UcD of Klasse A zelfbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

beetje flauwe reply van de kenners op dit forum vind ik.

Uit het schema moet op vlak van A, B of AB Klasse en totaalvermogen toch de waarheid uit te halen zijn, of niet soms.

Ik begrijp Sander S als hij twijfel heeft bij de originaliteit van de onderdelen. Maar toch, een 500VA trafo is een 500 VA trafo en 60.000 uF is 60.000 uF.
Hetzelde geldt voor de passieve componenten.
Voor de transistoren zouden ze eventueel namaak kunnen gebruiken, als dat bestaat tenminste, ik ben daar niet in thuis. Ik heb net een lading OPA627 in Hong Kong gekocht aan 6 euro / stuk en die zien en klinken echt Burr Brown. Op één of andere manier zijn die dingen daar nu éénmaal prijsgunstiger als hier.

Als deze kit door jullie wordt afgeraden, wat is dan het alternatief voor een A klasser?

- de superlatieve klasse A uit de elektuur
- een betaalbaar commercieel product zoals de Vincent of Usher bvb
- ?

Ed
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Soundexcel schreef:
De verzendkosten zijn inderdaad vrij stevig.
Uit ervaring weet ik dat de verzendkosten vanuit Hong Kong met zo´n gewicht inderdaad zo hoog zijn.
DHL zou voor dat gewicht meer dan het dubbele rekenen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ed,
Uit het schema moet op vlak van A, B of AB Klasse en totaalvermogen toch de waarheid uit te halen zijn, of niet soms.
Ja, maar dan moet ik eerst 't complete schema in de simulator gieten en da's me net even teveel werk, daar komt de vraag bij of het schema wel bij de verkochte produkten hoort, wie kan mij die zekerheid geven?

Als passend alternatief wil ik je de ExtremA of de MinimA aanraden als je een transistorversterker zoekt, beide ontwerpen doen wat ze beloven, niet meer, maar ook niet minder. Ook een UcD is uiteraard een optie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Als passend alternatief wil ik je de ExtremA of de MinimA aanraden als je een transistorversterker zoekt
Het kan aan mij liggen. Maar dit ruikt als reclame.
Het valt me op dat een deel hier erg met de neus naar de zelfde (eigen) richting staat en niet open staat voor andere ontwerpen en producten.

Inderdaad zoals eerder al werd gezegd:
beetje flauwe reply van de kenners op dit forum vind ik.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduc schreef:
Ik heb net een lading OPA627 in Hong Kong gekocht aan 6 euro / stuk en die zien en klinken echt Burr Brown.
Ed, ik zou ze snel terug sturen... Klinkende opamps... daar moet haast iets mis meer zijn :lol:
- een betaalbaar commercieel product zoals de Vincent of Usher bvb


Wil je cheap spul uit China, ga dan kijken bij bijvoorbeeld Dussun, die zijn OEM van Mark Levinson ;) Dan weet je ook niet wat je krijgt, maar hoef je niet meer te bouwen :P

Het zou best kunnen dat deze sets een fantastische amp leveren, maar de garantie heb je niet. De vraag is: hoe betrouwbaar zijn al die gegevens. Het begint er al mee dat ze claimen een clone te zijn van een amp, welke het never nooit kan zijn. Dat zegt misschien genoeg over de rest... misschien ook niet... Je weet het niet. Kortom: het is een dure gok.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Ed,
Uit het schema moet op vlak van A, B of AB Klasse en totaalvermogen toch de waarheid uit te halen zijn, of niet soms.
Ja, maar dan moet ik eerst 't complete schema in de simulator gieten en da's me net even teveel werk,
Doe je dat bij alles wat je beoordeelt? Lijkt mij een beetje ver gaan eerlijk gezegd :D
SSassen schreef:
daar komt de vraag bij of het schema wel bij de verkochte produkten hoort, wie kan mij die zekerheid geven?
Dat gaat mij echt te ver. Niemand kan je garanderen dat de schema´s die je krijgt als je iets koopt bij de produkten horen die je koopt. Om daar achterdochtig over te zijn vind ik wel heel erg kinderachtig. Als iemand mij wel die garantie geeft en ik vertrouw hem niet, wat is die garantie dan nog waard?? Zo kun je wel verder naar valkuilen zoeken tot alleen je eigen geloof nog overeind staat. Verder hoeft het helemaal geen probleem te zijn om chinese kopiën van produkten te kopen, die kopiën zijn vaak zo goed dat zelfs de fouten van het origineel erin zitten :D

Ik vind dat eenieder moet kopen wat hij zelf denkt goed te vinden, eventueel ondersteund door relevante kritiek van derden. Een schema vind ik daar helemaal niet toe doen. Hoeveel mensen zijn er gecharmeerd van de Gainclones (4700 GainCard) zonder ooit een schema te hebben gezien. Zijn dat geen liefhebbers van muziek dan? Ik vind persoonlijk dat het te ver gaat om een versterker te beoordelen op een schema of een simulatie. Het gaat per slot van rekening toch om het geluid dat ie versterkt. Als daar een bak vervorming in zit en de gebruiker vind het lekker klinken is het toch prima ?? Of heb ik het nu mis ?

