Elektuur Audio Special #2

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

hopsa
In memoriam †

Bericht door hopsa »

dank je
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij deze even de laatste versie van het scheidingsfilter, ontstaan na nog meer luisteren in verschillende ruimtes. Let op de extra weerstanden over de woofers, die de impedantie nog meer versterkervriendelijk maken (fasedraaiing impedantie blijft nu binnen +/-45 graden). Verder is het hoog iets meer gedempt, in mijn eigen luisterruimte klinken speakers vriendelijker en rustiger dan in de meeste andere.
Bijlagen
OB3W.jpg
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ook ik heb de Special gekocht, weliswaar nadat ik mijn vriendin had moeten overtuigen dat de prijs wel mee valt :wink: De feedback die ik hier ga geven, is opbouwend bedoeld. Ik hoop dat eea ook zo opgevat zal worden.

Ik heb nu twee artikelen gelezen, De 30W buizenversterker met variabele dempingsfactor (DF) en de minimalistische klasse-B versterker. Verder ben ik nog gekomen. Wat me opvalt, is dat het geschreven is door en voor zelfbouwers met enige technische kennis. Tot pagina 10 tel ik een kleine 10 zet/spelfouten en dat doet wat slordig aan. Het lijkt lullig om daar over te vallen, maar het is nu eenmaal een tijdschrift. Wat mij ook erg knullig overkomt zijn de verkeerde maten bij figuur 1 op blz 51, los van wat er in de tekst staat vermeld. Een plaatje zou van zichzelf duidelijk moeten zijn, basta.

Dan nu inhoudelijk.

De buizenversterker met variabele DF is inderdaad een oude bekende. Als ik mij niet vergis, is dat vroeger in draadomroeptoepassing gebruikt en het was een manier om de impedantie aan te passen van de versterker op de speaker. Daar is volgens mij ook een patent van. Ik wil kort reageren op de paragraaf dat over het berekenen van de tegenkoppeling gaat, blz. 7. Allereerst vind ik het persoonlijk erg storend dat er aan formules gerefereerd worden die in een boek staan wat ik apart moet kopen. Ik begrijp het wel, anders zou het misschien te technisch worden. Voor mij had het wel gekund.

De open-lusversterking zou 151 zijn en de gewenste 15 maal. Een Zuit = 13,3 Ohm zou dan moeten zakken naar 1,3 Ohm in het geval dat P4 in het midden staat. Die triviale check mis ik in het artikel en ik moest zelf aan de slag om eea uit te zoeken. Uit mijn rekenarij blijkt 1,5 Ohm en dat vind ik goed genoeg. P4 naar rechts komt bij mij uit op 2,9 en in het artikel staat 2,7 Ohm, ook goed genoeg. Toen pas kreeg ik er vertrouwen in :wink: Met P4 naar links kom ik op een Zuit = 0,23 Ohm en de geclaimde uitspraak "Met behulp van P4 kan de dempingsfactor dus geregeld worden van DF8 = 8/2,7 = 3 tot oneindig." lijkt mij niet te kloppen. Ik kom uit op een uitspraak als "De DF8 zal liggen tussen 3 en 35."

Wat ik ten slotte mis is een verhaal over de fasemarge van deze tegengekoppelde versterker. Dat zegt veel over de stabiliteit en dat lijkt mij bij gebruik van uitgangstrafo's niet triviaal. Ik zou wel eens willen weten wat de lusversterking precies is, omdat de open-lusversterking niet zo hoog is. Voor mij is het namelijk al een jaar of wat bekend dat niet genoeg lusversterking hebben kan leiden tot vervelende niet-lineaire vervorming. Dit omdat er componenten bij gemaakt worden als de lusversterking niet zo groot is. In dit licht zou ik een claim uit de "Luisterindrukken" ook wat willen nuanceren. Er staat: "Bij oneindige demping is na lang luisteren het geluidsbeeld wat korrelig." De reden zou te maken hebben met de star geworden spreekspoel tgv de demping. Maar het kan ook heel wat anders zijn, imho.

En dan de minimA. Jammer dat er alleen een foto van 8 torren te zien is. Maar dat zal een goede reden hebben. Ik kende de schakeling reeds en het doet mij goed dat er gekozen is voor de eindtorren MJL21193/4 en ook dat de voedingsspanning voldoende hoog is gekozen op de geclaimde 120W/8Ohm te kunnen halen. De bottleneck is de schakeling rond T6/T8/T9 en die bepaalt de uitstuurruimte. Zolang daar geen saturatie optreedt, is er niets aan de hand en dat blijkt ook wel uit de vervormingscijfers. Die zijn genadeloos laag. Wat ook jammer is in dit artikel, is de afwezigheid van de lusversterking. Zaken als fasemarge zijn belangrijke eigenschappen van een tegengekoppelde versterker. Er staat mi ook een fout in het paarse gedeelte op blz 71: de ingangsimpedantie. Er staat dat ie gebalanceerd 2k2 is, maar dat moet natuurlijk aan de IN+ ingang zijn. Aan de IN- ingang zal ie 2k2+47k zijn en derhalve is er een niet-gebalanceerde ingangsimpedantie. Goed om even in de smiezen te houden als je een voorversterker wilt gebruiken die daar niet goed mee overweg kan. Common-mode signalen worden op deze manier moeilijker onderdrukt.

