Nieuw ontwerp; 3 weg BR, avalon look-a-like
Moderator: Beheerdersteam
Ik zit net een beetje te simuleren en wat te schetsen. Ik kan net zo goed een slotpoort in de bodem plaat integreren. Ik heb dan geen narigheid van een verlaagde afstemming. Maar ik zie ook geen meerwaarde.
Een slot poort is wat makkelijker te maken... Ik denk dat het verder vrij weinig uit gaat maken.
Een slot poort is wat makkelijker te maken... Ik denk dat het verder vrij weinig uit gaat maken.
Ik heb het allemaal nog eens bekeken, en ik denk niet dat het de moeite loont om de poort in de bodem te zetten en voor een constructie te kiezen als avalon dit heeft. Het is mij allemaal wat te onzeker, en ik wil toch strak op de fs proberen af te stemmen.
Een slot poort lijkt me ook niet zo ideaal als een ronde. De slotpoort zou dan de opening in de hoek van de kast hebben. De ronde poort heeft de opening gewoon ergens midden in.
Tot zover de ontwerp fase. Nu kan het allemaal lekker bezinken, en ik kan de bouwplannen eens goed aanpakken. Dank voor de tips tot zover!! Mocht ik gaan bouwen, dan zien jullie de foto's en een verslag op het forum verschijnen.
Een slot poort lijkt me ook niet zo ideaal als een ronde. De slotpoort zou dan de opening in de hoek van de kast hebben. De ronde poort heeft de opening gewoon ergens midden in.
Tot zover de ontwerp fase. Nu kan het allemaal lekker bezinken, en ik kan de bouwplannen eens goed aanpakken. Dank voor de tips tot zover!! Mocht ik gaan bouwen, dan zien jullie de foto's en een verslag op het forum verschijnen.
Vandaag toch weer wat verder gewerkt aan het ontwerp. Ten eerste een begin gemaakt aan het ontwerp voor een inverted horn voor de mid (ala jeroen's monitor
).
Ten tweede nog even met de plaatsing van versteviging en de BR poort gespeeld. BR poort wordt gemaakt van een kartonnen buis met 70 mm binnen diameter en 4 mm wanden. Lijkt me stevig genoeg, en goed te bewerken (en ik heb er 1.5 meter van liggen).
Er staan twee opties open voor de plaatsing van de versteviging en de BR poort:
1

2

Optie 2 spreekt mij het meeste aan.
Over de mid sectie later meer. Het ziet er naar uit dat een inverted hoorn prima in het ontwerp past. De bevestiging aan de baffle vraagt wel wat aandacht, maar echt problematisch zal het niet worden.
Ten tweede nog even met de plaatsing van versteviging en de BR poort gespeeld. BR poort wordt gemaakt van een kartonnen buis met 70 mm binnen diameter en 4 mm wanden. Lijkt me stevig genoeg, en goed te bewerken (en ik heb er 1.5 meter van liggen).
Er staan twee opties open voor de plaatsing van de versteviging en de BR poort:
1

