Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Duidelijk.

Over 1 en 2 maak ik me wat minder zorgen, dat zeer lage signaalniveau wat je bij 2 noemt dat probleem heb je ook bij normaal voor en eindversterker, een zeer klein signaal wordt de eindversterker ingestuurd. En ik heb een extreem ruisvrije voeding gebouwd voor het actieve filter met LM317 en 337, zie mijn website. En dan ook nog flinke voedingsfilter op de print van het actieve filter.

Het derde punt is inderdaad zorgelijk, maar ervan uitgaande dat ook hier weer de eindversterker de zwakste versterkerschakel is ben ik niet bang dat met slechts één paar audiofiele opamps in de signaalweg er problemen zijn. En ja, zachter luisteren dan 80 dB dat doe ik alleen bij achtergrondmuziek en dan is detail totaal niet belangrijk voor mij en ik denk voor de meeste mensen. Ik denk dat jij hier bijzondere, zeer persoonlijke, eisen stelt.

Is je goed recht natuurlijk, maar het kleurt wel je oordeel over volledig actief.

Neemt niet weg dat de beginner gewaarschuwd is en niet ongestraft zomaar wat in elkaar kan flikkeren. En na deze uiteindelijk zeer leuk discussie :lol: (we hebben elkaar weer lekker uitgedaagd) zie ook nog steeds niet in waarom ik de monitor volledig actief zou maken, het voordeel is niet duidelijk en jouw punt 3 wordt waarschijnlijk heel erg prominent voor het signaal dat naar de tweeter gaat.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 27 apr 2005, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik denk dat Rudy alles heel precies voor elkaar wil hebben, oa qua ruis etc.
En dat de 1 het bij minder al goed vind dan bij de ander.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Juul, als straks Edo misschien toch nog zijn frd files heeft van de HDS182 en ik de 27TDC heb opgemeten, kunnen we altijd nog een passief filtertje ontwerpen. kan je zelf kijken wat je het mooiste vindt :twisted:
JuuL

Bericht door JuuL »

Lijkt me wel wat! Erg leerzaam om dan de verschillen in de praktijk te testen. Heb alleen 0 ervaring met het maken van passieve filters (aansluiten stelt natuurlijk geen reet voor). Er hangt wel enige kans van het opblazen van je tweeter in de lucht als je het verkeerd aanpakt. Maar dit zou wel moeten lukken.

Je hebt je tweeter dus gelukkig binnen?
Heb je die tweeter trouwens al beluisterd? Volgensmij is het echt een mooie, maar goed ik heb weinig (eigenlijk geen) vergelijkingsmateriaal ;).

Ik heb de meetgegevens van de peerless wel (klang und ton). Dus als jij die tweeter zou willen opmeten, dan kunnen we de looptijdvertraging bijstellen voor mijn actief filltertje.

Wat vind jij het mooiste dan? (Geen discussies alleen je mening :))
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rudy schreef:
Good luck deepspace voor dit gedeelte dan :lol:

bij deel 3 moet je een beetje bekent zijn met mixers, niet die huishoudtoesstellen he :lol:
Dit fenomeen valt ook tot op een bepaalde hoogte te simuleren.
Bedankt :D Weer een mooi verhaal!

Mijn ampje doet btw "> 110 dB, input shorted, IHF A-weighted" volgens de specs. Ook niet mis dus.

Uit alles wat je nu verteld, kan ik wel opmaken dat redelijk goed weg ben met mijn ideeën.

