Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Als het om het opbreken zou gaan, zou je gewoon op 1500Hz kunnen crossen met de millennium in een 2-weg.
Waarom niet bij 2.500 Hz?
Volgens de curve doet ie het nog prima dan, of zie ik wat over het hoofd?.
Pas bij 3.000 Hz gaat ie echt de mist in.
Bijlagen
W18.jpg
W22.jpg
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op vr 28 dec 2007, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lees eens bv de site van Zaph.

Maar je kan het ook al zien als je simuleert en meet.

die piek is dik 10dB als je dat wegfilter bij 2500Hz, is die piek nog dik aanwezig. (gehoormatig).
dus moet je veel steiler gaan filteren.

Daarbij komt nog het verhaal van Zaph erbij, dat hij giga vervormt daar.
hij zegt dan ook:

"Upper end usability is somewhat limited by the breakup induced 3rd order harmonic distortion at 1700hz. Most people claim to hear this if the system is crossed over too high."

Wat precies overeenkomt met wat Menno en ik (en anderen) gehoord hebben
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Aha ok, dan kun je wellicht proberen hem bij 2.000 Hz te laten afvallen.
Dan doet die T25CF002 het ook nog prima denk ik.
Bijlagen
T25CF002.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zoals Zaph, Jeroen EN anderen aanraden, is om dus op 1500Hz 4e orde (flink steil) te filteren om daar dus geen last meer van te hebben.

Die tweeter trekt dat nog wel, met z'n xmax van 0,5 mm.

Echter vind ik persoonlijk dit nogal een brute manier om dit probleem op te lossen.

Een goede midwoofer, die hier geen last van heeft (is te crossen op 2KHz), kan dit veel beter.
Samen met een goede woofer voor het laag, haal je denk ik een hoop meer uit het systeem.

Zoals dynamiek etc etc etc (nouja lees de afgelopen posts, zal ik maar zeggen :) )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het opbreken geeft verhoogde 3de harmonische vervorming op 1/3 van de opbreekfrequentie.

Maar, ik heb nog eens zitten kijken naar de vervormingsdata van de W18 in vergelijk met veel andere midwoofers van deze grootte. Ik denk dat ik een verklaring heb gevonden voor de hardheid in de klank. De testen van Mark K. wijzen uit dat bij hogere niveau's er zeer veel hogere harmonische vervormingscomponenten ontstaan. Je kunt dus gewoon niet hard met deze driver als je hem ook voor het laag gebruikt. Als midrange vanaf 150Hz is hij zeer goed. Ik denk dat Linkwitz met zijn keuze voor de W22 vanaf 120Hz hier een zeer goede heeft gemaakt.

Ook gegeven veel mensen die na een tijdje toch beginnen klagen over deze driver, vraag ik me af of je deze verder moet overwegen voor je high end project.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Als je dergelijke hoge eisen stelt over het laag+mid, dan kun je inderdaad overstappen naar minimaal een W22 o.i.d.
Verder wil ik de combinatie van 2xW18+1xT25CF002 absoluut niet de hemel in prijzen en vind het dan ook erg vreemd dat een Seas zo'n combinatie in de markt zet 8) .
Vind het voor mijn doen meer dan voldoende.
Maar laten we wel wezen ik ben hier maar de tekenaar :oops: en krijg de opdrachten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het punt is natuurlijk welke eisen je stelt, maar de topic starter wil zijn huidige Visaton overtreffen en dan moet je van goeden huize komen. Persoonlijk zou ik ook niet voor de W15CY001 kiezen (sorry :oops: ), die is ook pas compromisloos indien gefilterd op 1400-1500Hz. De SS 15W en de AL130 klinken gewoon zuiverder en zijn gemakkelijker te filteren. Dit zijn wat mij betreft pas echt high end drivers en wat de SEAS 15cm units betreft hoort daar eigenlijk alleen de W15LY001 ook bij.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 dec 2007, 0:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Met andere woorden.

Een w22 met een w15 (of w12) is dezelfde goede optie :).


Nu nog verder brainstormen over de kast.

Naar mijn idee veel en veel te veel bracing. Onnodig veel volume gaat daar mee verloren.

Maak 1 of maybe 2 goede kruisen. Het hout is dik zat, dus zoveel zal het niet nodig hebben.

Overigens is 27cm ook vrij dik. Uit de datasheet kunnen we vinden dat we toch wel minimaal 18,7 cm nodig hebben om de woofer nog wat te laten ademen.

Tel hierbij de wanddikte bij op en je komt tussen de 25 en 24 cm breed.
Winnen we dus al wat dikte mee.

Overigens denk ik ook dat loodbitumen ook niet perse nodig is.
Het geeft de kast wat meer massa, en normaal dempt het wat in het midden.
Echter hebben we meer dan genoeg bracing en wanddikte EN gaat de woofer waarschijnlijk niet hoger spelen dan zo'n 300Hz oid.