2

Optie 2 spreekt mij het meeste aan.
Over de mid sectie later meer. Het ziet er naar uit dat een inverted hoorn prima in het ontwerp past. De bevestiging aan de baffle vraagt wel wat aandacht, maar echt problematisch zal het niet worden.
Dat vind ik wel erg moeilijk te realiseren bij een ronde poort.... Zoals ik al eerder aangaf wil ik geen slot poort gebruiken. Tuning met deze ronde poort is perfect voor het kast volume zoals dat op bovenstaande tekening staat.
Mocht ik kiezen voor een inverted hoorn voor de mid, dan komt er meer volume vrij, en moet ik dus nog even gaan knutselen om alles weer goed te krijgen. Maar dat zal het grootste probleem niet zijn.
Mocht ik kiezen voor een inverted hoorn voor de mid, dan komt er meer volume vrij, en moet ik dus nog even gaan knutselen om alles weer goed te krijgen. Maar dat zal het grootste probleem niet zijn.
Afgelopen week heb ik me vooral geconcentreerd op de indeling van m'n studenten kamertje... Er is een kans aanwezig dat ik volgend schooljaar echt 5 dagen in de week hier moet zitten (het moet niet gekker worden). En dan is een fatsoenlijk stel speakers een must. Aangezien het erg klein is, en ook nog eens erg vol staat was ik bang dat ik geen speakers als een drie weg zuil weg kon zetten. Gelukkig zie ik het wel zitten om de avalon kloons neer te zetten in combinatie met de dubbel 15" Tc sounds sub.
En die opstelling lijkt me perfect. De zuilen kunnen dan gesloten uitgevoerd worden met alle voordelen die er bij horen, en de sub vult het mooi aan tot een 25 hz. Gegarandeerd dat er dan het een en ander los komt in dit kamertje.
Deze ontwikkeling maakt de realisatie van dit project in eens een heel stuk dichter bij! Deze zuiltjes staan vanaf nu erg hoog op m'n lijstje, maar er moet eerst nog het een en ander verandert worden.
De mids die ik in wou zetten spelen ook in mijn hoorn loaded systeem, en daar wil ik ze houden. Ik ga dus opzoek naar een andere (+/-) 10 cm mid driver. In de test fase van dit kastje komt wel gewoon de fe 103s als tijdelijke oplossing mocht ik nog geen budget hebben voor de andere mids. (de fe 103s wordt niet meer gelevert dus deze kan helaas niet toegepast worden)
Wel wil ik vanaf het begin rekening houden met andere mid units. Uitsparingen voor drivers zullen op maat van de nog aan te schaffen mids worden gemaakt en de fe 103s moet dan maar tijdelijk op een profesorische manier gemonteerd worden. Gelukkig loopt er al een mooi topic over 10 cm mids.
Iets anders waar ik mee ga expirimenteren is de br poort. Ik bouw de poort gewoon zoals in het ontwerp staat. Als de kast als gesloten kast ingezet gaat worden probeer ik de poort om te bouwen tot een goed werkende vario vent. Die zou er voor moeten zorgen dat de Q van de gesloten kast behoorlijk omlaag kan zonder het volume te vergroten.
En die opstelling lijkt me perfect. De zuilen kunnen dan gesloten uitgevoerd worden met alle voordelen die er bij horen, en de sub vult het mooi aan tot een 25 hz. Gegarandeerd dat er dan het een en ander los komt in dit kamertje.
Deze ontwikkeling maakt de realisatie van dit project in eens een heel stuk dichter bij! Deze zuiltjes staan vanaf nu erg hoog op m'n lijstje, maar er moet eerst nog het een en ander verandert worden.
De mids die ik in wou zetten spelen ook in mijn hoorn loaded systeem, en daar wil ik ze houden. Ik ga dus opzoek naar een andere (+/-) 10 cm mid driver. In de test fase van dit kastje komt wel gewoon de fe 103s als tijdelijke oplossing mocht ik nog geen budget hebben voor de andere mids. (de fe 103s wordt niet meer gelevert dus deze kan helaas niet toegepast worden)
Wel wil ik vanaf het begin rekening houden met andere mid units. Uitsparingen voor drivers zullen op maat van de nog aan te schaffen mids worden gemaakt en de fe 103s moet dan maar tijdelijk op een profesorische manier gemonteerd worden. Gelukkig loopt er al een mooi topic over 10 cm mids.
Iets anders waar ik mee ga expirimenteren is de br poort. Ik bouw de poort gewoon zoals in het ontwerp staat. Als de kast als gesloten kast ingezet gaat worden probeer ik de poort om te bouwen tot een goed werkende vario vent. Die zou er voor moeten zorgen dat de Q van de gesloten kast behoorlijk omlaag kan zonder het volume te vergroten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Michiel,michiel schreef:En dan is een fatsoenlijk stel speakers een must. Aangezien het erg klein is, en ook nog eens erg vol staat was ik bang dat ik geen speakers als een drie weg zuil weg kon zetten.
Zelf voor een hoornliefhebber zijn er mogelijkheden om in de hoogte te werken, dus als je nu eens je nachtkastjes de deur uit doet:

Ik vraag me alleen af er nu zo weinig geluid uit komt, of zouden de heren soms in de veronderstelling zijn dat het om een portable damestoilet gaat?
Dat is niet helemaal iets waar ik fan van ben. Het idee is erg leuk, maar je laat wel wat liggen in het lag en het hoog en de output. Ik ben er onderhand al achter dat het voor mij laag moet gaan, hard mt gaan en dat ook het hoog mooi moet klinken. Na wat experimentjes ben ik er van overtuigd dat dit alleen met een meer weg is te bereiken.
Een hoorn aanvullen met een sub kan natuurlijk ook, maar uit de praktijk weet ik dat het lastig wordt om de dipole op een deftige hoorn aan te laten sluiten.
En ik denk ook wel dat de drie weg plus sub bij mij beter in het gehoord ligt als de rear loaded hoorn.
En ja, de ruimte is er nog steeds niet. De zuil gaat mij al aanzienlijk beperken in m'n bewegings ruimte (voor zover die er al is), en een dergelijke hoorn past simpel weg niet. Denk je eens in, 10 m^2 met een bed, twee zits bank (welke mijn nachtkijstje is en absoluut niet weg gaat
), bureau, klein kastje met TV, tafeltje, grote relaxt stoel, bureau stoel en een torentje school rotzooi.
De bureaustoel gaat er uit omdat ik deze niet gebruik, de sub komt onder de tafel. Dan een beetje schuiven met tv en bureau en ik hou net twee plaatjes over voor een paar speakertjes.
Een hoorn aanvullen met een sub kan natuurlijk ook, maar uit de praktijk weet ik dat het lastig wordt om de dipole op een deftige hoorn aan te laten sluiten.
En ik denk ook wel dat de drie weg plus sub bij mij beter in het gehoord ligt als de rear loaded hoorn.
En ja, de ruimte is er nog steeds niet. De zuil gaat mij al aanzienlijk beperken in m'n bewegings ruimte (voor zover die er al is), en een dergelijke hoorn past simpel weg niet. Denk je eens in, 10 m^2 met een bed, twee zits bank (welke mijn nachtkijstje is en absoluut niet weg gaat
De bureaustoel gaat er uit omdat ik deze niet gebruik, de sub komt onder de tafel. Dan een beetje schuiven met tv en bureau en ik hou net twee plaatjes over voor een paar speakertjes.
Nu ook 3D tekeningen van de kast.
Koste me best veel tijd om dit goed te krijgen, na veel te veel pogingen is het aardig gelukt! De binnenkant (versteviging) heb ik nog niet uitgetekend, ik was al blij genoeg dat ik alle details van de baffle er op kreeg, en de facetten.



(Dit is mijn eerste speaker in 3D, ik denk dat er nog heel wat zullen volgen
)



(Dit is mijn eerste speaker in 3D, ik denk dat er nog heel wat zullen volgen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik weet niet wat de exacte maten de avalon zijn. Ik heb op goed gok werk de grove lijnen van het design genomen en de kast opgebouwd rond om de gebruikte componenten. Kan best zijn dat deze wat hoger of smaller of dieper is.
Ik ga straks nog eens kijken of ik de BR poort er in kan krijgen, en misschien wat van de versteviging.
Deze tekeningen geven wel een mooi beeld van hoe de kast zal gaan worden. Ik ga daarom ook nog even spelen met iets andere facetten om te zien wat mij het meest bevalt kwa looks.
Ik ga straks nog eens kijken of ik de BR poort er in kan krijgen, en misschien wat van de versteviging.
Deze tekeningen geven wel een mooi beeld van hoe de kast zal gaan worden. Ik ga daarom ook nog even spelen met iets andere facetten om te zien wat mij het meest bevalt kwa looks.
Ondertussen was ik al stiekum begonnen met de bouw van 1 van de kasten.
Na veel twijfelen over de mid sectie heb ik uiteindelijk besloten om het simpel te houden en een grote gesloten kast te gebruiken. Een inverted hoorn met een 10 cm driver zou echt priegel werk worden, en daar ben ik geen fan van. De grote gesloten kast geeft veel ruimte om lekker wat te spelen met verschillende soorten demping. Het resultaat zal vast niet slecht worden.
Eerst even een doorsnede tekening die ik een tijdje geleden gemaakt hebt:

De versteviging op deze afbeelding is niet definitief. Op het laatste moment bepaal ik wel wat er exact aan versteviging in komt. Ik geloof niet dat ik me druk hoef te maken over een slappe kast met 36 mm wand dikte en 67 mm baffle.
Er komt ieder geval 1 schot in, ook afhankelijk van de BR plaatsing (welke ook nog niet vast staat).
Ik ben begonnen met het maken van de baffle. Deze is opgebouwd uit 3 lagen 15 mm en 1 laag 22 mm MDF.
(foto's zijn helaas wat donker geworden
)
22 mm en 15 mm plaat. De 22 mm bevindt zich het diepst "in" de kast.