De rest volgt! Mocht dat nodig zijn, overigens.

Groet,
Jacco
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

/me heeft hem ook gehaald :)

Kom er achter dat ik nog een oude Marantaz PM-52 (eind trap mist) heb liggen, ik denk dat ik daar 2 x die MinimA in ga freubelen volgende week. Heb ik weer wat om mijn jeukende handen te stillen :P

edit :typenummer is een 52 meen ik... zal m es uit de garage van mn ouders trekken...
weidok

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Kunnen we het hier ook weer over de ontwerpen in de special gaan hebben?

Groet Roland
Dat lijkt mij een goed idee... heb de special even doorgelezen..

Voor de speakerontwerpen de minimonitor zonder C's van Tony en de openbaffle's van Jeroen spreken mij wel aan....

Zou graag willen weten hoe die ontwerpen "klinken"....
dus de gehoormatige verschillen tov "normale"systemen :)
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

weidok schreef:
Voor de speakerontwerpen de minimonitor zonder C's van Tony en de openbaffle's van Jeroen spreken mij wel aan....

Elke speaker klinkt weer anders, of er nu wel of niet C's in het filter zitten - het blijft tenslotte maar één deel van het totaalplaatje. In mijn oren hoor ik wel meer transparantie t.o.v. dezelfde tweeter met condensator. Maar misschien is het een idee om zoveel mogelijk ontwerpen bij elkaar te brengen tijdens de DDIY-Audio 2008 (als die er komt :wink: ).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

weidok schreef:
Roland schreef:
Kunnen we het hier ook weer over de ontwerpen in de special gaan hebben?

Groet Roland
Dat lijkt mij een goed idee... heb de special even doorgelezen..

Als je een redelijke indruk wilt krijgen van hoe zoiets als de OB3W klinkt zou je wellicht eens aan Montana kunnen vragen om bij hem te luisteren.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Vandaag 'm ook maar gekocht. Die Scan Speak Vertigo ziet er verleidelijk goed uit... 8)
Rob.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zo ik heb hem lekker in de zon bij het zwembad tussen de bananenbomen (want die hebben zo op Madeira veeeeeel) kunnen lezen.

Zeer leuke interessante artikeltjes weer.
En weer een aparte inkijk op filters (3-weg, serie van Tony en 2,5weg versies waren apart).

En de ontwerpen van onze heer Sassen zijn weer om te smullen. Helemaal volgens het boekje :D
(ik blijf van die pcb's houden en kwijlen :P )

Toch zijn er nog de nodige puntjes die beter kunnen.
(Hoewel dit wellicht wel ERG "mierenneukerige" puntjes zijn, omdat ik veel meetrapporten maak etc :P)

Wat mij behoorlijk stoorde is dat bij een aantal figuren bij elkaar vreemd genummerd werd.
Het was voor de lezer niet altijd duidelijk over welk figuur het nu precies ging.
Dat schept veel verwarring.

Wat ik ook jammer vind, is dat bij de artikelen de parameters van de drivers misten.
Dit geeft een veel beter beeld over het ontwerp vind ik en is handig voor de lezer om te begrijpen waarom de desbetreffende drivers gekozen zijn.
Uiteraard kost dit ook weer meer pagina's, dus ik begrijp dat daar een compromis is gesloten.

Ik vond wel de hoeveelheid grafieken schaars. Bij de Eltim (met Morel drivers) zelfs helemaal geen.
Daarnaast juist wel (erg lang) geneuzel over de kast constructie, terwijl dat in principe (even kort door de bocht gezegd), toch veel minder bepalend is. (mits de maten gelijk blijven)

Dit vond ik ook gelden voor de artikelen met versterkers. Veel gebouw en gepraat, maar wat het nu presteerde viel een beetje weg voor mij.

Al met al wederom weer zeer geslaagd :D, ik heb hem nog niet helemaal uit zelfs, en een aantal artikelen ga ik zeker nog verder uitpluizen.

Latere kritiek volgt nog :)

Volgend jaar koop ik hem weer, en van mij mag er wel vaker een worden uitgebracht :)

Owjha en ik heb ook nog een paar spelfoutjes kunnen ontdekken :P
just-sounds
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

b_force schreef:
Volgend jaar koop ik hem weer, en van mij mag er wel vaker een worden uitgebracht :)
helemaal mee eens! Ik zou ook erg blij zijn met een Pro audio special (niet dat de rest niet Pro is) met ook een focus op de opnamekant! daar begint alle pret toch!
Plaats reactie