Avalon Isis kloon.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Avalon Isis kloon.

Bericht door andriesva »

Beste zelfbouwers, binnenkort begin ik aan de bouw van mijn nieuwe speakers. Het wordt een 3 weg systeem met een 12 inch Eton voor het laag en een Thiel/ Accuton voor het midden en hoog. Dit zijn de C173N-T6-90 voor het midden en de C30N-6-24 voor het hoog.

Afbeelding
De tweeter.


Afbeelding
De midrange.

Afbeelding
De woofer.




Waarom ik voor deze units kies en geen andere? Omdat ik de thiel units gewoon heel goed vind klinken zonder heel weinig vervorming. En de Eton 12/680/60 omdat hij een super laag weergeeft. Over hoe de kast eruit gaat zien ben ik nog niet uit, ik zit nog te piekeren tussen een Avalon Eidolon of de Isis. De Isis heeft natuurlijk 2 woofers ipv 1 zoals in de eidolon. De Isis is natuurlijk mijn droomluidspeaker maar een Eidolon kloon is natuurlijk ook erg mooi. Ik zal jullie op de hoogte houden van dit project ( wat heel erg lang gaat duren) en hoor graag reacties van jullie.
Laatst gewijzigd door andriesva op za 01 mar 2008, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:shock: .. Doe maar de Isis, want die is moooi! En wat ongebruikelijker dan de zoveelste eidolonclone. Bovendien zullen de bouwkosten relatief gezien niet zo heel veel hoger uitpakken.
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

Martijn M schreef:
:shock: .. Doe maar de Isis, want die is moooi! En wat ongebruikelijker dan de zoveelste eidolonclone. Bovendien zullen de bouwkosten relatief gezien niet zo heel veel hoger uitpakken.
Precies, iets meer houtkosten en 2 extra Eton woofers maakt het nog niet zo heel schokkend duurder. Want de bouwkosten zijn sowieso al hoger dan het gemiddelde luidspreker bouwproject :wink: .
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Neem je de eton, omdat avalon deze ook gebruikt of sta je open voor andere suggesties?

mvg,

Martijn
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

Montana schreef:
Neem je de eton, omdat avalon deze ook gebruikt of sta je open voor andere suggesties?

mvg,

Martijn
Hoi Martijn, het liefst de Eton omdat ik daar hele goede ervaringen mee heb. Zijn er goede alternatieven?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

andriesva schreef:
Montana schreef:
Neem je de eton, omdat avalon deze ook gebruikt of sta je open voor andere suggesties?

mvg,

Martijn
Hoi Martijn, het liefst de Eton omdat ik daar hele goede ervaringen mee heb. Zijn er goede alternatieven?
Ik heb altijd wel een alternatief in mijn hoofd! :wink:

De beste 12" driver wat mij betreft ongeacht prijs..

Aurasound http://www.aurasound.com/public/pdf/NS12-513-4A.PDF

Twee keer zoveel xmax als de Eton, (duidelijk) lagere vervorming, en geen nare opbreekverschijnselen tot 1,7kHz. Qua techniek is de Eton verouderd wb aandrijving. Membraan is natuurlijk wel high end, maar zorgt niet voor een lage vervorming in vergelijking met nieuwere veel goedkopere drivers. Voor een enkele Eton koop je bijna 2 NS12's..
Eton komt ook met een nieuwe serie woofers straks, om weer up to date zijn, maar waarschijnlijk voor een erg hoge prijs. Op HTguide wordt de Aurasound vaker aangehaald en daar wordt je nog wijzer mocht je er meer over willen weten. Open staan voor feiten is misschien wel nodig wil je de Isis overtreffen! :wink:

Ik heb dezelfde mid als jij dus die keus begrijp ik goed! Megamooi gebouwd! :twisted:

In ieder geval succes met de bouw!

mvg,

Martijn
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

Montana schreef:
andriesva schreef:
Montana schreef:
Neem je de eton, omdat avalon deze ook gebruikt of sta je open voor andere suggesties?

mvg,

Martijn
Hoi Martijn, het liefst de Eton omdat ik daar hele goede ervaringen mee heb. Zijn er goede alternatieven?
Ik heb altijd wel een alternatief in mijn hoofd! :wink:

De beste 12" driver wat mij betreft ongeacht prijs..

Aurasound http://www.aurasound.com/public/pdf/NS12-513-4A.PDF

Twee keer zoveel xmax als de Eton, (duidelijk) lagere vervorming, en geen nare opbreekverschijnselen tot 1,7kHz. Qua techniek is de Eton verouderd wb aandrijving. Membraan is natuurlijk wel high end, maar zorgt niet voor een lage vervorming in vergelijking met nieuwere veel goedkopere drivers. Voor een enkele Eton koop je bijna 2 NS12's..
Eton komt ook met een nieuwe serie woofers straks, om weer up to date zijn, maar waarschijnlijk voor een erg hoge prijs. Op HTguide wordt de Aurasound vaker aangehaald en daar wordt je nog wijzer mocht je er meer over willen weten. Open staan voor feiten is misschien wel nodig wil je de Isis overtreffen! :wink:

Ik heb dezelfde mid als jij dus die keus begrijp ik goed! Megamooi gebouwd! :twisted:

In ieder geval succes met de bouw!

