Open baffle midhoog - take 3
Moderator: Beheerdersteam
Dat is een oud liedje. De XG18 valt juist tegen in multi-tone tests van Mark K. Schijnt te liggen aan de lage Xmax, waardoor bv de HDS180 het in multitone tests juist beter doet dan de XG18. Nu moet ik helaas toegeven dat hij niet de AL130 op deze wijze heeft getest, sowieso niet. Visaton is een beetje onbekend daar over de plas. De Xmax ligt iig lekker hoog bij AL130.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 11 dec 2007, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Is dat een oud liedje ?jeroen_d schreef:Dat is een oud liedje. De XG18 valt juist tegen.
Nooit het liedje gehoord
.....
Ik was wel erg snel met reageren geloof ik
Mmm apart. er zijn er toch een hoop mensen over te spreken en het is apart dat de "normale" vervorming dan wel goed is.
Als ik het goed begrijp komt het vooral door de x-max.
"The difference is due to a "carryover" of poor xmax higher up in the spectrum."
Met andere woorden, als we hem hem niet te laag inzetten en hem bv met een dipole af laten vallen met 150-250 Hz, moet je daar toch niet zo veel last van hebben ?
Ik heb mijn post alweer wat uitgebreid
.
Nou misschien geen oud liedje, maar ik zie gewoon geen andere driver met zo lage vervorming als de AL130. Dus laat ik het anders formuleren: graag geen opmerkingen over mijn keuze voor de AL130
, dat blijft wel elke keer terugkomen maar als ik een andere keuze zou willen maken dan zou ik nog eerder naar PHL gaan kijken. Die hebben een uitzonderlijk dynamisch bereik met gelijkblijvende vervorming.
Nou misschien geen oud liedje, maar ik zie gewoon geen andere driver met zo lage vervorming als de AL130. Dus laat ik het anders formuleren: graag geen opmerkingen over mijn keuze voor de AL130
- voodooless
- Contacteer:
Ja, helemaal vlak. De basis is 4mm en daarop 2 plaatjes van 8mm. Ik ga de faceplate van de NEO niet gebruiken, maar de opening van 35x55mm netjes onder een 45 graden hoek uitfrezen op de 8mm plaatjes. De AL130 zal ook ingeklemd zitten tussen de 2 platen van 8mm. De opening voor de AL130 zal precies om de surround heen zitten.
Zo wilde ik het ook eerst doen bij mij. Je kan beter richting de 60 graden gaan denk ik, vanwege een piek die anders ontstaat op 5kHz (uit mijn hoofd). Hoe platter de wave guide des te mooier de respons van de Neo werd bij mij.jeroen_d schreef:Ja, helemaal vlak. De basis is 4mm en daarop 2 plaatjes van 8mm. Ik ga de faceplate van de NEO niet gebruiken, maar de opening van 35x55mm netjes onder een 45 graden hoek uitfrezen op de 8mm plaatjes. De AL130 zal ook ingeklemd zitten tussen de 2 platen van 8mm. De opening voor de AL130 zal precies om de surround heen zitten.
Of wil je voor helemaal geen wave-guide?
Hahaha, wel grappig eigenlijk,
Dat je denkt dat die kast voldoende WAF heeft
. Misschien wel een jeroensWAF, maar geen janWAF zullen we maar zeggen. Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind. Zit een beetje in het dipoolgebeuren ben ik bang, het zullen nooit moeders mooiste worden.
Overigens vind ik het wel gaaf hoor
Jan
Dat je denkt dat die kast voldoende WAF heeft
Overigens vind ik het wel gaaf hoor
Jan
Jij bent tenminste eerlijkWowly schreef:Hahaha, wel grappig eigenlijk,
Dat je denkt dat die kast voldoende WAF heeft![]()
![]()
. Misschien wel een jeroensWAF, maar geen janWAF zullen we maar zeggen. Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind. Zit een beetje in het dipoolgebeuren ben ik bang, het zullen nooit moeders mooiste worden.
Overigens vind ik het wel gaaf hoor![]()
Jan
Die van mij welWowly schreef:Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind.
Trouwens, CarloPJB heeft nog grotere woofers én goedkeuring. Wat zijn wij een bofkonten he.
jeroen_d schreef:Die van mij welWowly schreef:Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind.. Het ontwerp is goedgekeurd en ze houdt van een mooi vol en diepgaand laag
. Als het dan toch groot moet zijn is het niet erg. Ja, natuurlijk zegt ze wel eens, kun je niet dit geluid krijgen met melkpakjes aan de muur. Maar dat is om te plagen.
Trouwens, CarloPJB heeft nog grotere woofers én goedkeuring. Wat zijn wij een bofkonten he.
Maar inderdaad,wij hebben niks te klagen.En dan moet je er ook nog eens de ruimte voor hebben en het mooi vinden.
En m`n vriendin houdt wel van iets groots
Ohh kreeg ik dat mijn ma maar eens aan dr verstand. Die wilt onze State of Art - Wilkonson speakers eruit hebben voor een goedkoop 5.1 setje, met als argument daar komt toch ook goed geluid uit:S, Nou zij liever dan ik. Blijf lekker er naar luisteren. Mijn huidige vriendin vind mijn hobby wel leuk/gaaf ze houd wel van een beetje fatsoenlijk geluid. Das al 1 reden meer om haar te koesteren hejeroen_d schreef:Die van mij welWowly schreef:Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind.. Het ontwerp is goedgekeurd en ze houdt van een mooi vol en diepgaand laag
. Als het dan toch groot moet zijn is het niet erg. Ja, natuurlijk zegt ze wel eens, kun je niet dit geluid krijgen met melkpakjes aan de muur. Maar dat is om te plagen.
Ik zat pas wat te spelen met Xdir voor de filtering van het mid en hoog. Als ik de afstand tussen mid en hoog op 15 cm zet krijg je de onderstaande respons. Verder heb ik een even orde filter genomen, waarbij het faseverschil tussen mid en hoog 0 graden is.jeroen_d schreef:Ik zit nu te denken aan onderstaand plaatje. De bassectie is de huidige, bestaande. Het geheel wordt 1 meter hoog, dit zou voldoende WAF moeten hebben.
Op +/- 30 graden van de hoofdas zijn er nullen van -30 dB te zien. De lobben op +/- 90 graden zijn even sterk als de lob op 0 graden.
Deze situatie is voor een monopool. Voor een dipool is het weer anders, waarschijnlijk worden de boven en onderlob sterk gedempt door de backwave.
Wat ook belangrijk is om op te merken is dat dit alleen geldt voor een steady-state respons. Muziek is echter een signaal dat continu verandert in de tijd. Een golflengte (op het overnamepunt) later hoeft het signaal niet meer te correleren, dan krijg je dus geen interferentie. De lobing zou dus sterk afhankelijk zijn van het type muziek. Zou dit het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende filters en de voorkeur voor een type filter voor een bepaald soort muziek?
- Bijlagen
-
- 2007121401 - Xdir 2 kHz.png (14.34 KiB) 1670 keer bekeken