Open baffle midhoog - take 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker...nice. Leuk om te lezen/volgen Jeroen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de AL130 het aflegt tegen de Vifa XG18.

Prijs is hetzelfde, en van beiden is de vervorming bijzonder laag.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is een oud liedje. De XG18 valt juist tegen in multi-tone tests van Mark K. Schijnt te liggen aan de lage Xmax, waardoor bv de HDS180 het in multitone tests juist beter doet dan de XG18. Nu moet ik helaas toegeven dat hij niet de AL130 op deze wijze heeft getest, sowieso niet. Visaton is een beetje onbekend daar over de plas. De Xmax ligt iig lekker hoog bij AL130.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 11 dec 2007, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Dat is een oud liedje. De XG18 valt juist tegen.
Is dat een oud liedje ?
Nooit het liedje gehoord :lol: .
.....

Ik was wel erg snel met reageren geloof ik :P.


Mmm apart. er zijn er toch een hoop mensen over te spreken en het is apart dat de "normale" vervorming dan wel goed is.

Als ik het goed begrijp komt het vooral door de x-max.

"The difference is due to a "carryover" of poor xmax higher up in the spectrum."

Met andere woorden, als we hem hem niet te laag inzetten en hem bv met een dipole af laten vallen met 150-250 Hz, moet je daar toch niet zo veel last van hebben ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb mijn post alweer wat uitgebreid :oops: .

Nou misschien geen oud liedje, maar ik zie gewoon geen andere driver met zo lage vervorming als de AL130. Dus laat ik het anders formuleren: graag geen opmerkingen over mijn keuze voor de AL130 :wink: , dat blijft wel elke keer terugkomen maar als ik een andere keuze zou willen maken dan zou ik nog eerder naar PHL gaan kijken. Die hebben een uitzonderlijk dynamisch bereik met gelijkblijvende vervorming.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik had het al gezien :)

Het is niet echt een opmerking over JOU keuze, echter eerder een voorstel voor alternatieven.

Allemaal hetzelfde bouwen is ook zo saai :wink: :lol: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk, maar als het over mogelijkheden voor drivers gaat hebben we daar een aparte categorie voor op het forum.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar heb je gelijk in.

Mjha, ik kwam er opeens weer mee door jou ontwerp, wat me zeer aanstaat vanwege de prijs.


Heb je overigens al ideeën over een andere "kast", want ik geloof dat niet iedereen thuis het huidige model zo mooi vond ? :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zit nu te denken aan onderstaand plaatje. De bassectie is de huidige, bestaande. Het geheel wordt 1 meter hoog, dit zou voldoende WAF moeten hebben.
Bijlagen
tekening.jpg
tekening.jpg (9.78 KiB) 1947 keer bekeken
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Hoe "diep" wordt het bovenste gedeelte van je baffle?

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

2cm slechts.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mooi Jeroen. Wordt het een geheel vlakke baffle dit keer?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, helemaal vlak. De basis is 4mm en daarop 2 plaatjes van 8mm. Ik ga de faceplate van de NEO niet gebruiken, maar de opening van 35x55mm netjes onder een 45 graden hoek uitfrezen op de 8mm plaatjes. De AL130 zal ook ingeklemd zitten tussen de 2 platen van 8mm. De opening voor de AL130 zal precies om de surround heen zitten.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ja, helemaal vlak. De basis is 4mm en daarop 2 plaatjes van 8mm. Ik ga de faceplate van de NEO niet gebruiken, maar de opening van 35x55mm netjes onder een 45 graden hoek uitfrezen op de 8mm plaatjes. De AL130 zal ook ingeklemd zitten tussen de 2 platen van 8mm. De opening voor de AL130 zal precies om de surround heen zitten.
Zo wilde ik het ook eerst doen bij mij. Je kan beter richting de 60 graden gaan denk ik, vanwege een piek die anders ontstaat op 5kHz (uit mijn hoofd). Hoe platter de wave guide des te mooier de respons van de Neo werd bij mij.

Of wil je voor helemaal geen wave-guide?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb geen freesje van 60 graden, dus als het nodig is zal ik verder afvijlen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ziet er weer gelikt uit 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha, wel grappig eigenlijk,

Dat je denkt dat die kast voldoende WAF heeft :D :D :D . Misschien wel een jeroensWAF, maar geen janWAF zullen we maar zeggen. Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind. Zit een beetje in het dipoolgebeuren ben ik bang, het zullen nooit moeders mooiste worden.

