Extra eindtrap ? Of over naar buizen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

Tja, hier dan een plaatje.
Als het ooit wat wordt, dan dus een PPP met KT88.
Waarom een PPP? Weet ik echt niet. In een K&T van, ik meen 1991, stond er es een keer ééntje met 6x EL34. En, hoewel ik geboren ben in het buizentijdperk en ook nog de komplete buizentheorie heb moeten doen, ik had nog niet eerder een dergelijk ontwerp gezien. Het pakte me net als het twee en halfweg filter van de Temperance boxen, waar mijn driepitters een copie van waren.
En ja, het kan goedkoper en ik heb wel meer zeer verleidelijke buizen ontwerpen in de map en in boekjes en in de audiospecials. Maar ik heb nu een boek via Experiance en dat blijkt dus een Elektor uitgave te zijn. Ik heb dus nu PPP schema's en alles wat er bij hoord op papier. En dat werkt verhelderend en ik zit dus nog al es van: oh ja, verrek, sukkel, enzo.. :D

Maar goed, ff het plaatje. Dat zal wel voor zich spreken, alleen in het midden heb ik een voorversterker gepland. Het zal dus een geintegreerde versterker worden want ik wil niet ook nog een losse voorversterker erbij hebben. Vraag me nu al af waar ik dit zou moeten neer zetten. Als ik er ooit wat centjes aan kan uitgeven.. :roll:
Bijlagen
Buizenamp layout 3.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

SSassen schreef:
ik denk dat ik maar een push-pull eindtrap ga bouwen met vier van dat soort exemplaren :)
Vergt wel een iets andere voeding... Daar heb ik nog geen simulatoren van kunnen vinden.. Poes poel?? is dat niet moddervechten in de volksmond?

@ leeuwarden: Mankeer je nu ook al wat aan je ogen dan??

Wat een onzin allemaal ... Sorry Siets, ga jij maar effe lekker rondjes schuiven... we zien wel wat 't wordt...

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Ja, de hsp voeding zijn hier 4 aparte hsp wikkelingen met ieders een eigen gelijkrichting en afvlakking. Vandaar die rondjes tussen de trafo's. Elco's dus.
Of ze daar zullen blijven weet ik niet zeker.

Kees, in je eigen project gebruik je een ingangs trafo. Ik heb een line versterker gepland omdat ik niet zulke goede ervaringen heb met diverse signaalbronnen "kaal" op de ingang van eindversterkers. Met een buffertje ertussen was dat probleem opgelost. Geen verschil in weergave door waarschijnlijk impedantie verschillen van de geluidsbronnen.
Lost zo'n trafo'tje dat probleem ook op?
Voor deze versterkers zijn die namenlijk verkrijgbaar en hebben ook nog instel mogelijkheden qua ingangsgevoeligheid. Kosten wel 45 euro.
audiomanics
Contacteer:

sietse schreef:
Lost zo'n trafo'tje dat probleem ook op?
Een trafo lost een aantal problemen op:
-Door de galvanische scheiding koppel je aardcircuits los.
-Met een trafo kun je de impedantie aanpassen (Ri=N*N*Ru)
-Het is veruit de makkelijkste methode om van balanced naar unbalanced en vice versa te gaan.
-Je kunt er eenvoudig een spanningversterking mee maken (step-up)
- of in het geval van mijn nieuwe VV gebruik ik de uitgangstrafo vierledig:
a) als chokeload b) als galvanische scheiding c)als impedantieaanpassing d) om een balanced output te krijgen

En misschien ook heel belangrijk (hoewel ik daar maar ter dele achter sta) Je hebt geen condensatoren in je audio-circuit...

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Ok kees, dat is inderdaad herkenbaar.

Maar de afmetingen. Kijk, je kunt natuurlijk een versterker ook in een computerkast bouwen. Scheelt een hoop vloeroppervlak.
Ff verder denken maar weer. Heb ik wat te doen hé.. :D
Voedingkje onderin, voortrapje er boven, eindtrapjes daar weer boven, stoeltje er bovenop voor warme voeten enzo, jaaah, ik kom er wel... 8)
\:D/
sevenup

Bericht door sevenup »

sietse schreef:
Ok kees, dat is inderdaad herkenbaar.

Maar de afmetingen.
\:D/
Vraag me af of je wegkomt met de grootte van de voedingstrafo. Een versterker met zoveel buizen heeft een serieuze voeding nodig. Maar toch zou ik voor buizen gaan. Ik ben na het bouwen van mijn kleine EL84 versterkertje helemaal om.

Hier een leuk schema van triodedick van een PP KT88. Deze levert 30-35W per kanaal.

Deze voeding is al 500mA bij 325V en 12A bij 6,3V.

Een heel verhaal over deze versterker is te vinden op http://members.home.nl/triode.dick/kt88pp_amp.html

Deze versterker kan ook in PPP, maar dan moet je volgens hem zelfs 2 voedingstrafo's gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Kijk hier eens naar:

http://www.experience-electronics.de/englisch/index.htm

Kathodevolgerversterkers.

Ik heb onlangs een setje 1e generatie (ILP) ringkernen van Ome Menno bemachtigd en ben van plan daar (ooit) eens 6 stuks EL34 in kathodevolger balans aan te gaan hangen.
Dit wegens de wat tegenvallende prestaties van deze trafo's in de normale PP(P) schakeling.
Een schema hiervan moet nog ergens rondslingeren hier, de drive requirements vallen voor de EL34 nog wel mee als je bootstrapt vanaf de uitgang om de zwaai te halen.