Bovendien lijkt dit topic uit te lopen op een verkoopverhaal met een hoog ja-nee gehalte, terwijl de topicstarter advies gevraagd had welke van de 2 voor hem het meest geschikt zou zijn.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mischa,

Als men al dingen claimt die niet kunnen kloppen, wat blijft er dan nog van de rest over. Dan is de twijfel over het schema wat mij betreft gerechtvaardigd. En dat is nu net het hele punt. We weten simpel weg niets over deze printjes en kunnen derhalve ook niets verifiëren. En het zal ook niet de eerste keer zijn dat die Chinezen onzin verkopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar die "custom DAC's" van MHZS CD-Spelers, wat gewoon een outdated BB DAC met een alu kapje schijnt te zijn...
terwijl de topicstarter advies gevraagd had welke van de 2 voor hem het meest geschikt zou zijn.
Soms moet je mensen ook dingen vertellen die ze niet willen horen, of extra dingen. Dat Sander zijn amps helemaal geweldig vind kan hij ook niets aan doen toch ;)
Ik vind persoonlijk dat het te ver gaat om een versterker te beoordelen op een schema of een simulatie. Het gaat per slot van rekening toch om het geluid dat ie versterkt. Als daar een bak vervorming in zit en de gebruiker vind het lekker klinken is het toch prima ?? Of heb ik het nu mis ?
Als men dat prima vind klinken is dat zeker prima :) . Maar ik denk niet dat de TS daarnaar op zoek is, anders had hij wel niet gevraagd naar Klasse A ontwerpen ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Beste Ed,

Als jij die versterker uit Hong Kong wilt laten komen is dat natuurlijk uitstekend. Dat is zelfs erg te waarderen want dan neem jij voor ons de gok en worden wij gratis wijzer ;) Ik heb al aangegeven dat er uit Honk Kong over het algemeen goed spul komt maar plaatste daarbij wel mijn kanttekeningen.

Ben ook wel erg benieuwd naar de uiteindelijke prestaties. En misschien zit er een luistervergelijkje met Sanders Extrema in dan?

Chinese nep-transistoren zijn een vervelend fenomeen. Ook op Diyaudio.com wordt daar regelmatig voor gewaarschuwd en zijn daar verschillende voorbeelden van te zien. Ze zijn moeilijk te onderscheiden aan hun uiterlijk maar voldoen totaal niet aan de specs. Zie je op Ebay een partijtje voor onder de helft van de gangbare prijs wees dan op je hoede. En ze worden even goed vanuit de VS aangeboden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

voodooless schreef:
Als men al dingen claimt die niet kunnen kloppen, wat blijft er dan nog van de rest over. Dan is de twijfel over het schema wat mij betreft gerechtvaardigd. En dat is nu net het hele punt. We weten simpel weg niets over deze printjes en kunnen derhalve ook niets verifiëren. En het zal ook niet de eerste keer zijn dat die Chinezen onzin verkopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar die "custom DAC's" van MHZS CD-Spelers, wat gewoon een outdated BB DAC met een alu kapje schijnt te zijn...
In dat geval kan ik niets meer doen dan je gelijk geven :wink:
voodooless schreef:
Soms moet je mensen ook dingen vertellen die ze niet willen horen, of extra dingen. Dat Sander zijn amps helemaal geweldig vind kan hij ook niets aan doen toch ;)
Klopt als een bus.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

hehe, jullie zijn goed op gang gekomen!
Even een korte voorgeschiedenins om dit verhaal op het juiste spoor te zetten.

Sinds een paar weken zit ik te denken om eens een ander type versterker te gebruiken.

De UcD's heb ik gehad, konden mij slechts kort bekoren, hoe zeer hij ook door sommigen in de hemel wordt geprezen, het is niet mijn ding!

Buizen heb ik uitgetest met de Dynavox VR70, maar dat klonk niet op de Kwadrant / Concave. Vermoedelijk fout huwelijk.

AB voldoet, maar ik wil eens kennis maken met klasse A.

