Domein onbereikbaar gemaakt.

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Zijn meer fora die hier last van hebben.

CircuitsOnline, Audiofreaks en Hififorum liggen er ook regelmatig uit met meldingen als "too many connections" of "unable to select database" oid.

Voor mij is dat allemaal koeterwaals, en doorgaans werkt het boeltje na een uurtje wel weer.

Kom je ook nog eens achter dat scherm vandaan....... :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoals gezegd, er wordt aan gewerkt door de mannen van Audiforum... en trust me, ik denk dat we bij een commerciele hosting niet beter af zullen zijn dan bij Audiforum.nl
maar ik zal het updaten van de forum software eens met ze bespreken
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Uit onwetendheid wordt vaak naar de provider gewezen, maar dat lijkt hier niet op zijn plaats te zijn: PHP geeft immers keurig aan dat er teveel verbindingen open staan naar de MySQL-server, dus de webserver is gewoon online en functioneert prima. PHP genereert geen andere foutmeldingen, dus vooralsnog wijst niets in de richting van incompatibiliteit tussen phpBB en PHP. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat nieuwere forumsoftware dit oplost, dus een upgrade geeft alleen maar risico op meer fouten. Zolang niet de meest voor de hand liggende oorzaken zijn uitgesloten, is een upgrade daarom sterk af te raden.

Overbelasting van een MySQL-server wordt veelal veroorzaakt door o.a.:
  • een loop in een PHP-script. Dit leidt onmiddelijk tot problemen, dus als niemand tijdens de foutmeldingen zat te programmeren en testen, lijkt dit uitgesloten.
  • sessions die op een of andere manier niet worden afgesloten, en zodoende verbindingen tussen PHP en de database in stand houden
  • een inefficient script wat op drukke momenten de MySQL-database teveel belast
  • tegelijkertijd en onophoudelijk aanspreken van de zoekfuncties van meerdere websites op deze server en/of vanaf meerdere locaties (webbots e.d.).
  • intensief zoeken naar openingen door spamsoftware
  • een attack op een van de websites die op een server draaien
  • een combinatie van factoren
  • corrupte database of tabellen
  • enz.
Dit zijn slechts enkele van de meest voor de hand liggende oorzaken, dus het mag duidelijk zijn dat de mensen achter het forum wat tijd nodig kunnen hebben en dat niet te snel naar de provider mag worden gewezen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Overbelasting van een MySQL-server wordt veelal veroorzaakt door o.a.:
  • ......
  • tegelijkertijd en onophoudelijk aanspreken van de zoekfuncties van meerdere websites op deze server en/of vanaf meerdere locaties (webbots e.d.)
  • .....
bv de googlebot, op dit moment 50 verbindingen naar t ip van google
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
Marp schreef:
Overbelasting van een MySQL-server wordt veelal veroorzaakt door o.a.:
  • ......
  • tegelijkertijd en onophoudelijk aanspreken van de zoekfuncties van meerdere websites op deze server en/of vanaf meerdere locaties (webbots e.d.)
  • .....
bv de googlebot, op dit moment 50 verbindingen naar t ip van google
Dat bedoel ik maar.

's Nachts zijn er haast altijd 7 guest aanwezig, wat ook al in die richting wijst. Als die meerdere zoekopdrachten tegelijkertijd uitvoeren, staan er heel wat verbindingen met het forum open. Worden dan ook nog de zoekfuncties van het forum aangesproken, dan staat er al snel (en langdurig, want zoeken duurt langer) een veelvoud van die verbindingen open tussen PHP en MySQL. En dan heb je ook nog lelieveld.info en het audiforum...

:idea: Tipje:
Google doorzoekt dit forum op minimaal 4 adressen, te weten:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/
http://forum.zelfbouwaudio.nl/
http://www.audiforum.nl/~lelievel/forum/

De belasting vermindert als slechts op 1 adres content wordt aangeboden. Door aan de andere adressen een redirect te koppelen, blijft de bereikbaarheid gewoon hetzelfde.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock: Mario, je hebt je roeping gemist! :D

Ik moet ff advocaat van de duivel spelen, maar als er 7 man aanwezig zijn en de server is dan al te druk bezig vind ik eigenlijk dat maar een schamele vertoning. Ik zou zeggen dat als er 200 man actief aan het zoeken zijn, en als er dan een soort van verstopping zou optreden zou ik me daar iets bij kunnen voorstellen....

Stel je voor dat het HTForum met hun plus 20.000 leden er mee zou ophouden als er meer dan 10 leden actief zijn......dat zou niet best zijn.

