Mini-avalon voor P@ulus voor 5/12

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou gisterenavond weer gaan klussen bij mijn pa en ma. Begonnen met de eerste klus; een gat frezen met een diameter zo klein dat de tweeter erin past met het smalle gedeelte, maar erin moet worden gedrukt om gelijk te komen met de frontplaat. Hiervoor moest het gat 32 mm groot worden. Een aantal avonden geleden heb ik een compleet nieuw frees-cirkelgeleiuder gebouwd omdat de houten brak werd. Nu deze keer met polyester onderplaat (die achteraf bleek te dun was, moet er een dikkere voor nemen...) en aluminium zijpanelen. Met deze geleider kreeg ik nog geen fijne rechte rondjes uitgefreesd. Toen heb ik een speedboor genomen en hier wat materiaal bijgelast, dit vervolgens op de slijpsteen weer afgewerkt dat het helemaal vlak en recht was, en precies (!) die dikt dat het er snugfit in vastzat. Na drie keer afslijpen had ik de ideale maat te pakken!

Vervolgens de tweeter afgetekend (centrum) en met de aangepaste speedboor de tweetergaten geboord.

Daarna heb ik de frontplaatjes nog wat bijgewerkt en de demping in de kastjes geplakt. Dit is de lage variant van pritex aan de onder-boven en zijkant, en aan de zijkant een 5 mm dikke laag van pritex geplakt met contactlijm. Ik zal aan de hand van meting en luisteren later de hoeveelheid dempingwol in de kast doen.

Enfin, toen de demping was gemonteerd heb ik de baffle's verlijmd met de rest van de kast en de lijmklemmen erop gezet.

Vanavond ga ik lekker de kastje's afwerken. Heb vanmiddag nog snel voordat ik naar het werk ging en nadat Mischa weg was met de BB3.01's en bijbehorende testkasten :lol: wat speakon delen gekocht bij EPH in Hamont. prijs: 1,80 voor een femalle kastdeel, en 3,65 voor de male stekkers. Zo goedkoop heb ik ze nog niet eerder gezien!!! Fantastisch. Nu zijn de aansluitmaterialen al duurder dan midwoofers 8) hahaha

Maar goed, zal proberen vanavond wél het fototoestel mee te nemen en wat plaatjes te maken van het maken van de facetten en het afwerken van de kasten. en dan kan ik van het weekend eens lekker gaan meten en me verdiepen in de wereld van het filteren......(zal wel weer een bak met geld worden aan filteronderdelen.)

Vraagje aan Roland van Caps and Coils: is het wat om voor de beginnende filteraar een set te maken die men vaak gebruikt voor het ontwerpen van filters?

Groetjes

Jan
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Wowly schreef:

Vraagje aan Roland van Caps and Coils: is het wat om voor de beginnende filteraar een set te maken die men vaak gebruikt voor het ontwerpen van filters?

Groetjes

Jan
Hoi,

Dat is erg lastig. Ik weet namelijk niet waar de beginner precies begint met filteren. Twee weg?

Alle weerstanden maal twee in 1 koop zou in ieder geval wel wat zijn. Elco's erbij van 1.0 tot 47.0 uF. Draadspoelen van 1.0 mm van 1.20 tot 2.20 mH en 0.70 mm van 0.22 tot 0.47 mH? APW Clarity van 2.20 tot 15.0 uF?

Ik plaats dit ook even in persberichten. Het is namelijk wel een erg goed idee.

-edit- Poll erbij. zie hier verder:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5339

Groet Roland
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goede zaak Roland,ik denk dat anderen hier erg blij mee zijn, nu de meetsystemen in ieders bereik gaan komen. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

Om terug te komen om de miniavalon: ik ben natuurlijk weer eens vergeten mijn fototoestel mee te nemen :oops: Maar niet getreurd, ik heb wel wat foto's van de kastjes zoals ze eruit zien met de facetten eraf geschaafd (met de handschaaf, werkt perfect). Ik moet ze nog wel met het schuurpapier flink onder handen nemen om een gladde afwerking te verkrijgen. Ik denk dat ik ze maar eens aflak met Glitsa-spul. Daar wil ik al lang eens mee werken om te kijken of het wat is.

