Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Jeroen,
Ik wil best ook een ontwerp maken voor de voeding. Dan vraag ik eerst Sander op jouw schema schieten of een ander schema te geven om dubbel werk te voorkomen. Hij heeft al ergens in dit topic een voeding gepost met CRD's. Die zijn echter niet meer leverbaar.
Enfin, ik wacht wel even een reactie af.
Ik wil best ook een ontwerp maken voor de voeding. Dan vraag ik eerst Sander op jouw schema schieten of een ander schema te geven om dubbel werk te voorkomen. Hij heeft al ergens in dit topic een voeding gepost met CRD's. Die zijn echter niet meer leverbaar.
Enfin, ik wacht wel even een reactie af.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
print baantjes zijn best klein, maar nog wel te doen 
Ik zou binnenkort eens een proef printje op school kunnen maken
Tis wel jammer dat er op de top print maar 3 baantjes lopen.
Wellicht zijn deze ook wel met jumpers te doen.
edit:
Even gekeken, 3 van de 4 op de top print zijn te doen met jumpers.
Als je bij 1 transistortje een extra gaatje kan fixen oid, dan zijn ze allemaal te doen.
uiteraard kan dubbelzijdig etsen ook wel, maar met de hand is dat wat lastiger (ivm verschuiven enzo).
En men kan dan altijd nog kiezen of ze echt dubbelzijdig doen of het oplossen met jumpers.
Ik zou binnenkort eens een proef printje op school kunnen maken
Tis wel jammer dat er op de top print maar 3 baantjes lopen.
Wellicht zijn deze ook wel met jumpers te doen.
edit:
Even gekeken, 3 van de 4 op de top print zijn te doen met jumpers.
Als je bij 1 transistortje een extra gaatje kan fixen oid, dan zijn ze allemaal te doen.
uiteraard kan dubbelzijdig etsen ook wel, maar met de hand is dat wat lastiger (ivm verschuiven enzo).
En men kan dan altijd nog kiezen of ze echt dubbelzijdig doen of het oplossen met jumpers.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bart,
Een dubbelzijdige print is wel aan te raden, zodat de bovenkant van de print 't massavlak is waardoor alle retourstromen lopen en de andere sporen aan de onderkant zitten. Als je 't hoe en 't waarom wilt wezen lees dan even het uitstekende artikel van Guido Tent in de Audio Special van vorig jaar over 't correct voeden van audio schakelingen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Een dubbelzijdige print is wel aan te raden, zodat de bovenkant van de print 't massavlak is waardoor alle retourstromen lopen en de andere sporen aan de onderkant zitten. Als je 't hoe en 't waarom wilt wezen lees dan even het uitstekende artikel van Guido Tent in de Audio Special van vorig jaar over 't correct voeden van audio schakelingen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bart,
Niet zeuren, het antwoord is nee, artikel lezen, dan begrijp je ook waarom
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Niet zeuren, het antwoord is nee, artikel lezen, dan begrijp je ook waarom
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Artikel heb ik weleens (ooit) gelezen en je wilt (even heel kort gezegd) de ground zo dicht mogelijk hebben.
En lokaal zo dicht mogelijk ontkoppelen.
(zo een beetje goed? : P)
Leuk en aardig, maar hoe ver ga je dit merken in een print die al zo'n ziekelijk lage vervorming heeft.
Ik ben het wel met je eens dat het natuurlijk veel mooier, beter en schoner is het het vakgebied der elektrotechniek.
Maar ik zit eventjes praktisch voor mensen te denken
Zodat men, die geen mooie dubbelzijdige prints kan etsen, toch met iets uit de voeten kan.
En lokaal zo dicht mogelijk ontkoppelen.
(zo een beetje goed? : P)
Leuk en aardig, maar hoe ver ga je dit merken in een print die al zo'n ziekelijk lage vervorming heeft.
Ik ben het wel met je eens dat het natuurlijk veel mooier, beter en schoner is het het vakgebied der elektrotechniek.
Maar ik zit eventjes praktisch voor mensen te denken
Zodat men, die geen mooie dubbelzijdige prints kan etsen, toch met iets uit de voeten kan.
Die ziekelijk lage vervorming ga je totaal niet halen als je door gebrek aan goed aardvlak allerlei ongewenste bijverschijnselen krijgt. Als er ergens iets gaat oscilleren schiet de vervorming dramatisch omhoog.
M.a.w. als je de moeite neemt om deze hoogfrequente schakeling te bouwen doe het dan goed. Zelfs een gewone snelle opamp moet je netjes ontkoppelen anders haalt die zijn specs ook bij lange na niet.
