Nad C541i modificeren

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Nad C541i modificeren

Bericht door speakerfan »

wie heeft er nog ideeën voor het verder modificeren van mijn NAD 541i

Ik heb de opa2604 vervangen voor de lm4562. en dit is een hele verbetering.[/img]
Bijlagen
IMG_2543.jpg
IMG_2542.jpg
IMG_2541.jpg
IMG_2544.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou even opzoek gaan naar de datasheet/servicemanual.
die is volgens mij van NAD's best goed te vinden.

Sja en daarna ?

Soms helpt het vervangen van diverse elco's, condensators, spannings regelaars.
dat hangt ene beetje van de kwaliteit af van de onderdelen.
Verwacht daarvan geen supergrote verschillen.

Vaak kan er in de mute section ook nog wat gewonnen worden.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Je kan ook nog de klok vervangen voor een Tent klok. Dit gaf bij mijn speler de grootste verbetering. Deze moet je wel een eigen voedinkje met bloktrafootje geven, anders heeft het niet veel zin is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hier wat info over Tent- en andere klokken:

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=10916.0
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Bericht door speakerfan »

hoe kan ik controleren of ik de condensatoren bij de uitgang kan verwijderen??
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

belangrijkste is dat er geen DC op de uitgang staat.
verder is het ook een beveiliging. Dus het is ook belangrijk om te checken waar het signaal vandaan komt.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Meten op de uitgangen van het IC, dat al vermoedelijk de tweede opamp in de LM4562 zijn, dus pennetje 7. (de andere uitgang is pen 1)
Als dat rond de 0 mV zit kun je die uitgangs elco's rustig overbruggen.

Bij meer dan 10 mV zou ik gaan twijfelen.
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Bericht door speakerfan »

Ik heb gemeten en er komt minder dan 2 mv uit. Ik heb hem door verbonden.
Dit was een hele verbetering. :D

Ik heb ook de mute transistoren verwijdert. Alleen nu heb ik alleen als ik volume van de voorversterker bijna voluit zet een lichte digitale ruis.
Hebben meer mensen hier last van??
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Zal weinig met je muting te maken hebben denk ik.

Geeft de speler ook bij afspelen wel 0 V DC af?

Ik vervang muting torren doorgaans door een klein relais dat naar gnd. schakelt ipv. in de signaalweg.
Scheelt hinderlijke ploppen en knakken bij in- en uitschakelen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat voor relais gebruik je daarvoor ?

Gewoon de doorsnee huis, tuin en keuken relai ?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik heb daarvoor mooie kleinsignaal relais' liggen van NAIS.

Ooit eens een doos van 300 stuks ofzo gekocht op een radiomarkt, heb ik al jaren plezier van.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En wat kost zoiets bij bv farnell (en de zoek term is daar nogal van belang)

Of verkoop je ze ook ? :P O:)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik kan er wel een paar missen.

Spoelspanning 5V, dubbelpolig-om.
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Bericht door speakerfan »

mijn fluke geeft 1 en soms 2 mv aan, maar heeft mijn eind versterker (nad 218)geen condensator op de ingang?
ik heb op de speaker uitgang gemeten en daar komt geen gelijkspanning uit.
zou ik met die 2 mv straks problemen krijgen als ik de ucd ga bouwen zonder die condensator?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Nee, want er zit sowieso nog een volumeregelaar tussen.
Ik verwacht overigens niet dat die NAD een ingangscondenaator heeft, tenzij je de toonregeling inschakelt (als-ie die heeft).

Als je met aangesloten CD speler geen offset leest aan de versterkeruitgang, is alles OK.
Gebruikersavatar
speakerfan
Berichten: 34
Lid geworden op: do 26 okt 2006, 15:12
Locatie: Breda

Bericht door speakerfan »

Weet er iemand waar voor de condensator is tussen de de dac en de opamp (c376) en waarom er 2 van de versterkers van de opamp achter elkaar staan? een zou toch voldoende moeten zijn?
Bijlagen
dac.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Een tip: stoei eens met het gratis programmaatje FilterPro van Texas Instruments. Dan krijg je vanzelf door wat het doel is van twee opamps.
Plaats reactie