Field coil fullrange driver iemand ooit gehoord?
Moderator: Beheerdersteam
Field coil fullrange driver iemand ooit gehoord?
Hoi,
Heeft iemand hier wel eens een fieldcoil fullrange driver gehoord? En was dat wat? Het is een nogal obscuur principe vandaar.
Groet Roland
Heeft iemand hier wel eens een fieldcoil fullrange driver gehoord? En was dat wat? Het is een nogal obscuur principe vandaar.
Groet Roland
Hallo Roland,
Ik heb een voorbeeldje gevonden: http://www.supravox.fr/anglais/haut_par ... 65_EXC.htm
Volgens mij kun je door de spanning te veranderen ook de parameters van de driver (deels) veranderen. Schijnt met name vroeger veel gebruikt geweest te zijn, tegenwoordig zie je het alleen bij een paar dure exoten.
Hoe het helemaal precies werkt, weet ik ook niet. Misschien zijn er die-hard field-coil liefhebbers op het forum?
T.Z.D.M. Frank
Ik heb een voorbeeldje gevonden: http://www.supravox.fr/anglais/haut_par ... 65_EXC.htm
Volgens mij kun je door de spanning te veranderen ook de parameters van de driver (deels) veranderen. Schijnt met name vroeger veel gebruikt geweest te zijn, tegenwoordig zie je het alleen bij een paar dure exoten.
Hoe het helemaal precies werkt, weet ik ook niet. Misschien zijn er die-hard field-coil liefhebbers op het forum?
T.Z.D.M. Frank
Hoi,
Het wordt voornamelijk nog in zeer dure breedbanders toegepast. En wat je er over leest is zeer positief. En gaat wat verder dan het verschil tussen neo of ferro magneet.
Het heeft een beetje dezelfde cult om zich heen hangen als Saba green cones. Vandaar mijn interrese. Dat zelfs hier niemand het kent geeft al aan hoe obscuur het precies is
.
Groeten Roland
Het wordt voornamelijk nog in zeer dure breedbanders toegepast. En wat je er over leest is zeer positief. En gaat wat verder dan het verschil tussen neo of ferro magneet.
Het heeft een beetje dezelfde cult om zich heen hangen als Saba green cones. Vandaar mijn interrese. Dat zelfs hier niemand het kent geeft al aan hoe obscuur het precies is
Groeten Roland
Heeft het ook niet te maken met...ik weet de juiste benaming niet meer maar het komt op het volgende neer,een conus beweegt in de luchtspleet en veroorzaakt daarbij ook een elektrische stroom welke terug gaat naar de versterker?Dit heeft altijd zijn invloed,zou het kunnen zijn dat deze field-coil daar geen of bijna geen last van heeft?
Hoi,
Laat het er een dB of drie naast zitten. Is het nog steeds een heel erg hoog rendement voor een speakertje van 12 cm.
http://www.feastrex.com/dimension5epro.html
Die field coil techniek wordt hier volgens mij toegepast om op zon hoog rendement te komen / de aandrijving "op te voeren". EMK is wat de schrijver boven mij bedoelt.
Voor de liefhebber van de kleinere buisjes best interresant miz.
Groet Roland
PS: ja die feastrex dingen benne ontstellend duur, maar daar gaat het vandaag niet over.
Laat het er een dB of drie naast zitten. Is het nog steeds een heel erg hoog rendement voor een speakertje van 12 cm.
http://www.feastrex.com/dimension5epro.html
Die field coil techniek wordt hier volgens mij toegepast om op zon hoog rendement te komen / de aandrijving "op te voeren". EMK is wat de schrijver boven mij bedoelt.
Voor de liefhebber van de kleinere buisjes best interresant miz.
Groet Roland
PS: ja die feastrex dingen benne ontstellend duur, maar daar gaat het vandaag niet over.
Geen bewegende elektromagneet, of je moet de spreekspoel zo noemen. Een elektomagneet wekt het magneetveld op, een standaard spreekspoel zorgt voor de aandrijving zoals bij bijna alle dynamische luidsprekers.Martijn M schreef:Ik had er nog nooit van gehoord. Een statische elektromagneet dus, met een bewegende elektromagneet er binnenin?