Mijn interesse werd door de TS gewekt door het vermelden van de eBay link. Dus ik dacht, dat is 'm. Maar jullie hebben gelijk, niets voor niets, ook niet in China.
Ondertussen ben ik er nog niet uit.
De TS waarschijnlijk ook nog niet.
SSassen schreef:
Als passend alternatief wil ik je de ExtremA of de MinimA aanraden als je een transistorversterker zoekt.
Soundexcel schreef:
Het kan aan mij liggen. Maar dit ruikt als reclame.
Klopt, maar eigenlijk heeft Sander gelijk dat hij zijn waar wil promoten.
Ik heb deze zelf genoemd omdat ik geen andere kit ken eigenlijk.
Zijn er nog gekende kits die onder de noemer klasse A vallen.
Alternatief zie ik de Usher en Vincent als kant en klare amps.
Wat zit daar nog tussen als je niet vanaf nul wil starten?
voodooless schreef:
Wil je cheap spul uit China, ga dan kijken bij bijvoorbeeld Dussun
Die hebben niet wat ik zoek, alleen integrated![/quote]
voodooless schreef:
Mischa,
terwijl de topicstarter advies gevraagd had welke van de 2 voor hem het meest geschikt zou zijn.
Soms moet je mensen ook dingen vertellen die ze niet willen horen, of extra dingen.
Ik vind persoonlijk dat het te ver gaat om een versterker te beoordelen op een schema of een simulatie. Het gaat per slot van rekening toch om het geluid dat ie versterkt.
Als men dat prima vind klinken is dat zeker prima :) . Maar ik denk niet dat de TS daarnaar op zoek is, anders had hij wel niet gevraagd naar Klasse A ontwerpen ;)
ik kan niet spreken voor de TS, maar wat mijn eigen interesse betreft ben ik op zoek naar een klasse A oplossing. Hoe dat gaat klinken en of het mij gaat bevallen weet ik niet, vandaar dat ik een betaalbare oplossing zoek om het uit te proberen.

De eBay link door de TS gegeven is zo een mogelijke oplossing.
Ik ben van mening dat een beoordeling van een schema door een kenner al een aardig uitgangspunt is om een eerste oordeel te vellen.

Handel met China, lees transportkosten, conformiteit met het schema, originaliteit van de onderdelen, is vanzelfsprekend een punt waar hier rekening mee gehouden moet worden.

Ed.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Een paar jaar geleden zat er een hele bekende DIY amp fabriekant in Australie. Staat helaas niet meer in mijn favorieten.
Zal er morgen meteen eens naar gaan zoeken.

Deze schenen erg goed te zijn.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

....een hele bekende DIY amp fabrikant in Australië.....
Is dat niet http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx ?????
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Volgens mij kan het niet fout met die versterker uit China.
Alleen de voeding met kast kost al meer hier in de EU en daar krijg je de versterker er nog eens bij.
Is het niets bouw je er een andere schakeling in.

Rob
dhfreakie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 9:23

Bericht door dhfreakie »

HoMeR schreef:
....een hele bekende DIY amp fabrikant in Australië.....
Is dat niet http://www.twistedpearaudio.com/news.aspx ?????
http://www.aussieamplifiers.com ?????
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Die laatste lijkt er inderdaad veel op. Toen der tijd had hij echter ook een paar classe A versterkers.

Maar zijn zeer goed te betalen en schijnen erg goed te zijn.
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Ik ben de TS en er inderdaad zelf ook bij lange na nog niet uit. Mijn doel is om nu een goede eindversterker aan te schaffen cq. zelf te bouwen, die ik direct op mijn Denon surround bak kan aansluiten. Ik verwacht van de (Dual mono) eindbak dat hij meer controle geeft over het laag en een rustiger geluidsbeeld neerzet. Uiteraard zal het geluidsbeeld altijd veranderen bij het toepassen van een andere eindversterker. Wat dat betreft ken ik UcD klankmatig niet en klasse A ook niet erg goed. Ik wilde de gok naar UcD gezien de kosten en de lovende kritieken wel wagen, maar toen struikelde ik over de aanbieding op ebay. Nu ben ik dus duidelijk in dubio. Daarnaast ben ik niet 's werelds beste electronica expert. Dus het moet wel een beetje plug en play zijn. Ik ben overigens nooit te moe om me in te lezen of nieuwe dingen te leren. Dat vind ik op dit gebied alleen maar leuk.

