Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

"Who cares about accuracy when you can have ecstacy."

Kees
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

audiomanics schreef:
"Who cares about accuracy when you can have ecstacy."

Kees

:D :D :D

- Alzo sprach Kees vanaf een zonovergoten eiland.... -
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jasper Joppe Geers schreef:
jeroen_d schreef:
Ik heb de laatste tijd, bij het blinde testen, ontdekt dat je gehoor voortdurend fluctueert. Als je hetzelfde sample een aantal keer achter elkaar speelt klinkt het voortdurend anders en de ene keer beter dan de andere. Als je dan ABX gaat testen heb je last van deze zelfde fluctuatie en hoor je meer verschil door het telkens opnieuw starten van het sample dan dat je verschil hoort tussen A en B. Probeer mijn laatste condensatortest maar eens.

Hiermee is voor mij volledig verklaard dat ik eerst dacht vrij duidelijke verschillen te horen tussen CD-spelers en versterkers. Het wordt nog erger als je zaken gaat verwachten, omdat de ene CD-speler of versterker techniek zus heeft en de andere techniek zo. De verschillen zijn niet hoorbaar en het gaat al helemaal niet om meer rust bij complexe passages. Allemaal inbeelding, die veroorzaakt wordt door het vertrouwen in een bepaalde techniek.
Hmm.. Dat mag je misschien zo stellen, maar ik vind dit weer typisch rationeel beredeneerd. Als ik een filter in mijn speakers ga bouwen en laat ze inspelen, dan let ik op bepaalde details in eenzelfde stuk muziek.
Als ik na aan aantal dagen inspelen duidelijk verschil hoor maak je mij niet wijs dat dat puur 'beleving' zou zijn. Omdat ik dan mezelf voor de geest hou dat ze dan ingespeeld zijn? No way..

Hetzelfde geldt ook voor versterkers als je het mij vraagt. Pak je hem nieuw uit de doos en zet je het ding aan klinkt ie naar mijn idee anders dan wanneer hij een middagje heeft warmgedraaid. Ik ben het wel met je eens dat die verschillen miniem zijn, maar ze zijn er wel.

Nu kan ik verder met jullie niet wedijveren op basis van technische kennis etc. want dan lig ik er simpelweg uit. Maar ik weet wel wanneer ik mijn oren kan vertrouwen, en wanneer de cellen tussen mijn oren hun werk doen... :)
Echt niet!!
Maar dat geloof je pas als je enkle bilnde testen of ABX testen hebt gedaan.
Geloof jij maar dat je je oren en hersenen kan vertrouwen. Ik weet dat dat niet zo is.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

audiomanics schreef:
"Who cares about accuracy when you can have ecstacy."

Kees
Ook weer waar natuurlijk.
Maar als ik ergens van weet dat er een groot gebrek is aan "accuracy" dan gaat de "ecstacy" ook danig achteruit.
Gelukkig weet ik dat in veel gevallen niet en geniet ik gewoon zo veel mogelijk. :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het leidt toch wel weer een beetje tot de aloude discussie over kwaliteit versus smaak, maar dat is juist het leuke aan dit soort forums.

Ik ben een echte buizenliefhebber, ook omdat ik het leuk vind om die versterkers te bouwen, maar ik geloof ook heilig in het concept.
Ik speel nu met een paar breedband speakers en een zgn. Darling versterker van 2 keer 1 Watt aangestuurd door een voorversterker met de 76 triode.
Als ik zou willen kan ik mijn buren ermee tot waanzin drijven.

Ik hou van het minimalisme, en dan vooral in de signaalweg. Ik heb slechts drie triodes in mijn signaalweg zitten, tussen bron en speaker.
De buizentechniek is naar mijn idee al lang niet meer achterhaald of ouderwets, maar wordt alleen maar beter door het verschijnen van kwaliteitscomponenten zoals condensatoren en trafo's.