Overigens vind ik het wel gaaf hoor :P

Jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik ruik jaloezie :twisted:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Wowly schreef:
Hahaha, wel grappig eigenlijk,

Dat je denkt dat die kast voldoende WAF heeft :D :D :D . Misschien wel een jeroensWAF, maar geen janWAF zullen we maar zeggen. Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind. Zit een beetje in het dipoolgebeuren ben ik bang, het zullen nooit moeders mooiste worden.

Overigens vind ik het wel gaaf hoor :P

Jan
Jij bent tenminste eerlijk :lol: !
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind.
Die van mij wel :wink: . Het ontwerp is goedgekeurd en ze houdt van een mooi vol en diepgaand laag :lol: . Als het dan toch groot moet zijn is het niet erg. Ja, natuurlijk zegt ze wel eens, kun je niet dit geluid krijgen met melkpakjes aan de muur. Maar dat is om te plagen.

Trouwens, CarloPJB heeft nog grotere woofers én goedkeuring. Wat zijn wij een bofkonten he. 8)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Wowly schreef:
Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind.
Die van mij wel :wink: . Het ontwerp is goedgekeurd en ze houdt van een mooi vol en diepgaand laag :lol: . Als het dan toch groot moet zijn is het niet erg. Ja, natuurlijk zegt ze wel eens, kun je niet dit geluid krijgen met melkpakjes aan de muur. Maar dat is om te plagen.

Trouwens, CarloPJB heeft nog grotere woofers én goedkeuring. Wat zijn wij een bofkonten he. 8)

:D Je was me voor :lol: :lol:
Maar inderdaad,wij hebben niks te klagen.En dan moet je er ook nog eens de ruimte voor hebben en het mooi vinden.

En m`n vriendin houdt wel van iets groots :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Lucky bastards!!! :D :D (envy!!)

Jan
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

jeroen_d schreef:
Wowly schreef:
Je zit gewoon met die grote wokschotels van subwoofers die waarschijnlijk geen enkele vrouw aantrekkelijk vind.
Die van mij wel :wink: . Het ontwerp is goedgekeurd en ze houdt van een mooi vol en diepgaand laag :lol: . Als het dan toch groot moet zijn is het niet erg. Ja, natuurlijk zegt ze wel eens, kun je niet dit geluid krijgen met melkpakjes aan de muur. Maar dat is om te plagen.

Trouwens, CarloPJB heeft nog grotere woofers én goedkeuring. Wat zijn wij een bofkonten he. 8)
Ohh kreeg ik dat mijn ma maar eens aan dr verstand. Die wilt onze State of Art - Wilkonson speakers eruit hebben voor een goedkoop 5.1 setje, met als argument daar komt toch ook goed geluid uit:S, Nou zij liever dan ik. Blijf lekker er naar luisteren. Mijn huidige vriendin vind mijn hobby wel leuk/gaaf ze houd wel van een beetje fatsoenlijk geluid. Das al 1 reden meer om haar te koesteren he :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn vriendin vertelde vandaag nog dat ze het echt helemaal niks uitmaakt wat ik neer zet, tenzij het niet 90% speaker wordt en 10% kamer.

lucky me :P

Maargoed ik heb ook een vriendin die zingt en heel erg van muziek houdt :D
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

jeroen_d schreef:
Ik zit nu te denken aan onderstaand plaatje. De bassectie is de huidige, bestaande. Het geheel wordt 1 meter hoog, dit zou voldoende WAF moeten hebben.
Ik zat pas wat te spelen met Xdir voor de filtering van het mid en hoog. Als ik de afstand tussen mid en hoog op 15 cm zet krijg je de onderstaande respons. Verder heb ik een even orde filter genomen, waarbij het faseverschil tussen mid en hoog 0 graden is.

Op +/- 30 graden van de hoofdas zijn er nullen van -30 dB te zien. De lobben op +/- 90 graden zijn even sterk als de lob op 0 graden.

Deze situatie is voor een monopool. Voor een dipool is het weer anders, waarschijnlijk worden de boven en onderlob sterk gedempt door de backwave.

Wat ook belangrijk is om op te merken is dat dit alleen geldt voor een steady-state respons. Muziek is echter een signaal dat continu verandert in de tijd. Een golflengte (op het overnamepunt) later hoeft het signaal niet meer te correleren, dan krijg je dus geen interferentie. De lobing zou dus sterk afhankelijk zijn van het type muziek. Zou dit het verschil kunnen verklaren tussen de verschillende filters en de voorkeur voor een type filter voor een bepaald soort muziek?
Bijlagen
2007121401 - Xdir 2 kHz.png
2007121401 - Xdir 2 kHz.png (14.34 KiB) 1673 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”