Nogmaals, ik speel advocaat van de duivel en heb er de ballen verstand van, maar volgens mij is het niet goed dat er niet meer dan 10 man op een forum tegelijk kunnen zijn. En ligt het vrijwel allemaal aan investeringen in de server door de beheerder. Als die maar de bandbreedte op een klein kiertje zet...........Maar goed, kan zijn dat we een heel goedkoop abbo hebben met de nodige beperkingen? Alle waar naar zijn kost.

Wowly
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan, als ik op het moment dat er "10 gasten" staan vermeld op de forum index pagina kijk in het admin paneel, dan betekent dat 10 verschillende IP's, en m.n. de googlebot (dat is dus 1 van de 10) heeft er een beetje een handje van om meteen 50+ keer actief te zijn......

maar zelfs dat is niet echt relevant want wij draaien niet alleen op de server hè, bv audiforum.nl ook, en dat is echt een groot en erg actief forum:
audiforum.nl schreef:
Er zijn in het totaal 632963 berichten geplaatst in 36397 topics
Grootst aantal gebruikers online was 278 op Di 17 Jul 2007 17:14
Audiforum heeft 16788527 bezoekers gehad sinds November 2003
en uit ervaring weet ik dat die beter bereikbaar zijn dan HTForum, en dat daar alles wat ze hebben, dus ook filmpjes en alle foto's, op de server draaien (een dedicated eigen server, niet een virtuele) en niet zoals HTForum waar alle plaatjes extern moeten staan omdat anders de server volloopt. Bandbreedte is ook absoluut geen issue, en staat ook zeker niet op een kier (zoals je kan merken hoe snel de foto's geladen worden als ze op onze eigen server staan). is zeker geen "goedkoop abo", voor de feitelijk ongelimiteerde traffic, bandbreedte en opslagruimte die we krijgen van Audiforum (en dan ook nog eens gratis consultancy op het gebied van phpBB) zouden we elders flink meer moeten betalen, wat wij nu betalen is echt een matsprijsje van Sander omdat wij kwa belasting een kruimel zijn en hij de server toch heeft staan voor Audiforum.nl
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou, als het aan de server niet ligt (en dat hoeft niet, dat is te zien bij audiforum :shock: wat een hoeveelhede....) waaraan ligt het dan? Toch niet de googlebot die met 50 bots aan het scannen is?? Heeft sander misschien toch enkele restrictie's aanstaan die ie per ongeluk vergeten is open te zetten?

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Audiforum heeft er zelf ook last van... men is zoekende (maar ook daar vrijwilligers met meer ideeen dan tijd). ik hou je op de hoogte
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hee, ik vind het al fantastisch dat dit allemaal mogelijk is!!!! En vrijwilligers moeten hun werk kunnen doen in alle rust!! We gaan zien wat er allemaal nog gebeurd

Jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wowly schreef:
:shock: Mario, je hebt je roeping gemist! :D

Ik moet ff advocaat van de duivel spelen, maar als er 7 man aanwezig zijn en de server is dan al te druk bezig vind ik eigenlijk dat maar een schamele vertoning. Ik zou zeggen dat als er 200 man actief aan het zoeken zijn, en als er dan een soort van verstopping zou optreden zou ik me daar iets bij kunnen voorstellen....

Stel je voor dat het HTForum met hun plus 20.000 leden er mee zou ophouden als er meer dan 10 leden actief zijn......dat zou niet best zijn.
Met zo'n beredenering had ik even geen rekening gehouden, maar die 200 man hoeven geen probleem te zijn, en als ze tussendoor dan nog wat lezen, zijn misschien zelfs 2000 bezoekers nog geen probleem.

Zodra je browser de HTML-code voor een pagina heeft opgehaald, gaat deze de pagina opbouwen. Dat kan zo snel gaan dat je er niets van merkt, maar tegen de tijd dat de tekst op je scherm zichtbaar is, heeft een webbot misschien al 5 pagina's opgehaald. En tegen de tijd dat je de muis hebt verplaatst om onmiddelijk op de 1e de beste link te klikken, heeft de webbot er misschien alweer 5 opgehaald. Dus zelfs als je een geautomatiseerd script/programma probeert te evenaren door zo snel mogelijk de ene na de andere pagina te openen, ben je niet meer als een fietser naast een motor. Het kan dus best zijn dat 50 webbots een server zwaarder belasten dan 2000 bezoekers waarvan 20% exact op hetzelfde moment (en dus niet 50 msec. vroeger of later) een pagina probeert te openen.