Vind het zelf wel een grappig kastje geworden. Ik had er 4 gemaakt en heb de twee slechtste voor mezelf gehouden. Ze zijn dan ook niet helemaal perfect, maar ik probeer mijn perfectionisme in mijn hobby wat af te leren/zwakken, word het leven een stuk leuker van :D

Oja, mocht je denken "had ie die cirkels voor de breedbanders niet wat netter rond kunnen maken??", dat waren ze dus, maar de aansluitingen vor de draden zaten dan klem in het gat wat de unit een zijde op drukte in het gat = slechte passing. Daarom heb ik ze achteraf maar de boel wat met de hand bijgevijld......

Groetjes!

Wowly
Bijlagen
IMG_3837.JPG
IMG_3836.JPG
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Mooie lijnen heeft dat ding toch. Paulus mag zich zelf gelukkig prijzen! Kunnen wij het gedicht nog even zien? Ik ben wel benieuwd naar de verwijzingen richting speakerbouw...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha, tja, dat gedicht heeft paul dus (nog?). Ik was vergeten een gedichtje te maken , en heb dat in de pauze in de pakjesavond snel geschreven, nadat ik snel naar huis was gereden voor schone kleren voor zoon nummer 2.

De kastjes die je ziet zijn voor mij. Ahw proefkastjes voor filtering van deze 2 units. Als P@ulus wil mag ie ze ook zo maken, desnoods schaaf ik ze voor hem e.d.

deze 2 kastjes zullen tzt wel worden aangeboden aan iemand die ze graag wil hebben oid.

groetjes

Jan
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou Jan, ik ben onder de indruk.

Kan nog best wat worden zoiets :P

En dat voor weinig :)
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er heel mooi uit Wowly!!!

Mooi die schuine kanten, die nerf, echt waanzinnig.
Persoonlijk zou ik geen Glitsa gebruiken maar liever een parketlak.

Je hebt trouwens een wonderbaarlijke vijl :D eentje die in de tijd terug gaat :? .
sevenup

Bericht door sevenup »

=D> =D> =D>
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hondasnl schreef:
Hoe bedoel je dat, Marcus? Glitsa is een keiharde, en erg krasvaste parketlak welke vooral in satijnglans een mooie afwerking geeft. Misschien gebruik je liever geen watergedragen lak? (ik ook niet, maar voor Glitsa maak ik graag een uitzondering).
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Marp schreef:
Hondasnl schreef:
Hoe bedoel je dat, Marcus? Glitsa is een keiharde, en erg krasvaste parketlak welke vooral in satijnglans een mooie afwerking geeft. Misschien gebruik je liever geen watergedragen lak? (ik ook niet, maar voor Glitsa maak ik graag een uitzondering).
Wellicht heb je gelijk Mario, vroeger toen ik nog jong was :oops: , gebruikte m'n vader altijd Glitsa en werd verdund met spiritus. Na een aantal jaar ging dat wonderbaarlijk loslaten / bladderen / schilferen.
Wellicht is de qualiteit van de huidige Glitsa superb verbeterd.
Misschien moet ik afstappen van die gedachte en ervaringen van toen der tijd.
Ik moet je eerlijk zeggen dat op de Odin's ook watergedragenlak is aangebracht. Dit is me bijzonder goed bevallen!!
Bijlagen
IMG_7283.gif
Joost

Bericht door Joost »

Ziet er goed uit hoor impressive.

Goed dat je dat kan met een schaaf.

=D> =D>
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hondasnl schreef:
vroeger toen ik nog jong was :oops: , gebruikte m'n vader altijd Glitsa. Na een aantal jaar ging dat wonderbaarlijk loslaten / bladderen.
Wellicht is de qualiteit van de huidige Glitsa superb verbeterd.
Na zoiets kan ik me voorstellen dat van zo'n product afstapt, maar ik vermoed dat er iets in/op dat hout gezeten heeft. Wellicht bevatte het hout olie of was het ooit behandeld met was...

