buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Bericht door sevenup »

Hallo,

Nu dat mijn single ended EL84 versterkertje klaar is, ga ik beginnen aan een buizen voorversterker met dezelfde looks als de versterker. :D

Er komt ook een buizen phono stage in zodat ik ook mijn draaitafel aan kan sluiten.

Ben al bezig geweest met het schema en heb de buizen al besteld. De rest is makkelijk overal te verkrijgen.

De meeste componenten voor deze voeding heb ik al liggen. Gebruik een mooi trafo van 220-2x6V en een kleinere 220V-1x6V.

Schema tot nu toe...
Bijlagen
eigen_schema.jpg
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo,

Net even wezen shoppen. Heb eerst alle onderdelen gekocht voor het voedingsgedeelte.

Gelukje met de trafo's. Onze lokale electronica onderdelen zaak had nog onder het stof een paar mooie trafo's liggen voor een matsprijsje :D .

De ene is een 48VA 220V-2x6V trafo. De ander is een 15VA 220V-1x6V trafo. Samen maar 20 euro. de 68u/400V Elco's kon ik van ongebruikte voedingen slopen. Verder nog een handjevol onderdelen.

Alles wordt net zoals bij mijn buizenversterker http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5313 opgebouwd op een 20x30cm vol-koperen printplaat.

Dit weekend maar eens beginnen.

Zie hieronder ook de laatste versie van het schema.
Bijlagen
pre1.JPG
eigen_schema.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Ik vind die line pré wel leuk. Mooi simpel. Beetje universeel toepasbaar?
sevenup

Bericht door sevenup »

sietse schreef:
Ik vind die line pré wel leuk. Mooi simpel. Beetje universeel toepasbaar?
Ja, is volgens mij goed te gebuiken in verschillende schakelingen. Draait op 250-300V.

Orgineel schema heb ik van http://www.triodedick.com/6072_voorversterker.html

Leuk en simpel circuit :D met een betaalbare buis ( 10 Euro per kanaal )
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk schemaatje !

Ik heb zelf ook heel lang met die 6072 versterker gespeeld. Staat je budget het niet toe om de trafoset te kopen die AE-Europe levert? Dat levert je gelijk een paar leuke smoorspoelen op.

Waar komt het schema van de phonotrap vandaan? Volgens de kenners klinken phonotrappen met een seriefilter mooier dan dit soort filters in de tegenkoppeling.
Op mijn, helaas niet bijgewerkte, site vind je een alternatief met een seriefilter, ook met slechts 1 ECC83 per kanaal.
http://home.casema.nl/daems

Ik had die twee ook samen in één voorversterkertje zitten.
Hieronder zal ik proberen een fotootje te plaatsen van dat ding.
Bijlagen
Gelukt!
Gelukt!
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Leuk schemaatje !

Ik heb zelf ook heel lang met die 6072 versterker gespeeld. Staat je budget het niet toe om de trafoset te kopen die AE-Europe levert? Dat levert je gelijk een paar leuke smoorspoelen op.

Waar komt het schema van de phonotrap vandaan? Volgens de kenners klinken phonotrappen met een seriefilter mooier dan dit soort filters in de tegenkoppeling.
Op mijn, helaas niet bijgewerkte, site vind je een alternatief met een seriefilter, ook met slechts 1 ECC83 per kanaal.
http://home.casema.nl/daems

Ik had die twee ook samen in één voorversterkertje zitten.
Hieronder zal ik proberen een fotootje te plaatsen van dat ding.
Hoi,

Bedankt voor de informatie. Even op je site gekeken en leuk schemaatje voor de phono trap. idd zonder tegenkoppeling en nog minder componenten ook :D Heb nog maar weinig ervaring met buizenversterkers, dus alle info is welkom.