De DCX wordt digitaal aangestuurt. dat neemt al de problemen met het transport naar de DCX weg. Na de DCX wil ik zelf een 6 kanaal's pre-amp zetten. Deze wil ik het liefst maken met digitale volume regelaars. Bijvoorbeeld deze: http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P2.html (-100 dB THD+N). daarna dus de amps. De ketting is dus redelijk kort, maar zal wel zorgen voor behoorlijke kwaliteit. Natuurlijk kan ik dan nog steeds problemen krijgen met ieder van je drie punten, maar ik zie wel dat ik met mijn basisaanpak al redelijk op weg ben.
Nu je toch bezig bent. Deze lappen tekst kunnen mooi op de frontpage komen te staan bij 1 of ander hoofdstukje over actief filteren, dan hebben anderen er ook wat aan!
Is geen gek idee. Maar dan moeten de voordelen er ook bij, want anders komt het wel allemaal heel negatief over ;)
JuuL

Bericht door JuuL »

deepspace schreef:
Nu je toch bezig bent. Deze lappen tekst kunnen mooi op de frontpage komen te staan bij 1 of ander hoofdstukje over actief filteren, dan hebben anderen er ook wat aan!
Is geen gek idee. Maar dan moeten de voordelen er ook bij, want anders komt het wel allemaal heel negatief over ;)
Hehe idd, Rudy je vergeet wat! ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Ik ben persoonlijk niet tegen actief gaan hoor Jeroen, integendeels zelfs het is een leuke uitdaging, vooral met deze kennis in je achterhoofd zijn er meerdere oplossingen ( zelfs behoorlijk simpele ) naar een actief systeem dat idd aan men eisen voldoet.

/edit
@Deepspace, zeer goeie beslissing
maar de PGA2310 is beter :)
spijtig genoeg heb ik nou pas vernomen dat daar ook versies van bestaan waarbij je een externe opamp kan toevoegen, naja, telaat :cry:
/edit

Groetjes
Rudy / die nu effe verder aan zen eigen dingen gaat werken :D
Laatst gewijzigd door Rudy op wo 27 apr 2005, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Groetjes
Rudy / die nu effe verder aan zen eigen dingen gaat werken :D
Kun je nog heel ff antwoorden in mijn topic? Dan maak ik mijn printje :roll: :oops:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Lijkt me wel wat! Erg leerzaam om dan de verschillen in de praktijk te testen. Heb alleen 0 ervaring met het maken van passieve filters (aansluiten stelt natuurlijk geen reet voor). Er hangt wel enige kans van het opblazen van je tweeter in de lucht als je het verkeerd aanpakt. Maar dit zou wel moeten lukken.

Je hebt je tweeter dus gelukkig binnen?
Heb je die tweeter trouwens al beluisterd? Volgensmij is het echt een mooie, maar goed ik heb weinig (eigenlijk geen) vergelijkingsmateriaal ;).

Ik heb de meetgegevens van de peerless wel (klang und ton). Dus als jij die tweeter zou willen opmeten, dan kunnen we de looptijdvertraging bijstellen voor mijn actief filltertje.

Wat vind jij het mooiste dan? (Geen discussies alleen je mening :))
Ik heb mijn tweeter nog steeds niet binnen. Wel is het zo dat John Kreskovsky in zijn nieuwste high end ontwerp ipv de SEAS Millennium gewoon de 27TDFC inzet (de ferrofluïde versie, die is wat hoger belastbaar dan de 27TDC die je eigenlijk beter pas vanaf 2000 Hz kan gebruiken). Reden, ik zal even quoten van Madisound:

"As for the TDFC I guess word of mouth around here started me looking into it, not to mention Mark K's measurements. So I started playing around with it and since I really didn't need the excursion of the T25 for the NaO's I found that the TDFC tweeter is really very good to my ear. With that I just couldn't see spending the price difference for the T25."

Met T25 bedoelt ie hier de T25CF002, de millennium dus.

Ik hoop het binnenkort dan toch zelf te kunnen beoordelen.

