stenen kast of steen van binnen aanbrengen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

stenen kast of steen van binnen aanbrengen

Bericht door fireman »

Ik overweeg om een Soup te gaan maken. Nog niet zeker dus. Maar als ik daar voor ga dan wil ik het zo goed mogelijk maken.

Een zo sterk mogelijke kast zou je dan zeggen. Ik denk dan aan een betonnenkast zoals Erik Kleinsmit ( betonnix ) of gewoon het 30mm MDF zoals de bouwtekening aangeeft.

Heeft het nut om een stenen/betonnen kast te maken? Hoeveel winst pak ik daarmee met het geluid? Op welke gebieden positief of negatief en hoe.

Of het hout aanhouden zoals het originele ontwerp aangeeft. Kan me er wel iets bij voorstellen omdat daar ook alles mee gemeten en afgeregeld is.

Kan het dus kwaad om een stenen kast te maken. En als het beter is. Kan je dan ook gewoon een dunnere kast maken ( van MDF ) en daarin "aftimmeren" met stenen platen zodat het intern helemaal klopt. Dus binnen en buiten klopt zoals het ontwerp aangeeft.



Alvast bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

waren je vorige kasten niet goed dan? :roll:
dik mdf/berken en loodbitumen daar doe je zeer goede zaken mee :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik overweeg om een Soup te gaan maken
Eeeuuhhh, hú.... :?: .... :roll:
:D
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

sietse schreef:
Ik overweeg om een Soup te gaan maken
Eeeuuhhh, hú.... :?: .... :roll:
:D
Mag aannemen dat 'ie wel bekend is, of toch niet :shock: ( clickable.. )

Afbeelding

Mijn eve's heb ik verkocht. Was al prima, maar dit moet perfect worden ( zover het kan )

Maar heeft het dus nut om dat zo zwaar/stevig te maken?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Oei, :oops: , dacht van hij bedoeld een SUB.
Ik ken ook nie alles onthouden hé.. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja, een Soepkast moet zo stevig en onbuigzaam mogelijk zijn ;)

Je zou daarvoor ook eens aan gasbeton/cellenbeton blokken (Ytong) kunnen denken in een houten omkisting. Is redelijk makkelijk te verwerken en kost niet veel.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Ik vermoed dat het gebruik van steen een te omslachtige manier is voor geen of minimaal rendement tov MDF.

De wanddikte van de Soup moet 30mm worden. Is het ook raadzaam om zeg maar de buitenkant van 18mm MDF te maken met binnenin 12mm.

Zoiets:

Afbeelding Afbeelding

Plaatjes zijn van een ander mooi bouwproject.


Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?

Of is het gebruik van meerdere lagen ( laat zeggen 3 x 10mm ) ook beter dan 1 x 30mm ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

van meerdere lagen wordt in het algemeen aangenomen dat t beter is dan 1 enkele van gelijke totale dikte

[offtopic]zie ik nou in je sig dat je een squeezebox gebruikt?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

fireman schreef:
Is spaanplaat zwaarder dan MDF? Ik probeer ergens het S.G. te vinden maar dat zie ik niet zo snel. Weet iemand dat?
Spaanplaat en MDF van gelijke persing zijn ongeveer even zwaar. Standaard kwaliteit dacht ik rond de 600 kg/m3. Maar hoe zwaarder de persing hoe groter het soortelijk gewicht.
Laatst gewijzigd door richard op vr 04 jan 2008, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Afbeelding

Maar verzwaren met lood heeft volgens mij meer zin.
Ik moet je zeggen dat ik het s.g. van de in handelzijnde loodbitumen nogal tegen vind vallen.
Puur lood, pak 'm beet 3mm lijkt me veel beter en is veel zwaarder.
Deze dan met contactlijm te verlijmen.
Met beton heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De ooit door mij gemaakte Isis had MDF als buitenlaag, toen laagje lood (3mm) en als binnenlaag multiplex. (en dan nog als afwerking 4mm MDF aan de buitkant) Echt loodzwaar en super dood.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Hondasnl schreef:
Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Afbeelding
Met kleine tegeltjes heb je alleen profijt van het gewicht, dan is lood effectiever. Met grotere keramische tegels heb je ook voordeel van de stijfheid van de tegel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

had de HH toch een tijdje terug eens gedaan? kast verzwaren met tegels.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

richard schreef:
Met grotere keramische tegels heb je ook voordeel van de stijfheid van de tegel.
Klopt.

