hoe diep in 1 keer frezen in MDF

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

...... en iedereen wachte hoopvol op een signaal van de freesgoeroe uit mambo beach :wink:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Meestal kun je er behoorlijk snel doorheen. Een cirkel van ongeveer 13cm (midden) doorsnede, 4mm diep en met een frees van ongeveer 15mm diameter heb ik in ongeveer 15-20 seconde gefreesd. En dat is meer omdat ik niet sneller rond de workmate kan rennen.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

markje schreef:
En dat is meer omdat ik niet sneller rond de workmate kan rennen
Hahahaha :P :P ik zie het zo voor me...

Jan
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Dat was serieus, de frees van mn pa is gruwelijk sterk. In mijn couplets zitten de al130's verzonken, met een frees van 1,5cm diameter, 4mm diep freesde ik in no time rond. Ging echt als een speer...

Groeten Mark
Riezz
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 19:58
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Riezz »

sevenup schreef:
Ik had het zelfd probleem met een goedkoop setje freesjes.

Nu hen ik bij de Praxis een frees gekocht van "Lux". Een duits merk van gereedschap. Kost iets van 15-20 euro, maar nooit meer last gehad van brandplekken. Ook de beiteltjes op de frees worden niet blauw.

http://lux-produkte.emil-lux.de/werkzeu ... trLngID=de
dat zijn inderdaad best leuke freesjes.. ik verkoop ze namelijk.. ( werk bij de Praxis )
voor relatief weinig geld, toch leuke kwaliteit..
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Heb ik inderdaad ook. Maar ook de Praxis-freesjes (die ze nu niet meer verkopen bij het filiaal Velserbroek) was ik best tevreden over.

Door MDF kun je mijns inziens makkelijk 1cm per keer pakken. Bij hardhout zoals Jatoba en consorten wordt het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Bij gamma velserbroek hebben ze wel een setje :wink:
naar mijn mening goed genoeg, ik heb eens met die 6mm frees
18 mm in een keer gefreesd en nergens brandplekken of rare randen
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik frees ook rustig 18mm ineens, als je de snelheid en je bewegingssnelheid goed afstemt op elkaar (hij mag niet verbranden, roken of stinken en moet wel snel genoeg kunnen draaien) dan gaat het wel goed. Zelfs met mijn goedkope prutfrees lukt dat, alleen niet snel.

groeten Mark
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Ik heb het toch maar nog eens opgezocht in een informatieboekje over MDF.

Daar hebben ze het over een spaandikte van tussen de 0,15 en 0,25 mm.
Met bijvoorbeeld 6000 tpm en een frees met 2 snijkanten, komt dat neer op 40cm/s, wat dus verdomd snel is :lol:
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Boppo84 schreef:
Ik heb het toch maar nog eens opgezocht in een informatieboekje over MDF.

Daar hebben ze het over een spaandikte van tussen de 0,15 en 0,25 mm.
Met bijvoorbeeld 6000 tpm en een frees met 2 snijkanten, komt dat neer op 40cm/s, wat dus verdomd snel is :lol:
Dan snap je nu waarom ik dus letterlijk rond de workmate rende...

Groeten Mark
Gebruikersavatar
mc hammer
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 22:08
Locatie: hoorn

Bericht door mc hammer »

voor de diepte hanteer ik dat de maximale diepte in een keer is de diameter van je frees, ga niet dieper want de kans bestaad dat je frees dit niet gaat houden. En ook al heb je doppen in je moet luisteren naar de snij gereedschap.

succes
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ze zeggen wel eens, laat de zaag het werk doen!
Je kunt zelf aanvoelen of het verspanen goed gaat of niet.
Als je niet zo'n krachtige bovenfrees hebt (zoals ik) doe het dan in etappes (3 ofzo). Met het toerental kun je eens experimenteren.
Mijn ervaring met eikenhout is niet met een te hard toerental frezen en facetten meelopend.
Een scherpe nieuwe frees is geen overbodige luxe.
Plaats reactie