Totale baffle achteraanzicht. De units krijgen mooi wat ruimte om te ademen, maar ook genoeg vlees om ze vast te zetten. Alle units zitten trouwens met M4 imbus vast (zelfs rvs
).


Buitenste deel van de baffle

De woofer en de tweeter zijn verzonken, en de mid niet. Dit met meerdere redenen; de mid is niet rond wat het een stuk lastiger maakt om een verzinking te frezen. Mocht ik dit ooit nog willen dan kan het altijd nog. Reden 2: ik weet niet of dit de definitieve mid unit wordt. Er is een kans dat er nog een andere driver in komt.
Vanavond nog even de laatste twee delen van de baffle aan elkaar plakken. En dan even afwachten tot ik weer tijd heb om met de kasten verder te gaan. De kasten worden opgebouwt uit 18 mm MDF en 18 mm spaanplaat. De spaanplaat als binnenkast.
Na veel twijfelen over de mid sectie heb ik uiteindelijk besloten om het simpel te houden en een grote gesloten kast te gebruiken. Een inverted hoorn met een 10 cm driver zou echt priegel werk worden, en daar ben ik geen fan van. De grote gesloten kast geeft veel ruimte om lekker wat te spelen met verschillende soorten demping. Het resultaat zal vast niet slecht worden.
Eerst even een doorsnede tekening die ik een tijdje geleden gemaakt hebt:

De versteviging op deze afbeelding is niet definitief. Op het laatste moment bepaal ik wel wat er exact aan versteviging in komt. Ik geloof niet dat ik me druk hoef te maken over een slappe kast met 36 mm wand dikte en 67 mm baffle.
Er komt ieder geval 1 schot in, ook afhankelijk van de BR plaatsing (welke ook nog niet vast staat).
Ik ben begonnen met het maken van de baffle. Deze is opgebouwd uit 3 lagen 15 mm en 1 laag 22 mm MDF.
(foto's zijn helaas wat donker geworden
22 mm en 15 mm plaat. De 22 mm bevindt zich het diepst "in" de kast.

Totale baffle achteraanzicht. De units krijgen mooi wat ruimte om te ademen, maar ook genoeg vlees om ze vast te zetten. Alle units zitten trouwens met M4 imbus vast (zelfs rvs


Buitenste deel van de baffle

De woofer en de tweeter zijn verzonken, en de mid niet. Dit met meerdere redenen; de mid is niet rond wat het een stuk lastiger maakt om een verzinking te frezen. Mocht ik dit ooit nog willen dan kan het altijd nog. Reden 2: ik weet niet of dit de definitieve mid unit wordt. Er is een kans dat er nog een andere driver in komt.
Vanavond nog even de laatste twee delen van de baffle aan elkaar plakken. En dan even afwachten tot ik weer tijd heb om met de kasten verder te gaan. De kasten worden opgebouwt uit 18 mm MDF en 18 mm spaanplaat. De spaanplaat als binnenkast.
Goed dat je even naar voren brengt... Ik heb er wel over gedacht, maar ook dit is nog niet uitgewerkt. Ik denk wel dat ik het doe.
De bouw staat op een erg laag pitje aangezien ik tegenwoordig bijna full time aan de arbeid ben met nog een klein beetje school er naast.
Zodra de baffle af is kan ik gaan meten en 'even' een ondersteuning in elkaar zetten.
De bouw staat op een erg laag pitje aangezien ik tegenwoordig bijna full time aan de arbeid ben met nog een klein beetje school er naast.
Zodra de baffle af is kan ik gaan meten en 'even' een ondersteuning in elkaar zetten.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Misschien ook handig voor ideeen: http://www.hifivoice.com . Daar staan veel foto's en tekeningen van de Milestones, soortgelijke speakers.
Marc
Marc
Nu ook het hout voor de rest van de kast gezaagd.
De gehele buitenkast wordt opgebouwd uit spaanplaat en MDF. Hier het hout wat voor de kast gebruikt gaat worden.

