Condensator vergelijk
Moderator: Beheerdersteam
Condensator vergelijk
Naast het CD-speler vergelijk en het versterkervergelijk, dat eraan zit te komen, wil ik ook een condensator vergelijk gaan doen. Ik wil weten in hoeverre ik mezelf in dat opzicht de laatste jaren voor de gek heb gehouden (of juist niet). Ik denk aan de volgende opzet. De condensator is de Device Under Test (DUT) en ik heb 6,8uF genomen omdat ik daar veel verschillende types van heb.
- Bijlagen
-
- condensatorvergelijk.jpg (55.27 KiB) 9877 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 28 apr 2008, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, ik ga controleren dat de amplitude respons voldoende gelijk is, dwz binnen 0,1 dB. Ik zal er dan ook telkens een stim.wav doorheen halen om meer analyse mogelijk te maken. Moet Marc Heijligers nog eens vragen welke software hij gebruikt.
De caps die ik heb zijn: Audyn Cap QS en Plus, ClarityCap SA en DTAC, Jantzen Silver-Z en superior. Als er inderdaad verschillen te ABX-en zijn dan zijn mensen wellicht bereid meer samples te sturen.
De caps die ik heb zijn: Audyn Cap QS en Plus, ClarityCap SA en DTAC, Jantzen Silver-Z en superior. Als er inderdaad verschillen te ABX-en zijn dan zijn mensen wellicht bereid meer samples te sturen.
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Goed bezig Jeroen! Dat zijn wij graag
De files die je met deze manier verkrijgt zullen qua rechtheid wel te wensen overlaten en gehoormatig is er misschien niet alles over te zeggen, maar het is beter dan niets. Je kunt tijddomeinplaatjes bekijken en naar de frequentie-inhoud kijken in ieder geval. En ook naar de opgenomen tracks luisteren in een vergelijkende test. In dat geval is het niet zo erg dat de referentie niet bekend is. Ik kan haast niet wachten!
Groet,
Jacco
De files die je met deze manier verkrijgt zullen qua rechtheid wel te wensen overlaten en gehoormatig is er misschien niet alles over te zeggen, maar het is beter dan niets. Je kunt tijddomeinplaatjes bekijken en naar de frequentie-inhoud kijken in ieder geval. En ook naar de opgenomen tracks luisteren in een vergelijkende test. In dat geval is het niet zo erg dat de referentie niet bekend is. Ik kan haast niet wachten!
Groet,
Jacco
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik ben dit een keer tegen gekomen:
http://fnt-www.ss.titech.ac.jp/~hajime/ ... index.html
Ik ben alleen niet zo goed in Japans, maar de methode is wel duidelijk.
http://fnt-www.ss.titech.ac.jp/~hajime/ ... index.html
Ik ben alleen niet zo goed in Japans, maar de methode is wel duidelijk.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
dat lijkt me zo-i-zo voorwaarde #1. je zal dan neem ik aan eerst de caps met een nauwkeurige meter opmeten of ze wel echt gelijke waarde hebben.. vooral bij de goedkopere caps is er natuurlijk wel meer tolerantie, en zal je dus mischien meerdere moeten proberen totdat je geslaagd bent.jeroen_d schreef:..... moet dan wel zorgen dat de amplitude respons niet wordt aangetast..
btw: ik heb nog een berg kleine waarde MKP's liggen, misschien leuk voor een vervolgonderzoek om te zien of meerdere kleine idd beter zijn dan 1 grote. en voor het effect van grote goedkope samen met kleine dure.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik heb geen echte woofer en tweeter genomen maar weerstanden, waardoor ik een superrechte overdracht kan krijgen. Door de lage weerstandswaarden worden de condensators met een stroom belast die je in de praktijk ook tegenkomt. De versterker is driekwart opengezet, das flink. Ik heb eindeloos zitten pielen om de weerstandswaarden subtiel te wijzigen zodat met de verschillende condensators de overdracht binnen 0,05dB gelijk werd. Hier is het resultaat.dekkersj schreef:Goed bezig Jeroen! Dat zijn wij graag![]()
De files die je met deze manier verkrijgt zullen qua rechtheid wel te wensen overlaten en gehoormatig is er misschien niet alles over te zeggen, maar het is beter dan niets. Je kunt tijddomeinplaatjes bekijken en naar de frequentie-inhoud kijken in ieder geval. En ook naar de opgenomen tracks luisteren in een vergelijkende test. In dat geval is het niet zo erg dat de referentie niet bekend is. Ik kan haast niet wachten!
Groet,
Jacco
Geen flauw idee, ik hoor het zelf ook niet
. Ik ga opnieuw thuis testen met Marieke en met echte luidsprekers, destijds leken er duidelijk verschillen te zijn. Ik heb trouwens ontdekt dat als ik me goed concentreer, dat ik zelfs 0,2dB verschil in geluidsdruk kan horen. Het kan zijn dat destijds de amplitudes toch niet voldoende gematched waren door iets afwijkende condensatorwaarden.
Wellicht dat de Audyn Cap Plus wat laat horen, wordt vervolgd.
Wellicht dat de Audyn Cap Plus wat laat horen, wordt vervolgd.
dat moet ik nog proberen, dan zal het wel niet meer hoorbaar zijn?jeroen_d schreef:Wat was je score in WinABX?
Ik heb het programma gedownload en ik haal 6/6, maar nu kan ik die samples niet meer aanhoren en begin ik te gokken (luistermoe?). Zelf vond ik de opname ook erg lastig.
p.s. ik luister maar naar 1 luidspreker.
6/6 is helaas niet voldoende, de kans op toeval is te groot. Ik had dat zelf ook de eerste keer maar kon het niet reproduceren.nlmb schreef:dat moet ik nog proberen, dan zal het wel niet meer hoorbaar zijn?jeroen_d schreef:Wat was je score in WinABX?
Ik heb het programma gedownload en ik haal 6/6, maar nu kan ik die samples niet meer aanhoren en begin ik te gokken (luistermoe?). Zelf vond ik de opname ook erg lastig.
p.s. ik luister maar naar 1 luidspreker.
Als je gaat ABX-en heb je snel de neiging om de opname de schuld te geven omdat het zo lastig blijkt. Maar plaats gerust een kwalitatief goede sample van 16bit/44.1kHz die jij meer geschikt vindt en ik zal hem gebruiken voor de volgende keer.
Hoi,
Mijn ervaring is dat je het verschil vooral met grote klappen hoort. Dus plotselinge dynamiek sprongen. Eigenlijk precies waar je bij verwacht dat het geluid/speaker/ding gaat vollopen.
Groet Roland
PS: en dat is ook precies waarom de meeste audiofiel opnames zoals daar zijn een: "best voices" etc, etc. Niet geschikt zijn voor het beoordelen van een speaker.
Mijn ervaring is dat je het verschil vooral met grote klappen hoort. Dus plotselinge dynamiek sprongen. Eigenlijk precies waar je bij verwacht dat het geluid/speaker/ding gaat vollopen.
Groet Roland
PS: en dat is ook precies waarom de meeste audiofiel opnames zoals daar zijn een: "best voices" etc, etc. Niet geschikt zijn voor het beoordelen van een speaker.
Laatst gewijzigd door Roland op zo 23 dec 2007, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