Wat betreft cd-spelers denk ik dat het heel erg smaakgebonden is. Ik heb afgelopen vrijdag een luistersessie bijgewoond in een high-end zaak in Amsterdam. Er speelde daar een cd-speler van 12.500 euro (!) via een voorversterker van 10.000 euro en een paar eindtrappen die samen ook nog eens 15.000 euro kosten... brrr ik begrijp gelijk weer waarom zelfbouw zo leuk is. Het geluid was mooi, maar niet spectaculair. Een andere set die toch zo'n slordige 10.000 euro goedkoper was speelde veel natuurlijker.
Thuis gekomen heb ik maar eens lekker een cd'tje opgezet, op mijn tweedehands philipsje met buizenuitgang via mijn breedbandertjes in TQWT behuizing. Ik vond dat net zo lekker klinken als in die zaak.

Het verschil in cd's draaien in een dvd speler of in een cd-speler zit 'm als ik het goed heb onthouden in de laserunit. Er zijn dvd-spelers die een dubbele laserunit hebben, voor hetzij dvd's hetzij cd's. Corrigeer me alsjeblieft als dat nodig is.

Wat blijft is de persoonlijke smaak en voor ons zelfbouwers natuurlijk ook nog eens de voldoening dat je iets maakt wat lekker klinkt.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

RobertD schreef:
Wat blijft is de persoonlijke smaak en voor ons zelfbouwers natuurlijk ook nog eens de voldoening dat je iets maakt wat lekker klinkt.
Dat staat natuurlijk buiten kijf. Mij is altijd uitgelegd dat zelfbouwaudio pretendeert dat je door zelf te bouwen kwalitatief net zulke goede dingen kunt maken als de apparatuur die je voor een heleboel geld in een winkel kan kopen. Zonder hopen met geld uit te hoeven geven.
De speakers die ik nu gebouwd heb onderschrijven dat zonder meer!

1 nadeel:
het idee dat ik nu definitief klaar ben met bouwen zint me niet zo... :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Jasper Joppe Geers schreef:
1 nadeel:
het idee dat ik nu definitief klaar ben met bouwen zint me niet zo... :wink:
Het blijft een verslaving, maar gelukkig is er een praatgroep:
Zelfbouwaudio.nl

8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jasper Joppe Geers schreef:
1 nadeel:
het idee dat ik nu definitief klaar ben met bouwen zint me niet zo... :wink:
Same here.

Gewoon nog een dergelijke kast bouwen Jasper :shock: :D .
Dan kom je er wel overheen denk ik.

marcus
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jasper Joppe Geers schreef:
RobertD schreef:
Wat blijft is de persoonlijke smaak en voor ons zelfbouwers natuurlijk ook nog eens de voldoening dat je iets maakt wat lekker klinkt.
Dat staat natuurlijk buiten kijf. Mij is altijd uitgelegd dat zelfbouwaudio pretendeert dat je door zelf te bouwen kwalitatief net zulke goede dingen kunt maken als de apparatuur die je voor een heleboel geld in een winkel kan kopen. Zonder hopen met geld uit te hoeven geven.
De speakers die ik nu gebouwd heb onderschrijven dat zonder meer!

1 nadeel:
het idee dat ik nu definitief klaar ben met bouwen zint me niet zo... :wink:
Definitief klaar met bouwen.... dat dacht je maar! :D
Ik dacht ook geen nieuwe speakers meer nodig te hebben nu ik die Classic180 heb spelen. Hoewel ik ze nog steeds erg goed vind heb ik toch al een hele tijd zin in wat anders. En die hoven zelfs niet beter te zijn dan de huidige speakers. Als ze maar anders zijn en als ik maar plezier heb aan het bouwen. :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Klinkt erg herkenbaar Rho!

Ik ben eigenlijk al een tijdje weer aan het schetsen aan een paar nieuwe projecten, zoals een paar monitors voor Paranello om uit te breiden naar een 5.1 set. Aan de andere kant heb ik eigenlijk ook best zin om een vreselijke subwoofer te bouwen...

Aan de andere kant kan ik misschien toch beter even mij keutel intrekken en voorlopig even genieten van wat nu bij me binnen staat... :wink:

Inderdaad.. de kerstboom.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jasper Joppe Geers schreef:
Klinkt erg herkenbaar Rho!

Ik ben eigenlijk al een tijdje weer aan het schetsen aan een paar nieuwe projecten, zoals een paar monitors voor Paranello om uit te breiden naar een 5.1 set. Aan de andere kant heb ik eigenlijk ook best zin om een vreselijke subwoofer te bouwen...

