Meestal kun je er behoorlijk snel doorheen. Een cirkel van ongeveer 13cm (midden) doorsnede, 4mm diep en met een frees van ongeveer 15mm diameter heb ik in ongeveer 15-20 seconde gefreesd. En dat is meer omdat ik niet sneller rond de workmate kan rennen.
Dat was serieus, de frees van mn pa is gruwelijk sterk. In mijn couplets zitten de al130's verzonken, met een frees van 1,5cm diameter, 4mm diep freesde ik in no time rond. Ging echt als een speer...
Ik had het zelfd probleem met een goedkoop setje freesjes.
Nu hen ik bij de Praxis een frees gekocht van "Lux". Een duits merk van gereedschap. Kost iets van 15-20 euro, maar nooit meer last gehad van brandplekken. Ook de beiteltjes op de frees worden niet blauw.
Bij gamma velserbroek hebben ze wel een setje
naar mijn mening goed genoeg, ik heb eens met die 6mm frees
18 mm in een keer gefreesd en nergens brandplekken of rare randen
Ik frees ook rustig 18mm ineens, als je de snelheid en je bewegingssnelheid goed afstemt op elkaar (hij mag niet verbranden, roken of stinken en moet wel snel genoeg kunnen draaien) dan gaat het wel goed. Zelfs met mijn goedkope prutfrees lukt dat, alleen niet snel.
Ik heb het toch maar nog eens opgezocht in een informatieboekje over MDF.
Daar hebben ze het over een spaandikte van tussen de 0,15 en 0,25 mm.
Met bijvoorbeeld 6000 tpm en een frees met 2 snijkanten, komt dat neer op 40cm/s, wat dus verdomd snel is
Ik heb het toch maar nog eens opgezocht in een informatieboekje over MDF.
Daar hebben ze het over een spaandikte van tussen de 0,15 en 0,25 mm.
Met bijvoorbeeld 6000 tpm en een frees met 2 snijkanten, komt dat neer op 40cm/s, wat dus verdomd snel is
Dan snap je nu waarom ik dus letterlijk rond de workmate rende...
voor de diepte hanteer ik dat de maximale diepte in een keer is de diameter van je frees, ga niet dieper want de kans bestaad dat je frees dit niet gaat houden. En ook al heb je doppen in je moet luisteren naar de snij gereedschap.
Ze zeggen wel eens, laat de zaag het werk doen!
Je kunt zelf aanvoelen of het verspanen goed gaat of niet.
Als je niet zo'n krachtige bovenfrees hebt (zoals ik) doe het dan in etappes (3 ofzo). Met het toerental kun je eens experimenteren.
Mijn ervaring met eikenhout is niet met een te hard toerental frezen en facetten meelopend.
Een scherpe nieuwe frees is geen overbodige luxe.