EL84 SE buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

KT88 schreef:
Gaatniewerkenie met die EL81s.
Die mogen maar een heel lage G2 spanning hebben, ik meen iets van 150V.

Zelfde probleem dus als met de EL36.........
Volgens het MK buizenboek kan er gewoon 250V op....
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

En nu met plaatje (en dan snel naar bed...)
Bijlagen
EL81
EL81
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Inderdaad heb je gelijk, ik was in de war met de EL86.
Die mag maar 200V op g2 zien.

Ik heb hier ook zo'n 6400 staan (solo), volgens mij kun je met die trafo's nog beter een kathodevolgerversterker bouwen met 2 x EL34 ofzo.
Met 2 uitgangen uit een 6415 (typemachine) heb ik zo ooit 60 kHz bandbreedte gehaald met 12 dB tegenkoppeling.

Voorwaar niet slecht voor zo'n ouwe PA-trafo! :wink:
disco

Bericht door disco »

RobertD schreef:
Laurens schreef:
Ze zijn vooral bedoeld om veel vermogen te leveren voor achtergrondmuziek of spraak.
Ik heb de gegevens van deze EL81 buizen eens opgezocht, maar de EL81 kan maximaal 8W dissiperen. In een push-pull schakeling verwacht ik dat je er ook niet meer dan 8W muziek uit krijgt.
De schakeling ziet eruit zoals alle Philips push pull schakelingen. Daar is best wel wat winst te pakken met een andere stuurtrap denk ik. De eindbuisjes in triode schakelen maakt het misschien mogelijk om de tegenkoppeling te reduceren of zelfs te laten vervallen, dat geeft een versterker die veel "muzikaler" klinkt. Subwoofer-achtige bassen moet je niet verwachten.
Ik zou zeker eens experimenteren met deze twee versterkertjes.
In klasse B geven deze bakjes echt 20 watt, als je er nieuwe eindbuizen inzet :)
De EL6401 lijkt sterk op de EL6400 (model update?) maar gebruikt geen feedbackwikkeling meer op de UGT. Ik heb er zojuist een gestript om hem opnieuw op te bouwen. Als spanningsversterker annex fasedraaier heb ik een enkele ECC82 op het oog (de datasheet bevat enkele praktische voorbeelden). Eens zien of we met drie buisjes hifi uit zo'n oud hok kunnen toveren :wink:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Klinkt als een leuk idee, start je er een nieuw topic over?

Op de site van DHTRob ( www. dhtrob.com ) staat een leuke EL84 balans versterker met een ECC82 als fasedraaier / spanningsversterker. Daar kun je vast wel wat mee.

Ik ben echt benieuwd hoe dat zal klinken, die versterkertjes kom je regelmatig tegen op marktplaats.
Zet je er nieuwe EL81's in?
disco

Bericht door disco »

Tja, als er meer mensen zijn die wat willen maken van hun oud roest... dan kunnen we er beter een Topic aan wijden. Is er animo?

Inmiddels trof ik deze data (zie bijlage). Gebruikmakend van de originele voedingstrafo is 200V voedingsspanning eenvoudig gerealiseerd.
Bijlagen
EL81_klasseB.jpg
disco

Bericht door disco »

De linker waarde staat voor de anodestroom (voor het paar) indien geen signaal wordt versterkt. De rechterwaarde geeft de stroombehoefte (voor het paar) bij maximaal uitgangsvermogen. Het grote verschil (bijvoorbeeld ten opzichte van een EL84) verklaart waarom deze buis een 'harde' voeding nodig heeft en 'loom' zal klinken indien thermische dioden in de voeding worden gebruikt.
Ik zal eens zien of ik met wat aktieve elektronica een eenvoudige gestabiliseerde voeding kan maken. Die is hier op zijn plaats.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je de ruststroom wat groter maakt heb je waarschijnlijk een wat prettiger klinkende klasse AB instelling. De UGT's moeten dat wel aankunnen natuurlijk, en de voeding uiteraard ook.
Het verschil in ruststroom vs. signaalstroom wordt dan kleiner en dan is een goede gestabiliseerde voeding waarschijnlijk al genoeg.

Er zijn, ook op de site van DHTROB, heel leuke stabilisatie schakelingen met buizen te vinden, maar dan wordt het misschien wel een heel uitgebreid project. Ik ben een minimalist ( en lui :wink: ) dus waag me daar nooit aan.
Plaats reactie