Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Martijn M schreef:
Het zou trouwens mooi zijn als ze voor 16 maart klaar zijn. Dan mag je ze meebrengen naar de luisterdag in Almelo! :D
hallo... ik heet menno, en niet marcus... :D

dan is bij deze besloten om voor de nextel serie te gaan, met 1 woofer (w22) per kast.
ik weet dat de scan speak lager gaat. ik heb eens door mijn cd verzameling gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik geen orgel cds heb, ook het aantal dvd's met gruwelijke explosies is minimaal. ik zal er best een paar hebben waarbij de onderste 10 hz gemist zal worden, maar die moeten dan maar tot de volgende upgrade wachten...

ik wacht even af tot bart weer een en ander kan berekenen en simuleren, waarna marcus en ik de definitieve tekening zullen maken met de optimale volumes en afmetingen en basreflexpoort op de juiste lengte.

en dan... eindelijk... kan ik mijn woonkamer weer ombouwen tot werkplaats. :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Weet je zeker om niet voor de ScanSpeak te gaan ? :lol: :lol:







grapje :P

Maar even serieus.
De scanspeak is niet mijn keuze omdat hij lager gaat, maar vooral om dat vaak scanspeak als woofer zeer goed presteert + dat je maar een kleine kast nodig hebt.

Mocht je later weer wat centjes hebben, kan je gemakklijk er een bij nemen.

Maargoed die keuze lat ik aan jou over.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
Weet je zeker om niet voor de ScanSpeak te gaan ?
:( jamaarjamaarjamaar... :(
nou hoor...
b_force schreef:
Maar even serieus.
De scanspeak is niet mijn keuze omdat hij lager gaat, maar vooral om dat vaak scanspeak als woofer zeer goed presteert + dat je maar een kleine kast nodig hebt.
ik ben tot de nextel gekomen op basis van jouw grafiekjes, waaruit blijkt dat op het 90db punt de nextel toch nog wat lager zit dan de scan speak. ik weet dat dit puur op basis van een plaatje is, maar ik heb niet de berekeningen voor mijn neus...
tweede reden: het is gewoon een goede en strakke speaker, die een goed geluid produceerd.
derde reden: het uiterlijk, het komt het uiterlijk gewoon ten goede als het allemaal dezelfde units zijn.

bijkomstigheid: de scan speak heeft minder kast nodig, maar in dit geval heb ik daar weinig aan. de breedte van de baffle is al minimaal, ik zou dan dus de achterkant minder diep moeten maken waardoor de kast zo'n beetje vierkant wordt of zelfs plat, of ik zou de bodem moeten opliften, wat weer een resonantieruimte creeert.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat lijken me duidelijk redenen :P :lol:

Iemand nog suggesties ?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zie dat er behoorliijk word gemiereneukt op dit moment. Kies voor de unit die je het mooiste vind qua uiterlijk, want daar kijk je het langste tegenaan. Ook als ie uitstaat/niet speelt. Mocht die SS nu flink beter zijn is het wat anders, maar we hebben het hier over een klein verschil. Daarbij, voor echte lage tonen geld "nothing better than muchos Sd" 8) Dus een aparte supersub......

Ben bang dat het filteren wat meer mierengeplaag in petto heeft.

Oja, wel doorbouwen hé, ben benieuwd hoe ie klinkt in Breda :D

Jan
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

anonamemouse schreef:
Martijn M schreef:
Het zou trouwens mooi zijn als ze voor 16 maart klaar zijn. Dan mag je ze meebrengen naar de luisterdag in Almelo! :D
hallo... ik heet menno, en niet marcus... :D
Weet ik! Desalniettemin ben je van harte welkom! (liefst incl. speakers natuurlijk):lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Martijn M schreef:
Mario, ik kan je verhaal niet zo goed volgen. Zoals ik net zei, denk ik dat de gezamenlijke mms juist wat hoger wordt. Daarbij beroep ik me o.m. op het verhaal van Kreskovsky waarnaar ik hier boven ergens naar linkte. Kun je iets duidelijker uitleggen waarom jij denkt dat de mms daalt?