M.a.w. als je de moeite neemt om deze hoogfrequente schakeling te bouwen doe het dan goed. Zelfs een gewone snelle opamp moet je netjes ontkoppelen anders haalt die zijn specs ook bij lange na niet.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
hoogfrequent ?
Mmm ok, dan moet ik even bij gepraat worden.
Ik heb altijd van een zeker docent Kroon geleerd dat hoogfrequent pas vanaf zo'n 1MHz is (ongeveer).
Maargoed dat kan totaaaaal fout zijn, want die man riep vaker dingen die nogal vaag waren.
Overigens zeg ik niet dat de print zo onzinnig is hoor, daar in tegen. Liever hoe beter, hoe mooier (en visa versa natuurlijk
)
Ik zat enkel te kijken of hij wellicht een beetje "budget" kon
Ik vind het een top print zelfs
Mmm ok, dan moet ik even bij gepraat worden.
Ik heb altijd van een zeker docent Kroon geleerd dat hoogfrequent pas vanaf zo'n 1MHz is (ongeveer).
Maargoed dat kan totaaaaal fout zijn, want die man riep vaker dingen die nogal vaag waren.
Overigens zeg ik niet dat de print zo onzinnig is hoor, daar in tegen. Liever hoe beter, hoe mooier (en visa versa natuurlijk
Ik zat enkel te kijken of hij wellicht een beetje "budget" kon
Ik vind het een top print zelfs
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bart,
Niet zo eigenwijs doen, dit is een schakeling waar de layout best kritisch is, en een aardvlak dus zeker is aan te raden, bv. om de redenen zoals Jeroen aangeeft. Budget oplossingen kan je beter in een andere hoek zoeken, besparen op een enkelzijdige ipv. een dubbelzijdige print is in dit geval niet aan te raden dus hou aub. op met dergelijk commentaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Niet zo eigenwijs doen, dit is een schakeling waar de layout best kritisch is, en een aardvlak dus zeker is aan te raden, bv. om de redenen zoals Jeroen aangeeft. Budget oplossingen kan je beter in een andere hoek zoeken, besparen op een enkelzijdige ipv. een dubbelzijdige print is in dit geval niet aan te raden dus hou aub. op met dergelijk commentaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Knuisje,
Wat de voeding betreft kan je gerust Jeroen z'n voeding gebruiken, of je kan even spieken in de nieuwe Audio Special, daar staat een zeer nette voeding in voor de relais gestuurde voorversterker, deze heeft over een zeer breed frequentiegebied een lage uitgangsimpedantie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wat de voeding betreft kan je gerust Jeroen z'n voeding gebruiken, of je kan even spieken in de nieuwe Audio Special, daar staat een zeer nette voeding in voor de relais gestuurde voorversterker, deze heeft over een zeer breed frequentiegebied een lage uitgangsimpedantie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Een goede lezer ziet dat het geen commentaar was, maar enkel een vraag 
Ik denk eenmaal kritisch en ik miste dus een antwoord waarom deze print niet simpeler kon. (voor het etsen)
Bij deze duidelijk gegeven en toegelicht (met een verwijzing naar een artikel ) Dank daarvoor.
That's all I need.
(en vooral heel veel anderen ook, ik probeer me vaak te verplaatsen in mensen die er wat minder verstand van hebben om iets duidelijk te krijgen. Vaak is het voor die mensen al lastig om überhaupt dit verhaal te volgen. Dan is net dat kleine beetje extra soms heel erg verhelderend.)
Ik denk eenmaal kritisch en ik miste dus een antwoord waarom deze print niet simpeler kon. (voor het etsen)
Bij deze duidelijk gegeven en toegelicht (met een verwijzing naar een artikel ) Dank daarvoor.
That's all I need.
(en vooral heel veel anderen ook, ik probeer me vaak te verplaatsen in mensen die er wat minder verstand van hebben om iets duidelijk te krijgen. Vaak is het voor die mensen al lastig om überhaupt dit verhaal te volgen. Dan is net dat kleine beetje extra soms heel erg verhelderend.)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Knuisje,
Hieronder het schema van de voeding. Je bent uiteraard niet verplicht de gebruikte opzet voor opwekking van de uiterst stabiel referentiespanning met de TL431 shuntregelaar te volgen, een goed gefilterde zener kan ook prima werken, maar heeft een wat hogere uitgangsimpedantie. Ook de keuze voor de LM4562 is optioneel, ook een andere zeer ruisarme opamp voldoet hier prima.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hieronder het schema van de voeding. Je bent uiteraard niet verplicht de gebruikte opzet voor opwekking van de uiterst stabiel referentiespanning met de TL431 shuntregelaar te volgen, een goed gefilterde zener kan ook prima werken, maar heeft een wat hogere uitgangsimpedantie. Ook de keuze voor de LM4562 is optioneel, ook een andere zeer ruisarme opamp voldoet hier prima.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Bart,b_force schreef:hoogfrequent ?