In mijn vorige woning heb ik de hardhouten trap, de vloer, binnenkozijnen en een aantal meubelen ermee behandeld, en dat heeft zich altijd prima gehouden. Verder hebben mijn ouders 30 jaar met een parketvloer gedaan welke tussentijds slechts 2x met Glitsa werd behandeld. Dat was dus nog de ouderwetse Glitsa, en wij zijn erop opgegroeid, maar de vloer zag er ondanks onze mishandelingen altijd keurig uit.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

In ons vorige huis hebben we een grenen vloer gelakt met Rambo Pantserlak vloer. Lekker makkelijk te verwerken, kwasten/rollers met water schoonmaken, en ik had niet verwacht dat een watergedragen vloerlak zo stevig kon zijn. Het was een slaap/studeerkamer dus minder intensief gebruikt dan een woonkamer, maar ook van de bureaustoel leek het weinig te lijden. Ik heb er later ook nog verschillende houten stellingkasten en ander kleiner grut mee gedaan. Tenminste drie lagen nodig voor een mooi resultaat, tussendoor steeds lichtjes schuren.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoei, de glitsa 250 Ml is 9 euro....bijna even duur als de drivers alleen al. Wat is dat allemaal duur spul zeg, moet er nog ff aan wennen.

Vandaag proberen wat te gaan schuren (heb een nieuw schuurblokje gekocht, kijken of dat lekker werkt....)

groetjes

Wowly
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Yo zwager,

Met zulke mooie plaatjes dwing je me natuurlijk wel om die van mij ook af te gaan werken... :D
Ziet er geweldig uit! En dit zijn dan de twee minst mooie? Ben ik toch benieuwd wat er straks naast mijn monitor staat. Ik denk tenminste dat daar wel een dankbaar plekje gevonden kan worden. En ik heb nog drie setjes van die pc speakers staan waar ik uit één de versterker wel kan slopen om te gebruiken voor de Avalon-mini's. Ben ik straks denk ik de eerste ter wereld die "Avalons" gebruikt als pc speaker 8)

PS als iemand zich geroepen voelt nog even te kijken op mijn topic
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4456
en mij verder kan helpen met de volumes etc.... want met deze mini-Avalon in het zicht begint het natuurlijk ook meer en meer te kriebelen, en ik wil hier nu toch ook echt concreter mee aan de slag te gaan!
P@ulus

Bericht door P@ulus »

En o ja, ik ga NU even zoeken of ik het gedicht nog heb... :wink:

...........................................

ehh, wel hier de tas gevonden waarin de kasten en units, en er zat een papier in! ... helaas, had gedacht dat 't 'm was, bleek gedichtje voor mijn eigen oudste zoontje. Dus ik vermoed dat 't gedicht van Jan voor mij niet meer boven water komt :cry:

HERSTEL! gevonden (in een andere tas);

Beste Paul,

Natuurlijk zijn wij jou niet vergeten
want je hebt je prima van je taken gekweten
vader, rocker en ook nog workin' man
maar van je hobby's, daar komt niks van
De Sint weet dat je graag speakers wil bouwen
maar je wordt te veel aan je verplichtingen gehouden
vandaar hier een eerste voorzet voor je Avalon
niet te groot, krijg je geen ruzie met je honnepon
Alles zit erbij, en wat er niet is vraag dat maar aan oom!
oom Jan kan je helpen bij het afmaken van je droom
Eerst pakje 1, dan 2 en als allerlaatst
pakje 3, staat in de schuur, ben niet verbaasd

groetjes Sint en Piet

aldus Jan's in zeer korte tijd in elkaar gezette gedicht, voorwaar niet slecht! Niet alleen een gepassioneerd bouwer van speakers, maar rijmen en dichten... :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaaa daar s mijn quick and dirty gedichtje :D

