Wowly schreef:
Mario, je hebt je roeping gemist!
Ik moet ff advocaat van de duivel spelen, maar als er 7 man aanwezig zijn en de server is dan al te druk bezig vind ik eigenlijk dat maar een schamele vertoning. Ik zou zeggen dat als er 200 man actief aan het zoeken zijn, en als er dan een soort van verstopping zou optreden zou ik me daar iets bij kunnen voorstellen....
Stel je voor dat het HTForum met hun plus 20.000 leden er mee zou ophouden als er meer dan 10 leden actief zijn......dat zou niet best zijn.
Met zo'n beredenering had ik even geen rekening gehouden, maar die 200 man hoeven geen probleem te zijn, en als ze tussendoor dan nog wat lezen, zijn misschien zelfs 2000 bezoekers nog geen probleem.
Zodra je browser de HTML-code voor een pagina heeft opgehaald, gaat deze de pagina opbouwen. Dat kan zo snel gaan dat je er niets van merkt, maar tegen de tijd dat de tekst op je scherm zichtbaar is, heeft een webbot misschien al 5 pagina's opgehaald. En tegen de tijd dat je de muis hebt verplaatst om onmiddelijk op de 1e de beste link te klikken, heeft de webbot er misschien alweer 5 opgehaald. Dus zelfs als je een geautomatiseerd script/programma probeert te evenaren door zo snel mogelijk de ene na de andere pagina te openen, ben je niet meer als een fietser naast een motor. Het kan dus best zijn dat 50 webbots een server zwaarder belasten dan 2000 bezoekers waarvan 20% exact op hetzelfde moment (en dus niet 50 msec. vroeger of later) een pagina probeert te openen.
En nu niet gelijk in cijfers gaan denken he. Het gaat hier enkel even om het principe, want wanneer over 50 verbindingen door webbots op een website wordt gesproken, mag dat niet vertaald worden naar 50 bezoekers op een server.
--
Dan zal ik ook nog even toevoegen dat ik niet beweer of vermoed dat enkel die webbots de server van zelfbouwaudio (en het audiforum) platleggen. Het hoe of wat laat ik overigens graag over aan degenen die de server kennen/beheren en dus veel beter in staat zijn om fouten op te sporen. Met het opsommen van een handjevol mogelijke factoren (
inclusief de mogelijkheid van een combinatie) hoopte ik voornamelijk wat inzichtelijker te maken waarom niet altijd als eerste aan upgrades en slechte servers of providers moet worden gedacht.