Je kunt ook, na het aanbrengen van de kleinere tegels, nog gaan voegen.
Bij een goede hechting van het voegmiddel aan de tegel zal je een dergelijk resultaat bereiken.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Denk dat wat Eddo hierboven laat zien niet echt veel beter kan.

Als ik het goed heb (van buiten naar binnen):

4mm MDF
18mm MDF
3mm LOOD
16mm MULTIPLEX

Totaaldikte paneel: 41mm :shock:

Inclusief de nodige bracings.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Gisteren heb ik twee rolletjes lood gekocht. Dit wil ik gebruiken om het midpaneel van de OB3W dipool wat te dempen. Om te monteren heb ik tweecomponentenlijm van Bison gekocht.
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!! :shock:

Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Martijn M schreef:
Gisteren heb ik twee rolletjes lood gekocht. Dit wil ik gebruiken om het midpaneel van de OB3W dipool wat te dempen. Om te monteren heb ik tweecomponentenlijm van Bison gekocht.
Eerst ga ik even oefenen op de binnenwand van een monitor die ik aan het bouwen ben. Zie binnenkort in Montana's topic over zijn monitor met Dayton woofer en Seas h1212 tweeter. Diezelfde monitor bouw ik ook, maar dan in plaats van extreem veel bracing maak ik 'm zonder bracing maar met lood aan de binnenzijde.
Wat is lood trouwens duur!! :shock:

Edo, hoe heb jij het lood bevestigd?
Hoi Martijn,

Ik bevestig mijn lood altijd met spuitlijm van Bison.
Voordelen hiervan vindt ik dat je met schilderstape het deel kan afplakken wat je wil lijmen en er vloeit nooit lijm onder je te plakken delen uit.Lood eerst goed schuren met korrel 120(denk aan adembescherming!!!) en daarna beide zijden met de spuitlijm inspuiten.ong 10 min laten drogen en dan samenvoegen.Lijmklemmen erop en/of extra aankloppen met reststukje hout en het komt nooit meer los.

Succes.

Ps: Als je het lood op de rol hebt gekocht eerst even mooi plat maken tussen 2 lekkere dikke panelen met wat lijmklemmen erop.Extra warm maken maakt het nog makkelijker :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hondasnl schreef:
Als ik het goed heb (van buiten naar binnen):

4mm MDF
18mm MDF
3mm LOOD
16mm MULTIPLEX

Totaaldikte paneel: 41mm :shock:

Inclusief de nodige bracings.
Bijna.....geen 18 maar 22mm dik MDF en 18mm multiplex (47mm dik en niet te tillen)

(front was 3x22mm)
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Henkjan schreef:
van meerdere lagen wordt in het algemeen aangenomen dat t beter is dan 1 enkele van gelijke totale dikte

[offtopic]zie ik nou in je sig dat je een squeezebox gebruikt?
Klopt, mijn versterker heeft een ingebouwde DAC welke zeer goed klinkt.
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

voldoen je speakers nu wel aan de RoHS? :lol:
alle fabrikanten moeten overstappen op loodvrij soldeer, en wat gaan die gekke speakerbouwers nu doen... :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Allemaal leuk en aardig die macho-spierballenwanden maar iemand wel eens aan bracing gedacht? Schiet een stuk harder op en is ook een stuk goedloper :D
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Pjotr schreef:
Allemaal leuk en aardig die macho-spierballenwanden maar iemand wel eens aan bracing gedacht? Schiet een stuk harder op en is ook een stuk goedloper :D
Goedloper?? Nou vertel op. Ik ben benieuwd.

Dikkere bracing of meerdere dunnere?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

fireman schreef:
Dikkere bracing of meerdere dunnere?
Naar eigen inzicht. Hoe meer hoe beter als je er maar voor zorgt dat het de luchtstroming niet te veel in de weg gaat zitten.

Je kunt ze maken van platen 18 mm MDF maar ik heb zelf ook erg goede resultaten gehad met 40 mm rondhout tussen de wanden.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zeker die a-symmetrische bracing die ik onlangs zag in een monitor alhier lijkt me verreweg het meest cost-effective.

Wowly
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Hondasnl schreef:
Ik heb er wel eens aangedacht, een kast van binnen te bekleden met.....

Afbeelding
Heb ik gedaan met een paar SS Ref Monitors (alleen wat grotere tegels -> wanden van: MDF, Tegels, Loodbitumen). Een mooie oplossing om een dode kast te maken.
Plaats reactie