zonder dat deze gaat lopen.
Ik smeer de lijm met behulp van `n plamuurmes gelijkmatig uit zodat alles goed in de lijm zit.
Ik gebruik hiervoor PU lijm die in kokers zit.Deze is van Wurth.Voordeel hiervan vindt ik dat deze erg dik is.Kan zelfs verticaal aangebracht worden zonder dat deze gaat lopen.
Ik smeer de lijm met behulp van `n plamuurmes gelijkmatig uit zodat alles goed in de lijm zit.
Op de boven/achter en onderkant komt 25mm Pritex.
In dit geval is het een lange strook van 10 bij 52 cm die lekker klem zit tussen de met vilt beklede zijwanden.
Het is met zo`n klein kastje als dit wel zo verstandig om dit voor het sluiten van de kast te doen want anders kun je het door het woofer gat gaan zitten proppen
Hierna de bodem in de lijm en plakken maar.
In dit geval is het een lange strook van 10 bij 52 cm die lekker klem zit tussen de met vilt beklede zijwanden.
Het is met zo`n klein kastje als dit wel zo verstandig om dit voor het sluiten van de kast te doen want anders kun je het door het woofer gat gaan zitten proppen
Hierna de bodem in de lijm en plakken maar.
Hoi Carlo,
Mooie speakers weer.
Ik heb wel eens begrepen dat je beter geen PU lijm kan toepassen als je de kasten na het lijmen naar de spuiter brengt: de lijm zou dan door de warmte nog wat na kunnen bruisen... Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Mooie speakers weer.
Ik heb wel eens begrepen dat je beter geen PU lijm kan toepassen als je de kasten na het lijmen naar de spuiter brengt: de lijm zou dan door de warmte nog wat na kunnen bruisen... Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Laatst gewijzigd door Christian op vr 04 jan 2008, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed bezig Carlo, helemaal volgens 't boekje!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Eerlijk gezegd kan ik het je niet met zekerheid zeggen.Christian schreef:Hoi Carlo,
Mooie speakers weer.
Ik heb wel eens begrepen dat je beter geen PU lijm kan toepassen als je de kasten na het lijmen naar de spuiter brengt: de lijm zou dan door de warmte nog wat na kunnen bruisen... Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Ik heb m`n Seas Monitor ook met PU lijm gedaan en deze zijn door de spuiter gespoten.Nergens last van.Was wel al heel wat maanden na het lijmen.Maar,volgens mij wordt er bij het spuiten van hout ook niet echt erg warm gespoten
Ik heb wel zelf meerdere kasten met de spuitbus gespoten en op deze manier zagen en lijmen gaat voor mij gewoon het best.
Dank je Sander.SSassen schreef:Goed bezig Carlo, helemaal volgens 't boekje!![]()
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wanneer kom jij weer eens met `n mooie speaker
Je laatstse is toch al weer `n tijdje geleden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Carlo,

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb een mooie drieweg op de planning staan voor 2008, maar heb 't nogal druk momenteel. Het is ook geen weer om met de zaagtafel in de achtertuin te gaan staan nu en ergens anders heb ik helaas geen ruimteWanneer kom jij weer eens met `n mooie speaker
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Vertel !SSassen schreef:Carlo,
Ik heb een mooie drieweg op de planning staan voor 2008, maar heb 't nogal druk momenteel. Het is ook geen weer om met de zaagtafel in de achtertuin te gaan staan nu en ergens anders heb ik helaas geen ruimteWanneer kom jij weer eens met `n mooie speaker
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Welke drivers?
Hoe groot?
Enz enz........
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Carlo,
Met 't risico je topic te vervuilen komt het in het kort neer op een 16-liter basreflex systeem met de afstemming op 43Hz. Een Seas CA18RNX voor 't laag, Morel MDM-55 mid en een Morel MDT-40 voor 't hoog. Filtering waarschijnlijk voor alle drivers met 6dB/okt. en een frontpaneel onder een kleine hoek om de akoestische centra van de drivers op één lijn te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met 't risico je topic te vervuilen komt het in het kort neer op een 16-liter basreflex systeem met de afstemming op 43Hz. Een Seas CA18RNX voor 't laag, Morel MDM-55 mid en een Morel MDT-40 voor 't hoog. Filtering waarschijnlijk voor alle drivers met 6dB/okt. en een frontpaneel onder een kleine hoek om de akoestische centra van de drivers op één lijn te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Klinkt als `n mooi en erg origineel ontwerp/combinatie.SSassen schreef:Carlo,
Met 't risico je topic te vervuilen komt het in het kort neer op een 16-liter basreflex systeem met de afstemming op 43Hz. Een Seas CA18RNX voor 't laag, Morel MDM-55 mid en een Morel MDT-40 voor 't hoog. Filtering waarschijnlijk voor alle drivers met 6dB/okt. en een frontpaneel onder een kleine hoek om de akoestische centra van de drivers op één lijn te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
We wachten met z`n allen geduldig af