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
@Deepspace, zeer goeie beslissing
Bedankt :) Ik begon al aan mezelf te twijfelen :oops:
maar de PGA2310 is beter :)
spijtig genoeg heb ik nou pas vernomen dat daar ook versies van bestaan waarbij je een externe opamp kan toevoegen, naja, telaat :cry:
Hij is niet in de laatste plaats beter omdat je die dan ook makkelijk kunt sampelen :+ (drie stuks is voldoende :) Simpel atmelletje erbij voor de aansturing, IR oogje, rotary encoder (of AD van de atmel icm een pot, wel lagere resolutie) en wat proggen, en we hebben zelfs remote control :P
daniel

Bericht door daniel »

deepspace schreef:
Hij is niet in de laatste plaats beter omdat je die dan ook makkelijk kunt sampelen :+ (drie stuks is voldoende :) Simpel atmelletje erbij voor de aansturing, IR oogje, rotary encoder (of AD van de atmel icm een pot, wel lagere resolutie) en wat proggen, en we hebben zelfs remote control :P
Laat ik daar nou net mee bezig zijn (alleen dan met een PIC) :) (was te zien op DDIY2005, was alleen nog niet af)

Daarbij heb ik voldoende aandacht proberen te besteden aan de voeding. Op TNT Audio staat een heel interessant artikel over ruis in voedingsregelaars. Is dus in het kader van dit topic ook wel interessant. Hier komen de standaard 3-poten helemaal niet zo goed uit. Batterijen overigens ook niet!

Dat er een versie van de PGA is waar je zelf de uitgangsopamp aan kunt hangen wist ik niet. Ik weet wel dat er een digitaal volumeregelic is van Wolfsson die dat heeft (tip van de auteur van bovenstaand artikel). Naast het voordeel dat je zelf de uitgangs-opamp kunt kiezen, is er ook nog het voordeel dat er totaal geen aktieve analoge elektronica op die chip zit.
Rudy

Bericht door Rudy »

Vergeet de PGA niet te bufferen aan zen ingang. En gebruik liever de 2310 dan de 2311.

De mijne is af 8)

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Vergeet de PGA niet te bufferen aan zen ingang. En gebruik liever de 2310 dan de 2311.
Daar zal ik tzt wel op terug komen. Tot die tijd zal ik de 7.1 input van mijn receiver (en een deel van de amps) misbruiken voor het grapje ;)
voodooless
Contacteer:

Zo, ik wil de DCX gaan bestellen, maar nu zie ik dat die alleen een AES/EBU ingang heeft. Ik moet dus SPDIF van de CD-speler/PC omzetten naar AES/EBU. De vraag is, hoe kan dat simpel en makkelijk.

Nu heb ik het volgende schema gevonden:

Afbeelding

Figuur 4 moet ik dus hebben. De vraag is echter: wat voor soort trafo is het. Ik heb ff bij Farnell gekeken, maar daar kan ik niet echt wat vinden (er is ook zoveel...). Als iemand het dus weet, of een andere idee heeft, hoor ik dat graag!
voodooless
Contacteer:

Zo, even een paar daagjes ertussen uit geweest. Tijd gehad om wat te schetsen:

Afbeelding

Als ik vanavond nog de tijd vind ga ik het wat ecacter uittekenen op de PC. Ik twijfer er ook nog over om de speaker in twee delen te maken.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
keyser schreef:
Ik zou er trouwens wel voor zorgen dat je qua hoogte juist minimaal aan 1 meter komt. Persoonlijk ben ik namelijk niet zo'n liefhebber van een zanger die op heuphoogte zingt. Rond oorhoogt is toch eigenlijk wel het mooist.
baffle is sheef he, dus op de luisterplek is het netjes op oorhoogte.
Een speaker die lae ris en die naar boven gericht is klinkt altijd anders dan een speaker die vanaf oorhoogte naar voren straalt. In het eerst geval blijf je horen dat de speakers te laag staan.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
rudy schreef:
En btw, die beringer mag dan wel de lucht in geprezen worden, lees die signaal/ruis waardes maar is tegoei en begin al maar eens na te denken in welke richting dat ding niet eens bruikbaar is in serieuze audiotoepassingen.
SNR is toch niks mis mee in de specs? 112 dB? Ik ga het ding enkel en alleen via de digitaal gebruiken, dus dat neemt al een deel van de elende weg... Daarnaast kun je je afvragen of de nadelen opwegen tegen de berg voordelen die je krijgt... Alternatieven hoor ik natuurlijk graag! Ik vrees echter dat je niks zult vinden voor normaal geld...
Rudy merkt denk ik terecht dat een actief filter niet zomaar in elkaar geflanst kan worden. Het is in ieder geval aanmerkelijk complexer dan een passief filter.

