stenen kast of steen van binnen aanbrengen
Moderator: Beheerdersteam
stenen kast of steen van binnen aanbrengen
Ik overweeg om een Soup te gaan maken. Nog niet zeker dus. Maar als ik daar voor ga dan wil ik het zo goed mogelijk maken.
Een zo sterk mogelijke kast zou je dan zeggen. Ik denk dan aan een betonnenkast zoals Erik Kleinsmit ( betonnix ) of gewoon het 30mm MDF zoals de bouwtekening aangeeft.
Heeft het nut om een stenen/betonnen kast te maken? Hoeveel winst pak ik daarmee met het geluid? Op welke gebieden positief of negatief en hoe.
Of het hout aanhouden zoals het originele ontwerp aangeeft. Kan me er wel iets bij voorstellen omdat daar ook alles mee gemeten en afgeregeld is.
Kan het dus kwaad om een stenen kast te maken. En als het beter is. Kan je dan ook gewoon een dunnere kast maken ( van MDF ) en daarin "aftimmeren" met stenen platen zodat het intern helemaal klopt. Dus binnen en buiten klopt zoals het ontwerp aangeeft.
Alvast bedankt voor de info.
Een zo sterk mogelijke kast zou je dan zeggen. Ik denk dan aan een betonnenkast zoals Erik Kleinsmit ( betonnix ) of gewoon het 30mm MDF zoals de bouwtekening aangeeft.
Heeft het nut om een stenen/betonnen kast te maken? Hoeveel winst pak ik daarmee met het geluid? Op welke gebieden positief of negatief en hoe.
Of het hout aanhouden zoals het originele ontwerp aangeeft. Kan me er wel iets bij voorstellen omdat daar ook alles mee gemeten en afgeregeld is.
Kan het dus kwaad om een stenen kast te maken. En als het beter is. Kan je dan ook gewoon een dunnere kast maken ( van MDF ) en daarin "aftimmeren" met stenen platen zodat het intern helemaal klopt. Dus binnen en buiten klopt zoals het ontwerp aangeeft.
Alvast bedankt voor de info.
Ik vermoed dat het gebruik van steen een te omslachtige manier is voor geen of minimaal rendement tov MDF.
De wanddikte van de Soup moet 30mm worden. Is het ook raadzaam om zeg maar de buitenkant van 18mm MDF te maken met binnenin 12mm.
Zoiets:

Plaatjes zijn van een ander mooi bouwproject.
Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?
Of is het gebruik van meerdere lagen ( laat zeggen 3 x 10mm ) ook beter dan 1 x 30mm ?
De wanddikte van de Soup moet 30mm worden. Is het ook raadzaam om zeg maar de buitenkant van 18mm MDF te maken met binnenin 12mm.
Zoiets:

Plaatjes zijn van een ander mooi bouwproject.
Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?
Of is het gebruik van meerdere lagen ( laat zeggen 3 x 10mm ) ook beter dan 1 x 30mm ?
Spaanplaat en MDF van gelijke persing zijn ongeveer even zwaar. Standaard kwaliteit dacht ik rond de 600 kg/m3. Maar hoe zwaarder de persing hoe groter het soortelijk gewicht.fireman schreef:Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?
Laatst gewijzigd door richard op vr 04 jan 2008, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Maar verzwaren met lood heeft volgens mij meer zin.
Ik moet je zeggen dat ik het s.g. van de in handelzijnde loodbitumen nogal tegen vind vallen.
Puur lood, pak 'm beet 3mm lijkt me veel beter en is veel zwaarder.
Deze dan met contactlijm te verlijmen.
Met beton heb ik geen ervaring.
Maar verzwaren met lood heeft volgens mij meer zin.
Ik moet je zeggen dat ik het s.g. van de in handelzijnde loodbitumen nogal tegen vind vallen.
Puur lood, pak 'm beet 3mm lijkt me veel beter en is veel zwaarder.
Deze dan met contactlijm te verlijmen.
Met beton heb ik geen ervaring.
Gisteren heb ik twee rolletjes lood gekocht. Dit wil ik gebruiken om het midpaneel van de OB3W dipool wat te dempen. Om te monteren heb ik tweecomponentenlijm van Bison gekocht.
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!!
Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!!
Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?
Hoi Martijn,Martijn M schreef:Gisteren heb ik twee rolletjes lood gekocht. Dit wil ik gebruiken om het midpaneel van de OB3W dipool wat te dempen. Om te monteren heb ik tweecomponentenlijm van Bison gekocht.
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!!![]()
Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?
Ik bevestig mijn lood altijd met spuitlijm van Bison.
Voordelen hiervan vindt ik dat je met schilderstape het deel kan afplakken wat je wil lijmen en er vloeit nooit lijm onder je te plakken delen uit.Lood eerst goed schuren met korrel 120(denk aan adembescherming!!!) en daarna beide zijden met de spuitlijm inspuiten.ong 10 min laten drogen en dan samenvoegen.Lijmklemmen erop en/of extra aankloppen met reststukje hout en het komt nooit meer los.
Succes.
Ps: Als je het lood op de rol hebt gekocht eerst even mooi plat maken tussen 2 lekkere dikke panelen met wat lijmklemmen erop.Extra warm maken maakt het nog makkelijker
Naar eigen inzicht. Hoe meer hoe beter als je er maar voor zorgt dat het de luchtstroming niet te veel in de weg gaat zitten.fireman schreef:Dikkere bracing of meerdere dunnere?
Je kunt ze maken van platen 18 mm MDF maar ik heb zelf ook erg goede resultaten gehad met 40 mm rondhout tussen de wanden.


