Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die gedachte had ik nu ook :)

tis trouwens wel een overstap, om van een paar Visaton Skylines naar opeens een high-end systeem te gaan 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Marp schreef:
Tjonge Bart, als ik bedenk dat je onlangs nog in een reactie op Scanspeak woofers liet ontvallen dat je ze "een beetje (erg) saai" vond, heb je je mening inmiddels behoorlijk bijgesteld. :D
Ik zat een beetje te wachten op een dergelijke reactie :lol: :lol: :lol: .

Was mij ook al opgevallen :D .

Desalniettemin....

Scan-Speak vind ik persoonlijk nog de mooiste woofers hebben.
Of ze beter zijn, dat weet ik niet.
Ze klinken in iedergeval wel heel erg LAAG LAAG LAAG.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nouja heel wat gel*lt, eventjes een paar simulaties voor het laag om nog interessant over te komen 8) :lol:

Hier een simulatie met de W22EX001 in 45L tuned @ 25Hz
Max spl is hier gegeven (waar de xmax dus 10mm wordt)
-3dB ligt op zo'n 35-36Hz

Zoals je ziet gaat deze niet heel erg hard, maar volgens Menno hoefde dat ook niet ivm vervelende buren.
Bijlagen
Excel_W22EX001_BR_45L_@25Hz.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier de Scanspeak 22W/8851T00.

Iets kleiner kast.
Groupdelay loopt harder op, maar kan wel extreem laag zijn als je de kast wat kleiner maakt.
Is in een 40L kist tuned @ 28Hz
Kan ook iets harder.
Bijlagen
SS_22W8851T00_BR_40L_@28Hz.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier de Nextel versie van de Excel
Heeft een hoop meer xmax en kan veel harder.
Helaas ook weer wat minder laag en is de groupdelay hoger.
-3dB op ongeveer 45Hz
Bijlagen
Excel_W22NY001 _BR_35L_@35Hz.PNG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Nouja heel wat gel*lt, eventjes een paar simulaties voor het laag om nog interessant over te komen 8) :lol:
Nou Bart :D , je hebt ons overtuigd.
Voortaan niet te hard van stapel meer lopen hoor :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bart, allemaal leuk en aardig, maar ik vind het sublaag van en 8"woofer alleen maar storend. Zorgt juist voor extra kleuring.. Als je laag wil, dan moet je niet moeilijk doen om een 10 of 12"woofer.

Ik heb de W22 lang genoeg gehoord om te weten wat dat ding kan en sublaag onvervormd weergeven is niet zijn sterkste kant. De SS 8" woofers vind ik daar eigenlijk ook niet ideaal voor.

Een goede 8"woofer zal mooi aansluiten op een mid, maar mist aan de onderkant kwailteit tov een grotere woofer.

Een 10"is maar 1,5"breder als een W22. Als je daar een probleem van maakt wordt het lastig om een goede drie weg te bouwen die zonder sub uit de voeten kan..

Is het sublaag niet erg belangrijk dan kan je ook voor een gesloten kast gaan.

Grote woofers hebben trouwens niks te maken met hard luisteren..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je moest eens weten hoeveel plannen ik inmiddels in mijn hoofd heb gehad :P 8)

Maargoed er zijn dus heel wat verschillen te zien, ook in prijs.
De Magnesium is best aardig, maar gaat niet zo hard.
De Scanspeak heeft heerlijk lage groupdelay als je de kast nog ietsjes kleiner maakt en het -3dB punt ietsjes hoger legt.
De Nextel versie gaat harder.

@ Martijn,

Vertel mij wat, dat probeer ik al maanden lang Menno te vertellen, maar hij vind het te groot worden.
We kunnen dan wel midner laag gaan, laten we zeggen 45Hz.
Dat is voor een 8incher nog wel te doen.
Gesloten loopt hij de hard af en de xmax denk ik veels te hoog (en hard) op.

Is uiteraard wel een stuk "muzikaler".

Ik (eigenlijk wij allen) leggen enkel de opties voor, Menno moet maar kijken wat hij er van wilt hebben.

Mijn keuze was sowieso al anders geweest (wat ik al eerder vertelde).
Laatst gewijzigd door b_force op zo 30 dec 2007, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Nouja heel wat gel*lt, eventjes een paar simulaties voor het laag om nog interessant over te komen 8) :lol:
En zet die Seas er eens bij als je wil.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edo schreef:
b_force schreef:
Nouja heel wat gel*lt, eventjes een paar simulaties voor het laag om nog interessant over te komen 8) :lol:
En zet die Seas er eens bij als je wil.
Seas komt er aan :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier de Seas.
Kan weer een stuk harder dan de Nextel versie.
-3dB ligt op 40Hz groupdelay is ook goed te doen.
De woofer heeft ook wederom vrij veel xmax (14mm)

Is uiteraard wel de goedkoopste van allemaal.
Is dus beter mogelijk om 2 woofers van deze te nemen, mede doordat het kast volume vrij laag is in verhouding met de rest.
Bijlagen
Seas_CD22RN4X _BR_25L_@28Hz.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is dus duidelijk dat je OF wat harder kan en minder diep of minder hard en wat dieper.