De link naar Audstralië vind ik erg interessant, alleen nu zie ik sommige mensen die amps gebruiken zonder een rinkern ervoor. Dat snap ik niet. kan dat zomaar?
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Ik had deze nog in mijn favorieten staan:
http://www.diyfidelity.com.au/
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

JTB schreef:
De link naar Audstralië vind ik erg interessant, alleen nu zie ik sommige mensen die amps gebruiken zonder een rinkern ervoor. Dat snap ik niet. kan dat zomaar?
Hoe bedoel je dit? Je bedoelt zonder ringkerntrafo als zijnde voeding? Dat kan alleen als er een geschakelde voeding voor hangt (een voeding zoals in je pc zit) Die kan volstaan met veel kleinere spoelen, waardoor die voor sommigen niet als voeding herkenbaar is. Een andere optie is het plaatsen van de voeding in een aparte behuizing, dus weg van de versterker. Zonder enige vorm van conversie van netspanning naar een gelijkspanning kan het niet.

Groeten,
Mischa
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Dan zal het inderdaad een geschakelde voeding betreffen. Wat zijn de voor en nadelen hiervan t.o.v. een rinkern?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Een geschakelde voeding is complexer, maar wel een heel stuk compacter. Mijn gevoel zegt dat dat geschakel nadelig is voor je weergave, maar van de andere kant wil ik een klasse-D versterker gaan bouwen die op hetzelfde principe werkt, dus daar gaat mijn gevoel :oops:

Volgens mij heeft het voornamelijk met gevoel te maken, het oog wil ook wat. Net zoals de mensen die zo'n chipamp gebouwd hebben, een klein kastje hebben, waar ook nog eens bijna niks in zit. Dit kan dus niks zijn, dat gevoel een beetje. Ja, ik weet dat het goed klinkende versterkers zijn, maar het was als voorbeeld, voordat mensen mij met mijn woorden om mijn oren gaan slaan.

Om nog op een geschakelde voeding terug te komen: ik weet niet hoe die zich gedraagt op het moment dat je met een snel wisselende last te maken hebt. Ook hier: ik leer graag bij. :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

asterduc schreef:

ik kan niet spreken voor de TS, maar wat mijn eigen interesse betreft ben ik op zoek naar een klasse A oplossing. Hoe dat gaat klinken en of het mij gaat bevallen weet ik niet, vandaar dat ik een betaalbare oplossing zoek om het uit te proberen.

Ed.
Kijk eens naar de diverse (erg goed klinkende) diy ontwerpen van Nelson Pass. Niet energie zuinig maar zeer fraai.

http://www.passdiy.com
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... ?forumid=8

zoek iets verder en je vind ook geheel verzorgde bouwsets. Indien iemand interesse heeft kan ik nog wel eea uitzoeken!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Kijk, nu beginnen we al ergens te komen.

Dit is de prijs van die chinese versterker:

483 € + 192 € verzending + import + btw = < 900 Euro.

Dezelfde versterker met alle toebehoren maar dan in kit:
421 € + 182 € + import + btw = 800 Euro.

Wat krijg je daarvoor:
De volledige klasse A boards met Toshiba Fet's, 2 x 500 VA trafo, 100.000 uF condensatoren, 2 x gelijkrichting, input pcb met pluggen en case met koelvinnen rondom.

Als je hem in losse komponenten zou kopen dan kost ie:
133 € voor de versterker pcb's met Fet's en input pcb
100 € voor de 2 trafo's
85 € voor 100.000 uF bank
107 € voor de case met koelvinnen

Daarbij dan nog de verzending, import en btw.

Als ik die bedragen zie dan moet ik Rob_D toch gelijk geven. Voor 800 Euro krijg je die komponenten volgens mij niet bij elkaar.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Matthias schreef:
Ik had deze nog in mijn favorieten staan:
http://www.diyfidelity.com.au/
Lijkt sterk op het eBay ontwerp vind ik.
Prijs zou op <800 Euro komen. Het is mij echter niet duidelijk of dit voor mono of stereo is.
Daarbij moeten ook hier nog transportkosten gerekend worden.

Ik heb de verkoper alvast wat vragen gesteld.
Bijlagen
DIYGENE vs DIYFID.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, dat kan best, maar hoe zit 't met de kwaliteit van de onderdelen, en zijn ze wel echt? In mijn ervaring zitten er toch vaak aardig wat haken en ogen aan, zo is het meeste niet conform de EU veiligheids eisen, zijn onderdelen vaak niet conform de opdruk, of soms gewoon nep (eindtransistoren bv.) Daarmee wil ik geen spelbreker zijn, maar realiseer je wel dat 't niet alles goud is wat er blinkt en ik spreek uit ervaring.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Porcino schreef:
Kijk eens naar de diverse (erg goed klinkende) diy ontwerpen van Nelson Pass. Niet energie zuinig maar zeer fraai.
http://www.passdiy.com
http://www.diyaudio.com/forums/forumdis ... ?forumid=8
dat is toch dat Aleph ontwerp, of ben ik fout.
Is ook interessant om te bouwen.
Je moet dan wel alles zelf bij elkaar gaan sprokkelen denk ik.
Plaats reactie