De commerciële producten die deze firma maakt, hebben beslist indruk op mij gemaakt mbt. strakheid in het laag en puntgave detaillering.
sietse

Bericht door sietse »

@Sevenup, mooi schema, maar daar heb ik wel meer van en zoals ik al schreef, best wel verleidelijke versterkers.
Over de voeding van mijn plaatje, die voedingstrafo is geheel dubbel uitgevoerd behalve de kern en de primaire wikkeling. Dat zal geen probleem opleveren.

De afmetingen van de versterker wel. Maar ik heb ook nog een PPP met 2x KT88. 50 Watt. Is ook wel genoeg denk ik, die andere is 140 Watt.
Es zien hoe dat uitpakt.
sietse

Bericht door sietse »

SSassen schreef:
Tsja, tegen dergelijke 'buizen' kan een transistor niet op, ik denk dat ik maar een push-pull eindtrap ga bouwen met vier van dat soort exemplaren :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, misschien leuk voor de volgende audiospecial en aangezien de PPP versterkers in een boek van Elektor staan, zou daar misschien ook één van kunnen worden meegenomen?
audiomanics
Contacteer:

Niet echt de allerbeste versterker maar met een paar eenvoudige modificaties zijn er toch hele leuke resultaten mee te behalen: de Velleman K4040.. Op Marktplaats zie je ze toch geregeld van eignaar wisselen voor net een paar honderd euro. Deze EL34PPP is zo om te bouwen naar KT88-PP. In UL levert dat volgens mij ook gauw zo'n dikke 50W per kanaal. In triode geschakeld toch ook nog ruim 20Watt.
De kast ziet er natuurlijk erg gelikt uit..
Heb je toch voor niet al te veel geld een heleboel onderdelen.
De voeding is gewoon solidstate.

Kees
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sietse,

Ik bedoelde de bevallige dame met KT88 op d'r T-shirt :lol:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
sietse

Bericht door sietse »

Heb je toch voor niet al te veel geld een heleboel onderdelen.
Nou, zo kwam ik vroeger aan mijn onderdelen. Vooral trafo's en de buizen. Maar ja, alles een keer opgeruimd. Het is ook al ruim 40 jaar geleden dat ik iets met buizen heb gedaan. Ik ben dus op herhalings training...:D

Dus nieuw plattegrondje 50W met 2x KT88 per kanaal. De gestreepte lijntjes zijn printplaten. Ik denk niet dat het voor mij verstandig is om de boel ouwerwets te bedraden zoals in de tijd dat we er nog geen printplaten voor hadden.
Nu nog ff uitvogelen waar ik de ingangsconnectors veilig kwijt kan enzo.
Bijlagen
Buizenamp layout 4.jpg
audiomanics
Contacteer:

sietse schreef:
Ik denk niet dat het voor mij verstandig is om de boel ouwerwets te bedraden zoals in de tijd dat we er nog geen printplaten voor hadden.
En waarom dan wel niet? Je hebt een bril en na een halve liter jenever zijn de handen ook weer stabiel :wink: En zo ontzettend veel onderdelen zitten er niet in. Bovendien moet je anders ook nog een knappe print maken.... En een vergissing in een print is echt permanent..
Als je een retro ontwerp van de kast maakt (de standaard houten lijst met een plaat erop waar alle onderdelen bovenuit steken... dus een beetje zoals bijna iedereen het doet...) kun je overwegen om de ingangen voor-tussen de twee kleine buisjes voor op de bovenplaat te zetten... dat doet ook iedereen namelijk...
Wil je alles mooi aan de achterzijde hebben, dan kun je overwegen om een paar tunnels in de kast te maken als extra afscherming. Hiervoor kun je een stuk koper of ijzeren pijp nemen. Houd de ingangen liefst zo ver mogelijk van de net-entree natuurlijk...

Kees
sietse

Bericht door sietse »

audiomanics schreef:
sietse schreef:
Ik denk niet dat het voor mij verstandig is om de boel ouwerwets te bedraden zoals in de tijd dat we er nog geen printplaten voor hadden.
En waarom dan wel niet? Je hebt een bril en na een halve liter jenever zijn de handen ook weer stabiel :wink:

Kees
ja, mijn handen zijn inderdaad weer stabiel. Meestal tenminste. En m'n zelfvertrouwen is groeiende, anders zou ik er denk ik niet eens over peinzen om weer een versterker te bouwen. Maar het zou eigenlijk de kroon op m'n werk zijn, als ik het voorelkaar zou weten te krijgen, gezien het succes met de Rambo's.
Maar zover is het nog niet. Eerst nog de Duplo kastjes en ff wat veranderen aan de Quadro's en dat even aan de liefhebber zien kwijt te raken.
Overigens denk ik dat al weet waar de ingangen en uitgangen gaan zitten. Plaatje komt wel weer.

Enne, ik ga ff een topic openen over PP en PPP, Voor en nadelen enzo.
sietse

Bericht door sietse »

SSassen schreef:
Sietse,

Ik bedoelde de bevallige dame met KT88 op d'r T-shirt :lol:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
As die in Dokkum kom, nou, dan eeeuuhh..... :twisted:
Plaats reactie