Field coil fullrange driver iemand ooit gehoord?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Field coil fullrange driver iemand ooit gehoord?

Bericht door Roland »

Hoi,

Heeft iemand hier wel eens een fieldcoil fullrange driver gehoord? En was dat wat? Het is een nogal obscuur principe vandaar.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Hallo Roland,

Ik heb een voorbeeldje gevonden: http://www.supravox.fr/anglais/haut_par ... 65_EXC.htm

Volgens mij kun je door de spanning te veranderen ook de parameters van de driver (deels) veranderen. Schijnt met name vroeger veel gebruikt geweest te zijn, tegenwoordig zie je het alleen bij een paar dure exoten.
Hoe het helemaal precies werkt, weet ik ook niet. Misschien zijn er die-hard field-coil liefhebbers op het forum?

T.Z.D.M. Frank
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Frank,

Ja precies die bedoel ik. Daar ben ik erg nieuwsgierig naar! Ze zijn erg zeldzaam.

Vooral het hoge rendement vindt ik erg interresant.

Groet Roland
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dat ding heeft een elektromagneet in plaats van een keramische magneet. Verder zijn er weinig verschillen. Het principe is trouwens heel oud, in de begintijd van de luidsprekerbouw werd het ook al toegepast.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Het wordt voornamelijk nog in zeer dure breedbanders toegepast. En wat je er over leest is zeer positief. En gaat wat verder dan het verschil tussen neo of ferro magneet.

Het heeft een beetje dezelfde cult om zich heen hangen als Saba green cones. Vandaar mijn interrese. Dat zelfs hier niemand het kent geeft al aan hoe obscuur het precies is :).

Groeten Roland
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik had er nog nooit van gehoord. Een statische elektromagneet dus, met een bewegende elektromagneet er binnenin? Lijkt mij een nodeloos dure oplossing. Het zal z'n redenen wel hebben dat dit principe zo obscuur is :lol: :wink: .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Heeft het ook niet te maken met...ik weet de juiste benaming niet meer maar het komt op het volgende neer,een conus beweegt in de luchtspleet en veroorzaakt daarbij ook een elektrische stroom welke terug gaat naar de versterker?Dit heeft altijd zijn invloed,zou het kunnen zijn dat deze field-coil daar geen of bijna geen last van heeft?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Laat het er een dB of drie naast zitten. Is het nog steeds een heel erg hoog rendement voor een speakertje van 12 cm.

http://www.feastrex.com/dimension5epro.html

Die field coil techniek wordt hier volgens mij toegepast om op zon hoog rendement te komen / de aandrijving "op te voeren". EMK is wat de schrijver boven mij bedoelt.

Voor de liefhebber van de kleinere buisjes best interresant miz.

Groet Roland

PS: ja die feastrex dingen benne ontstellend duur, maar daar gaat het vandaag niet over.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Dit in een open baffle! :shock: bling bling..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Nu ik wat meer lees zie ik dat er weinig verschil in Gauss is tussen de verschillende type magneten. (bij Feastrex teminste)

Groet Roland
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Martijn M schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord. Een statische elektromagneet dus, met een bewegende elektromagneet er binnenin?
Geen bewegende elektromagneet, of je moet de spreekspoel zo noemen. Een elektomagneet wekt het magneetveld op, een standaard spreekspoel zorgt voor de aandrijving zoals bij bijna alle dynamische luidsprekers.

Een fabrikant: http://www.fertin-acoustic.com/
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Klopt Richard. Ik moest ff nadenken waar het om ging, maar, inderdaad, vroeger waren er luidsprekers die een elektro magneet hadden i.p.v. een vaste magneet, waar de spreekspoel zich in beweegd. Vandaar ook die variabele spanning die genoemd wordt. Hiermee kun je dus het rendement cq vermogen van de unit beinvloeden. Meer spanning op de spoel, meer vermogen.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

FC's voldoen niet aan de "meten is weten"-filosofie, wijken ook op alle andere facetten af van wat gangbaar is in 'luidspreker-Europa', en Feastrex' media campagne in Eur en N-Am is dan ook mislukt (tekenend: post over een dikke trage subwaffer met 'techniek van morgen' en je hebt een thread met draagkracht :wink: )

helaas heb ik zelf ook nog niet lang naar FC's kunnen luisteren, maar een indruk heb ik zeker (lett. en figl.)


uniek zijn ze zeker als je ze eenmaal hebt kunnen beluisteren

zo uniek zijn ze niet als je er eenmaal op let

AER en Phy maken ze oa. ook

als je een keertje een full-Shindo kan horen ... (shindo/fieldcoil)


regelmatig op eBay, en al lang niet meer gebruikt door alleen de incrowd zijn bv. Graetz BV-8070's 8,6" FC/FR drivers (of VEB Funkwerk Leipzig, aka Saba, drivers)

meettechnisch bagger neem ik aan, maar 'luistertechnisch' meer dan hun geld waard (en daar doen we het uiteindelijk toch voor)


veel luisterplezier


Petter
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Meettechnisch zijn ze niet per definitie slechter. Je kan volgens mij een hogere veldsterkte bereiken, en je kan de Q van de woofer aanpassen op de toepassing. Wat mij altijd heeft weerhouden is dat je naast de stevige aanschafprijs ook nog een stabiele voeding moet hebben.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

nlmb schreef:
Meettechnisch zijn ze niet per definitie slechter. Je kan volgens mij een hogere veldsterkte bereiken, en je kan de Q van de woofer aanpassen op de toepassing. Wat mij altijd heeft weerhouden is dat je naast de stevige aanschafprijs ook nog een stabiele voeding moet hebben.
opbreken wil het in het driver-membraam toegepaste papier wel IMO, maar goed klinken doet het zeker ook

(note: gebruikte link is trraaagggg)


P.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Peter,

Fijne link. Dat is tenminste papier waar je niet zomaar de schaar inzet of even een boodschappenlijstje op krabbelt.

Maar goed, over de fieldcoils. Ik blijf nieuwsgierig, ik ga eens kijken of ik zon ding op ebay kan vinden / kopen.

-edit, voor een appel en een ei twee jensens 8 inch fieldcoils, nu maar hopen dat ze nog goed zijn -edit. Hihi.

Groet Roland
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

richard schreef:
Martijn M schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord. Een statische elektromagneet dus, met een bewegende elektromagneet er binnenin?
Geen bewegende elektromagneet, of je moet de spreekspoel zo noemen. Een elektomagneet wekt het magneetveld op, een standaard spreekspoel zorgt voor de aandrijving zoals bij bijna alle dynamische luidsprekers.

Een fabrikant: http://www.fertin-acoustic.com/
Inderdaad, ik noemde de spreekspoel in deze voor het gemak even een elektromagneet. In feite is dat hoe de spoel gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Een 'antieke' Blaupunkt:
Afbeelding

(met dank aan Weidok)
Plaats reactie