En nu niet gelijk in cijfers gaan denken he. Het gaat hier enkel even om het principe, want wanneer over 50 verbindingen door webbots op een website wordt gesproken, mag dat niet vertaald worden naar 50 bezoekers op een server. ;)

--

Dan zal ik ook nog even toevoegen dat ik niet beweer of vermoed dat enkel die webbots de server van zelfbouwaudio (en het audiforum) platleggen. Het hoe of wat laat ik overigens graag over aan degenen die de server kennen/beheren en dus veel beter in staat zijn om fouten op te sporen. Met het opsommen van een handjevol mogelijke factoren (inclusief de mogelijkheid van een combinatie) hoopte ik voornamelijk wat inzichtelijker te maken waarom niet altijd als eerste aan upgrades en slechte servers of providers moet worden gedacht.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Knap schandalig dan, die bots! Als dat waar is wat je zegt dan is 90% van het internetverkeer agv die bots. Eerlijk gezegd sta ik er niet van te kijken...

Zou je die bots niet kunnen limiteren?

jan
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Nou ja, ik ben toch wel blij met de bots van Google. Zo heb ik dit forum ook gevonden...
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

Hallo,

De server heeft het inderdaad al een tijdje moeilijk op piekmomenten met het serveren van de websites, er zijn een paar verdachten uit de rij gehaald, oa een topic op audiforum wat 10223 reply's had, en 222.000 keer bekeken was... Het opbouwen van die pagina vond mysql niet zo leuk :)

We zijn druk doende om er een extra server bij aan te schaffen, om zodoende een front- backend typologie te gaan realiseren. Frontend websever, backend databaseserver. Dit versnelt alles gru-we-lijk, gelet dat er op piektijden een kleine 300 man actief op de Fora(4 stuks, met in totaal 20.000+ leden), en een 1000(0)+ man op een content site zullen zijn.

Zoals zba nu gehost is vind je het niet snel, ik stel geen beperkingen aan bandbreedte, opslagcapaciteit enzovoort, doe dit niet commercieel, dus gewoon met z'n allen netjes delen.
Ps. Henkjan, ik heb de 'contributie' voor dit jaar ontvangen, merci beaucoup (extra server weer een stapje dichterbij:)).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sander, bedankt voor de uitleg! zal ook nog wel via andere routes een beetje bijdragen aan je nw server
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Een dedicated server met slechts 3 andere fora delen is iets waarvan een niet-commercieel forum (met of) zonder reclame-inkomsten gewoonlijk alleen kan dromen, dus dit is top en al helemaal als er ook nog een aparte backendserver komt. Klasse :!:

Stel je toch eens voor dat ZBA overstapte op een gebruikelijker (shared) hostingaccount elders, waarbij vaak honderden (soms meer dan 500) websites dezelfde server delen.... :?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou tis vandaag weer niet vooruit te branden.

Anderen ook ?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Nergens last van. Draait als een zonnetje.
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

Goed nieuws,


Extra server is zojuist aangeschaft, een Dual Xeon 2.4Ghz bak met 15K scsi schijfjes en 2 GB ram erin. Dat wordt dus de database roermachine.... Dat gaat sneeeeeeel worden 8)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Sander schreef:
Goed nieuws,

Extra server is zojuist aangeschaft, een Dual Xeon 2.4Ghz bak met 15K scsi schijfjes en 2 GB ram erin. Dat wordt dus de database roermachine.... Dat gaat sneeeeeeel worden 8)
[wensdroom] dat heb ik thuis ook, en dat loopt wel aardig... [/wensdroom]

da's een hele mooie server. er zouden alleen ssd's in moeten zitten, loopt het nog 3 keer zo snel. maar daar is het prijskaartje dan ook naar... :)
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

ssd?

Serial scsi Device?

Serial Attached scsi?
gerhard
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 18:23
Locatie: ermelo

forum

Bericht door gerhard »

ik hebt ook nog een audio forum
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Sander schreef:
ssd?

Serial scsi Device?

Serial Attached scsi?
solid state drive. geen draaiende schijven meer, maar alles op memory cards a la digitale cameras. maar dan in het groot.

bijvoorbeeld deze van sandisk, http://www.sandisk.com/OEM/ProductCatal ... rives.aspx .

edit... blijkbaar wordt de ".aspx" extentie niet herkend... alles dus effies kopieeren en in de adresbalk plakken.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Storing rond 23:00 uur, "a glitch in the matrix" :?:

Afbeelding
Bijlagen
unavailable.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb storing rond 'de hele dag al'.
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”