Voeding moet ik nog even kijken. De tweede trafo, waarmee ik hoogspanning maak, heeft meerdere wikkelingen. Onder andere een 6V en een 8V wikkeling. Als ik de 6V wikkeling gebruik, komt er ongeveer 200V uit. Bij de 8V wikkeling 260V. Misschien ga ik die wel gebruiken en na gelijkrichting stabiliseren.

Bij mijn kleine EL84 SE versterker is de voeding goed genoeg zonder smoorspoelen. Geen brom of ruis te horen.
sevenup

Bericht door sevenup »

Net een "Ferm" dremeltje gekocht en ook een soort gatenschaaf voor op de boormachine. Perfect voor het maken van de gaten voor de buisvoeten.

Met deze tools gaat alles ineens supersnel. Maar ja, plaatjes zeggen meer dan woorden...
Bijlagen
DSCF1482.JPG
DSCF1481.JPG
DSCF1480.JPG
DSCF1479.JPG
DSCF1478.JPG
DSCF1477.JPG
DSCF1476.JPG
DSCF1475.JPG
DSCF1473.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Meer foto's...
Bijlagen
DSCF1486.JPG
DSCF1484.JPG
DSCF1483.JPG
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

sevenup schreef: za 29 dec 2007, 15:39
Afbeelding
Da's een handig hulpstuk! :o Hoe heet zoiets?
sevenup

Bericht door sevenup »

Miniwatt schreef:
Afbeelding

Da's een handig hulpstuk! :o Hoe heet zoiets?
Op de verpakking staat auto antenne frees. Werk beter dan een conische metaalboor, die hapt veel sneller in je materiaal. Deze freest/schuurt langzaam het materiaal weg. Perfect voor printplaat en dunne metaalplaten. Aluminium weet ik niet, denk dat de groeven op de frees snel volzitten met alu.

Zie pagina 6 in http://www.kwb-burmeister.de/_pdf/ewz/EWZ-SAN%2082.pdf

Staan nog veel meer leuke boren/frezen in :D
Pjotr

Re: buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Bericht door Pjotr »

sevenup schreef:
Hallo,

Nu dat mijn single ended EL84 versterkertje klaar is, ga ik beginnen aan een buizen voorversterker met dezelfde looks als de versterker. :D

Er komt ook een buizen phono stage in zodat ik ook mijn draaitafel aan kan sluiten.

Ben al bezig geweest met het schema en heb de buizen al besteld. De rest is makkelijk overal te verkrijgen.

De meeste componenten voor deze voeding heb ik al liggen. Gebruik een mooi trafo van 220-2x6V en een kleinere 220V-1x6V.

Schema tot nu toe...
Als je dat schema gaat bouwen zet dan wel een 1 meg weerstand over de loper van de de volumepot naar massa. Scheelt een hoop gekraak.
sevenup

Re: buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
sevenup schreef:
Hallo,

Schema tot nu toe...
Als je dat schema gaat bouwen zet dan wel een 1 meg weerstand over de loper van de de volumepot naar massa. Scheelt een hoop gekraak.
Yep, stond niet in het schema, maar gebruik ik eigenlijk altijd wel. Bedankt voor je reaktie :D
sevenup

Bericht door sevenup »

Stand tot nu toe... Morgen weer verder :D
Bijlagen
DSCF1488.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo,

Ik hoop dat ik als buizen-noob even een bijbehorende vraag mag stellen :D .

Begrijp ik het goed dat je bij een voorversterker alleen maar voedingstrafo´s nodig hebt en geen koppel- of uitgangstrafo´s ? Ik hoop dat ik nu geen heel erg domme vraag stel :oops: .

Reden van mijn vraag: Ik overweeg om een hybride versterker te gaan bouwen met een buizen preamp (eventueel met phono stage), dus eigenlijk hetzelfde wat jij ook doet, met daarachter een Klasse D versterker (ala Tripath). Ik deins wel behoorlijk terug van de kosten die bij een normale buizenversterker om de hoek komen kijken voor de UGT´s.

Is jouw schema daar geschikt voor?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
Hallo,

Ik hoop dat ik als buizen-noob even een bijbehorende vraag mag stellen :D .

