tis trouwens wel een overstap, om van een paar Visaton Skylines naar opeens een high-end systeem te gaan
Tri-Nextel
Moderator: Beheerdersteam
Ik zat een beetje te wachten op een dergelijke reactieMarp schreef:Tjonge Bart, als ik bedenk dat je onlangs nog in een reactie op Scanspeak woofers liet ontvallen dat je ze "een beetje (erg) saai" vond, heb je je mening inmiddels behoorlijk bijgesteld.
Was mij ook al opgevallen
Desalniettemin....
Scan-Speak vind ik persoonlijk nog de mooiste woofers hebben.
Of ze beter zijn, dat weet ik niet.
Ze klinken in iedergeval wel heel erg LAAG LAAG LAAG.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Nouja heel wat gel*lt, eventjes een paar simulaties voor het laag om nog interessant over te komen
Hier een simulatie met de W22EX001 in 45L tuned @ 25Hz
Max spl is hier gegeven (waar de xmax dus 10mm wordt)
-3dB ligt op zo'n 35-36Hz
Zoals je ziet gaat deze niet heel erg hard, maar volgens Menno hoefde dat ook niet ivm vervelende buren.
Hier een simulatie met de W22EX001 in 45L tuned @ 25Hz
Max spl is hier gegeven (waar de xmax dus 10mm wordt)
-3dB ligt op zo'n 35-36Hz
Zoals je ziet gaat deze niet heel erg hard, maar volgens Menno hoefde dat ook niet ivm vervelende buren.
Bart, allemaal leuk en aardig, maar ik vind het sublaag van en 8"woofer alleen maar storend. Zorgt juist voor extra kleuring.. Als je laag wil, dan moet je niet moeilijk doen om een 10 of 12"woofer.
Ik heb de W22 lang genoeg gehoord om te weten wat dat ding kan en sublaag onvervormd weergeven is niet zijn sterkste kant. De SS 8" woofers vind ik daar eigenlijk ook niet ideaal voor.
Een goede 8"woofer zal mooi aansluiten op een mid, maar mist aan de onderkant kwailteit tov een grotere woofer.
Een 10"is maar 1,5"breder als een W22. Als je daar een probleem van maakt wordt het lastig om een goede drie weg te bouwen die zonder sub uit de voeten kan..
Is het sublaag niet erg belangrijk dan kan je ook voor een gesloten kast gaan.
Grote woofers hebben trouwens niks te maken met hard luisteren..
Ik heb de W22 lang genoeg gehoord om te weten wat dat ding kan en sublaag onvervormd weergeven is niet zijn sterkste kant. De SS 8" woofers vind ik daar eigenlijk ook niet ideaal voor.
Een goede 8"woofer zal mooi aansluiten op een mid, maar mist aan de onderkant kwailteit tov een grotere woofer.
Een 10"is maar 1,5"breder als een W22. Als je daar een probleem van maakt wordt het lastig om een goede drie weg te bouwen die zonder sub uit de voeten kan..
Is het sublaag niet erg belangrijk dan kan je ook voor een gesloten kast gaan.
Grote woofers hebben trouwens niks te maken met hard luisteren..
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Je moest eens weten hoeveel plannen ik inmiddels in mijn hoofd heb gehad
Maargoed er zijn dus heel wat verschillen te zien, ook in prijs.
De Magnesium is best aardig, maar gaat niet zo hard.
De Scanspeak heeft heerlijk lage groupdelay als je de kast nog ietsjes kleiner maakt en het -3dB punt ietsjes hoger legt.
De Nextel versie gaat harder.
@ Martijn,
Vertel mij wat, dat probeer ik al maanden lang Menno te vertellen, maar hij vind het te groot worden.
We kunnen dan wel midner laag gaan, laten we zeggen 45Hz.
Dat is voor een 8incher nog wel te doen.
Gesloten loopt hij de hard af en de xmax denk ik veels te hoog (en hard) op.
Is uiteraard wel een stuk "muzikaler".
Ik (eigenlijk wij allen) leggen enkel de opties voor, Menno moet maar kijken wat hij er van wilt hebben.
Mijn keuze was sowieso al anders geweest (wat ik al eerder vertelde).
Maargoed er zijn dus heel wat verschillen te zien, ook in prijs.
De Magnesium is best aardig, maar gaat niet zo hard.
De Scanspeak heeft heerlijk lage groupdelay als je de kast nog ietsjes kleiner maakt en het -3dB punt ietsjes hoger legt.
De Nextel versie gaat harder.
@ Martijn,
Vertel mij wat, dat probeer ik al maanden lang Menno te vertellen, maar hij vind het te groot worden.
We kunnen dan wel midner laag gaan, laten we zeggen 45Hz.
Dat is voor een 8incher nog wel te doen.
Gesloten loopt hij de hard af en de xmax denk ik veels te hoog (en hard) op.
Is uiteraard wel een stuk "muzikaler".
Ik (eigenlijk wij allen) leggen enkel de opties voor, Menno moet maar kijken wat hij er van wilt hebben.
Mijn keuze was sowieso al anders geweest (wat ik al eerder vertelde).
Laatst gewijzigd door b_force op zo 30 dec 2007, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hier de Seas.
Kan weer een stuk harder dan de Nextel versie.
-3dB ligt op 40Hz groupdelay is ook goed te doen.
De woofer heeft ook wederom vrij veel xmax (14mm)
Is uiteraard wel de goedkoopste van allemaal.