De wanden worden eerst verlijmd, voordat de kast in elkaar geplakt gaat worden.
verlijmen van de boven/onderkant:

De buitenste laag (MDF) is niet helemaal op maar gezaagd. Aan de achterkant steekt het MDF uit. Dit wordt als laatst weg gefreesd voor het mooiste resultaat.
Tevens wat lichtere foto's van de baffle gemaakt:


Volgende op het programme is het vast stellen van de plaats van de BR poort. Hij komt so wie so aan de achter zijde. Maar welke hoogte??

Bij optie twee is er meer ruimte rond om de poort, maar zullen er ook meer hogere tonen doorheen komen dan bij optie 1. De woofer loopt tot een 800-1000 Hz denk ik. (x over wordt straks op het gehoor grof ingesteld, en daaruit verder geoptimaliseerd)
Ik denk zelf dat optie 2 de beste is... Wat denken jullie hier over??
De gehele buitenkast wordt opgebouwd uit spaanplaat en MDF. Hier het hout wat voor de kast gebruikt gaat worden.

De wanden worden eerst verlijmd, voordat de kast in elkaar geplakt gaat worden.
verlijmen van de boven/onderkant:

De buitenste laag (MDF) is niet helemaal op maar gezaagd. Aan de achterkant steekt het MDF uit. Dit wordt als laatst weg gefreesd voor het mooiste resultaat.
Tevens wat lichtere foto's van de baffle gemaakt:


Volgende op het programme is het vast stellen van de plaats van de BR poort. Hij komt so wie so aan de achter zijde. Maar welke hoogte??

Bij optie twee is er meer ruimte rond om de poort, maar zullen er ook meer hogere tonen doorheen komen dan bij optie 1. De woofer loopt tot een 800-1000 Hz denk ik. (x over wordt straks op het gehoor grof ingesteld, en daaruit verder geoptimaliseerd)
Ik denk zelf dat optie 2 de beste is... Wat denken jullie hier over??
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Optie 1 heeft als mogelijkheid om de woofer van achteren te stutten, met optie 2 heb je die mogelijkheid niet meer. Voor de werking van de bas reflex pijp zelf maakt het niet zoveel uit waar de poort zit, de golflengte van het werkingsgebied loopt in de ettelijke meters.michiel schreef:Ik denk zelf dat optie 2 de beste is... Wat denken jullie hier over??
Watbetreft de akoestische koppeling van midden en hoog vind ik de oplossing van Avalon zelf charmant, de reflexpijp aan de onderzijde.
Marc
Bedoel je daar dit argument mee?jeroen_d schreef:Vanwege dat laatste argument zou ik zeker voor optie 1 gaan, in ieder geval niet vlak bij de woofer dus.
In beide gevallen is het mogelijk om de magneet van de driver te onder steunen. Bij optie 2 moet dit gebeuren door een plankje dwars op de baffle, binnen de ruimte die tussen de baffle en poort open is. Iets wat ik so wie so toe wil passen. Nadeel nu is dat ik met optie 2 EN ondersteuning iets minder ruimte rond om de poort heb als optie 2 alleen.... maar nog steeds meer ruimte dan met optie 1.Optie 1 heeft als mogelijkheid om de woofer van achteren te stutten, met optie 2 heb je die mogelijkheid niet meer.
Dus hieruit kan ik concluderen dat het in elk geval een storing (in de vorm van midden tonen output via de poort) veroorzaakt als de poort dicht op de woofer zit?jeroen_d schreef:in ieder geval niet vlak bij de woofer dus
Ik weet zelf niet wat nu erger is. Die mid output, of weinig ruimte om de poort......
Een poort in de voet heb ik al over nagedacht, ik geloof dat het al in dit topic beschreven staat....
Ik doe het als volgt... Ik zet de poort onderin de kast, zet de zijkant voorlopig met lijmklemmen vast en ga gewoon testen. Mocht ik merken dat deze situatie problemen oplevert dan trek ik de kast open en knutsel ik een bocht in de poort.
Werkt het wel, dan plak ik de kast gewoon dicht.
Vanavond buig ik me over het vast zetten van de magneet van de woofer.
De mid zet ik niet van achter vast, omdat ik wellicht een andere mid unit ga gebruiken dan de ACR fe 103 s.
Vanavond buig ik me over het vast zetten van de magneet van de woofer.
De mid zet ik niet van achter vast, omdat ik wellicht een andere mid unit ga gebruiken dan de ACR fe 103 s.