Een fabrikant: http://www.fertin-acoustic.com/
Klopt Richard. Ik moest ff nadenken waar het om ging, maar, inderdaad, vroeger waren er luidsprekers die een elektro magneet hadden i.p.v. een vaste magneet, waar de spreekspoel zich in beweegd. Vandaar ook die variabele spanning die genoemd wordt. Hiermee kun je dus het rendement cq vermogen van de unit beinvloeden. Meer spanning op de spoel, meer vermogen.
FC's voldoen niet aan de "meten is weten"-filosofie, wijken ook op alle andere facetten af van wat gangbaar is in 'luidspreker-Europa', en Feastrex' media campagne in Eur en N-Am is dan ook mislukt (tekenend: post over een dikke trage subwaffer met 'techniek van morgen' en je hebt een thread met draagkracht
)
helaas heb ik zelf ook nog niet lang naar FC's kunnen luisteren, maar een indruk heb ik zeker (lett. en figl.)
uniek zijn ze zeker als je ze eenmaal hebt kunnen beluisteren
zo uniek zijn ze niet als je er eenmaal op let
AER en Phy maken ze oa. ook
als je een keertje een full-Shindo kan horen ... (shindo/fieldcoil)
regelmatig op eBay, en al lang niet meer gebruikt door alleen de incrowd zijn bv. Graetz BV-8070's 8,6" FC/FR drivers (of VEB Funkwerk Leipzig, aka Saba, drivers)
meettechnisch bagger neem ik aan, maar 'luistertechnisch' meer dan hun geld waard (en daar doen we het uiteindelijk toch voor)
veel luisterplezier
Petter
helaas heb ik zelf ook nog niet lang naar FC's kunnen luisteren, maar een indruk heb ik zeker (lett. en figl.)
uniek zijn ze zeker als je ze eenmaal hebt kunnen beluisteren
zo uniek zijn ze niet als je er eenmaal op let
AER en Phy maken ze oa. ook
als je een keertje een full-Shindo kan horen ... (shindo/fieldcoil)
regelmatig op eBay, en al lang niet meer gebruikt door alleen de incrowd zijn bv. Graetz BV-8070's 8,6" FC/FR drivers (of VEB Funkwerk Leipzig, aka Saba, drivers)
meettechnisch bagger neem ik aan, maar 'luistertechnisch' meer dan hun geld waard (en daar doen we het uiteindelijk toch voor)
veel luisterplezier
Petter
opbreken wil het in het driver-membraam toegepaste papier wel IMO, maar goed klinken doet het zeker ooknlmb schreef:Meettechnisch zijn ze niet per definitie slechter. Je kan volgens mij een hogere veldsterkte bereiken, en je kan de Q van de woofer aanpassen op de toepassing. Wat mij altijd heeft weerhouden is dat je naast de stevige aanschafprijs ook nog een stabiele voeding moet hebben.
(note: gebruikte link is trraaagggg)
P.
Hoi Peter,
Fijne link. Dat is tenminste papier waar je niet zomaar de schaar inzet of even een boodschappenlijstje op krabbelt.
Maar goed, over de fieldcoils. Ik blijf nieuwsgierig, ik ga eens kijken of ik zon ding op ebay kan vinden / kopen.
-edit, voor een appel en een ei twee jensens 8 inch fieldcoils, nu maar hopen dat ze nog goed zijn -edit. Hihi.
Groet Roland
Fijne link. Dat is tenminste papier waar je niet zomaar de schaar inzet of even een boodschappenlijstje op krabbelt.
Maar goed, over de fieldcoils. Ik blijf nieuwsgierig, ik ga eens kijken of ik zon ding op ebay kan vinden / kopen.
-edit, voor een appel en een ei twee jensens 8 inch fieldcoils, nu maar hopen dat ze nog goed zijn -edit. Hihi.
Groet Roland
Inderdaad, ik noemde de spreekspoel in deze voor het gemak even een elektromagneet. In feite is dat hoe de spoel gebruikt wordt.richard schreef:Geen bewegende elektromagneet, of je moet de spreekspoel zo noemen. Een elektomagneet wekt het magneetveld op, een standaard spreekspoel zorgt voor de aandrijving zoals bij bijna alle dynamische luidsprekers.Martijn M schreef:Ik had er nog nooit van gehoord. Een statische elektromagneet dus, met een bewegende elektromagneet er binnenin?
Een fabrikant: http://www.fertin-acoustic.com/