Ik heb de mijne af en nu spelende met het filter van mijn refmons, ook een tweeweg. klinkt best aardig al schat ik zo op mijn gehoord dat de twee wat te laag doorspeelt 8) Aansluiten was zo gepiept, omdat mijn filter extern zit en met die fantastische speakon pluggen aan de refmom vastzitten. En de minivalons hebben dus ook een speakon achterop zitten 8)

Enfin, erg goed naar te luisteren. ook hier duidelijk hoorbaar dat de boel moet worden ingespeeld. met name de tweeters waren de eerste 10 minuten niet om aan te horen!!
Ik zal ff snel wat foto's pluggen, kunnen jullie ook meegenieten!!

Jan
Bijlagen
IMG_3873.JPG
IMG_3874.JPG
IMG_3872.JPG
IMG_3871.JPG
IMG_3870.JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat vindn jullie van het laatste foto-tje? Echt kerstsfeer he? (staat nu ook lekker zoete kerstmuziek op te tingelen....nog ff en de kerstman komt naar binnen gevlogen!)

Wat ook een grappig effect is dat de grote Zyklop staat mee te doen op een ondergronds nivootje. Zo heb je een heel erg aardig beeld eigenlijk. Klinkt in ieder geval al veel beter dan heel erg veel kant en klare luidsprekertjes!

Nou nog eens lekker gaan meten als ze wat zijn ingespeeld en eens een mooie meting doen! Dan een eigen filtertje bouwen. het filter van de refmon kost al met al rond de 400 euro, dus het filter is ietwat overkill nu HAHAHAHAAAAA. Achja, worden die untis ook eens verwend. Denk niet dat er enige van hun broertje of zusjes van de producktielin zo zijn verwend :lol:

Jan
mipo

Bericht door mipo »

Vind het wel een mooi kastje !

Tweeter heel netjes ingebouwd ook.. alleen staat ie niet wat ver van het
woofertje af ?
rho

Bericht door rho »

Nu de drivers er in zitten en ze op je monitors staan vaalt pas echt op hoe klein ze zijn. Schattig! En mooi ook. :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Schattig kastje Jan. Staat goed daar. En? Kerstman al langs geweest?... :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heb snel wat metingen verricht (als ze alkloppen...), de tweet staat qua nivo een stuk te hard tov de hivi.....
Bijlagen
idem, maar nu de hivi alleen
idem, maar nu de hivi alleen
idem,maar nu alleen de dayton 16 1 incher aangesloten
idem,maar nu alleen de dayton 16 1 incher aangesloten
totale response op 30 cm van de kast af gemeten, 1 meter van de grond af, met beide units aangesloten zonder filter
totale response op 30 cm van de kast af gemeten, 1 meter van de grond af, met beide units aangesloten zonder filter
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Wowly schreef:
Wat vindn jullie van het laatste foto-tje?
Jan, ik vind het scheetjes :D .
Een super leuk projectje!!
Mooi gemaakt!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Punt gaaf...punt!
Volgende keer een malletje om de HiVi te laten verzinken? of zie ik het verkeerd?
Leuk naamplaatje er op??

Overigens Glitsa: heerlijk spul om mee te werken, krasvast en zeer lang goed.. 't ruikt ook nog lekker :twisted: (als je teminste niet die waterbasis-troep gebruikt..)
Mijn stokoude luidsprekerkasten staan al bijna 30 kerstbomen, 6 verhuizingen en menige dB's later nog, jubelend van vreugde, in de lak! Niks mis met Glitsa!
"Glitsa is for life!!" Als het los liet was het vermoedelijk een vette houtsoort als pokhout misschien...

Kees
rho

Bericht door rho »

Hoe komt het dat de output naar de 20Hz toe zo fel omhoog gaat? Serieuze woofer die mee staat te spelen? :wink:
Tot zo'n 100Hz lijkt het wel te kunnen kloppen, maar daar onder gaat iets mis.
Gesloten