Daar winnen we ook weer maybe 1 cm mee.

Allemaal in her voordeel van de midwoofer. (zoals Jeroen aangaf).

Als de kast nu ietsjes smaller wordt naar boven vanaf bv de voet, dan winnen we ook weer een paar cm.
(als de voet wat groter wordt gemaakt, kan tevens nog de hoek wat groter gemaakt worden en kan er nog meer gewonnen worden)

@ Jeroen

Dat over die Al130 heb ik uiteraard ook al tegen Menno gezegd :P
(en ook over de andere woofers)
Een optie is nog de W12, die breekt nog wat hoger op dan de W15.
Laatst gewijzigd door b_force op za 29 dec 2007, 0:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
..................................... en wat de SEAS 15cm units betreft hoort daar eigenlijk alleen de W15LY001 ook bij.
:D :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Bij Remo in Den Haag stond enige tijd geleden een d áppolito met 12 of 15 cm excel units, ik was er niet weg van......

De mid uit de monitor van CarloPJB daarentegen :evil: :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een droomcombinatie van SEAS, voor de echte high end, zou voor mij zijn: W26FX002, W15LY001 en T29CF002 (of T29CF001 voor dezelfde performance maar lagere prijs en wat minder high end looks).
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nou Menno, :D :D :D zeg jij nou ook eens wat.
Tis jouw kassie :D

Niet erbij neer gaan zitten ..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 29 dec 2007, 0:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat we daar goed een compromis in kunnen sluiten.
uiteraard weet ik niet helemaal wat Menno vind, maar ipv de W26 de W22 nemen (gaat dacht iets minder laag dan de W22EX001) en voor de tweeter de Millenium nemen.

Echter moeten we die laatste dan eventjes voorzien van een andere faceplate oid P
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Een droomcombinatie van SEAS, voor de echte high end, zou voor mij zijn: W26FX002, W15LY001 en T29CF002 (of T29CF001 voor dezelfde performance maar lagere prijs en wat minder high end looks).
Die zou ik ook nog eens graag willen maken.Lijkt mij ook redelijk ultieme combi.

Jammer alleen dat dipool laag ook zo mooi klinkt :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, de W22NY001 is natuurlijk ook heel mooi en past qua uiterlijk perfect bij de W15LY001, maar gaat inderdaad net wat minder laag. Met de C29CF001 zit je op een hogere performance dan de millennium tegen ongeveer dezelfde prijs. Heb je ook geen last van de koperen kleur van de millennium die niet past bij de nieuwe Nextel drivers van SEAS.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 29 dec 2007, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Als we zo doorgaan staan er dadelijk `n setje Millenniums te koop :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou, het enige vervelende is dat Menno die Millenium al gekocht heeft

:roll:

@ Carlo,

en ik denk voor hetzelfde prijsje, want ze zijn nog niet in het bezit van Menno :P

Jeroen bedoelt uiteraard de T29CF001.
Laatst gewijzigd door b_force op za 29 dec 2007, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Nou, het enige vervelende is dat Menno die Millenium al gekocht heeft

:roll:
Menno....doorverkopen die handel :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind zelf de millenniums nog steeds erg goed klinken, dus als je met dat koper kan leven zeker niet wegdoen! Mijn monitor met millennium tweeter en Peerless HDS134 midwoofer en wooferkast erbij voor wat ondersteuning in het laag durf ik gerust naast de SF Amati te zetten. Zit qua klankkarakter aardig in die richting, waarbij ik het hoog van de millennium hoger inschat en bij de SF het mid net een tikkie beter maar niet veel.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Menno.............. :?:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Menno.............. :?:
Ik weet niet, maar dat worden slapeloze nachten. :?
Ga zo me nest in, morgen weer een hoop te doen 8) .
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hondasnl schreef:
CarloPJB schreef:
Menno.............. :?:
Ik weet niet, maar dat worden slapeloze nachten. :?
Misschien wel brommers aan het kijken......... :wink:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

zucht...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
zucht...
Jeetje Menno, laat je niet gek maken, ik weet precies hoe je je voelt :shock:
Gewoon op je eigen gevoel afgaan, laat die kerels maar lullen :D
Bizar, ik heb van schrik maar een rumcola genomen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat krijg je al je direct een high-end speaker wilt hebben :lol: :lol: 8)

Als we trouwens voor de Nextel gaan, kunnen we net zo goed kijken of er een woofer van Scanspeak bij past :D

(als we toch het hele project aan het omgooien zijn :D )

Of 2 maal een w22 nemen voor in het laag. Hebben we gelijk heel wat meer rendement te pakken.

De W15 heeft nmlk ook heel wat meer rendement dan zijn koperen broertje.



(kunnen we een high-end tegenhanger maken van de Concave :twisted: )
Laatst gewijzigd door b_force op za 29 dec 2007, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”