Begrijp ik het goed dat je bij een voorversterker alleen maar voedingstrafo´s nodig hebt en geen koppel- of uitgangstrafo´s ? Ik hoop dat ik nu geen heel erg domme vraag stel :oops: .

Reden van mijn vraag: Ik overweeg om een hybride versterker te gaan bouwen met een buizen preamp (eventueel met phono stage), dus eigenlijk hetzelfde wat jij ook doet, met daarachter een Klasse D versterker (ala Tripath). Ik deins wel behoorlijk terug van de kosten die bij een normale buizenversterker om de hoek komen kijken voor de UGT´s.

Is jouw schema daar geschikt voor?

Groeten,
Mischa
Hallo Mischa,

Een buizen voorversterker heeft alleen maar een voedingstrafo nodig. Een smoorspoel in de voeding is wel aan te bevelen.
Kijk eens bij www.triodedick.com naar zijn 6072 voorversterker ontwerp. De nieuwere ontwerpen maken gebruik van twee voedingstrafo's, 1 voor elk kanaal.
Uitgangstrafo's kom je alleen tegen in eindversterkers.
Sommige preamps hebben wel trafo's om twee trappen met elkaar te koppelen (interstage trafo's)

Ben benieuw naar jouw concept, 't wordt geloof ik best veel toegepast, een buizen-pre met een mosfet eindversterker o.i.d.
sevenup

Bericht door sevenup »

schema aangepast...
Bijlagen
eigen_schema.jpg
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 30 dec 2007, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat klopt, maar dan kijk ik liever naar zo´n klasse D ontwerp van nu. Lekker steriel, zodat de volle buizenklank ongehinderd de speakers kan bereiken. Ook vanwege de beschikbare onderdelen kies ik liever voor een wat jonger ontwerp.

Ik heb inderdaad de 6072 en de Classic One gezien. Het mag volgens mij toch geen probleem zijn om de Classic One met een enkele voeding (dus niet dubbel mono) op te bouwen of wel? Ik heb alleen geen enkel idee hoe zo´n voeding kwa stromen gedimensioneerd moet worden omdat ik op dit moment nog geen kaas gegeten heb van buizenversterkers. Dat een eindversterker meer stroom nodig heeft snap ik wel, maar ik heb geen idee van het stroomverbruik van een voorversterker op de verschillende spanningen. Dat ie een gloeispanning extra nodig heeft weet ik, maar welke stroom? Welke specs zijn dat bijvoorbeeld van de buizen?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

@Mischa,

Het lijkt mij ook geen enkel probleem om de Classic one met één voedingstrafo te bouwen. Ik heb zelf een voorversterker met de 76 triode in Mu-stage, ook met één voedingstrafo. Wel heb ik voor elk kanaal een eigen smoorspoel ingezet.
Over de stromen in een voorversterker zoals de 6072 hoef je je nauwelijks zorgen te maken. Dat houdt bij 2mA per triode wel op.
In een Mu-stage gaan iets hogere stromen om, de penthodes lusten iets van 7 tot 10mA. De meeste voedingstrafo's zullen daar niet van wakker liggen.
Je ziet in het ontwerp in deze post ook dat er een dikke weerstand gebruikt wordt om de spanning naar 300V te krijgen. (Of is het nu 290? Even nakijken in het schema :) )
Met die weerstand kun je de spanning best wel op het gewenste niveau krijgen.
Wat betreft de gloeistromen, die kun je in datasheets van de buizen makkelijk terugvinden. Wanneer je een oude voedingstrafo uit een buizenradio neemt zal er voor een paar ECC'tjes genoeg stroom zijn.
Een goede site voor datasheets: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
Vul het buistype in, en je krijgt een heleboel info over die buis.