mvg,

Martijn
Waar zijn deze drivers leverbaar? De specs. zien er zeer goed uit.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

http://www.madisound.com/catalog/index. ... ers_id=121

Er zullen denk ik ook andere winkels zijn. Je zal ze niet zo makkelijk kunnen kopen als de Accuton C90, wat al moeilijk is soms.. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om er over na te denken.

mvg,

Martijn
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

Hmm, over de wooferkeuze zal ik nog even over nadenken. In wat voor luidspreker ontwerp heb jij de C90 toegepast?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

.
Montana schreef:
Mooie speakers man 8) Idd. minder kast als de mijne :wink: .
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Verschil in kastinhoud tussen Eidolon en Isis is behoorlijk groot. Top units als deze zijn lastig te filteren, misschien dat iemand (Jeroen_D) hier wil helpen?
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

nlmb schreef:
Verschil in kastinhoud tussen Eidolon en Isis is behoorlijk groot. Top units als deze zijn lastig te filteren, misschien dat iemand (Jeroen_D) hier wil helpen?
Zou misschien wel handig zijn :wink: . Het laag wordt trouwens actief aangestuurd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik laat de eer dit keer graag aan iemand anders, ben momenteel voor Paul, CarloPJB en dre bezig. En probeer ondertussen ook mijn eigen systeem af te krijgen. En vandaag komt er weer iemand langs voor een gemodificeerd filter voor de golden ratio monitor. En ik wil ook nog wat luisterbezoekjes over en weer afleggen bij weer andere mensen. Zogezegd het bekende druk,druk,druk. Op het werk ook trouwens, anders was ik met mijn eigen systeem allang klaar geweest.
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

jeroen_d schreef:
Ik laat de eer dit keer graag aan iemand anders, ben momenteel voor Paul, CarloPJB en dre bezig. En probeer ondertussen ook mijn eigen systeem af te krijgen. En vandaag komt er weer iemand langs voor een gemodificeerd filter voor de golden ratio monitor. En ik wil ook nog wat luisterbezoekjes over en weer afleggen bij weer andere mensen. Zogezegd het bekende druk,druk,druk. Op het werk ook trouwens, anders was ik met mijn eigen systeem allang klaar geweest.
Nou ik ben er zelf ook mee bezig. Maar ik sta altijd open voor andermans suggesties en hulp.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het belangrijkste is dat er goede metingen van de drivers worden gedaan, zodra ze eenmaal in de kast zitten. Dan kunnen we op basis van een initieel filterontwerp wel wat tips via het forum geven.
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

jeroen_d schreef:
Het belangrijkste is dat er goede metingen van de drivers worden gedaan, zodra ze eenmaal in de kast zitten. Dan kunnen we op basis van een initieel filterontwerp wel wat tips via het forum geven.
Dus zonder filter?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ja,zonder filter maar wel in de kast incl demping.
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

dre schreef:
ja,zonder filter maar wel in de kast incl demping.
Wat is dan een goed meetprogramma met een bijbehorende meetmicrofoon?
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

Op dit moment ben ik nog bezig met het designen van de inwendige maten. De baffle wordt behoorlijk dik, ongeveer 15 cm. De 2 Etons en de mid driver wordt gefixeerd dmv. een mdf constructie die tegen de achterkant van de magneet van de luidspreker zit en tegen de unit aandrukt om zo ongewenste resonanties te voorkomen.
Zoiets dus:
Afbeelding

De kasten laat ik bouwen evenals het fineren. Er zijn vakmensen die dat veel beter kunnen als ik. Dan nog blijft er genoeg werk over zoals metingen verichten, filters bouwen en afstemmen, interne demping bepalen etc....

Verder ben ik nog aan het nadenken waar het filter zal komen. Heb zitten denken over een extern filter maar dan heb je weer extra aansluitingen aan de speaker en dat wil ik niet. Ik wil gewoon maximaal 1 aansluit terminals op de achterkant van de speaker. Want de speakers worden vrij ruim opgesteld in de kamer en dan zie dus al die kabels en dat is geen gezicht. Grote kans dat het filter in de topkast komt, immers mid/hoog wordt pasief gefilterd en het laag niet.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Kies je filterruimte niet te krap, je zal niet de eerste zijn die ruimte tekort heeft als er dikke foliespoelen en grote condensatoren wegewerkt moeten worden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

nlmb schreef:
Kies je filterruimte niet te krap, je zal niet de eerste zijn die ruimte tekort heeft als er dikke foliespoelen en grote condensatoren wegewerkt moeten worden.
Ik zeg niks.... :cry:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ben ik een paar weken in het buitenland, komt er weer een mooi project op gang! :D

Wordt gevolgd.

Chris
andriesva
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:15
Locatie: winterswijk
Contacteer:

Bericht door andriesva »

nlmb schreef:
Kies je filterruimte niet te krap, je zal niet de eerste zijn die ruimte tekort heeft als er dikke foliespoelen en grote condensatoren wegewerkt moeten worden.
Heb ik al rekening mee gehouden! Filter voor het mid/hoog komt in de topkast en het laag wordt actief aangestuurd dus de grote filteronderdelen komen voor het laag te vervallen.
nlmb schreef:
Kies je filterruimte niet te krap, je zal niet de eerste zijn die ruimte tekort heeft als er dikke foliespoelen en grote condensatoren wegewerkt moeten worden.


Ik zeg niks....
Slechte ervaring mee? :D :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

andriesva schreef:
Slechte ervaring mee? :D :lol:
Pssst... :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”