Mmm ok, dan moet ik even bij gepraat worden.
Ik heb altijd van een zeker docent Kroon geleerd dat hoogfrequent pas vanaf zo'n 1MHz is (ongeveer).
Maargoed dat kan totaaaaal fout zijn, want die man riep vaker dingen die nogal vaag waren.
Overigens zeg ik niet dat de print zo onzinnig is hoor, daar in tegen. Liever hoe beter, hoe mooier (en visa versa natuurlijk)
Ik zat enkel te kijken of hij wellicht een beetje "budget" kon
Ik vind het een top print zelfs
Ik geef toe, het is alweer een hele tijd geleden en een heleboel pagina's terug. Maar ik heb voor de toegankelijkheid ook het een en ander op mijn homepage gezet.
http://home.wanadoo.nl/dezaire/CD80mod/ ... m#Metingen
Je zult zien dat deze schakeling toch echt wel de nodige aandacht verdient. Een discrete tegengekoppelde schakeling die een blokgolf op 1MHz kan weergeven is niet iets om licht op te vatten, een doorlopend aardvlak is een must.
Groet, Jeroen
Sander, bedankt voor je schema. Dat is wel een hele luxe voeding.
Ik heb Jeroen z'n voeding-layout al bijna af. Maar zal voor jouw schema ook een layout maken. Dan kan iedereen zelf kiezen welke voeding ze nemen.
Bart, ik ga ook proberen een testprint dubbelzijdig te etsen. Tot nu toe heb ik alleen enkelzijdige printjes ge-etst. Op b.v. circuits online staan trucjes om succesvol dubbelzijdig te etsen.
Ik heb Jeroen z'n voeding-layout al bijna af. Maar zal voor jouw schema ook een layout maken. Dan kan iedereen zelf kiezen welke voeding ze nemen.
Bart, ik ga ook proberen een testprint dubbelzijdig te etsen. Tot nu toe heb ik alleen enkelzijdige printjes ge-etst. Op b.v. circuits online staan trucjes om succesvol dubbelzijdig te etsen.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Nou, daar is best over te discussieren. Ik zou zeggen dat stoorsignalen geen kans mogen krijgen om zich te mengen met andere signalen. Als je een massavlak gebruikt voor beide, delen ze in feite dezelfde ground of hebben capacitieve koppelingjeroen_d schreef:[...]een doorlopend aardvlak is een must.
Groet, Jeroen
Groet,
Jacco
Het artikel van Guido Tent spitst zich met name toe op het correct ontkoppelen van IC's. Om het aardvlak niet te vervuilen met stromen die via de pootjes binnen het IC lopen, dient men deze te ontkoppelen voordat het aardvlak wordt verbonden met het IC. De enige stromen die dan via het aardvlak lopen zijn die van de signalen.
In dit geval (een discrete opamp) zou je dus per geaard component de bijbehorende stroombron moet opsporen en deze combinatie moet ontkoppelen voordat wordt aangesloten op het aardvlak. Op deze wijze zou door het aardvlak dan alleen de retourstroom van Idac moeten lopen.
In theorie klinkt het simpel maar is in de praktijk hier niet eenvoudig toe te passen volgens mij. Je zou dan misschien een apart aardvlak krijgen voor de TIA en de buffer?
In dit geval (een discrete opamp) zou je dus per geaard component de bijbehorende stroombron moet opsporen en deze combinatie moet ontkoppelen voordat wordt aangesloten op het aardvlak. Op deze wijze zou door het aardvlak dan alleen de retourstroom van Idac moeten lopen.
In theorie klinkt het simpel maar is in de praktijk hier niet eenvoudig toe te passen volgens mij. Je zou dan misschien een apart aardvlak krijgen voor de TIA en de buffer?
Maakt niet uit, je haalt nooit een "nette" S/R omdat je analoog referentie punt van beide borden ( stereo ) niet gelijk is, daar dit word beinvloed door de stroomopname van het ene bord tov het andere. Je gedeelde refenentie ligd bij je voeding zelf, nooit een goed idee. Veel beter kan je beide kanalen op 1 bord zetten en je referentiepunt aan je uitgang nemen en je decoupling aan begin van je bord.
mvg Rudy
mvg Rudy
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Misschien is dit ook wel wat als IV converter: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... s3201.html
Kost 3 euro bij Farnell.
Groet,
Jacco
Kost 3 euro bij Farnell.
Groet,
Jacco