Het schemaatje zoals het hier staat is heel erg lekker. Ik heb zelf ook lang met zo'n pre-amp gedraaid. Puur omdat ik het leuk vind om te bouwen is er uiteindelijk iets anders gekomen.
Wat ik nog wel kan aanbevelen is de kathodeweerstandjes in de phonotrap te ontkoppelen met een elco van 100 - 220uF. Het kan wat zachtjes klinken anders en je mist iets in het laag wat je daarmee weer goed maakt.
sevenup

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Wat ik nog wel kan aanbevelen is de kathodeweerstandjes in de phonotrap te ontkoppelen met een elco van 100 - 220uF. Het kan wat zachtjes klinken anders en je mist iets in het laag wat je daarmee weer goed maakt.
Zat ik ook al naar te kijken. Heb genoeg elco's liggen dus kan lekker experimenteren. Met elco meer volume, maar heb zelf het vaak het gevoel dat het geluid hierdoor wat feller/scheller gaat klinken.
Vincentt

Bericht door Vincentt »

He Michiel,

Wat een grappig schema van die Phono amp... Waar heb je dat schema weg?

Voor zover ik het kan zien worden de hoge tonen in die phono trap behoorlijk gedempt door de serieweerstand van 820K en 3,3N naar aarde... Kloppen deze waardes wel? Of is het de bedoeling dat de hoge tonen gedempt worden?

Vincent.
Vincentt

Bericht door Vincentt »

De ingang van de Phono amp moet je ook nog aanpassen op de impedantie van je pickup element.. :roll:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Vincentt schreef:
De ingang van de Phono amp moet je ook nog aanpassen op de impedantie van je pickup element.. :roll:
Dat is het mooist te doen door per ingang twee of drie tulpplugjes te nemen, Dan kun je met plugjes met weerstandjes en condensatortje de zaak zo op maat prikken... A la Burmester808...

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

Vincentt schreef:
He Michiel,

Voor zover ik het kan zien worden de hoge tonen in die phono trap behoorlijk gedempt door de serieweerstand van 820K en 3,3N naar aarde... Kloppen deze waardes wel? Of is het de bedoeling dat de hoge tonen gedempt worden?

Vincent.
Hey Vincent,

Schema heb ik hier vandaan: http://home.casema.nl/daems/project/voorversterker.html

Zou het niet kloppen dan?

Wat zou ik als ingangsimpedantie moeten doen dan?

In een ander schema zag ik een 33-470pF en een 47 KOhm van + naar - op de ingang.
Vincentt

Bericht door Vincentt »

sevenup schreef:
Vincentt schreef:
He Michiel,

Vincent.
Hey Vincent,

Schema heb ik hier vandaan: http://home.casema.nl/daems/project/voorversterker.html

Zou het niet kloppen dan?

Wat zou ik als ingangsimpedantie moeten doen dan?

In een ander schema zag ik een 33-470pF en een 47 KOhm van + naar - op de ingang.
Als je de datasheet van je element kunt vinden dan staat daar precies in welke impedantie en capaciteit hij heeft, voor een maximale vermogensoverdracht moet de impedantie op de ingang gelijk zijn met die van het element.. Als je dat niet weet dan kun je het beste een potmeter van +-100K over de ingang zetten en dan met de scoop meten met welke waarde je de maximale spanning hebt.

Er komt al zo weinig spanning uit een element, een optimale matching is dus wel gewenst...

btw... Als ik jou was dan zou ik de ingang ook nog even HF ontkoppelen met een paar varkensneusjes (die zitten op die Skardin chassis) Zo voorkom je het radio Luxemburg effect :D

Owja... Die zou ik zowiezo ook even opnemen in je voedingslijnen... (sorrie maar ben een HF freak :D )
sevenup

Bericht door sevenup »

Nog een ander phono schema gevonden, die eigenlijk ongeveer hetzelfde is. Hier ook met ingangsimpedantie.

@audiomanics: Leuk idee om de ingangsweerstand en condensator verwisselbaar te maken. Ga ik waarschijnlijk wel doen :D
Bijlagen
eigen_schema.jpg
Plaats reactie