Is dus beter mogelijk om 2 woofers van deze te nemen, mede doordat het kast volume vrij laag is in verhouding met de rest.
Kan weer een stuk harder dan de Nextel versie.
-3dB ligt op 40Hz groupdelay is ook goed te doen.
De woofer heeft ook wederom vrij veel xmax (14mm)
Is uiteraard wel de goedkoopste van allemaal.
Is dus beter mogelijk om 2 woofers van deze te nemen, mede doordat het kast volume vrij laag is in verhouding met de rest.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Het is dus duidelijk dat je OF wat harder kan en minder diep of minder hard en wat dieper.
Zoals Martijn aangaf (en die mening deel ik ook) kan je met een 8 incher niet echt sublaag gaan.
Met 2 maal 8 inch kan zoiets al beter, maar nog niet helemaal optimaal.
Ik denk dan persoonlijk dat we moeten gaan voor zo'n -3dB op 45Hz.
Daar zijn alle woofers sowieso geschikt voor.
Dan rest nog de vraag welke beter is, en welke beter (optisch) er bij past.
Zoals Martijn aangaf (en die mening deel ik ook) kan je met een 8 incher niet echt sublaag gaan.
Met 2 maal 8 inch kan zoiets al beter, maar nog niet helemaal optimaal.
Ik denk dan persoonlijk dat we moeten gaan voor zo'n -3dB op 45Hz.
Daar zijn alle woofers sowieso geschikt voor.
Dan rest nog de vraag welke beter is, en welke beter (optisch) er bij past.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hier nog even 2 maal de Seas in een 42L kist tuned @ 28Hz
Zoals er te zien is, is dat het rendement flink hoog wordt.
Persoonlijk klinkt dat zeer aangenaam (mijn ervaring is het veel directer aanpakken van dynamische passages)
Met de andere drivers is dit ook nog te doen, maar schieten de kosten de pan uit denk ik zomaar eens.
Zoals er te zien is, is dat het rendement flink hoog wordt.
Persoonlijk klinkt dat zeer aangenaam (mijn ervaring is het veel directer aanpakken van dynamische passages)
Met de andere drivers is dit ook nog te doen, maar schieten de kosten de pan uit denk ik zomaar eens.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
pffft... mij hoofd loopt al om, 16 uur gewerkt, een uur in de plensregen in de auto, een tante die nog geen 2 uur geleden overleed, moeders in tranen aan de telefoon tijdens die plensbui...Hondasnl schreef:Ik hoor ... helemaal niets meerb_force schreef:Nouja we horen nog van Menno.
De Revelator serie is wellicht een goed alternatief ?
en dan ook nog proberen dit te absorberen...
als ik echt helder ben (volgend jaar) ga ik een definitieve beslissing nemen. tot die tijd: blijf brainstormen!
Gecondoleerd !anonamemouse schreef:pffft... mij hoofd loopt al om, 16 uur gewerkt, een uur in de plensregen in de auto, een tante die nog geen 2 uur geleden overleed, moeders in tranen aan de telefoon tijdens die plensbui...Hondasnl schreef:Ik hoor ... helemaal niets meerb_force schreef:Nouja we horen nog van Menno.
De Revelator serie is wellicht een goed alternatief ?
en dan ook nog proberen dit te absorberen...
als ik echt helder ben (volgend jaar) ga ik een definitieve beslissing nemen. tot die tijd: blijf brainstormen!
en HEEL misschien ga ik nog een subwoofer aan het pakket toevoegen, vermomd als salontafeltje of zo...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
dank jullie!
mijn familie hangt als los zand aan elkaar, ik had de tante in kwestie al een paar jaar niet gezien. ik ben dus niet echt mega kapot van het overlijden, maar het is nu net effies een tikkie veel en zo... ik heb in december 3 dagen vrij gehad, en ben gruwelijk aan een maand key west toe...
sponsors? iemand?
mijn familie hangt als los zand aan elkaar, ik had de tante in kwestie al een paar jaar niet gezien. ik ben dus niet echt mega kapot van het overlijden, maar het is nu net effies een tikkie veel en zo... ik heb in december 3 dagen vrij gehad, en ben gruwelijk aan een maand key west toe...
sponsors? iemand?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Nog even gebrainstormed mat Menno,
De T29CF001, W15LY001 met de SS 22W/8851T00 OF de W22NY001 sprak hem wel aan.
De SS gaat wat lager, de Excel w22 wat harder en past optisch beter.
De SS heeft een rendement van 88dB de Nextel van 90dB
Dan hebben we ook nog de 4ohmige variant van de SS, de 22W/4851T00.
Gaat beter dan de 8ohm, maar ik denk dat we daar problemen mee krijgen in het filter.
Weer een dilemma
De T29CF001, W15LY001 met de SS 22W/8851T00 OF de W22NY001 sprak hem wel aan.
De SS gaat wat lager, de Excel w22 wat harder en past optisch beter.
De SS heeft een rendement van 88dB de Nextel van 90dB
Dan hebben we ook nog de 4ohmige variant van de SS, de 22W/4851T00.
Gaat beter dan de 8ohm, maar ik denk dat we daar problemen mee krijgen in het filter.
Weer een dilemma
Dat is toch wel `n erg mooi combi 
Kun je altijd nog voor 2 x de W22NY001 gaan en er is ook nog `n echte mid in Nextel http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89
Succes
Kun je altijd nog voor 2 x de W22NY001 gaan en er is ook nog `n echte mid in Nextel http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89
Succes