De BL blijft m.i. gelijk voor de individuele drivers. De gezamenlijke BL is dus twee maal die van één driver. Als de mms van de twee drivers samen hoger wordt dan de som van de twee mms-waarden, dan daalt de acceleratiefactor juist.
Op het moment dat de ene woofer de opgesloten luchtmassa tussen de drivers voortstuwt, wordt aan de andere kant door de andere driver aan diezelfde luchtmassa getrokken. Het gaat er bij mij dus niet in dat deze meebewegende luchtmassa per konusoppervlak een grotere weerstand biedt dan dat een stilstaande luchtmassa (in of buiten de kast) zou doen. In een 1e oogopslag zie ik dit ook nergens terugkomen op Kreskovsky's website, maar ik heb er weinig behoefte aan om dit grondig uit te spitten.
Martijn M schreef:
EDIT: Waarom is een hoge acceleratiefactor eigenlijk noodzakelijk?
Wie beweert dat? :roll:

Ik sprak in elk geval alleen over "hooguit een wat betere acceleratie en controle", en dus niet eens als een belangrijk argument, maar slechts omdat het aangevoerde nadeel van het "vertraagde zuigereffect" een tegenovergesteld effect suggereert. Het lijkt erop dat dit anders werd gelezen, maar inmiddels is het geen issue meer, dus hier laat ik het bij.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

anonamemouse schreef:
bijkomstigheid: de scan speak heeft minder kast nodig, maar in dit geval heb ik daar weinig aan. de breedte van de baffle is al minimaal, ik zou dan dus de achterkant minder diep moeten maken waardoor de kast zo'n beetje vierkant wordt of zelfs plat, of ik zou de bodem moeten opliften, wat weer een resonantieruimte creeert.
Als je in het laatste geval de ruimte niet voor je filter benut, kan je hem toch mooi met zand vullen o.i.d. voor wat extra stabiliteit?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ok heren, Menno, als jullie eruit zijn kan wellicht de navolgende sheet ingevuld gaan worden.
Wellicht kan dit dit jaar nog plaatsvinden :lol: .
Het is een globale opzet van wat er me zo te binnen schoot, kan dus wellicht aangevuld / gewijzigd worden.
Al met al denk ik dat de meeste mensen hier iets gaan bouwen wat ze uiteindelijk visueel mooi vinden en qua uiterlijk in je interieur past.
Het is mooi meegenomen als het dan ook een beetje klinkt.

Succes!
Bijlagen
Checklist.xls
(32 KiB) 119 keer gedownload
Checklist.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Marp schreef:
anonamemouse schreef:
bijkomstigheid: de scan speak heeft minder kast nodig, maar in dit geval heb ik daar weinig aan. de breedte van de baffle is al minimaal, ik zou dan dus de achterkant minder diep moeten maken waardoor de kast zo'n beetje vierkant wordt of zelfs plat, of ik zou de bodem moeten opliften, wat weer een resonantieruimte creeert.
Als je in het laatste geval de ruimte niet voor je filter benut, kan je hem toch mooi met zand vullen o.i.d. voor wat extra stabiliteit?
dat zou ook kunnen.
maar ik ga voor de seas nextel w22, dus dat hoeft niet. ik moet alleen weten wat het ideale volume voor die nextel is, en dan kan de tekening daarop aangepast worden.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

een vraag voor de mensen die gaan voor een zo smal mogelijke baffle... ik had gisteravond het idee om de tweeter en de mid een beetje verhoogd op de baffle te zetten.

zie plaatje.

hoe hoog moet "A" minimaal zijn om inderdaad een verschil te maken en een "smalle baffle effect" te creeeren?
Bijlagen
Image1.png
Image1.png (4.23 KiB) 1559 keer bekeken
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
hoe hoog moet "A" minimaal zijn om inderdaad een verschil te maken en een "smalle baffle effect" te creeeren?
Goede vraag, wel dien je er ook rekening mee te houden dat je een verschuiving krijgt?
Immers de geluidsbron voor het hoog komt nu dichter bij.
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar ik weet zeker dat de mensen hier op het forum precies weten wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Is de Eton 8" eigenlijk al de revue gepasseerd?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik geloof het wel Camiel :lol:

Hij past optisch ook niet zo goed volgens mij.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
hoe hoog moet "A" minimaal zijn om inderdaad een verschil te maken en een "smalle baffle effect" te creeeren?
Goede vraag, wel dien je er ook rekening mee te houden dat je een verschuiving krijgt?
Immers de geluidsbron voor het hoog komt nu dichter bij.
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar ik weet zeker dat de mensen hier op het forum precies weten wat ik bedoel.
het hoog komt niet dichterbij, de baffle achter het mid en hoog gaat een beetje naar achteren.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
Hondasnl schreef:
anonamemouse schreef:
hoe hoog moet "A" minimaal zijn om inderdaad een verschil te maken en een "smalle baffle effect" te creeeren?
Goede vraag, wel dien je er ook rekening mee te houden dat je een verschuiving krijgt?
Immers de geluidsbron voor het hoog komt nu dichter bij.
Ik heb hier wel eens wat over gelezen, maar ik weet zeker dat de mensen hier op het forum precies weten wat ik bedoel.
het hoog komt niet dichterbij, de baffle achter het mid en hoog gaat een beetje naar achteren.
Aha,

Dan is je tekening verkeerd :!:
De onderste lijn die je laat zien is je baffle, je tekent er weldegelijk een puist :D op.
Anders had ik je wel begrepen.

Dit is wat je bedoeld.
Situatieschets geeft een bovenaanzicht weer.
Bijlagen
Clipboard01.gif
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
nu alleen nog een antwoord... :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
nu alleen nog een antwoord... :)
Zelf denk ik, puur gevoelsmatig, 1/5 tot 1/4 van de diameter van je mid-driver?

Je start in iedereval met een veel vrolijkere Avatar in het nieuwe jaar :D .
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

anonamemouse schreef:
dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
nu alleen nog een antwoord... :)
tja, waarom trek je die facetten niet gewoon door? Dat scheelt niet zoveel volume. Maar op je vraag weet ik helaas het antwoord niet. Zou deze vorm niet voor extra reflecties zorgen?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

omdat ik dan bezig ben met avalon cloon nummer zoveel, en om eerlijk te zijn, ik vind die hele avalon niet om aan te zien. dat wil ik dus gewoon vermijden.
die extra reflecties zijn dus inderdaad iets waar ik een beetje bang voor ben. als dat inderdaad zo is zal ik of iets anders moeten bedenken, of gewoon het verlies in ruimtelijkheid voor lief moeten nemen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vraag me ook af of dit werkt, voor de tweeter misschien een beetje, voor de middentoner ben ik bang dat het niets uithaalt en zelfs de baffle effectief nog wat breder kan maken. Als je de middentoner onder de tweeter zet en alleen ter plekke van de middentoner de baffle smaller maakt met schuine facetten lijkt me dat ook optisch mooi. En dan de tweeter zo hoog mogelijk vlak tegen de bovenrand. Is dat misschien iets?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

met vlak front kan 't ook: 't is maar een ideetje... (zelf speakers in plakken en wat met de afmetingen knoeien.. :wink: )
Effe een schetsje erbij...

Kees
Bijlagen
trapje.jpg
trapje.jpg (7.09 KiB) 1347 keer bekeken
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nog een ideetje (plaatje gestolen uit de nieuwste K&T), wel iets meer vijlwerk :wink:
Bijlagen
idee.png
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Het EI van ...... marcus:

Een ovale woofer!

Wel 90 graden gedraaid dan he :D

:lol: :lol: :lol:

Afbeelding

Kef heeft volgens mij een redelijk goede woofer, die al jaren meedraait?

De B139:

Je kunt hier wel 2 van de kopere punten op lijmen :D .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

audiomanics schreef:
met vlak front kan 't ook: 't is maar een ideetje... (zelf speakers in plakken en wat met de afmetingen knoeien.. :wink: )
Effe een schetsje erbij...

Kees
dit is dus mijn bedoeling, maar dan de tweeter in het midden en het smallere deel voor midden en tweeter gelijk, of een soort van zandloper model.
dan is dus mijn vraag, hoeveel moet het schuine deel naar achteren?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”