De DCX2496 gaat inderdaad flink ruisen als je 'm tussen een gemiddelde bron en een versterker inzet. De ingangsspanning is geloof ik max 10V, maar een beetje cd/dvd geeft daar maar een fractie van. Je moet vervolgens met een voorversterker het signaal oppompen. Denk ook aan de omzetting naar gebalanceerd. Ik heb net onderdelen besteldom een doosje te maken waar een regelbare voorversterking (in een paar stappen, bijvoorbeeld 2, 4, 6 en +8dB) en omzetting van standaard ongebalanceerde rca uitgang naar een XLR ingang.

Ik heb nog niet de DCX tussen voor en eindversterker gezet. Maar met het sterk wisselende opnameniveau dat je op cd's vindt, is regelbare voorversterking van de born wel aan te bevelen. Juist de audiofiele cd's zijn vaak relatief zacht opgenomen, dus daar is veel winst te halen als je het signaal eerst oppompt voordat het de DCX ingaat. Er zit ook een digitale ingang op, maar geen doorsnee type digitale ingang (AES/EBU input, ook XLR plug).

Voor de rest is het een prachtapparaat, zeker voor het geld. Het schijnt zo te zijn dat de V1.15 firmware beter klinkt dan de laatste versie, 1.16. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar schijnbaar hangt het samen met de zuinigere algoritmes die voor de filtering in 1.16 worden toegepast. Voordeel daarvan is dat je meer eq en filtering kunt toepassen voordat de cpu volloopt.
voodooless
Contacteer:

Het meeste wat je verteld is oud nieuws vreeg ik...

Als je gelzen had, heb je gezien dat ik bezig ben met een convertor om SPDIF om te zetten naar AES/EBU. Zou simpel moeten zijn, want het singaal zelf is gewoon identiel (op wat extra frame info na).

Maar ik zal idd rekening gaan houden met de hoogste van de tweeter, maar ik heb geen in in een te hoge speaker... Het moet gewoon compact blijven. Tot 1 meter kan ik nog wel verdragen denk ik.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Het meeste wat je verteld is oud nieuws vreeg ik...

Als je gelzen had, heb je gezien dat ik bezig ben met een convertor om SPDIF om te zetten naar AES/EBU. Zou simpel moeten zijn, want het singaal zelf is gewoon identiel (op wat extra frame info na).

Maar ik zal idd rekening gaan houden met de hoogste van de tweeter, maar ik heb geen in in een te hoge speaker... Het moet gewoon compact blijven. Tot 1 meter kan ik nog wel verdragen denk ik.
Sorry hoor voor de zinloze info :twisted: Ik ben al een tijdje offline, dus ploeter deze thread nu pas in z'n geheel door. Ik lees inderdaad net dat je er al achter was gekomen dat de dig in geen spdif is ofzo.

Ben wel benieuwd of je zo'n digi converter zelf makkelijk kunt DIY'en. Ik heb al bij M-audio zitten kijken voor converters, die hebben een relatief goedkoop bakkie met een stuk of drie dig ingangen, dus dan heb je ook meteen een schakeling tussen meerdere bronnen en de DCX.
voodooless
Contacteer:

DIY_Freak schreef:
Ben wel benieuwd of je zo'n digi converter zelf makkelijk kunt DIY'en. Ik heb al bij M-audio zitten kijken voor converters, die hebben een relatief goedkoop bakkie met een stuk of drie dig ingangen, dus dan heb je ook meteen een schakeling tussen meerdere bronnen en de DCX.
Dat kan dus, je hebt alleen een trafo nodig, die je zelf moet wikkelen. Probleem is alleen... hoe maak ik zo'n ding. Er is ook een active oplossing met wat electronica, maar als het kan hou ik het graag simpel :)
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

deepspace schreef:
Dat kan dus, je hebt alleen een trafo nodig, die je zelf moet wikkelen. Probleem is alleen... hoe maak ik zo'n ding. Er is ook een active oplossing met wat electronica, maar als het kan hou ik het graag simpel :)
Ik ben benieuwd. Oh ja, om je andere vraag te beantwoorden (Do diamonds shine on the dark side of the moon?), moet ik zeggen 'helaas niet meer'. :-({|=
voodooless
Contacteer:

DIY_Freak schreef:
Oh ja, om je andere vraag te beantwoorden (Do diamonds shine on the dark side of the moon?), moet ik zeggen 'helaas niet meer'. :-({|=
Nou... je weet het pas als je gaat kijken ;)
voodooless
Contacteer:

Ik heb weer wat zitten tekenen en bedenken...

Voor de mid wil ik een Thiel unit gebruiken. De vraag is nu of je beter een pure mid unit kan nemen, zoals de bijvoorbeeld de C² 79/6, of zou een midbass het beter doen in mijn geval, zoals bijvoorbeeld de C² 82/T4? Als tweeter wil ik misschien ook wel een Thiel gebruiken. Dat is flexibeler als de ribbon die ik in gedachten had, en weer wat nieuws :) . Maar wat is wijsheid: pure mid, of midbass'je...

Ipv twee TIW250xs'jes in een gesloten kast zou ik ook kunnen kiezen voor een enkele unit in BR. Deze mag dan rond de 300 euro kosten en moet zich in zo'n 35 tot 40 liter thuisvoelen. Dit zou het ontwerp ook wat luchtiger en minder massief maken, want met twee woofers is het behoorlijk "dik".

Mooie optie is deze unit van Eton [pdf]. De 22 cm Thiel unit zou ook kunnen, maar die presteert niet voldoende in het laag.

Tja, wat nu beter doen, twee iets mindere units nemen in een gesloten kast, of één enkele in BR? De twee units zullen meer punch hebben, en zijn gesloten, terwijl de enkele unit misschien meer details kan brengen... ook hier weer: wijsheid, waar te vinden ?
vigier

Bericht door vigier »

Misschien 1 van de revelators van Scan Speak? Er is er weer eentje bij gekomen: de 4667 en 8667 serie.

De 26W8861T00 kende je denk ik wel:
http://www.d-s-t.com/link/scs/data/26w_8861t00a.htm

Daar zijn nu bijgekomen de:
26W4867T00
http://www.d-s-t.com/link/scs/data/26w_4867t00a.htm
en de
26W8867T00
http://www.d-s-t.com/link/scs/data/26w_8867t00a.htm

Heb ik dit ff opgezocht, zie ik dat je ongeveer 40 liter te besteden hebt. Dat is niet veel hoor!
Je had 2 stuks TIW250XS eerst in gedachten, in gesloten kist van 40 liter? Dat is een -3dB punt van 75 Hz!!! Dan kun je beter de C2-82 wat lager door laten spelen :)
Dan kun je beter 2x een TIW200XS erin zetten, dan heb je met 40 liter zo'n 48 Hz. (Q is dan ongeveer 0,85)

Een Excel W26FX001 doet 40 hz in een 40 liter gesloten behuizing.
Een TIW200XS in 46 liter bassreflex gaat net onder de 30 Hz
Een Alcone AC10HE doet 47 Hz in 40 liter gesloten.
Een Number One SPH-200KE doet 33 Hz in 40 liter bassreflex

Als je bassreflex 40 liter wil, dan kom je niet veel groter dan een 8 inch uit als je er nog wat laag bij wil. Gesloten zou je ook met een 10 inch kunnen werken.

Groet, Joris
vigier

Bericht door vigier »

Die scan speaks die ik noemde gaan trouwens best aardig in zo'n 40 liter gesloten!

Groet, Joris
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”