Zoals Martijn aangaf (en die mening deel ik ook) kan je met een 8 incher niet echt sublaag gaan.
Met 2 maal 8 inch kan zoiets al beter, maar nog niet helemaal optimaal.

Ik denk dan persoonlijk dat we moeten gaan voor zo'n -3dB op 45Hz.
Daar zijn alle woofers sowieso geschikt voor.

Dan rest nog de vraag welke beter is, en welke beter (optisch) er bij past.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier nog even 2 maal de Seas in een 42L kist tuned @ 28Hz
Zoals er te zien is, is dat het rendement flink hoog wordt.
Persoonlijk klinkt dat zeer aangenaam (mijn ervaring is het veel directer aanpakken van dynamische passages)

Met de andere drivers is dit ook nog te doen, maar schieten de kosten de pan uit denk ik zomaar eens.
Bijlagen
2xSeas_CD22RN4X _BR_42L_@28Hz.PNG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Heb je ook gekeken hoe ze in een gesloten kast presteren?

Een -3dB punt van 55Hz is niet verkeerd voor een gesloten kast..

Twee is beter dan een 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

gesloten ZONDER filter zit ik op -3dB 60Hz.

Als je gaat filteren daalt dit nog wel iets.
(en dan kom je idd op zo'n 55Hz)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
b_force schreef:
Nouja we horen nog van Menno :P
Ik hoor ... helemaal niets meer :D .

De Revelator serie is wellicht een goed alternatief ?
pffft... mij hoofd loopt al om, 16 uur gewerkt, een uur in de plensregen in de auto, een tante die nog geen 2 uur geleden overleed, moeders in tranen aan de telefoon tijdens die plensbui...
en dan ook nog proberen dit te absorberen...

als ik echt helder ben (volgend jaar) ga ik een definitieve beslissing nemen. tot die tijd: blijf brainstormen!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

anonamemouse schreef:
Hondasnl schreef:
b_force schreef:
Nouja we horen nog van Menno :P
Ik hoor ... helemaal niets meer :D .

De Revelator serie is wellicht een goed alternatief ?
pffft... mij hoofd loopt al om, 16 uur gewerkt, een uur in de plensregen in de auto, een tante die nog geen 2 uur geleden overleed, moeders in tranen aan de telefoon tijdens die plensbui...
en dan ook nog proberen dit te absorberen...

als ik echt helder ben (volgend jaar) ga ik een definitieve beslissing nemen. tot die tijd: blijf brainstormen!

en HEEL misschien ga ik nog een subwoofer aan het pakket toevoegen, vermomd als salontafeltje of zo...
Gecondoleerd !
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Laat die speakers even voor wat het is, er zijn belangrijkere dingen in het leven.

Menno...

Bij deze mijn condoleance.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

dank jullie!

mijn familie hangt als los zand aan elkaar, ik had de tante in kwestie al een paar jaar niet gezien. ik ben dus niet echt mega kapot van het overlijden, maar het is nu net effies een tikkie veel en zo... ik heb in december 3 dagen vrij gehad, en ben gruwelijk aan een maand key west toe...

sponsors? iemand?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nog even gebrainstormed mat Menno,

De T29CF001, W15LY001 met de SS 22W/8851T00 OF de W22NY001 sprak hem wel aan.

De SS gaat wat lager, de Excel w22 wat harder en past optisch beter.
De SS heeft een rendement van 88dB de Nextel van 90dB

Dan hebben we ook nog de 4ohmige variant van de SS, de 22W/4851T00.
Gaat beter dan de 8ohm, maar ik denk dat we daar problemen mee krijgen in het filter.

Weer een dilemma :P
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Dat is toch wel `n erg mooi combi =D>

Kun je altijd nog voor 2 x de W22NY001 gaan en er is ook nog `n echte mid in Nextel http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89

Succes :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb jij geld voor 2 keer een W22 ? :lol: :lol:

Overigens dacht ik dat de W15 beter was dan die "ECHTE" mid.

Hoe zou die San Speak optisch bij die Nextel staan ?


edit:

mmm 2 x Excel W22 Nextel is bijna net zo duur als 1 Scan Speak.

Er komt weer een optie er bij :P

Kast wordt alleen wel erg groot op die manier.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Kast wordt alleen wel erg groot op die manier.
Maak je het toch isobaric van. Komt ie nog lager ook met halve kastinhoud (ongeveer)... :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Das wel weer vet zonde van die schitterende drivers :P
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
en HEEL misschien ga ik nog een subwoofer aan het pakket toevoegen, vermomd als salontafeltje of zo...
Zou voor een Surroundsetje wel op z'n plaats zijn :?
Maar is voor 1 paar GOEDE stereo kasten een beetje over-done :wink:
How low will you go :?: .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”