Aan de andere kant kan ik misschien toch beter even mij keutel intrekken en voorlopig even genieten van wat nu bij me binnen staat... :wink:

Inderdaad.. de kerstboom.
Probleem bij mij is dat ik niet aleen woon en dus de wederhelft moet overtuigen dat het zin heeft om nóg een set speakers te bezitten. :? :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
Probleem bij mij is dat ik niet aleen woon en dus de wederhelft moet overtuigen dat het zin heeft om nóg een set speakers te bezitten. :? :lol:
Waarom zou het jou beter gaan als al die anderen :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
rho schreef:
Probleem bij mij is dat ik niet aleen woon en dus de wederhelft moet overtuigen dat het zin heeft om nóg een set speakers te bezitten. :? :lol:
Waarom zou het jou beter gaan als al die anderen :D
Ik weet wel dat dit een algemeen probleem is hoor.
...en eigenlijk hebben de dames soms ook wel gelijk, maar het is zo vervelend als je je oude speakers niet verkocht krijgt... :(
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ja goed, maar je wilt toch ook iets op je slaapkamer? En dan nog je hobbyzolder, de badkamer... werkkamer... :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jasper Joppe Geers schreef:
Ja goed, maar je wilt toch ook iets op je slaapkamer? En dan nog je hobbyzolder, de badkamer... werkkamer... :mrgreen:
Er zijn al voorstellen in die richting gedaan. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

:D :D :D
Daarom heb ik sinds mijn scheiding ook niet zoveel zin meer in een vaste relatie 8)
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 16:00

Bericht door Integra »

Die zijn écht mooi geworden! :o

Wanner bouw je een set voor mij Jasper? :D :wink:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Jemig! Dit is lang geleden.. haha.

Nog zo'n set bouwen? ik weet het niet.. misschien als ik inspiratie heb om iets anders te bouwen dat ik wellicht afstand zou doen van deze Paranello's, maar ik heb er momenteel iets teveel plezier van! :wink:
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 16:00

Bericht door Integra »

Jasper Joppe Geers schreef:
Jemig! Dit is lang geleden.. haha.

Nog zo'n set bouwen? ik weet het niet.. misschien als ik inspiratie heb om iets anders te bouwen dat ik wellicht afstand zou doen van deze Paranello's, maar ik heb er momenteel iets teveel plezier van! :wink:
Kan ik me heel goed voorstellen!

Werkelijk fantastisch!

(ik ben al een tijd niet meer op dit forum geweest.... Maar inneens moest ik aan deze speakers denken!)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Integra schreef:

Werkelijk fantastisch!

(ik ben al een tijd niet meer op dit forum geweest.... Maar inneens moest ik aan deze speakers denken!)
Hartelijk dank in elk geval. Leuk dat je nog eens in dit topic neust..

Ach, om de zoveel tijd is er heus wel weer een prikkel om eens iets op
papier te zetten, maar dat heeft meer te maken met mijn creatieve achtergrond. Dan heb je wat sterker die behoefte om iets te bedenken,
te creéren zeg maar.

Misschien is het een idee om wat uit te schetsen voor je als je het zelf bouwt?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paranello, de bouw van een 803D kloon

Bericht door Shadow »

Mooi project! met veel plezier door gelezen met dank aan Mechanical Animal voor de link in Sander z'n topic :goedzo:
Gebruikersavatar
BernHardN
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 14:25
Locatie: Meppel

Re: Paranello, de bouw van een 803D kloon

Bericht door BernHardN »

Leuk, even een topic van 13 jaar geleden uit de kast getrokken!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Paranello, de bouw van een 803D kloon

Bericht door Shadow »

BernHardN schreef: di 11 jan 2022, 14:49
Leuk, even een topic van 13 jaar geleden uit de kast getrokken!
Goed om te zien dat er nog mensen die erop geabonneerd waren reageren :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Paranello, de bouw van een 803D kloon

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: di 11 jan 2022, 13:49
Mooi project! met veel plezier door gelezen met dank aan Mechanical Animal voor de link in Sander z'n topic :goedzo:
:rock:

Prachtig he.......een van de meest inspirerende topics voor mij geweest :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”